Wanneer stopt de NS met het gratis uitdelen van gratis 1e klas toeslagen

• 31 augustus 2018
  • 97 reacties
  • 3589 Bekeken

Toon eerste bericht

97 reacties

Reputatie 4
De upgrades van de treinpakkers zijn gratis, maar er moet gewoon een 2e klas kaartje gekocht worden.
De mensen die het meest klagen over de gratis upgrades zijn juist degenen met een relatief goedkoop weekendvrijabonnement. Beseffen zij dat zij goedkoper kunnen reizen omdat anderen het volle pond betalen?

Ja maar er zijn genoeg mensen die de voorwaarden van deze upgrades niet lezen en deze upgrade gebruiken in combinatie met een actiekaartje van Kruidvat of Spoordeelwinkel. Als de conducteur, zoals gewoonlijk, dit niet controleert reizen mensen dus nog illegaal 1e klasse.

Studenten met een weekend ov hoeven helemaal geen 2e klas kaartje te kopen, want dat hebben ze al in de vorm van een gratis weekend abonnement. Deze groep profiteert al van vrij reizen en mag nu ook nog is gratis 1e klas reizen, terwijl ik een 2e klas kaartje moet kopen.

Beetje krom heh.
Studenten met een weekend ov hoeven helemaal geen 2e klas kaartje te kopen, want dat hebben ze al in de vorm van een gratis weekend abonnement.

Daar is helemaal niets gratis aan, bij de invoering van de OV-studentenkaart (wat was het, begin jaren '90?) werd de basisbeurs wel gekort, daarvoor werd er een reiskostenvergoeding uitgekeerd welke toen, terecht, ook is afgeschaft.
Reputatie 7
Badge +3
Het is voor de student nog steeds gratis want de student betaalt er zelf niets aan. Het is de belastingbetaler die NS per student een (kleine) vergoeding betaalt.
Reputatie 7
Badge +3

Studenten met een weekend ov hoeven helemaal geen 2e klas kaartje te kopen, want dat hebben ze al in de vorm van een gratis weekend abonnement.Daar is helemaal niets gratis aan, bij de invoering van de OV-studentenkaart (wat was het, begin jaren '90?) werd de basisbeurs wel gekort, daarvoor werd er een reiskostenvergoeding uitgekeerd welke toen, terecht, ook is afgeschaft.

1991 dus
En er werd 94 gulden van de beurs ingehouden voor een kaart die (in eerste instantie) een waarde van 3600 gulden per jaar vertegenwoordigde. Later kwam er de keuze tussen week of weekend kaart waardoor de waarde in verhouding minder werd.
Dus niet geheel gratis, maar wel heel wat goedkoper.
Reputatie 7
Badge
Het is voor de student nog steeds gratis want de student betaalt er zelf niets aan. Het is de belastingbetaler die NS per student een (kleine) vergoeding betaalt.

Je gaat er ruim aan voorbij @Tamzin dat een student niets betaald maar wel een schuld opbouwt van Euro 95,- per maand.
Dus een OV studentenkaart is verre van gratis.
Veel studenten hebben na enkele jaren hierdoor een forse schuld. En als je dan niet slaagt voor je studie heb je een fors financieel probleem.
Reputatie 7
Badge +3
@Momo
Het is altijd maar wat je vergelijkt. In de jaren 80 toen er nog geen studiefinanciering bestond moest een student gewoon uit eigen zak een kaartje of abonnement kopen. Alleen als je ouders een heel laag inkomen hadden kon je een reiskostenvergoeding aanvragen. En anders moest je bijverdienen of je ouders lief aankijken.

Studenten met een weekend ov hoeven helemaal geen 2e klas kaartje te kopen, want dat hebben ze al in de vorm van een gratis weekend abonnement.Daar is helemaal niets gratis aan, bij de invoering van de OV-studentenkaart (wat was het, begin jaren '90?) werd de basisbeurs wel gekort, daarvoor werd er een reiskostenvergoeding uitgekeerd welke toen, terecht, ook is afgeschaft.
1991 dusEn er werd 94 gulden van de beurs ingehouden voor een kaart die (in eerste instantie) een waarde van 3600 gulden per jaar vertegenwoordigde. Later kwam er de keuze tussen week of weekend kaart waardoor de waarde in verhouding minder werd.
Dus niet geheel gratis, maar wel heel wat goedkoper.

