Wanneer stopt de NS met het gratis uitdelen van gratis 1e klas toeslagen

• 31 augustus 2018
  • 97 reacties
  • 3589 Bekeken

Toon eerste bericht

97 reacties

Badge +3
Dank @Trein-D voor je reactie. De mijne was een geintje en ging dus zeker niet over mij 'en mijn taxibedrijf' of het feit dat jij in een winkel werkt.

Terug on topic (1e klas overlast) lees ik met grote verbazing het volgende op Twitter.

Typisch geval weer van lastig gevallen worden in het OV: ik zit in een eerste klas stiltecoupe en er is een andere stiltecoupe waar ook één vrouw zit. Er komt een groep mannen die haar uit die stiltecoupe proberen te praten, zodat zij daar kunnen zitten om - jawel, te praten...

Omdat Twitter nogal een vluchtig medium is post ik het hele verhaal daar ook maar even hier.

NS (Webhelp, oftewel de ^dakjes) reageerden mondjesmaat...zoek maar een conducteur, of meld het hier undefinedwitter]) en pikt het nu -18 uur later!- ineens wél op als ernstig verhaal 🤔

Bij deze (ter info of voor het archief):

Ik heb de suffe reacties van NS er maar niet bij gezet, maar zou me redelijk schamen als iemand zoveel moeite doet om iets te melden en het afgedaan wordt als een 'akkefietje' waarbij je dus maar een HC moet gaan zoeken of meldingen gaan doen via Twitter (dat laatste bij deze dus, zonder veel resultaat).
Reputatie 7
Badge
@Robert B.
Ja snap ik. Een geintje moet kunnen vind ik. 😉

Maar wat een verhaal zeg. Ik ben in shock. Dit soort dingen gebeuren ook echt gewoon. Ik sta bij dit soort verhalen niet eens meer vreemd te kijken. Ik heb af en toe ook hele vreemde dingen meegemaakt in de trein.
En veel mensen zijn het inderdaad ook gewoon zat. Net zoals deze mevrouw Maar ik zelf ook wel een beetje hoor. Dit word op een gegeven moment gewoon ook niet leuk meer.
Maar ja...echt een goede oplossing is er ook niet echt... ja alleen goed controleren door de conducteur eigenlijk. En wat ook help is dat mensen ook de conducteur gaan opzoeken.
Daarom moet de NS gewoon actie ondernemen en of de stiltecoupe afschaffen of een noodknop in elke coupe en eens personeel trainen om op te treden.
Reputatie 7
Badge
Ja maar dit gebeurd niet alleen in de stilte coupe hoor. Maar eigenlijk vind ik dat dit gedrag van die mannen overal wel ongewenst zou zijn. Ook in een praat coupe.
Tuurlijk, helemaal mee eens.
Badge +3
Ja maar dit gebeurd niet alleen in de stilte coupe hoor. Maar eigenlijk vind ik dat dit gedrag van die mannen overal wel ongewenst zou zijn. Ook in een praat coupe.
Is ook zo, maar de 1e klas reizigers zijn meer de dupe dan die in de 2e klas (waar zoiets 'normaal' is en je weinig tegen kunt doen verder)...

Ik ben benieuwd of er eindelijk meer handhaving komt voor 1e klas. Want ook al zit je daar met een geldige gratis upgrade, gedraag je dan gewoon ook alsof je deftig/rijk bent en vlij je neer in een verstelbare zetel... Hopelijk zonder knie-aan-knie te belanden met een medereiziger...
Reputatie 7
Badge
Is ook zo, maar de 1e klas reizigers zijn meer de dupe dan die in de 2e klas (waar zoiets 'normaal' is en je weinig tegen kunt doen verder)...

Ik ben benieuwd of er eindelijk meer handhaving komt voor 1e klas. Want ook al zit je daar met een geldige gratis upgrade, gedraag je dan gewoon ook alsof je deftig/rijk bent en vlij je neer in een verstelbare zetel... Hopelijk zonder knie-aan-knie te belanden met een medereiziger...

Nou, overdrijven hoeft natuurlijk ook weer niet. Kijk dit gedrag hoort in de 2e klas natuurlijk ook niet he.
Alleen ja..weetje wat het is...Ik zit eigenlijk nooit meer in de 2e klas ( ja behalve als ik heel soms met andere mensen ben) maar anders dus niet en dan is het eigenlijk ook niet echt meer mijn probleem ofzo.
En op de 1 of andere manier lijkt het in de 1e klas gewoon ook meer op te vallen dan in de 2e klas.
Je hoeft je niet deftig of rijk te gedragen in de 1e klas hoor. Maar gewoon normaal. Dus niet schreeuwen, andere reizigers belachelijk maken en of uitlachen, tegen stoelen aan slaan, andere reizigers provoceren, andere reizigers bedreigen, noem het maar op.
Badge +3
Als ik erbij was (en zoiets mee zou maken) zou ik alles filmen vanuit mijn borstzak en het meteen op Dumpert gooien als NS reageert zoals eerder op Twitter...

