beantwoord

Vervangend dal-dagkaartje?

• 20 januari 2015
  • 14 reacties
  • 415 Bekeken

Hallo,
Gisteren was ik van plan om met een Kruidvat dal-dagkaart naar Den Haag te reizen voor een afspraak.
Een aantal minuten vóór vertrek kwam er een oproep in de intercity dat deze maar een paar haltes zal reizen vanwege een aanrijding met een persoon ter hoogte van Weert.
Door de voorspelde vertraging, ondanks vervangende snelbussen, van 60+ minuten was het voor mij verspilde moeite om de reis nog te maken dus ben maar uitgestapt en heb m'n dagkaartje uitgecheckt en ben gaan bellen om de afspraak af te zeggen.
Is er een mogelijkheid een vervangend dal-dagkaartje te krijgen? Bij het service loket op het station bv?
Aangezien ik nooit in Maastricht vertrokken ben met de trein en het kaartje dus helemaal verspild is door deze aanrijding lijkt me dat niet meer dan fair?
Later vertrekken of de vertraging voor lief nemen en toch reizen zou gewoon nutteloos zijn geweest omdat de ambassadeur waarmee ik een afspraak had toch niet had kunnen wachten.
Nu zal ik vandaag of morgen moeten reizen maar vind het nogal zuur als ik nu de volle mep moet betalen terwijl ik een, in principe, ongebruikte dagkaart heb.
icon

Beste antwoord door Herman NS 20 januari 2015, 09:51

Hallo Insnsewerants,

Welkom op het NS Serviceforum. in principe is er geen mogelijkheid om restitutie te krijgen voor een actiekaartje. Ik wil wel kijken of ik iets voor je kan betekenen. Je kunt me een privébericht sturen met je NAW-gegevens en geboortedatum.

Het topic heb ik voor de vindbaarheid verplaatst naar 'acties en uitjes'.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

14 reacties

Hallo Insnsewerants,

Welkom op het NS Serviceforum. in principe is er geen mogelijkheid om restitutie te krijgen voor een actiekaartje. Ik wil wel kijken of ik iets voor je kan betekenen. Je kunt me een privébericht sturen met je NAW-gegevens en geboortedatum.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Uiteraard is er wel recht op (gedeeltelijke) restiutie n.a.v. de vertraging.

http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/meer-dan-een-uur-vertraging.html
Reputatie 4
Badge
Hallo Insnsewerants,

Vriendelijke groet,
Herman NS

En punt 2 en 3 dan? Het dalkaartje is immers een eenmalig vervoerbewijs.

Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig
(60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij
een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:
1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die
door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of
13
2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een
vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het
nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het
originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw
originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor
een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig
was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet
inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of
3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling
van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid
bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling
zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de
procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.

Omdat er met het kaartje vlak na elkaar ingecheckt en weer uitgecheckt is is goed vast te stellen dat de klant op het station is geweest en dus waarschijnlijk de intentie had om te reizen en doordat er verder niet meer mee is ingecheckt is ook duidelijk dat de reis daadwerkelijk is afgebroken.
Reputatie 6
Precies! Zowel volgens de AVR-NS als volgens de Europese wetgeving (!) heeft TS recht op restitutie van het volledige bedrag danwel een nieuw vervoerbewijs met vergelijkbare voorwaarden.

Lijkt me toch een prachtig voorbeeld van waarvoor artikel 16, lid a van verordening 1371/2007 voor bedoeld is.

Herman NS zal dus met iets beters moeten komen. Zo niet, er bestaat een ovloket: www.ovloket.nl .

"terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs,
onder de voorwaarden waarop het is betaald, voor de
niet gemaakte gedeelten van hun reis en voor de reeds
gemaakte gedeelten indien de reis niet langer aan enige
bedoeling beantwoordt in verband met het oorspronkelijke
reisplan van de reiziger, samen met, voor zover relevant, een
retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid.
De terugbetaling geschiedt onder dezelfde voorwaarden
als de betaling van schadevergoeding bedoeld in
artikel 17; of"
ik heb hetzelfde probleem. Zit echter weer thuis. Wilde met de trein van half negen vertrekken. Vandaag is de laatste mogelijkheid voor mij om dit kaartje in te leveren, maar nee de bovenleidingen zijn bevroren en daardoor rijden er geen treinen. Ik kan daardoor zeker niet voor half elf vertrekken. Daar gaat mijn dag.
Badge
ik heb hetzelfde probleem. Zit echter weer thuis. Wilde met de trein van half negen vertrekken. Vandaag is de laatste mogelijkheid voor mij om dit kaartje in te leveren, maar nee de bovenleidingen zijn bevroren en daardoor rijden er geen treinen. Ik kan daardoor zeker niet voor half elf vertrekken. Daar gaat mijn dag.

Als gevolg van grillig winterweer is de treindienst vanochtend verstoord geraakt. Ernstige ijsafzetting op de bovenleiding had tot gevolg dat treinen geen stroom konden afnemen en dus niet konden rijden. Momenteel rijden er op alle lijnen weer treinen. Maar als ik het goed begrijp, ga je vandaag niet meer reizen. Ik ontvang graag je NAW-gegevens, dan kan ik hier een melding van maken en kijken wat ik voor je kan doen.
Gewoon restitutie verlenen, want het is duidelijk dat als mensen een dagje weggaan ze dat niet meer om 14.00 gaan doen en zeker niet als het treinverkeer flink verstoord is.

Daar hebben mensen ook gewoon recht op zie de posten boven.
Reputatie 6
Precies, de Europese wetgeving is hier 100% helder over. Merkwaardig dat het NS-personeel hier er zo vaag over doet.
Bovendien zegt NS zelf : inderdaad hebben wij het advies gegeven indien mogelijk van je reis af te zien, omdat er door ijzel aan de bovenleiding erg veel uitval van treinen was
kan ik dat gewoon zo doen.

Als gevolg van grillig winterweer is de treindienst vanochtend verstoord geraakt. Ernstige ijsafzetting op de bovenleiding had tot gevolg dat treinen geen stroom konden afnemen en dus niet konden rijden. Momenteel rijden er op alle lijnen weer treinen. Maar als ik het goed begrijp, ga je vandaag niet meer reizen. Ik ontvang graag je NAW-gegevens, dan kan ik hier een melding van maken en kijken wat ik voor je kan doen.
Badge +3
U stuurt Leny NS een privébericht door op "Leny NS" links van haar bericht te klikken en vervolgens op de knop Stuur bericht.
Ik heb nog wel een poging gewaagd, maar na vijf minuten trip van Voorhout naar Leiden, strandde ik daar opnieuw. Volgens de website zou het geen probleem zijn vanaf half elf, maar dat bleek toch anders te liggen. Ben uiteindelijk na 1 uur wachten op de trein en daarna opnieuw een melding dat die trein niet zou komen op rechtsomkeert gegaan. Nu maar hopen dat ze mij een nieuwe dagkaart sturen of mijn geld terug geven. Ik heb overigens een privebericht gestuurd. Dank Tochjo voor de uitleg.

Gewoon restitutie verlenen, want het is duidelijk dat als mensen een dagje weggaan ze dat niet meer om 14.00 gaan doen en zeker niet als het treinverkeer flink verstoord is.

Daar hebben mensen ook gewoon recht op zie de posten boven.
Reputatie 6
Volgens de Europese regels hebt u gewoon recht op volledige terugbetaling, bij verwachte vertraging van 60 minuten of meer (hetgeen hier aan de orde is).
Doet NS moeilijk, dan is de volgende stap www.ovloket.nl.
ik heb ondertussen een vervangende dagkaart ontvangen van de NS. Ben er superblij mee. Jammer dat ik zatedag niet kon reizen, maar op een andere dag gaat het zeker alsnog lukken.🆒

Reageer