beantwoord

Wordt goede vrijdag als weekend gezien?

• 15 april 2019
  • 47 reacties
  • 1346 Bekeken

Ik vraag me af of Goede Vrijdag ook als weekend gezien wordt.
Ik heb goedkope treinkaartjes gevonden waarmee ik in het weekend de hele dag kan reizen, maar ik ga op goede vrijdag weg, wat wel als feestdag gezien wordt, maar betekent dit dan ook dat ik een weekendticket kan gebruiken?

Ik hoor het graag, dan kan ik mijn tickets bestellen (of niet)
icon

Beste antwoord door Stijn NS 27 april 2019, 12:56

Nou, duidelijkheid. Wat ik in mijn eerste reactie aangaf is correct. Een feestdag wordt niet automatisch gezien als een weekenddag. Actietickets die geldig zijn op een zaterdag of een zondag zijn dus niet automatisch geldig op feestdagen. Dit moet expliciet vermeld zijn bij de voorwaarden van het ticket. Het is ook aangepast op de feestdagen pagina.

Heeft u een actiekaartje gekocht (bijvoorbeeld uit de Spoordeelwinkel, HEMA, Kruidvat etc.)? Dan reist u met de meeste actiekaartjes ook op feestdagen de gehele dag vrij, behalve op Koningsdag. Er zijn uitzonderingen, zoals het Trein Weekend Dagretour dat alleen geldig is op zaterdag en zondag. Lees daarom altijd goed de actievoorwaarden door.
Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Goede Vrijdag valt onder de feestdagen. Op feestdagen reist u de hele dag met de korting die bij uw abonnement hoort.

https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html
Ja, dat had ik al ontdekt, bedankt! Maar ik vroeg me af of kortingskaartjes die alleen op zaterdag en zondag geldig zijn, dan dus op een feestdag ook geldig zijn. Dus of een feestdag ook als zondag gezien wordt?
Reputatie 7
Badge +3
Als het kaartje wat u gevonden heeft die van AH is, dan staat ook hier dat u hiermee op feestdagen (m.u.v. Koningsdag) de hele dag kan reizen.
https://www.ns.nl/uitgelicht/acties/albert-heijn.html

Anders zou het er bij het betreffende kaartje bij moeten staan.
Goedemiddag MarteKoster en welkom bij de NS Community!

Nog even als toevoeging op wat Momo al heeft aangegeven, een feestdag wordt voor onze vervoerbewijzen niet gezien als een weekenddag. Als een ticket enkel geldig is op een zaterdag of zondag, dus is hij niet geldig op een feestdag (tenzij die feestdag in het weekend valt). Om geldig te zijn op een feestdag moet er expliciet op het ticket vermeld staan dat hij geldig is tijdens feestdagen. 🙂
Badge +3
Als een ticket enkel geldig is op een zaterdag of zondag, dus is hij niet geldig op een feestdag (tenzij die feestdag in het weekend valt). Om geldig te zijn op een feestdag moet er expliciet op het ticket vermeld staan dat hij geldig is tijdens feestdagen.
Dat is in tegenspraak met wat er op www.ns.nl/feestdagen staat:

Reizen op feestdagen met een actiekaartje
Heeft u een actiekaartje gekocht (bijvoorbeeld uit de Spoordeelwinkel, HEMA, Kruidvat etc.)? Dan reist u ook op feestdagen de gehele dag vrij, uitgezonderd Koningsdag.

