Wanneer stopt de NS met het gratis uitdelen van gratis 1e klas toeslagen

• 31 augustus 2018
  • 97 reacties
  • 3589 Bekeken

Reputatie 4
Ik ben zelf fel tegenstander van het uitdelen van deze kaartjes. Ik reis bewust tot en met 2 september in de weekenden 2e klas, omdat ik vind dat een 1e klas kaartje door deze actie niks meer waard is. De NS had aan mij meer kunnen verdienen. Ik deed dit als protest. Ik zie eerder iets in mogelijkheden dat je bij bijvoorbeeld een Kruidvat of ander actie treinkaartje voor bijvoorbeeld 5 euro een upgrade 1e klas kan bij kopen. Hierbij zullen de reizigers die echt rustig willen zitten deze extra toeslag kopen.

Ik reisde een keer met een 1e klas toeslag toen de 1e klas werd opgeheven. Er bestond toen voor mij geen vorm van restitutie dan wel coulance. Vind het zeer wrang dat er wel gratis 1e klas toeslagen worden uitgedeeld, maar als de 1e klas wordt opgeheven dan komt de NS de 1e klas reizigers niet tegemoet komt. Ben daar noch altijd zeer kwaad over.

Zijn er meer reizigers die zo denken over het uitdelen van deze 1e klas toeslag?

Ik hoop dat de NS wat met mijn feedback gaat doen.

De link met de desbetreffende gebeurtenis van mij en de reactie daarop van NS:

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/1e-klas-opgeheven-wegens-drukte-48298

97 reacties

Als er gewoon meer gecontroleerd wordt is het probleem opgelost.
Reputatie 1
Nóg beschamender is het als je bedenkt dat het enige verschil tussen de beide klassen in dat SGM slechts de kleur van de stoelbekleding is... Ok, de eerste klas heeft iets meer beenruimte. Maar daar blijft het bij!
Badge +3
Haha, die elitaire deftige rijke 1e klas stinkerdsreizigers toch.... Die willen natuurlijk geen plebs (gepeupel/schorremorrie) in hun superluxe coupé... Parbleu zeg! 😛
Reputatie 1
Juli 2019. En alwéér worden de Treinpakkers verstuurd. De vorige actie is nog nauwelijks voorbij!
Het betekent weer herrie, en geen zitplaats in de 1e klas, terwijl ik daar elke maand voor betaal.

Het betekent ook: Zien dat oude en zieke mensen, die speciaal een 1e klas kaartje kopen vanwege hun conditie, moeten staan terwijl jongelui blijven zitten.

NS, dit is géén goede reclame. Stop er svp mee.
Reputatie 1
Juli 2019. En alwéér worden de Treinpakkers verstuurd. De vorige actie is nog nauwelijks voorbij!
Het betekent weer herrie, en geen zitplaats in de 1e klas, terwijl ik daar elke maand voor betaal.

Het betekent ook: Zien dat oude en zieke mensen, die speciaal een 1e klas kaartje kopen vanwege hun conditie, moeten staan terwijl jongelui blijven zitten.

NS, dit is géén goede reclame. Stop er svp mee.

Het ergste is nog: deze actie duurt bijna twee maanden, langer dan voorgaande. De hele zomervakantie zitten we dus opgescheept met overvolle eerste klas. Verder staat mijn mening over deze misère in andere topics te lezen.
Hallo Abyss,

