Wanneer stopt de NS met het gratis uitdelen van gratis 1e klas toeslagen

• 31 augustus 2018
  • 97 reacties
  • 3472 Bekeken

Toon eerste bericht

97 reacties

@tridek_ok wat lul je nou? je geeft een regeltje in de voorwaarden dat het ticket dat je hebt gekocht je recht geeft op om in die coupe te zijn? Afgaande op dat. staat er dan letterlijk dat als je een 1e klas ticket hebt je niet in de 2e klasse mag begeven. Terwijl als je hier op de ns comunnity zoekt. iedereen aangeeft dat je met een 1e klas ticket wel in 2e klas mag bevinden. ,met andere woorden het is gewoon niet goed beschreven. NS verkoopt een eerste klas ticket maar geeft nergens aan wat je nu precies koopt. een vaag zinnetje met wil je meer comfort koop dan een eerste klas ticket,. maar wat dit inhoudt staat nergens beschreven. dat is belachelijkl
@tridek_ok wat lul je nou?

Misschien moet jij je waffel even dichthouden nu, ik ben er niet van gediend dat ik zo word aangesproken, ik ben niet je maatje uit de kroeg ...
@tridek_ok ja je lult. dat is gewoon een nederlands woord of reactie. Ik spreek je verder niet aan. je zit te lullen met vage dingen dus geef ik dit aan. is niet persoonlijk. ik spreek je verder niet aan. ik geef aan dat je lult. en zeg waarom je lult. Je antwoord vervolgens met rare dingen.. maatje uit de kroeg? je hebt geen reactie dus. dat is ook goed. dat je geen reactie hebt op je gelul. iedereen lult wel eens toch. jij lult vandaag. lullen is niet negatief. het is gewoon wat het is. missschien lult iemand anders een andere dag. shit happens
Reputatie 7
Badge +4
De eerste klas wordt niet afgeschaft. Dat is beleid en bovendien levert het een vijfde van de inkomsten. Het geld moet ergens vandaan komen. Zonder de eerste klas wordt het tweedeklaskaartje fors duurder.
Reputatie 7
Badge +2
Beste @Abyss,
@tridek_ok heeft een normaal antwoord gegeven. Jouw reactie slaat nergens op.
Het antwoord wat je graag zou willen zien, kan blijkbaar op dit moment niet gegeven worden.
Daarbij is jouw vraag off-topic.
@tridek_ok ja je lult. dat is gewoon een nederlands woord of reactie. Ik spreek je verder niet aan. je zit te lullen met vage dingen dus geef ik dit aan. is niet persoonlijk. ik spreek je verder niet aan. ik geef aan dat je lult. en zeg waarom je lult. Je antwoord vervolgens met rare dingen.. maatje uit de kroeg? je hebt geen reactie dus. dat is ook goed. dat je geen reactie hebt op je gelul. iedereen lult wel eens toch. jij lult vandaag. lullen is niet negatief. het is gewoon wat het is. missschien lult iemand anders een andere dag. shit happens

Doe effe normaal zeg, als je nu gewoon gezegd had dat algemene voorwaarden te moeilijk voor je zijn om te begrijpen had ik je gewoon uitleg gegeven. Een tip; lees eens wat er geschreven wordt, ik begrijp inmiddels dat dat moeilijk voor je is, zeker als het door jou gewenste antwoord er niet staat maar dat is nu eenmaal zo.
Reputatie 6
1e klas voegt op zich weinig toe, behalve veel grotere kans op zitplaats en vaak meer rust. En dat er geen "echte" 1e klas is met luxe en service komt omdat het spoornet fungeert als een veredeld metronet in dit kleine landje met 17 miljoen inwoners en een enorme massa aan forensen en studenten die meestal korte afstanden reizen in de trein. Hop on, hop off als het ware. Ik heb een 1e klas abonnement puur voor de grotere kans op rustiger reizen. Ik werd soms gek van het gegil, het rumoer in de trein en de beats die door oordopjes klonken in de 2e klas - ook in de stiltecoupé. Nee ik hoef geen absolute rust maar wat ik vaak meemaakte onderweg liep me de spuigaten uit. Wat kunnen mensen een volume hebben en druk doen! Je zou zeggen: ga met de auto. Maar die heb ik niet en het zou ook vele malen duurder zijn. Maar 1e klas in Nederland is halfslachtig. De ICM is het fijnst. Daarin is 1 treincoupé geheel 1e klas. In die treinen zit ik graag. In DDZ en VIRM bijvoorbeeld is de 1e klas gedeeld met de 2e klas ( glazen klapdeurtje ertussen) en dus krijg je alle rumoer van de 2e klas voor een groot deel mee + een hoop heen en weer geloop erdoorheen. Waardeloos dus. In de sprinters stelt 1e klas ook niets voor en bij Blauwnet en Arriva evenmin. Het kleurtje is anders, de stoelen minder versleten... Dat is alles. Maar toch blij met 1e klas Dalvrij. Kan altijd zitten en in het algemeen meer rust en dus meer ontspannen reizen.
Reputatie 3
Het verschil tussen de 1e klas en de 2e klas bestaat bijna uitsluitend uit een verschil in prijs. Naarmate de prijs van de 1e klas, in vergelijking met de prijs van de 2e klas hoger is, neemt ook de kans op een zitplaats en op rust in de 1e klas toe. Erg simpel.