Zeker, een stuk goedkoper dan een regulier vrij-reizen abonnement, maar allesbehalve "gratis".
Reputatie 7
Badge +2
Ik zat net in de sprinter van Hoorn naar Heerhugowaard en ik zal geen foto's plaatsen van de reizigers in de 1e klas, maar van de 2e klas kan probleemloos. Die is namelijk voor een groot deel leeg, terwijl er in de 1e klas letterlijk geen zitplaats vrij is.

Ik snap prima waarom mensen met een duur 1e klas abonnement of supplement extreem teleurgesteld zijn in NS. Ik ben heel genuanceerd als het gaat om zaken die 'alleen in Nederland zouden gebeuren/kunnen' etc. Maar een 1e klas die letterlijk tot de laatste stoel vol zit met mensen met gratis upgrades, terwijl er in de 2e klas ruimte genoeg is. Dat kan volgens mij echt alleen in Nederland (bij de NS).

Vind het echt een beschamende service naar je vaste 1e klas reizigers toe. Daar hoor ik niet bij voor de duidelijkheid...

Reputatie 1
Nóg beschamender is het als je bedenkt dat het enige verschil tussen de beide klassen in dat SGM slechts de kleur van de stoelbekleding is... Ok, de eerste klas heeft iets meer beenruimte. Maar daar blijft het bij!
In eerste instantie vond ik dat de OP. gelijk had. Maar na er wat langer over te denken misschien toch niet.
Het gaat er hierbij om wat nu een 1e klas kaartje is? voor welke service betaal je extra.

Gek genoeg kan ik dit eigenlijk nergens terug vinden op de website van NS. de duidelijke verschillen tussen een eerste klas ticket en een tweede klas ticket. Bij elk ander bedrijf of service met meerdere abonnement of vormen van kaartjes is dit altijd wel het geval. bijvoorbeeld verschillende telefoon abonnementen, optie 1. 2gig, optie 2. 5gig. Je weet waar je voor betaald. Bij de 1e klas eigenlijk niet? alleen bij nsinternationaal staan elke punten duidelijk beschreven maar niet bij de " normale" ns.

Standaard meer beenruimte?, extra stopcontacten, recht op een zitplaats in de 1e klas? of enkel recht om in de 1e klas te verblijven?

In de praktijk kopen mensen een 1e klas ticket omdat de verwachting is dat het minder druk is in die klasse. aangezien dit kaartje duurder is.
Maar het gaat er hier denk ik om of dit ook een service is van het kaartje. Wat het waarschijnlijk niet is, aangezien de NS niet kan garanderen hoe druk het in elke 1e klas op elk moment is.

weet iemand wat een 1e klas ticket inhoud? en is dat ergens terug te lezen. je zou denken dat er iets van voorwaarden zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Formeel heb je een eersteklas vervoersbewijs. Je hebt daarmee geen recht op een zitplaats. Als het vol is, mag je voor een hoger aanschafbedrag in de eerste klas staan.

De kans op een zitplaats is wel groter en je zit in de Intercity comfortabeler. In redelijk wat treinen heb je een stopcontact. Dat extra comfort geldt niet voor sommige Sprinters. De kleur van de stoelen is rood, maar de ruimte en het comfort is nagenoeg hetzelfde.

De extra service die aan een eersteklaskaartje vast zit, is verder nul. NS is helaas een fraudevriendelijk bedrijf in de eerste klas, en eventuele ergernis daarover is bij de hoge prijs inbegrepen. 😉
@Thom .

Ik begrijp het allemaal wel. Alleen zit ik met het volgende. De NS biedt twee verschillende type kaartjes aan, eerste en tweede klas.
twee verschillende type kaartjes dus. Maar als ik wil weten wat het verschil tussen deze kaartjes zijn, is dit nergens terug te lezen.

Althans na veel zoeken kan ik helemaal niks vinden.Dit vind ik erg apart. Je zou denken dat als een bedrijf verschillende type kaartjes aanbied er als eerste te zien is wat de verschillen zijn. Je moet toch weten wat je koopt namelijk? Is dit nergens terug te lezen? bij voorwaarden, terms of service. etc

Je geeft aan dat er eigenlijk geen verschil is. althans geen recht op verschil (je zou in een sprinter kunnen zitten die in de eerste klas net zo druk is als de tweede klas)

Bij de NSinternational staat er netjes bij elke type voertuig wat een 1e klas ticket inhoud.

op de NS site voor een 1e klas ticket kom ik niet verder dan..(Wilt u meer comfort, neem dan een 1e klas ticket).
Ja wat is dan meer comfort?
Reputatie 7
Badge +4
Het comfort is er wel, zeker op de lange afstanden. Het is bekend dat eersteklasreizigers doorgaans vaker langere afstanden afleggen. Hoewel het geen wet of regel is, is er veelal meer rust, omdat er sprake van een lees- en werkpubliek. Er wordt veel minder gesproken. De stiltecoupé functioneert er doorgaans ook behoorlijk goed, en het normaal betalende eersteklaspubliek respecteert het ook.
Ja ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik snap dat er in de praktijk wel voordelen zijn, de ene keer meer dan andere. Maar als klant gezien. wat koop ik met een eerste klas kaartje ten op zichte van een tweede klas kaartje.

