beantwoord

wordt een seizoensretour bij lange afstand vanzelf een dagkaart?

Reputatie 7
Badge
Als je een seizoensretour (aanbieding via spoordeelwinkel) aanmaakt op een lange afstand, bijv. Maastricht-Groningen, verschijnt op het e-ticket onderaan bij de QR-code het woord "dagkaart weekend' + datum.
Bovenaan staat er tegenstrijdig "dagkaart Maastricht-Groningen''.

Wat is het dan? een retour of een dagkaart?
icon

Beste antwoord door Chiel NS 8 januari 2018, 10:06

Een heel duidelijk antwoord moet ik helaas schuldig blijven. Bij sommige kaarten, zoals deze, koop je een dagretour maar wordt er een dagkaart geleverd. Dit heeft niet met de afstand te maken.

Als dit voor je kaart het geval is, pakt het natuurlijk alleen maar voordelig uit.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge
Wat is het dan? een retour of een dagkaart?
Reputatie 7
Badge
Up!
Badge +3
Dat komt omdat er een maximum tarief is voor een reis (€ 26,30 enkel, € 52,60 retour) en een reguliere dagkaart ook zoveel kost.

Dus als je toch het maximum betaalt mag je dus ook kris-kras door heel Nederland en is het gelijk aan een dagkaart zoals ook op het ticket staat.

Maar voor het Seizoensretour (€ 11,-) betwijfel ik dat, als er toch ergens Maastricht - Groningen staat. Het is dan waarschijnlijk een retour waarmee je wel de hele dag (binnen het traject) kunt reizen, maar de QR/Aztec code een algemene is.

Via Treinreiziger zijn overigens ook altijd goedkope dagkaarten te koop, mocht je door heel Nederland willen.
Sorry, ik ben dit aan het uitzoeken, maar ik was vergeten dat hier in het topic te zetten. Zodra ik meer weet laat ik het weten.
Reputatie 7
Badge
[quote=Robert B]Dat komt omdat er een maximum tarief is voor een reis (€ 26,30 enkel, € 52,60 retour) en een reguliere dagkaart ook zoveel kost. Dus als je toch het maximum betaalt mag je dus ook kris-kras door heel Nederland en is het gelijk aan een dagkaart zoals ook op het ticket staat.[quote]
Bij een gewone dagkaart werkt het idd zo.

Maar voor het Seizoensretour (€ 11,-) betwijfel ik dat, als er toch ergens Maastricht - Groningen staat. Het is dan waarschijnlijk een retour waarmee je wel de hele dag (binnen het traject) kunt reizen, maar de QR/Aztec code een algemene is..

Dat vermoed ik ook, want de QR/A code is dagkaart, maar als ik officieel wat meer vrijheid heb om heen en weer een rondje Groningen-Leeuwarden te reizen, zonder dat ik Buitenpost als bestemming moet opgeven, is dat wel zo prettig.

Het wachten is op Chiel NS
Reputatie 7
Badge +4
Als je een seizoensretour (aanbieding via spoordeelwinkel) aanmaakt op een lange afstand, bijv. Maastricht-Groningen, verschijnt op het e-ticket onderaan bij de QR-code het woord "dagkaart weekend' + datum.

Het is Azteccode en in geen geval QR. Bij QR staan er in drie van de vier hoeken vierkantjes. Bij Aztec alleen in het midden. QR-code is heel geschikt om bijvoorbeeld een foto van te nemen en met een app een site-adres uit te lezen. Aztec geeft veel meer mogelijkheden. Vandaar dat op een e-ticket ook een Azteccode staat. QR-code is ook door iedereen te genereren, Aztec niet zo makkelijk.

De reden dat het vaak QR wordt genoemd, komt omdat het spraakgebruik is, maar Aztec is echt niet hetzelfde. NS zou wat mij betreft wel meer van de opties van Aztec gebruik kunnen maken 😉
Badge +3
Mee eens,

Maar voor niet ingewijden bekt QR wel lekker in plaats van "blokjescode", en soms noemt men het ook gewoon barcode.

Ik vind het best.. net als al die benamingen voor @ (at, apenstaartje, kringelding..) 😛
Reputatie 7
Badge +4
Ach met Engeland bedoelen we ook meestal het Verenigd Koninkrijk en, al is het schandalig, Nederlanders zijn kennelijk zelfs Hollanders. 😉
Badge +3
Zuiderlingen (Brabant, en Limburg al helemaal) bedoelen met Hollanders alles boven de rivieren, waar een frietje saté een patatje pinda heet en zo.. :D

Ondertussen vinden ze het acceptabel dat er 5 bussen per dag rijden in sommige plaatsen (Echt, Susteren) met een interval van 2 uur.

Is in Woerden trouwens ook een ramp in het weekend. Kwartier lopen naar een halte en dan met een (buurt)bus naar het station, of via De Meern naar Utrecht. Leve de OV-fiets!
Reputatie 7
Badge +4
Alkmaar, Dordrecht en Amersfoort vormen voor de meeste mensen ongeveer de buitengrens. Je beledigt de modale Noorderling zelfs als je hem een Hollander noemt. Persoonlijk relativeer ik het allemaal, ik ken beide werelden. Veel West-Nederlandse dialecten vind ik zelfs wel grappig, al klopt er grammaticaal weinig van. 😉
Reputatie 4
Herkenbaar. Ik heb ook 3 seizoensretoers verzilverd. Op de eerste twee staat seizoensretoer en op de laatste staat dagkaart weekend.
Reputatie 7
Badge
Thom schreef:

Ach met Engeland bedoelen we ook meestal het Verenigd Koninkrijk en, al is het schandalig, Nederlanders zijn kennelijk zelfs Hollanders. ;-)

stijfsnorren en kaaskoppen bedoel je?
Ik heb helaas nog geen goed antwoord gekregen. Ik weet dat iets dergelijks vroeger heeft gespeeld maar dat had niet te maken met de afstand. Op dit moment is nog niet helemaal duidelijk wat er bij deze actie gebeurt. Ik ga er verder achteraan.
Een heel duidelijk antwoord moet ik helaas schuldig blijven. Bij sommige kaarten, zoals deze, koop je een dagretour maar wordt er een dagkaart geleverd. Dit heeft niet met de afstand te maken.

Als dit voor je kaart het geval is, pakt het natuurlijk alleen maar voordelig uit.

Reageer