De grap is dat de gratis upgrade kaartjes uiteindelijk uitpakken als een upgrade
van het 2e klas vervoerbewijs dwz meer rust en zitplaatsen in de 2e klas.
Ook ik baal er goed van dat ik de afgelopen 2 a 3 maand moest reizen in een eerste klas stiltecoupé die gewoon een stuk voller was als de andere maanden.

Dit komt helaas door de mensen die dus die kaartjes kopen die NS of bijvoorbeeld kruidvat aanbied..

Ergens snap ik het wel, dat je bijvoorbeeld voor, wat was het 24 euro een eerste klas retour naar een stad naar keuze kan kopen, dat je het dan doet.

Maar eigenlijk heb ik het ook te doen met de mensen die in een eersteklas praatcoupé reizen. Het is gewoon echt een stuk drukker in de eerste klas wanneer er acties zijn, of kruidvat kaartjes.

Dat de mensen die dus zo'n kaartje hebben en dus anders normaal niet reizen, of tweede klas reizen is tot daar aan toe. Maar als je dan ook nog eens gaat, zoals ik het noem, praten om het praten in de eerste klas stilte coupe, dan ga je toch echt te ver.

Heel vaak, zeg ik dan ook in gedachten tegen mezelf, ik hoop dat de conducteur komt en dat dan blijkt dat ze geen geldig eerste klas vervoersbewijs hebben of zoiets.

En als ik dan de conducteur zie aankomen, en men nog steeds aan het praten is, hoop ik dat ze dit blijven doen tot de conducteur bij ons aangekomen is, en er vervolgens wat van zegt.

Ik moet zeggen dat dit laatste gelukkig bijna altijd gebeurt als ik conducteurs tegen kom. Maar helaas zie ik soms echt vrij weinig conducteurs.

Ik reis vanwege mijn hobby in het weekend door vrijwel heel Nederland met weekend vrij, en ik heb echt geen hekel aan tweede klas reizigers, mensen met een overgangskaartje, of mensen die willen praten.

Maar als je in een stiltecoupé zit, heb je gewoon je mond te houden!

Ik ga niet voor niets in een stiltecoupé zitten, want ik reis grote afstanden, en als het rustig is, en er dus niet gepraat of gefluisterd wordt, kom ik echt meer ontspannen thuis, of op het station aan waar ik moet zijn voor mijn hobby.

Zeg je er vervolgens wat van als je in de eerste klas stiltecoupé zit, dan is men of vaak heftig geïrriteerd, en moet je dreigen met de conducteur te halen alvorens ze heel geforceerd stil gaan zitten doen, en als je pech hebt en in hun blikveld zit, krijg je me toch een paar gezichten je kant op waarvan je bepaalde dingen denkt.

Ook komt het vaak voor, vooral als je een groepje van meer dan 2 personen aanspreekt, dat ze door blijven praten, en dingen zeggen van, we zitten in een stiltecoupé, dus sssst.

En helaas, krijg je ook soms verbale verwensingen naar je hoofd geslingerd:

Zo zat ik een keer dus in de eerste klas stiltecoupe, en kwam er een man en een vrouw met een kind schuin achter me zitten.

Het kind kon je al van verre horen praten, en eenmaal op hun plek, vroeg het kind nog in het algemeen, is dit de stilte.

De vader zei, nadat het kind dit al meerdere malen herhaald had, dat dat inderdaad zo was, dus dat het kind maar ietsje zachter moest praten.

Voordat ik het wist, zei ik: Nee, helemaal niet praten, want dit is een stiltecoupé. Ik wilde er nog aan toevoegen, en dit is ook nog eerste klas, omdat je weer duidelijk kon zien dat dit mensen waren die een overgangskaartje hadden.

Toen mompelde de vader iets in de trant van, mensen zijn debiel en niet goed bij hun hoofd, en hij stond op en liep weg.

