beantwoord

Van rit naar reis met een actiekaartje.

• 21 oktober 2017
  • 10 reacties
  • 209 Bekeken

Reputatie 5
Badge
Hai,

Ik heb een actiekaartje (Dagkaart Primera) en ga maandag reizen. Mogelijk kom ik busverkeer tegen tijdens mijn reis. (Zwolle-Deventer) Ik moet dan opnieuw in-/uitchecken ivm poortjes. Kan ik tijdens de spits bij NS uitchecken en direct weer inchecken als overstap?
GroeneRuiter
icon

Beste antwoord door Robert B 21 oktober 2017, 23:31

Goed nieuws.

Het Primera kaartje gewoon een dagkaart (trouwens ook geldig in bus/tram/metro) dus mag je de hele dag zo vaak je wilt in- en uitchecken. Binnen 35 minuten geldt als overstap (dus dat mag ook gewoon tijdens de spits)!

En omdat het een dagkaart is mag je ook je reis langer onderbreken, zolang je dan maar weer incheckt in de daluren.

Geen probleem dus, zolang de bus die je neemt maar een vervangende NS bus is. Er zullen bij werkzaamheden vrijwel altijd mobiele in/uitcheckpalen bij de bussen staan en anders is er inderdaad een poortje open zodat je niet hoeft uit te checken om de bus te nemen.

Overigens is de ochtenspits van 6:30-9:00. Zie ook www.treinreiziger.nl/treinkaartje-primera-ov-dagkaart
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge
Ik heb een actiekaartje (Dagkaart Primera) en ga maandag reizen. Mogelijk kom ik busverkeer tegen tijdens mijn reis. (Zwolle-Deventer) Ik moet dan opnieuw in-/uitchecken ivm poortjes. Kan ik tijdens de spits bij NS uitchecken en direct weer inchecken als overstap?
Welkom Groenruiter op dit forum,
Ai... dat is een heikel punt, want met het Primera kaartje (ik heb het gisteren ook gebruikt) mag je wel voor de middagspits instappen (dus vóór 07:30:00 en16:00:00) en je reis afmaken, maar onderweg niet meer de poortjes uit. Dat wordt gezien als "reis beëindigd" en bij een nieuwe entree weigert het poortje open te gaan, tot de spitstijd voorbij is. Zowel Zwolle als Deventer hebben poortjes, dus dat wordt link. Dat voelt u al aan uw water.
Op dit forum staan horror verhalen 😉 van mensen die niet meer het station in konden, of ineens spitstarief moesten betalen. Bij sommige stations (A-Zuid, A-Sloterdijk, Boxtel) kan je bij overstappen niet anders, dus dan treedt de procedure in werking om via de NS Klantenservice je meerkosten terug te krijgen.

Als er NS-georganiseerd treinvervangend busvervoer is, laat NS meestal 1 poortje permanent openstaan op het opstap en instapstation. Controleer dat morgen even. Vraag anders NS-personeel of u er zonder chippen doorheen mag. Er zit altijd wel een heldere geest tussen die snapt dat u in problemen komt met een anti-spits dagkaart... Mocht er geen poortje openstaan, zou ik omreizen om op eindbestemming te komen.
Badge +3
Goed nieuws.

Het Primera kaartje gewoon een dagkaart (trouwens ook geldig in bus/tram/metro) dus mag je de hele dag zo vaak je wilt in- en uitchecken. Binnen 35 minuten geldt als overstap (dus dat mag ook gewoon tijdens de spits)!

En omdat het een dagkaart is mag je ook je reis langer onderbreken, zolang je dan maar weer incheckt in de daluren.

Geen probleem dus, zolang de bus die je neemt maar een vervangende NS bus is. Er zullen bij werkzaamheden vrijwel altijd mobiele in/uitcheckpalen bij de bussen staan en anders is er inderdaad een poortje open zodat je niet hoeft uit te checken om de bus te nemen.

Overigens is de ochtenspits van 6:30-9:00. Zie ook www.treinreiziger.nl/treinkaartje-primera-ov-dagkaart
Reputatie 7
Badge
Goed nieuws, de hele dag in- en uitchecken.... Geen probleem dus!

Ehhh, Robert, ik heb je hoog staan. Maar je bent bekend dat dit een OVchip actiekaart is waarbij je NIET in de spits mag en kunt inchecken???? Ik heb m gisteren gebruikt, en poortje in Tilburg gaat niet open na de busreis. Kan zijn dat de 35 minuten was overschreven, maar blijft tricky.
Badge +3
Van rit naar reis.. Als je in de daluren incheckt mag je tijdens de spits gewoon je reis vervolgen of afmaken.

Hoe wil je anders overstappen op bijv. een andere vervoerder of op diverse stations zoals Muiderpoort, waar je eerst uit moet checken om vervolgens op een ander perron weer in te checken?

Zolang de tijd tussen uitchecken en weer inchecken (op hetzelfde station) binnen 35 minuten is geen enkel probleem. Dus in Utrecht mag je ook gewoon even naar de McDonalds in Hoog Catharijne e.d. tijdens de spits.

Ik snap jouw situatie klant_Jac want je was waarschijnlijk niet ingecheckt vóór je busreis (en weer UITgecheckt in Tilburg na de busreis voordat je het station binnen wilde)? Anders had het poortje je zeker doorgelaten. Kijk anders even naar je reishistorie waar het mis gegaan is.
Reputatie 7
Badge
Dat overstappen binnen de 35 minuten klopt, idd. En ff naar de Mac binnen 35 minuten kan ook, als je maar op zelfde station terugkeert

Alleen heeft TS het over bussen tussen Zwolle en Deventer... en als dat geen reguliere bus maar een NS bus is, zie ik de bui hangen. Die rit duurt langer dan 35 minuten
Badge +3
Niet nodig om de bui te zien hangen (het wordt wel slecht weer), want er zullen bij de bussen mobiele in/uitcheckpalen staan óf poortjes open.

Ga dus vooral wél op zoek naar die mobiele palen (zowel in Zwolle als Deventer) anders kom je inderdaad wellicht in Deventer voor dichte poortjes te staan!

In het uiterste geval zijn er trouwens ook nog de SOS/info zuilen waar je je kunt melden, dan maken ze op afstand een poortje voor je open.
Zwolle staat normaal een mobiele paal op het busplein aan de achterzijde, niet te missen wanneer je door het hek loopt.
Reputatie 7
Hallo GroeneRuiter!

Ik zie dat er nog wat twijfel is over wat er wèl en niet mogelijk is met de Primera Dagkaart. Gelukkig wordt het probleem wat Klant_Jac terecht aan de kaak stelt, omzeild door de mobiele incheckpalen die in Zwolle bij de busopstapplaatsen te vinden zijn. Niet te missen, vaak staan er ook medewerkers die je hierop attenderen bij de paal zelf. Bedankt voor al het meedenken!
Reputatie 5
Badge
Ik ga nu naar Rotterdam en ben daar om 8:00, als ik het goed begrijp kan ik daar gewoon uitchecken en 30 min later weer inchecken om mijn reis te vervolgen? Check check dubbel check.

PS; Hartelijk dank voor de hulp allemaal!
Reputatie 7
Badge
Inderdaad. Maar maak er geen 35 minuten van! Secondes telldn ook mee

Reageer