Nogmaals, we waren er niet bij maar handhaving is ver te zoeken meestal.
Reputatie 7
Badge
Als ik erbij was (en zoiets mee zou maken) zou ik alles filmen vanuit mijn borstzak en het meteen op Dumpert gooien als NS reageert zoals eerder op Twitter...

Nogmaals, we waren er niet bij maar handhaving is ver te zoeken meestal.

Dat is eigenlijk nog niet eens zo'n slecht idee. 😈
Badge +3
Kleine anekdote nog..

Per 31-12-2017 was mijn (tijdelijke) taxipas verlopen. Prima, ik had een nieuwe (geldig voor 5 jaar eigenlijk) maar is dus maar tot 2020 want dan verloopt het SSL(?) certifcaat op alle passen in omloop nu. Tegen die tijd zien we wel.. zegt IL&T.

Dus ik voer mijn nieuwe pas in.. (de vorige was een LWT kaart, leerwerktraject) en PIN.... fout! En na drie keer... Geblokkeerd, PUK nodig!

Oh ja, die had ik ergens... maar dus niet bewaard, dus inloggen met mijn BSN tijdelijk en €140 armer en drie weken verder voor een 'duplcaat' van mijn chauffeurspas.... Geldig tot.. zoals verwacht 2020!

Dat ik die €140 betaald heb was ook nog wel een dingetje... Een werknemer heeft gereedschap nodig (mijn taxi, tanken, schoon houden is mijn verantwoordelijkheid) dus die pas om er maar ook een meter mee te mogen rijden is die van de werk/opdrachtgever.. vind ik.

Een timmerman die zegt "mijn hamer is kapot, ik kan niet meer timmeren baas!" krijgt ook gewoon een nieuwe hamer, toch?

Nee.. die heb je zelf kapot gemaakt (3 keer verkeerde PIN en geen PUK code) dus f%(&*k you en betaal die €140 maar zelf voor je nieuwe pas!

Lopende kwestie... Krijgt nog wel een staartje ooit 😙
Reputatie 2
@Robert B Tis een beetje offtopoic je verhaal, maar is idd altijd al een ramp geweest, eerst bij KIWA (Werkte toen op het postkantoor en deelde die kaarten uit) en later bij het il&t
Reputatie 4
Daarom moet de NS gewoon actie ondernemen en of de stiltecoupe afschaffen of een noodknop in elke coupe en eens personeel trainen om op te treden.
Ja geef de verstoorders maar hun zin hoor. De stiltecoupé moet anders worden ingericht.
Zo min mogelijk plaatsen waar je met zijn vieren kan zitten.
1e klas werkt het wel, tenzij er natuurlijk geen gratis toeslagen worden uitgedeeld.
Waar het 2e klas wel werkt is in de treinen van Blauwnet in bepaalde stukken van de trein.
Hier is de stiltecoupé klein met afgesloten deuren, waarop duidelijk staat stiltecoupé.
Reputatie 1
Juli 2019. En alwéér worden de Treinpakkers verstuurd. De vorige actie is nog nauwelijks voorbij!
Het betekent weer herrie, en geen zitplaats in de 1e klas, terwijl ik daar elke maand voor betaal.

Het betekent ook: Zien dat oude en zieke mensen, die speciaal een 1e klas kaartje kopen vanwege hun conditie, moeten staan terwijl jongelui blijven zitten.

NS, dit is géén goede reclame. Stop er svp mee.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling van de actie. Het is juist om reizigers voordelig kennis te laten maken met de eerste klas, zodat er buiten de acties om meer gebruik van wordt gemaakt.Oude en zieke mensen mogen natuurlijk ook gebruikmaken van de Treinpakkers en ik hoop dat als het nodig is voor ze om om een zitplaats te vragen, dat reizigers beschaafd genoeg zijn om deze af te staan. Het spijt me dat je er zoveel last van hebt.
Reputatie 1
Zo'n actie zou te verdragen zijn als hij minder vaak gehouden werd. Een keer per jaar bijvoorbeeld, maximaal. Nu is de vorige net een maand geleden! Mensen met een 1e klas abbo kunnen deze beter opzeggen en van treinpakker naar treinpakker gaan leven, scheelt een heleboel geld.
De treinpakkers zijn toch alleen in de weekenden te gebruiken? Het verschil tussen (Flex) weekend-vrij 1e klas en 2e klas is € 6,-, je kunt inderdaad overwegen om je dat te besparen tijdens dit soort acties.
Reputatie 7
Het is juist om reizigers voordelig kennis te laten maken met de eerste klas, zodat er buiten de acties om meer gebruik van wordt gemaakt.

Ik heb de indruk dat dat niet veel gebeurt. Want te duur. Buiten de acties om reist men weer 2e klas. En rekent alweer op de volgende envelop met actiekaartjes.... Het schiet zijn doel voorbij....
Reputatie 7
Badge +3
De upgrades van de treinpakkers zijn gratis, maar er moet gewoon een 2e klas kaartje gekocht worden.
De mensen die het meest klagen over de gratis upgrades zijn juist degenen met een relatief goedkoop weekendvrijabonnement. Beseffen zij dat zij goedkoper kunnen reizen omdat anderen het volle pond betalen?

