beantwoord

Waar zijn de dagkaartjes bij de (web)winkels gebleven?

• 2 maart 2020
  • 9 reacties
  • 146 Bekeken

Reputatie 6
Badge
  • Super user
  • 1390 reacties

Ik vroeg mij af waar de dagkaartjes (als e-ticket) bij de (web)winkels gebleven? Denk aan Kruidvat, Blokker, Albert Heijn, Hema, Actie v/d Dag die ze geregeld verkocht.

Ik zie tegenwoordig alleen nog maar kaartjes voor een dagretour of een enkele reis, maar geen dagkaartjes meer waarmee je onbeperkt van A naar B naar C, naar D [...] en A kan reizen (binnen de daluren).

Ik weet dat de winkels deze kaartjes bij de NS inkopen, maar toch viel het mij op dat er opeens nergens meer losse dagkaartjes zijn, en enkel bij NS zelf voor duurder tarief.

Is de NS hier nu mee gestopt? Ik was er toch benieuwd naar omdat het juist handige kaartjes zijn om een dagje erop uit te gaan naar een meerdere bestemmingen.

icon

Beste antwoord door Thom 2 maart 2020, 11:53

Je mag veilig aannemen dat NS met de actiekaartjes wil overgaan naar dagretours en dat eigenlijk al heeft gedaan. Het wil niet zeggen dat er nooit meer dagkaarten zijn of zullen komen, maar het is niet standaard. De standaardnorm is dat je je met actiekaartjes tijdens de spits niet meer in de trein mag bevinden, en dat het dagretours zijn, geen dagkaarten meer. NS bepaalt wat er en met welke voorwaarden ingekocht kan worden. Het beleid is dat er tijdens de spits er geen reizigers meer in de trein mogen zitten met een goedkoop actiekaartje. Een dagkaart tegen actietarief was aangenaam, maar wel erg gunstig ten opzichte van de reguliere reiziger.

De spits wordt ontlast, daar komt het op neer. Reizigers met keuzedagen kunnen nu nog wel voor de spits inchecken en de reis afmaken, maar na 2021 niet meer met korting tijdens de spits inchecken. Ook dat ontlast mee. en daar is het allemaal om te doen.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Je mag veilig aannemen dat NS met de actiekaartjes wil overgaan naar dagretours en dat eigenlijk al heeft gedaan. Het wil niet zeggen dat er nooit meer dagkaarten zijn of zullen komen, maar het is niet standaard. De standaardnorm is dat je je met actiekaartjes tijdens de spits niet meer in de trein mag bevinden, en dat het dagretours zijn, geen dagkaarten meer. NS bepaalt wat er en met welke voorwaarden ingekocht kan worden. Het beleid is dat er tijdens de spits er geen reizigers meer in de trein mogen zitten met een goedkoop actiekaartje. Een dagkaart tegen actietarief was aangenaam, maar wel erg gunstig ten opzichte van de reguliere reiziger.

De spits wordt ontlast, daar komt het op neer. Reizigers met keuzedagen kunnen nu nog wel voor de spits inchecken en de reis afmaken, maar na 2021 niet meer met korting tijdens de spits inchecken. Ook dat ontlast mee. en daar is het allemaal om te doen.

Ik heb er zelf geen exact antwoord op, maar ik verwacht dat dit inderdaad een bewuste keuze is, zoals Thom ook al beschrijft.

Reputatie 6
Badge

Ik snap je bewoording over de spits @Thom , maar er zijn ook mensen die er gretig in het weekend gebruik van maakten.

Ik maakte zelf ook geregeld gebruik van de dagkaartjes om door de weeks lekker rond te reizen. Ikzelf maakte ook op vrije dagen geregeld gebruik van die actiekaartjes om een dagje door de weeks te reizen buiten de spits.

Ik hoop dat er nog momenten komen waarbij deze kaartjes nog zullen komen, want ik vind ze ideaal, en vooral omdat het doordeweeks overal vaak lekker rustig is. In het weekend heb ik mijn Weekend Vrij… ;-)

Reputatie 7
Badge +4

Ik begrijp dat heel goed en ook veel mensen met een Dalvoordeelabonnement die konden rekenen maakten er gebruik van. Een dagkaart tegen een laag bedrag is natuurljk prachtig als de trein normaal met korting al  duur is. De prijs past ook beter bij de bewust te korte treinen in het weekend. ;-)

Maar Marketing denkt niet in de termen van leuk voor de reiziger, maar hoe halen we nog zoveel mogelijk inkomsten binnen op rustiger tijden. De te dure trein wordt door deze kaartjes ook bereikbaar voor grotere groepen. Dagretours zijn voor NS voordeliger dan dagkaarten als je kijkt naar de opbrengst per reizigerskilometer.

Het heeft niets met de wens van de klant te maken, al wordt dat anders gebracht.

De treinen worden in de weekenden ook drukker, dus de noodzaak neemt af.

Reputatie 5

Die dagkaarten waren blijkbaar te goedkoop voor NS en ze verdienden er te weinig aan is mijn vermoeden. Ook waren er verhalen dat ze op stations te koop werden aangeboden door reizigers die ze niet meer gebruikten de rest van de dag.

Reputatie 7
Badge +3

Dat te koop aanbieden kon misschien nog wel toen het eenmalige chipkaarten waren maar nu zijn het e-tickets die op naam staan. 

Reputatie 5

Nogmaals: als je vooral in het weekend lekker wil treintje rijden, neem dan FLEX weekendvrij-je zit er hooguit voor 1 maand aan vast dus plan slim, dat zijn 5 weekends=10 dagen (en doe het als er ook nog feestdagen in zitten), kost je 31 euries, dus net de prijs van 2 van die tegenwoordig dagretours. Doe je dat bvb 3x per jaar ben je nog geen 100 eur kwijt-en dat voor ruim 30 dagen.

EN je kan er ook nog ´gratis´ mee naar Leer en Aken met de ARRIVA-dat kan dus niet met die voordeelkaartjes, omdat deze bahnhoefe niet opgenomen zijn in de lijst van stations in NL.

Maar ook voor andere tripjes over de grens brengt het meer voordeel, want dan hoef je slechts vanaf Grenspunt het buitenlandse deel te betalen, met die andere kaartjes al van bvb Breda/Zevenaar etc.

Begin 2019 (was het of al ´18?) is besloten dat dat gedoe met die eenmalige chipkaartjes per winkel wegmoest en kort daarop is dus de inwisselformule gekomen die enkel voor retours van A naar B geldt. Maar als je die heel slim uitkiest kan je nog steeds er flinke treinreizen mee maken.

Reputatie 7
Badge +4

De eenmalige chipkaarten als actiekaartje zijn afgeschaft om het onmogelijk te maken toch nog voor een deel in de spits te reizen door voor de spits in te checken. Met een dalretour en het verbod tijdens de spits in de trein te zijn, maak je ruimte voor de forens. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt het wel blijven herhalen maar niet iedereen wil meerdere weekends met de trein op pad of naar Leer of Aken. 

Wat ik nog wel eens een enkele keer doe is 's morgens heen naar station A, vanaf daar een fietstochtje maken naar station B en dan weer naar huis. Station A en B liggen niet op dezelfde route en dan heb ik dus geen drol aan een dagretour. Ik doe dat misschien maar 1 keer per jaar en zeker niet meerdere keren in 1 maand, dus ook Weekend Vrij is dan niet voordeliger. 

Reageer