Skip to main content

Goedemorgen,

 

Ik heb gisteren een upgrade 1e klas gekocht via flex aangezien ik een lange treinrit naar Groningen moet maken. Tot mijn verbazing komt er een hele korte trein waar geen 1e klas inzit. 
 

Kan ik mijn kaartje omzetten om morgen met de 1e klas terug te kunnen reizen?

 

ik hoor graag van jullie.

Hi @JelleJelleJelle,

Wel heel bijzonder dat er geen 1e klas in de trein was.

Even uit interesse hoor, welke reis wilde je maken gisteren? Van waar naar waar en welk tijdstip zou de trein vertrekken?

Als antwoord op je vraag zou ik je willen adviseren om contact op te nemen met de NS Klantenservice door bijvoorbeeld te bellen naar 030-751 51 55 (ze zijn dag en nacht bereikbaar). 

Op deze Community proberen reizigers andere reizigers te helpen. Echter kunnen we niet bij elkaars gegevens, wat uiteraard prima is. Succes in ieder geval!


De kans dat dit lukt bij Klantenservice is niet erg groot, en dat is een eufemisme. Ik reis altijd eerste klas, veelal met abonnement, en als er geen eersteklasplaatsen zijn, dan wel niet in te nemen, dan wordt dat niet vergoed. Een eersteklaskaartje kopen is in die zin dus een gok. De kans op coulance is ook zeer gering.

Een upgrade verplaatsen naar een volgende dag, op basis van onjuiste informatie en nog voor een andere reis ook, zal niet worden gegeven, ga daar maar van uit.


NS heeft geen treinen zonder 1e klas, dus ik vermoed dat @JelleJelleJelle een rit met Arriva heeft gemaakt. Die hebben in het noorden immers geen 1e klas.

Staat daar tegenwoordig niet meer in de planner dat alleen 2e klas aanwezig is?


Het gaat om de trein die 07:12 naar Groningen vertrok vanaf Amsterdam-Zuid. Bedankt voor het meedenken!


Die trein rijdt met drie delen enkeldeks intercitymaterieel. De eerste klas bevindt zich in het midden van die trein (de rode stoelen).


Dat zou dan om deze trein gaan.

Twee ICM en geen 1e klas, wel heel bijzonder, toch?


Ik kan me haast niet voorstellen dat in die trein geen eerste klas zit. Er zijn wel eens sprinters die een vervangende dienst voor een Intercity uitvoeren bij NS, maar die zijn nooit zonder eerste klas. NS kent geen treinen zonder eerste klas. Bommel heeft dat nog nooit meegemaakt. Dat een rood stoeltje in plaats van een blauwe niet veel voorstelt, is een andere zaak.


Het was überhaupt ook een hele korte trein met maar ongeveer 4 wagonnen.


Maar goed mijn vraag ging over of en hoe ik een nieuw 1e klas kaartje kan fixen. Heb goed op de zijkant van de wagonnen gekeken en geen 1e gezien. Ik heb mijn lenzen gewoon in hoor!


Nieuw kaartje kopen.


Maar goed mijn vraag ging over of en hoe ik een nieuw 1e klas kaartje kan fixen. Heb goed op de zijkant van de wagonnen gekeken en geen 1e gezien. Ik heb mijn lenzen gewoon in hoor!

Ik zou toch andere lenzen overwegen, ;-)


Het was überhaupt ook een hele korte trein met maar ongeveer 4 wagonnen.

Elke NS trein heeft 1ste klas. Deze trein (welke uit 6 wagonnen bestaat) heeft 2 1ste klas afdelingen, elk in het midden van de treinstel.

Aan de buitenkant staat 1, met een streep over de hele bak (zie foto ) Tevens zijn de stoelen rood.

 

U had ook aan de conducteur kunnen vragen wat de locatie van de 1ste klas is.


U had ook aan de conducteur kunnen vragen wat de locatie van de 1ste klas is.

Uh, wanneer heb je dat voor het laatst geprobeerd? De gemiddelde conducteur zit al jaren de hele reis onbereikbaar in een cabine of hooguit de eerste klasse (waar tweede klasse reizigers niet in mogen en die TS niet kon vinden).


Het was inderdaad een korte trein vandaag, 1 treinstel ICM met 3 rijuigen. De eerste klas zit in het middelste rijtuig. I

k zou geld terugvragen voor de contactlenzen, niet voor de upgrade. NS zal in ieder geval weinig kunnen doen omdat er gewoon eerste klas aanwezig was, maar liefst 35 stoelen.

 


U had ook aan de conducteur kunnen vragen wat de locatie van de 1ste klas is.

Uh, wanneer heb je dat voor het laatst geprobeerd? De gemiddelde conducteur zit al jaren de hele reis onbereikbaar in een cabine of hooguit de eerste klasse (waar tweede klasse reizigers niet in mogen en die TS niet kon vinden).

 

Ah, dat is een goede tip.

Zoekt de conducteur ! Dan heeft u de eersteklasse onmiddellijk gevonden.


U had ook aan de conducteur kunnen vragen wat de locatie van de 1ste klas is.

Uh, wanneer heb je dat voor het laatst geprobeerd? De gemiddelde conducteur zit al jaren de hele reis onbereikbaar in een cabine of hooguit de eerste klasse (waar tweede klasse reizigers niet in mogen en die TS niet kon vinden).

 

Ah, dat is een goede tip.

Zoekt de conducteur ! Dan heeft u de eersteklasse onmiddellijk gevonden.

😁😂🤣


Maar goed mijn vraag ging over of en hoe ik een nieuw 1e klas kaartje kan fixen. Heb goed op de zijkant van de wagonnen gekeken en geen 1e gezien. Ik heb mijn lenzen gewoon in hoor!

Je kunt geen nieuw 1e klas kaartje fixen als je met NS hebt gereisd. Alle NS treinen hebben 1e klas. Dat jij niet op zoek gaat, is jouw probleem.


Na alle reacties hier, en ook na later bekende informatie over welke reis specifiek is gemaakt, trek ik mijn goed bedoelde advies in. In dit specifieke geval is dat geen goed advies geweest om naar de NS Klantenservice te bellen. Mijn excuses.

Gelukkig zijn hierboven wel veel andere goede en juiste adviezen te lezen.


.


Reageer