Het gaat mij erom dat ik dit nergens kan vinden. Wat ik dus apart vind . Als je twee type kaartjes aanbied hoor je naar mijn insziens dit ergens te beschrijven. wat het inhoudt. rechten en plichten, wat zijn de voordelen etc.
Reputatie 7
Badge +4
Men kan moeilijk iets beschrijven wat er niet is. Ik begrijp uw vraag wel, maar wat u zoekt is er niet en dus ook niet te vinden. Te meer omdat het comfort in de eerste klas onder druk staat door het marketing- en handhavingsbeleid.

Ns laat het wel uit zijn hoofd dat te beschrijven. Doordat de treinen te kort, zijn gaan meer en meer mensen extra betalen voor meer kans op een zitplaats, en dat is in de eerste klas. Dat levert flink op en NS hoeft het helemaal niet te promoten. De volle treinen doen hun werk wel.
Ja dan zou je als NS zijnde eigenlijk niet twee type kaartjes moeten verkopen. Als er technisch gezien geen verschil is. En als er technisch gezien wel een verschil is, zou je dit als NS toch ergens moeten beschrijven? Zoals gezegd je moet toch weten wat je koopt.

Het lijkt mij dat het inderdaad met opzet nergens wordt beschreven, en er alleen de term meer comfort ergens losjes wordt gebruikt.
Ze kunnen het niet beschrijven omdat elke trein anders is. de eerste klas ook anders is. er is geen 1 standaard.

Op het moment dat het beschreven staat. Bijvoorbeeld meer beenruimte. Dan kan je als klant zeggen ok ik koop een 1e klas ticket want ik heb meer beenruimte dan in de 2e klasse. Als je vervolgens in de trein komt en je hebt niet meer beenruimte of sterker nog helemaal geen zitplaats. Dan heb je meer kans op een vergoeding. aangezien je het ticket kocht met de optie meer beenruimte.

Dat lijkt mij dus wat er aan de hand is. Nergens staat iets over de 1e klas beschreven. met andere woorden technisch gezien is het hetzelfde ticket als het 2e klas ticket. Wat wel erg dubieus is.
Reputatie 7
Badge
NS is helaas een fraudevriendelijk bedrijf in de eerste klas, en eventuele ergernis daarover is bij de hoge prijs inbegrepen

Daar gaan we weer.......
Wat een onzin toch. Misschien moet er wat vaker gecontroleerd worden, zowel eerste als tweede klasse, maar om NS als fraudevriendelijk te bestempelen gaat echt veel, veel te ver.
Hallo Abyss,

