beantwoord

Upgrade verlopen

• 1 februari 2020
  • 8 reacties
  • 250 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties

Ik ga morgen 1 februari samen met iemand anders een reis maken. Ik reis Weekend Vrij 1e klas, maar die ander weigert bij te betalen. Gelukkig heb ik recent nog een upgrade ontvangen, en nog niet gebruikt, en kan daarmee dus voorkomen dat ik morgen 2e klas moet reizen.

Nou zie ik alleen dat die upgrade nu al is verlopen. Is daar iets aan te doen? Kan zo'n code vernieuwd worden? Is er een andere methode om mijn reisgenoot van een 1e klas kaart te voorzien die goedkoper is dan het 2e klas retourtje met meereiskorting? Het gaat om Leiden Centraal - Rotterdam Zuid dus de marge is wel vrij klein.

icon

Beste antwoord door Thom 1 februari 2020, 08:38

Een verlopen kaartje is gewoon niet meer geldig en dat is einde oefening. Als er echt geen aanbieding is, dan is dat een gegeven. Weigeren bij te betalen, daar kan niemand wat mee.

Uw reisgenoot moet zelf zorgen voor een geldig vervoersbewijs. Hij kan samenreiskorting eerste klas op zijn ov-chipkaart zetten of een e-ticket bestellen voor samenreiskorting voor de eerste klas met 40 procent korting. 

U mag met uw eerste klas kaart ook tweede klas reizen en dat zou ik samen met hem doen, hij met samenreiskorting tweede klas. Dat scheelt nogal.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Een verlopen kaartje is gewoon niet meer geldig en dat is einde oefening. Als er echt geen aanbieding is, dan is dat een gegeven. Weigeren bij te betalen, daar kan niemand wat mee.

Uw reisgenoot moet zelf zorgen voor een geldig vervoersbewijs. Hij kan samenreiskorting eerste klas op zijn ov-chipkaart zetten of een e-ticket bestellen voor samenreiskorting voor de eerste klas met 40 procent korting. 

U mag met uw eerste klas kaart ook tweede klas reizen en dat zou ik samen met hem doen, hij met samenreiskorting tweede klas. Dat scheelt nogal.

Dat wil ik juist voorkomen, tweede klas hoeven reizen. Hoe maakt me verder niet uit.

Reputatie 7
Badge +4

Het kan eenvoudig, maar niet goedkoop. Grofweg reist u tegen vol tarief tweede klas als u met samenreiskorting eerste klas reist. Dat zijn de normale prijzen. Uw medereiziger heeft naar ik aanneem geen abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Dat wil ik juist voorkomen, tweede klas hoeven reizen. Hoe maakt me verder niet uit.

Dan reist u 1e klas en uw medereiziger tegen het volle tarief 2e klas. Samenreiskorting kan niet als u ieder in een andere klasse reist.

Reputatie 7
Badge +3

Is het nou werkelijk zo erg om een keertje 2e klas te reizen? Anders betaal jij toch de kosten van een upgrade voor je medereiziger als je dit echt zo'n onoverkomelijk probleem vindt.

Reputatie 6

Ik zie het probleem ook niet. Of probeert topicstarter gratis 1e klasse te reizen?

Update: heb uiteindelijk toch noodgedwongen 2e klas moeten reizen. Het werd een beetje vervelend toen de coupé op een gegeven moment vol liep, en ik dus een plek bezet hield voor een betalende 2e klas reiziger. Had op dat moment wel een conducteur willen zien die mij beveelde te verhuizen naar de nog deels lege 1e klas, maar ja, NS en kaartcontrole….

Ondanks de onprettige rit heb ik zaterdag overigens wel elders 300 euro bespaard dus daarmee is de Flex ook meteen voor de komende paar maanden betaald :smiley:

Reputatie 7
Badge +4

Elk nadeel hep se foordeel.  

Reageer