De moeder stond even later ook op met het kind en liep weg, maar kwam later weer terug, en daar het wat drukker was geworden, was alleen de plek recht achter me nog vrij.

Het kind begon weer te schreeuwen, maar ik had niet in de gaten dat het die moeder was, dus ik draai me half om en zeg: Mevrouw, dit is een stiltecoupé.

Nog voor ik uitgesproken was, komt de vader van het balkon en begint allemaal dingen tegen me te zeggen die ik hier verder niet wil herhalen, maar het gaf me echt een oncomfortabel gevoel, en ik voelde me bedreigd.

De pech was dat ik wist dat de conducteur in het andere treinstel was, want ik zat in een icm 3+3, anders was ik zeker naar de conducteur gegaan.

Gelukkig stapte het echtpaar met schreeuwend kind niet veel later uit, en moest ik nog even, maar toch.. Dit was echt niet fijn.

Helaas is dit niet de enige situatie, die vooral vaak voorkomt in de zomermaanden.

Dat is wat ik ook bedoel te zeggen, dat in de zomermaanden, of wanneer er acties zijn, je gewoon vaak verkeerde mensen treft in de eerste klas.

Eigenlijk moeten ze zulke mensen gewoon de trein uitzetten wat betreft de situatie hierboven.

Of mensen moeten zich gewoon aan de regels houden die gelden als je een overgangskaart hebt, of in de stiltecoupé gaat zitten.

De mensen die dat wel doen, of zich verontschuldigen en ook daadwerkelijk stil zijn als je ze erop aanspreekt, gelukkig zijn die er ook nog.

Maar helemaal in de zomermaanden, of wanneer er acties zijn, zijn die momenten schaars, en zie ik soms echt er tegen op als ik nog een lang stuk moet, en zit ik me er over op te winden, in de hoop dat de mensen die niet stil zijn in de stiltecoupé uitstappen.

Hopelijk als volgend jaar de nieuwe intercity's komen, worden dingen anders, want je kan bakken ook anders indelen, dat je makkelijker stiltezones kan maken.

De voorkant (of achterkant) van de DDZ is hier een goed voorbeeld van, helemaal aan het eind van de trein, en als ik een DDZ heb, loop ik ook altijd ook naar die bewuste plek, zodat je bijna zeker weet dat je geluk hebt wat dat betreft.
Reputatie 7
Badge +2
@maramsp ook in de 2e klas wordt de stilte in de stilte coupé niet gerespecteerd.
Dat het drukker wordt in de 1e klas komt niet alleen door actiekaartjes en upgrades, maar ook door de goedkope weekendvrij abonnementen.
@maramsp ook in de 2e klas wordt de stilte in de stilte coupé niet gerespecteerd.
Dat het drukker wordt in de 1e klas komt niet alleen door actiekaartjes en upgrades, maar ook door de goedkope weekendvrij abonnementen.

Eigenlijk moet ik dan zeggen dat ik dan ook daar onderdeel van ben.

Hoewel ik al vanaf het eerste begin weekend vrij heb (2011 als ik me niet vergis) heb ik nu sinds 2015 eerste klas weekend vrij.

Maar toch, toen ik net eerste klas ben gaan reizen, was het volgens mij altijd wel rustiger in de eerste klas, ook in de zomermaanden.
Reputatie 7
Badge +2

Hoewel ik al vanaf het eerste begin weekend vrij heb (2011 als ik me niet vergis) heb ik nu sinds 2015 eerste klas weekend vrij.

Maar toch, toen ik net eerste klas ben gaan reizen, was het volgens mij altijd wel rustiger in de eerste klas, ook in de zomermaanden.

Maar nu is het met Flex nog aantrekkelijker geworden om 1e klas weekendvrij te nemen. Zeker in de zomer. Na de zomer(vakantie) zeg je het weer op
😉

Maar wat is er mis mee met een drukkere 1e klas, lijkt mij logisch dat de NS probeert om lege zitplaatsen te voorkomen. Als het zo druk is dat er mensen moeten staan dan is het denk ik wel terecht om te klagen maar soms vinden mensen de 1e klas al te druk als ze niet meer 'vrij' kunnen zitten en naast iemand moeten zitten.......
Reputatie 6
Als het zo druk is dat er mensen moeten staan dan is het denk ik wel terecht om te klagen maar soms vinden mensen de 1e klas al te druk als ze niet meer 'vrij' kunnen zitten en naast iemand moeten zitten.......