Ik weet niet of ik precies begrijp wat je bedoelt. Ik weet dan ook niet hoe ik tweede klas zou omschrijven. Je mag met een ticket voor de eerste klas reizen in de eerste klas. Dat is wat je koopt. Verdere verschillen per trein staan wel op onze site.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb geen probleem met die gratis upgrade, maar merk wel dat tijdens zo'n actie een aantal mensen totaal geen rekening houdt met hun (veelal het volle 1e klas tarief betalende) reisgenoten. Daarbij denk ik dat het niet veel extra betalende 1e klas reizigers zal opleveren.
Mijn ervaringen met in de 1e klas reizen waren eerder negatief dan positief te noemen door o.a. mensen zonder 1e klaskaartje.
Behalve vorig jaar toen ik terug kwam van 3 dagen werken op Lowlands. Toen had ik met de gratis upgrade de 1e klas voor mijzelf en mijn spullen🙂
Reputatie 7
Badge +2
Ik zat net in de sprinter van Hoorn naar Heerhugowaard en ik zal geen foto's plaatsen van de reizigers in de 1e klas, maar van de 2e klas kan probleemloos. Die is namelijk voor een groot deel leeg, terwijl er in de 1e klas letterlijk geen zitplaats vrij is.

Ik snap prima waarom mensen met een duur 1e klas abonnement of supplement extreem teleurgesteld zijn in NS. Ik ben heel genuanceerd als het gaat om zaken die 'alleen in Nederland zouden gebeuren/kunnen' etc. Maar een 1e klas die letterlijk tot de laatste stoel vol zit met mensen met gratis upgrades, terwijl er in de 2e klas ruimte genoeg is. Dat kan volgens mij echt alleen in Nederland (bij de NS).

Vind het echt een beschamende service naar je vaste 1e klas reizigers toe. Daar hoor ik niet bij voor de duidelijkheid...

Reputatie 4
Ik heb geen probleem met die gratis upgrade, maar merk wel dat tijdens zo'n actie een aantal mensen totaal geen rekening houdt met hun (veelal het volle 1e klas tarief betalende) reisgenoten. Daarbij denk ik dat het niet veel extra betalende 1e klas reizigers zal opleveren.
Mijn ervaringen met in de 1e klas reizen waren eerder negatief dan positief te noemen door o.a. mensen zonder 1e klaskaartje.

Ja dat soort mensen ga je dan krijgen die geen rekening houden met 1e klas reizigers. Kwam ooit een filmpje tegen, waarbij een vrouw die normaliter 1e klas reist klaagde over mensen die niet stil waren in een 1e klas stiltecoupé. Ze zij daarbij dat het weer het seizoen was dat de NS gratis 1e klas toeslagen uitdeelde.
Fijn! Dank je, Trein-D 🙂
Reputatie 7
Badge
Fijn! Dank je, Trein-D :)
Graag gedaan hoor Iris NS. 💙
Badge +3
En ik bedoelde het natuurlijk als geintje, want er staat een 😛 achter tenslotte... Maar de trigger was wel 'dat volk' dus.

Verder ben ik ook super zuinig (noem me gerust een minimalist), en een taxichauffeur verdient gewoon een CAO loontje zonder overuren, weekend- of onregelmatigheidstoeslagen en krijgt ook nog eens geen reiskostenvergoeding woon-werk. En bij een voertuig voor je deur wordt er zelfs dagelijks 15 minuten op je werktijd ingehouden omdat je juist niet naar je werk hoeft te reizen (wie dat bedacht heeft weet ik ook niet...)

Vanaf ongeveer € 11,30 bruto per uur, dus da's geen vetpot. Mijn voormalige werk in de ICT leverde met gemak 3 keer zo veel op, maar dat ik dit nu doe is een persoonlijke keuze. Fred Teeven is ook buschauffeur geworden... 😃
Reputatie 7
Badge +4
De eerste klas wordt niet afgeschaft. Dat is beleid en bovendien levert het een vijfde van de inkomsten. Het geld moet ergens vandaan komen. Zonder de eerste klas wordt het tweedeklaskaartje fors duurder.
Reputatie 7
Badge
@Robert B.
Ja snap ik. Een geintje moet kunnen vind ik. 😉