Ik weet niet of ik precies begrijp wat je bedoelt. Ik weet dan ook niet hoe ik tweede klas zou omschrijven. Je mag met een ticket voor de eerste klas reizen in de eerste klas. Dat is wat je koopt. Verdere verschillen per trein staan wel op onze site.
@Maxime NS
wat begrijp je niet? mijn vraag is wanneer ik een eerste klas ticket koop. want ik dan precies bestel? ik kan dit nergens vinden. wat koop ik ten op zichte van een twee klas ticket,. Je geeft mij een link,. Maar op het moment dat ik iets een eerste klas ticket koop . staat er niet aangegeven waar ik recht op heb. Welke trein heb ik recht op? de link geeft aan wat er aanwezig is in de desbetreffende treinen. Maar wat als de plaatsen bezet zijn? Wat koop ik met mijn eerste klas ticket? Koop ik wat je nu aangeeft met je link? Dus als ik de desbetreffende trein krijg dan krijg ik dus dat? bijvoorbeeld de DDZ Dubbeldekker Extra’s 1e klas: - Comfortabele, verstelbare stoel - Stopcontact - Individueel bedienbaar leeslampje - Voetensteun - Lectuurnet. Heb ik daar nu recht op? het is heel vaag allemaal.
Bij elke andere aanbieder van een abbonement. staat duidelijk aangegeven wat je koopt. bij internet, heb je optie 1,2 en 3. 1 is 2 gig . 2 is 3 gig. 4 is 5 gig. bijvoorbeeld. bij een bioscioop ticket. als ik extra betaal krijg ik misschien een plek op tweede rij,. of tweede verdieping etc. Het is gewoon aangegeven wat je koopt. Bij de ns? eerste klas vs tweede klas? ik kan het nergens vinden,. Wat koop je ten opzichte van een tweede klas. zoals ik het nu zie en te horen krijg is het meer van. nou ligt eraan welke trein je krijgt... en als je de goede trein krijgt met de goede voorzieningen dan ligt het ook aan of het al bezet is. mocht het bezet zijn dan krijg je in principe niks,. mocht er net een mindere trein reiden dan krijg je ook niks. Dit is toch geen manier van een eerste klas verkopen? " met geluk heb je extra voorzieningen en anders niet. we bieden niks aan met deze duurdere ticket"
Reputatie 7
Badge +3
@Abyss met een 1e klaskaartje koop je vervoer in een coupé met kans op meer comfort en meer kans op een zitplaats. Daarbij zou je meer ruimte kunnen hebben om te staan, ware het niet dat veel reizigers met 2e klaskaartje vinden dat zij bij wat zij drukte vinden in de 1e klas mogen plaats nemen.
Met een 2e klas kaartje koop je vervoer in een 2e klas coupé. Je mag je daarmee niet in de 1e klas bevinden en bij drukte daar ook niet gaan staan.
@MoDe
ja nogmaals je geeft ook antwoord op wat ik koop. met een eerste klas ticket. Maar mijn vraag blijft nogmaals waar kan ik dit vinden? wat koop ik. Jij zegt weer wat anders dan de ander zegt. Het zou toch ergens beschreven moeten zijn wat ik koop met een duurdere eerste klas ticket in vergelijking met een tweede klas? Het lijkt alsoft iedereen er een mening over heeft. maar tot zover krijg ik nergens een link met waar dit beschreven staat. Mijn hele punt is als de NS een duurder abbonement of kaartje verkoopt of verschillene prijsklasses heeft . je gewoon moet kunnen zien wat dit inhoudt. wat je koopt? Jij zegt dat het dit inhoud. de ander zegt weer wat anders. wat houdt het nu in? een eerste klas ticket? waarom kan ik dit nergens vinden op ns.nl? Wat koop ik nu precies in vergelijking met een tweede klas ticket? Iedereen zegt wat anders. Nergens staat iets beschreven, dat kan toch niet?
Badge +3
Oh ja,

Comfortabele, verstelbare stoel - Stopcontact - Individueel bedienbaar leeslampje - Voetensteun - Lectuurnet

Huh wat, een lectuurnet 🤔 Dat wil iedereen toch? Geef mij dan liever wat been- en bagageruimte graag! Want een krantje en koffie is zo 20e eeuw...Of een gordijntje, voor als de zon schijnt en zo... Arriva/Keolis/Blauwnet zijn daar trots op, totdat ze weer gesloopt worden natuurlijk 😆
Ja, datvkan prima. Lees de algemene voorwaarden:

U bevindt zich in de klasse die vermeld is op uw Vervoerbewijs, of waarop u recht heeft op
basis van uw Vervoerbewijs. Dit houdt onder andere in dat u geen geldig Vervoerbewijs heeft
als u met een Vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in de eerste klasse;

Niets meer, niets minder. Je mag je met een eerste klas vervoersbewijs in de 1e klas bevinden. Wat je daar aan extra's hebt zie je wel als je daar bent, dat is niet in elke trein hetzelfde. Je doet het ervoor of niet, niemand verplicht je om 1e klas te gaan reizen, als jij van mening bent dat je te weinig extra's toegezegd worden, dan koop jij toch gewoon een 2e klas ticket?
Badge +3
Het blijft natuurlijk wel bizar dat iemand klaagt dat de 1e klas bommetje vol zit terwijl je (zelfde stoelen, en dan maar geen stopcontact) bijna een Brammetje kunt doen in de 2e klas.

'Ja ho eens even, daar betaal ik niet voor' is dan niets minder dan logisch. 1e klas voegt bijzonder weinig meer toe, anders dan het risico op zomaar een zitplaats... soms.

In de watten gelegd worden (Business Class) kan je vergeten. Wat mij betreft snel afschaffen dus, of een goedkope 3e klas met staanplaatsen voor de liefhebbers. 😏

Reageer