Inderdaad. Mensen hebben het beeld en de verwachting van vroeger nog dat de 1e klas een oase van ruimte en rust is en dat er vrijwel niemand in reist omdat het zo duur is. Met een abonnement is het dure er echter al lang af. Rust is trouwens niet verzekerd. Hoe vaak ik er niet zit en er achter het klapdeurtje in de 2e klas of op het balkon bij de trappen een hoop rumoer is.... Weg rust.

Maar wat is er mis mee met een drukkere 1e klas, lijkt mij logisch dat de NS probeert om lege zitplaatsen te voorkomen. Als het zo druk is dat er mensen moeten staan dan is het denk ik wel terecht om te klagen maar soms vinden mensen de 1e klas al te druk als ze niet meer 'vrij' kunnen zitten en naast iemand moeten zitten.......

Daar gaat het me helemaal niet om, dat ik niet vrij kan zitten.
Ik reis echt lange afstanden, soms zelfs meer dan 8 uur op een dag, dit alles voor m'n hobby fotografie, en daarom ga ik bewust in de stiltecoupé zitten. Het enige wat ik dan verlang is dat mensen hun mond houden, en als dan een glazen deurtje verder mensen in de tweede klas stiltecoupé of praatcoupé alsnog praten, baal ik wel, maar heb zoiets van, ik zit in dit compartiment en laat ik het daar maar bij houden om erger te voorkomen.

Als het zo druk is dat er mensen moeten staan dan is het denk ik wel terecht om te klagen maar soms vinden mensen de 1e klas al te druk als ze niet meer 'vrij' kunnen zitten en naast iemand moeten zitten.......Inderdaad. Mensen hebben het beeld en de verwachting van vroeger nog dat de 1e klas een oase van ruimte en rust is en dat er vrijwel niemand in reist omdat het zo duur is. Met een abonnement is het dure er echter al lang af. Rust is trouwens niet verzekerd. Hoe vaak ik er niet zit en er achter het klapdeurtje in de 2e klas of op het balkon bij de trappen een hoop rumoer is.... Weg rust.

Klopt inderdaad. Maar wat ik hierboven al schrijf, als je soms 8 uur op een dag reist, omdat ik geen auto wil en heb, en je gaat in de stiltecoupé zitten, is het toch niet zo moeilijk om je mond te houden.

En helaas, hoe meer mensen in de stiltecoupé gaan zitten, des te groter is de kans dat men hun mond open doet. Daarom was het afgelopen maanden soms echt niet fijn te reizen.
Reputatie 4
Het lijkt me dat de standaard anders ligt. Zien we een rijtuig 2e klas waar 1 op de 4 stoelen vrij is, dan vinden we het aan de drukke kant maar zeker niet storend. Zien we een rijtuig 1e klas wat halfvol is dan denken we al gauw, goh, wat druk hier. De luxe van de 1e klas zit hem deels in het feit dat we niet alleen plek hebben, maar ook een tweede stoel voor onze tas. In feite is er bijna geen sprake van die opstelling 2+1 want waar twee stoelen zijn, zul je zelden zien dat beide bezet zijn. In de 1e klas zit vrijwel iedereen bij het raam, tenzij ze gezelschap hebben.
Reputatie 7
Badge +4
De eerste klas herinvoeren is een goed plan. De devaluatie door de upgradekaartjes onmogeljk maken door ze af te schaffen, levert nog geld ook op want nu is een klassewissel naar de tweede klas samen me een upgradekaartje zeer lonend voor de eersteklas reizigers.

Die kunnen ook rekenen. Vrouw en vriendin doen het zo van de Randstad naar de oude studentenstad Groningen, en dat zijn vast de enigen. Niet dus.

Tijdens de upgradeweken zit op zondagavond de eerste klas bomvol met studenten en dat wekenlang want als de conducteur er aan komt, kun je de datum nog wel even invullen, en gezien de geringe controle, gaat een kaartje lang mee.

Van het gratispubliek zijn er maar weinig die een eersteklaskaartje kopen. Als het vijf euro extra kost, zijn ze al weg. De sfeer is veel slechter en de eersteklasreiziger voelt zich zo langzamerhand een beetje randdebiel worden.

Als je publiek wilt winnen voor de eerste klas, moet je ze zoeken onder de mensen die er voor willen betalen. Dat zijn echt niet de mensen met een gratis upgrade. Voor hen leuk, maar niet voor de eersteklasbetalers die dat geld ook met een bepaalde verwachting uitgeven. Daar voldoet NS niet aan.

Voer de eerste klas dus opnieuw in, en ik wil geen gastheer die af en toe controleert, maar een controleur die ook een goede gastheer is.