Maar wat een verhaal zeg. Ik ben in shock. Dit soort dingen gebeuren ook echt gewoon. Ik sta bij dit soort verhalen niet eens meer vreemd te kijken. Ik heb af en toe ook hele vreemde dingen meegemaakt in de trein.
En veel mensen zijn het inderdaad ook gewoon zat. Net zoals deze mevrouw Maar ik zelf ook wel een beetje hoor. Dit word op een gegeven moment gewoon ook niet leuk meer.
Maar ja...echt een goede oplossing is er ook niet echt... ja alleen goed controleren door de conducteur eigenlijk. En wat ook help is dat mensen ook de conducteur gaan opzoeken.
Tuurlijk, helemaal mee eens.
Badge +3
Als ik erbij was (en zoiets mee zou maken) zou ik alles filmen vanuit mijn borstzak en het meteen op Dumpert gooien als NS reageert zoals eerder op Twitter...

Nogmaals, we waren er niet bij maar handhaving is ver te zoeken meestal.
Reputatie 2
@Robert B Tis een beetje offtopoic je verhaal, maar is idd altijd al een ramp geweest, eerst bij KIWA (Werkte toen op het postkantoor en deelde die kaarten uit) en later bij het il&t
Gister ook weer op pad geweest, dus buiten de actieperiodes.
En het viel gelijk op hoeveel rustiger het was in de eerste klas.
Heb in totaal een goede 6 uur in de trein gezeten, waarvan 5 en half uur zonder praters in de eerste klas stiltecoupe.
Van Utrecht naar Almelo waren er wel een paar Duitsers die aan het praten waren, maar die wisten niet van de stiltecoupé af en heb ik ze dus erop gewezen.
Daarna zochten ze een andere plek, en dit doen heel weinig mensen. Dus respect voor deze Duitsers.
Toch het stukje van Utrecht naar Amersfoort zat er nog een tweetal jongeren die met elkaar aan het communiceren waren terwijl ze muziek aan het luisteren waren.
Hier uiteraard ook wat van gezegd, en ze hebben het een kwartier vol gehouden om hun mond te houden..
Reputatie 7
Badge +4
Afschaffen die hap, net als de gratis meereisretours, dat was een bak ellende en de Facebookkaartjes. Helemaal afschaffen is het beste, maar op zijn minst voor mensen met een SRP.

Deze groep reist al bijna voor niks en dan nog gratis in de eerste klas ook. Het is toch niet onredelijk dat mensen met een geldig en duur eersteklaskaartje in de lange actieperiodes gewoon op zondagavond ook kunnen reizen.

Deze actie zou er nooit moeten zijn, het kost geld en geeft ergernis, maar de zomerperiode is nog de minst erge.

Dat het nauwelijks eersteklasbetalers oplevert, is helder.

Deze upgradekaartjes zijn qua doelmatigheid net spermatozoïden, van de vele zaadjes treffen maar enkele doel. Het is geen goed middel.

Het is spermamarketing.

Ook deze vergelijking loopt in die zin mank dat de overige spermatozoïden weinig overlast veroorzaken, deze kaartjes dus wel.
Reputatie 4
Dat is natuurlijk niet de bedoeling van de actie. Het is juist om reizigers voordelig kennis te laten maken met de eerste klas, zodat er buiten de acties om meer gebruik van wordt gemaakt.

Hou is op met dat argument kennis laten maken met de 1e klas. Er zijn genoeg betaalbare acties hiervoor om mensen 1e klas te laten reizen. Deze zijn gelukkig wat lastiger te vinden en de meeste mensen kennen ze niet. Dan verdienen jullie er ook nog is aan. Zijn voornamelijk studenten met een weekend abonnement die er profijt van hebben. Betalen geen cent hiervoor en kunnen gratis 1e klas reizen.

Ik heb een oplossing voor dit probleem die heel reeel zijn en waar iedereen het mee eens kan zijn en dat is:

Maak deze weekend toeslagkaartjes niet gratis, maar laat men er in een bepaalde periode 2,50 per stuk voor betalen ipv. de 5 euro die nu moet betaalt worden voor een weekend toeslag 1e klas. Verspreid deze mededeling dan via een nieuwsbrief van NS of nog beter: zet deze aanbieding in SPOOR. Daar vind ik namelijk nooit deze actie. Laat maar is zien dat ze bij de NS niet commercieel kunnen denken door voor deze actie te laten betalen.