Geen upgrade in combinatie met SPR zou een optie kunnen zijn om de drukte in de 1e klas te verminderen.
Kunnen de zieke, zwakke, oude medereizigers ook zitten.
Hoeven ze niet meer te vragen of ze mogen zitten, hoewel ik vind dat het vanzelfsprekend moet zijn dat jongeren opstand voor mensen die niet lang zouden kunnen staan.
Reputatie 1
Juli 2019. En alwéér worden de Treinpakkers verstuurd. De vorige actie is nog nauwelijks voorbij!
Het betekent weer herrie, en geen zitplaats in de 1e klas, terwijl ik daar elke maand voor betaal.

Het betekent ook: Zien dat oude en zieke mensen, die speciaal een 1e klas kaartje kopen vanwege hun conditie, moeten staan terwijl jongelui blijven zitten.

NS, dit is géén goede reclame. Stop er svp mee.

Het ergste is nog: deze actie duurt bijna twee maanden, langer dan voorgaande. De hele zomervakantie zitten we dus opgescheept met overvolle eerste klas. Verder staat mijn mening over deze misère in andere topics te lezen.
Reputatie 1
Tja. In plaats dat deze acties nieuwe klanten voor de 1e klas werft, jaagt het bestaande klanten weg.
En die nieuwe komen niet hoor.. kom maar eens kijken wie jullie 'nieuwe klanten' zouden moeten zijn.... dat gaat echt niet werken.
Reputatie 7
Badge +3
Bij de vorige Treinpakkers dacht ik ook een keer fijn 1e klas te reizen, maar aangezien het in de 2e klas veel rustiger was, ben ik daar maar gaan zitten. Jammergenoeg had ik het kaartje al ingevuld 🙂
Badge +3
Het ergste is nog: deze actie duurt bijna twee maanden, langer dan voorgaande. De hele zomervakantie zitten we dus opgescheept met overvolle eerste klas.
Het zuiden heeft al vakantie en in ieder geval op de wegen is het ernstig rustig (ook doordeweeks). Of die mensen ineens allemaal 1e klas zijn gaan treinen weet ik niet, maar of daar zo veel 'oh zo vervelende studenten of ouwe kwebbeltantes' bij zitten betwijfel ik.

Bovendien hoef je in de 1e klas niet per definitie stil te zijn. Gillende kids (die gratis mee mogen reizen in dezelfde klasse) laat ik even in het midden...

Oh, en deze keer heb ik ze niet gehad, die Treinpakkers. Was toch niet van plan om de komende zaterdagen of zondagen te gaan treinen, maar als ik de postbode tegenkom zal ik het even vragen. Vorige keer een paar mensen blij mee gemaakt (o.a. @MoDe).
Reputatie 1
De upgrades van de treinpakkers zijn gratis, maar er moet gewoon een 2e klas kaartje gekocht worden.
De mensen die het meest klagen over de gratis upgrades zijn juist degenen met een relatief goedkoop weekendvrijabonnement. Beseffen zij dat zij goedkoper kunnen reizen omdat anderen het volle pond betalen?

Er is een verschil tussen volle pond (bij)betalen, minder (bij)betalen en helemaal niks (bij)betalen. Dat laatste speelt hier.
Reputatie 3

Er is een verschil tussen volle pond (bij)betalen, minder (bij)betalen en helemaal niks (bij)betalen. Dat laatste speelt hier.

Met Flex Weekendvrij kost acht weekenddagen reizen 4,75 per dag, of elk weekend een dag 9,50. Met een dalvrij of niet-flex abonnement wordt het nog goedkoper.
Een kaartje 2e klas met korting is al snel duurder, en daarmee is dus helemaal geen sprake van niks bijbetalen.
Reputatie 4
Dat is natuurlijk niet de bedoeling van de actie. Het is juist om reizigers voordelig kennis te laten maken met de eerste klas, zodat er buiten de acties om meer gebruik van wordt gemaakt.

Hou is op met dat argument kennis laten maken met de 1e klas. Er zijn genoeg betaalbare acties hiervoor om mensen 1e klas te laten reizen. Deze zijn gelukkig wat lastiger te vinden en de meeste mensen kennen ze niet. Dan verdienen jullie er ook nog is aan. Zijn voornamelijk studenten met een weekend abonnement die er profijt van hebben. Betalen geen cent hiervoor en kunnen gratis 1e klas reizen.

Ik heb een oplossing voor dit probleem die heel reeel zijn en waar iedereen het mee eens kan zijn en dat is:

Maak deze weekend toeslagkaartjes niet gratis, maar laat men er in een bepaalde periode 2,50 per stuk voor betalen ipv. de 5 euro die nu moet betaalt worden voor een weekend toeslag 1e klas. Verspreid deze mededeling dan via een nieuwsbrief van NS of nog beter: zet deze aanbieding in SPOOR. Daar vind ik namelijk nooit deze actie. Laat maar is zien dat ze bij de NS niet commercieel kunnen denken door voor deze actie te laten betalen.

Degene die deze actie heeft bedacht en die denkt een commerciële opleiding te hebben gevolgd, moet hem toch maar is over doen of is zijn diploma niet waard.

Reageer