beantwoord

uit en weer inchecken nodig bij reis met dagkaart

• 2 oktober 2018
  • 6 reacties
  • 201 Bekeken

• Sprinter
  • 3 reacties
Is bij het reizen met een wegwerp OV Chipkaart waar een dagkaart (zoals een kruidvat of nu AH treinkaart) op geladen staat nodig om steeds uit en weer in te checken bij overstappen wanneer je het station niet verlaat.

Voorbeeld, reis van Amsterdam naar Hoorn, daarna weer via Amsterdam door naar Eindhoven. Zonder dus ergens het station te verlaten of een andere vervoerder te gebruiken.

Dit in verband als ik in Hoorn moet uitchecken en weer in moet checken in de spits beland, dus niet verder mag.
icon

Beste antwoord door Slidestops 2 oktober 2018, 11:31

Ja, je dient hier ook iedere keer in en uit te checken. Als je binnen 35 minuten na uitchecken terug incheckt, kan je weer verder reizen, ook al is het spits. Doe je dat niet, dan kun je een boete krijgen.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Ja, je dient hier ook iedere keer in en uit te checken. Als je binnen 35 minuten na uitchecken terug incheckt, kan je weer verder reizen, ook al is het spits. Doe je dat niet, dan kun je een boete krijgen.
Thanks, Is dit ook de regel vanuit de NS? Aangezien je een signature hebt dat je bericht persoonlijk is. 🙂
Reputatie 7
Dat is een regel vanuit de NS. Je mag niet terugreizen richting je begin station, zonder uit en in te checken;)
Reputatie 7
Badge +4
Om uw gedachten te bepalen: U heeft nog niet een geldig kaartje als u er eentje bezit. U heeft pas een geldig kaartje als u correct bent ingecheckt voor de reisrichting waarin u reist. U checkt in in Amsterdam, en in Hoorn is uw reis in die richting beƫindigd. Wilt u weer terug richting Eindhoven, dan moet u uw kaartje weer geldig maken door in te checken voor die reisrichting.

Inchecken is de kaart geldig maken, en uitchecken het juiste bedrag afrekenen. Met een dagkaart die echt de hele dag bruikbaar is, rekent u niet af maar u moet uw kaart wel geldig maken. Veel dagkaarten zijn ook pas na negen uur geldig en andere weer niet tussen vier en half zeven. Zonder inchecken is dan niet aan te tonen dat u uw kaartje mag gebruiken op die tijd.

Als dit niet zo was, zou oplichting mogelijk zijn bij beperkingen overdag. NS is niet helemaal gek. Het werkt altijd zo, ik heb een Dalvrij-abonnement maar het moet ook geldig gemaakt worden. Anders is het bij controle ook niet na te gaan of ik wel buiten de spits ben ingecheckt. De reiziger moet aantonen dat hij een geldig kaartje heeft, het is niet zo dat de conducteur maar moet 'bewijzen' dat dit niet zo is.

Slidestops is Veiligheid- en Servicemedewerker, een conducteur met meer bevoegdheden, populair gezegd. Hij weet echt wel waarover hij praat en kent de fraudepraktijken.
Reputatie 5
Hi Mao, welkom bij onze NS Community!

Mocht het je geruster stellen: ik kan zeker bevestigen dat Slidestops en Thom weten waar ze over praten :)
De gegeven informatie klopt absoluut!
Heel erg bedankt iedereen! 😃

Omdat het voelt als tegen de regels (reizen door de spits en zelfs uit en direct weer inchecken) wou ik het zeker weten. Ik ben van plan om nog een keer een DDM1 te zien voordat ze eruit gaat en ze rijden alleen rond de spits in de 4500 serie heb ik begrepen.

Reageer