Degene die deze actie heeft bedacht en die denkt een commerciële opleiding te hebben gevolgd, moet hem toch maar is over doen of is zijn diploma niet waard.
Reputatie 4
De upgrades van de treinpakkers zijn gratis, maar er moet gewoon een 2e klas kaartje gekocht worden.
De mensen die het meest klagen over de gratis upgrades zijn juist degenen met een relatief goedkoop weekendvrijabonnement. Beseffen zij dat zij goedkoper kunnen reizen omdat anderen het volle pond betalen?

Ja maar er zijn genoeg mensen die de voorwaarden van deze upgrades niet lezen en deze upgrade gebruiken in combinatie met een actiekaartje van Kruidvat of Spoordeelwinkel. Als de conducteur, zoals gewoonlijk, dit niet controleert reizen mensen dus nog illegaal 1e klasse.

Studenten met een weekend ov hoeven helemaal geen 2e klas kaartje te kopen, want dat hebben ze al in de vorm van een gratis weekend abonnement. Deze groep profiteert al van vrij reizen en mag nu ook nog is gratis 1e klas reizen, terwijl ik een 2e klas kaartje moet kopen.

Beetje krom heh.
Reputatie 7
Badge +3

Studenten met een weekend ov hoeven helemaal geen 2e klas kaartje te kopen, want dat hebben ze al in de vorm van een gratis weekend abonnement.Daar is helemaal niets gratis aan, bij de invoering van de OV-studentenkaart (wat was het, begin jaren '90?) werd de basisbeurs wel gekort, daarvoor werd er een reiskostenvergoeding uitgekeerd welke toen, terecht, ook is afgeschaft.

1991 dus
En er werd 94 gulden van de beurs ingehouden voor een kaart die (in eerste instantie) een waarde van 3600 gulden per jaar vertegenwoordigde. Later kwam er de keuze tussen week of weekend kaart waardoor de waarde in verhouding minder werd.
Dus niet geheel gratis, maar wel heel wat goedkoper.
Reputatie 7
Badge
Het is voor de student nog steeds gratis want de student betaalt er zelf niets aan. Het is de belastingbetaler die NS per student een (kleine) vergoeding betaalt.

Je gaat er ruim aan voorbij @Tamzin dat een student niets betaald maar wel een schuld opbouwt van Euro 95,- per maand.
Dus een OV studentenkaart is verre van gratis.
Veel studenten hebben na enkele jaren hierdoor een forse schuld. En als je dan niet slaagt voor je studie heb je een fors financieel probleem.

Studenten met een weekend ov hoeven helemaal geen 2e klas kaartje te kopen, want dat hebben ze al in de vorm van een gratis weekend abonnement.Daar is helemaal niets gratis aan, bij de invoering van de OV-studentenkaart (wat was het, begin jaren '90?) werd de basisbeurs wel gekort, daarvoor werd er een reiskostenvergoeding uitgekeerd welke toen, terecht, ook is afgeschaft.
1991 dusEn er werd 94 gulden van de beurs ingehouden voor een kaart die (in eerste instantie) een waarde van 3600 gulden per jaar vertegenwoordigde. Later kwam er de keuze tussen week of weekend kaart waardoor de waarde in verhouding minder werd.
Dus niet geheel gratis, maar wel heel wat goedkoper.

Zeker, een stuk goedkoper dan een regulier vrij-reizen abonnement, maar allesbehalve "gratis".
Reputatie 1
Zo'n actie zou te verdragen zijn als hij minder vaak gehouden werd. Een keer per jaar bijvoorbeeld, maximaal. Nu is de vorige net een maand geleden! Mensen met een 1e klas abbo kunnen deze beter opzeggen en van treinpakker naar treinpakker gaan leven, scheelt een heleboel geld.

Reageer