Een goede gastheer houdt ongewenste gasten buiten de deur. Frequent controleren en handhaven. Bij een grote pakkans is de ellende zo weg. Weg met het marketingfiasco dat gratis upgrade heet.
Reputatie 7
Badge +2
Ik vind een gratis upgrade wel fijn, maar tot nu heeft een upgrade mij niet kunnen verleiden om ook zonder upgrade vaker 1e klas te gaan reizen.
Mijn ervaringen in de 1e klas waren niet altijd positief. Inderdaad, de praters in de stilte coupé (bijna altijd als er minimaal 2 samenreizenden daar gaan zitten, maar dat is ook in de 2e klas), de groepen, die bij elkaar willen zitten (maar geen 1e klas kaartje hebben), de stappers met glaasje teveel op (veelal zonder 1e klaskaartje). De meest negatieve ervaringen waren overigens buiten de gratis upgrade perioden, terwijl ik wel 2x met gratis upgrade in een lege 1e klas vanaf Lowlands heb mogen reizen op zondagavond.

Helemaal afschaffen van upgrades ben ik niet voor.
Maar naast actiekaartjes ook niet meer kunnen combineren met SRP is geen slecht idee.
Gister ook weer op pad geweest, dus buiten de actieperiodes.
En het viel gelijk op hoeveel rustiger het was in de eerste klas.
Heb in totaal een goede 6 uur in de trein gezeten, waarvan 5 en half uur zonder praters in de eerste klas stiltecoupe.
Van Utrecht naar Almelo waren er wel een paar Duitsers die aan het praten waren, maar die wisten niet van de stiltecoupé af en heb ik ze dus erop gewezen.
Daarna zochten ze een andere plek, en dit doen heel weinig mensen. Dus respect voor deze Duitsers.
Toch het stukje van Utrecht naar Amersfoort zat er nog een tweetal jongeren die met elkaar aan het communiceren waren terwijl ze muziek aan het luisteren waren.
Hier uiteraard ook wat van gezegd, en ze hebben het een kwartier vol gehouden om hun mond te houden..
Reputatie 7
Badge +4
Afschaffen die hap, net als de gratis meereisretours, dat was een bak ellende en de Facebookkaartjes. Helemaal afschaffen is het beste, maar op zijn minst voor mensen met een SRP.

Deze groep reist al bijna voor niks en dan nog gratis in de eerste klas ook. Het is toch niet onredelijk dat mensen met een geldig en duur eersteklaskaartje in de lange actieperiodes gewoon op zondagavond ook kunnen reizen.

Deze actie zou er nooit moeten zijn, het kost geld en geeft ergernis, maar de zomerperiode is nog de minst erge.

Dat het nauwelijks eersteklasbetalers oplevert, is helder.

Deze upgradekaartjes zijn qua doelmatigheid net spermatozoïden, van de vele zaadjes treffen maar enkele doel. Het is geen goed middel.

Het is spermamarketing.

Ook deze vergelijking loopt in die zin mank dat de overige spermatozoïden weinig overlast veroorzaken, deze kaartjes dus wel.
Reputatie 7
Badge +2
@Thom een student met weekendSRP is per maand meer kwijt aan DUO voor 2e klas dan reizigers met een weekendvrij 1e klas abonnement.
Tot dat men afstudeert binnen de daarvoor gestelde tijd, dan vervalt de SRPschuld.
Reputatie 7
Badge +4
En voor alle mensen die hun studie binnen de tijd afmaken, is het dus heel goedkoop reizen. Boekhoudkundig klopt het wel, dat is me ook wel bekend, maar al met al is het helemaal niet zo ongunstig voor mensen met een SRP. Ik heb er als zodanig geen bezwaar tegen, Het stimuleert ook tot prestatie.

ik vind alleen een upgradekaartje naar de eerste klas voor studenten te veel van het goede. Temeer omdat we allemaal kunnen zien hoe er mee omgegaan wordt, al vind ik niet erg slim van NS het mogelijk te maken. De datum wordt er snel opgeschreven als er controle is, en die is er meestal niet. Het is nu eenmaal zo dat een grote categorie mensen elke mogelijkheid tot frauderen zonder pakkans aangrijpt. Wekenlang op zondag eerste klas reizen is niet de intentie van NS, maar wel het gevolg van de opzet van deze actie.

De ov-jaarkaart met varianten, waar ik jarenlang mee reisde, was een stuk duurder. Ik vind het vervelend om zondagmiddag al terug te moeten omdat er op zondagavond tijdens de actieweken, en die duren lang, eigenlijk geen eersteklas beschikbaar is.

Reageer