Gaan we nu serieus ieder jaar opnieuw deze discussie krijgen?
Oké nu ga ik twijfelen. Ik weet dat er in het verleden ook actietickets zijn geweest die puur en alleen op een zaterdag en/of zondag geldig zijn, maar niet op feestdagen. Vandaar ook mijn specificatie. In hoeverre die tickets nog steeds bestaan vraag ik me nu ook af, gezien ik er zo snel geen voorbeeld meer van kan vinden. :/

Hoe dan ook, het overgrote deel van de actietickets zijn inderdaad gewoon geldig op feestdagen. Dit zal echter altijd vermeld staan bij de voorwaarden van het ticket.
Badge +3
het overgrote deel van de actietickets zijn inderdaad gewoon geldig op feestdagen
De informatie op www.ns.nl/feestdagen laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Ik zou graag zien dat je bevestigt dat alle actietickets op feestdagen de hele dag geldig zijn, dus ook deze actietickets waarbij het niet expliciet vermeld staat.
Badge +3
Gisteren een discussie op Twitter gehad met o.a. @treinreiziger die precies daar over ging, en ik heb het ook nog even privé aan @Loes gevraaagd hoe men daarmee om gaat.

Op ah.nl/ns staat geldig de hele dag in het weekend, en natuurlijk niet geldig op Koningsdag. Maar verder niets over feestdagen.

Maar op ns.nl/ah staat het wél (feestdagen), en omdat Hemelvaartsdag, Goede Vrijdag, 2e Paas/Pinksterdag NS feestdagen zijn zal het gewoon mogen.

Bovendien gaat het verzilveren via NS, dus op hun voorwaarden. De info op de site van AH is dus gewoon niet helemaal compleet (ze zijn één woordje vergeten) of anders hadden ze erbij moeten zetten dat doordeweekse feestdagen uitgesloten waren (dus specifiek een uitzondering maken op de standaard voorwaarden van NS).

Maar de twijfel is terecht want Loes ging ook nog even brainstormen. Ik neem aan dat AH niet zomaar zelf mag sleutelen aan de voorwaarden voor wat in feite gewoon een e-ticket Daluren is... Anders hebben we wéér een nieuwe vorm van e-tickets erbij!

De NS voorwaarden mogen inderdaad niet slechter zijn dan die van AH, of daar niet mee in strijd zijn. Mijn inziens zijn de AH voorwaarden niet volledig, van NS wel en zijn die beter dan die van AH.
Badge +3
Overigens, als NS de doordeweekse feestdagen ziet als 'weekend' (want de dienstregeling is dan ook als op een zaterdag of zondag)... behalve dan weer op Goede Vrijdag...

Dan heeft AH voldoende gezegd door alleen 'weekend' te vermelden, en niet specifiek zaterdag of zondag). Probleem opgelost. 😅

het overgrote deel van de actietickets zijn inderdaad gewoon geldig op feestdagenDe informatie op www.ns.nl/feestdagen laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Ik zou graag zien dat je bevestigt dat alle actietickets op feestdagen de hele dag geldig zijn, dus ook deze actietickets waarbij het niet expliciet vermeld staat.

Dit is dus inderdaad zo'n ticket wat ik in mijn achterhoofd had. Bij onze interne informatie staat bij de AH actie expliciet vermeld dat hij ook geldig is op feestdagen, net zoals dat vermeld staat op onze informatiepagina over dit ticket die Robert B heeft gelinkt.

Voor het Trein weekend dagretour van Actie van de dag is dat niet het geval. Daarbij staat echt enkel geldig op een zaterdag of zonder (muv Koningsdag), oftewel die zou niet geldig zijn op feestdagen.

Ik ga hier zeker achteraan, want de specifieke voorwaarden per ticket spreken dan de algemene informatie tegen. Zodra ik meer weet zal ik dat aangeven.
Badge +3
Fijn dat je het even uitzoekt. Hopelijk hebben we dit jaar wel duidelijkheid voordat de feestdagen achter de rug zijn.
Badge +3
Dan ben ik benieuwd of over de AH kaartjes bij @Loes de hele dag geldig op zaterdag of zondag staat, of ook gewoon 'weekend' (en wat dat voor NS is lijkt me wel duidelijk, als ze een weekenddienstregeling rijden dus).

Die kaartjes specifiek voor een zaterdag of zondag zijn doordeweeks helemaal niet geldig, dus daar zit nog een groot verschil!

Die van AH zijn namelijk wél geldig doordeweeks, alleen niet in de spits. En feestdagen kennen geen spits, dus...

Voor studenten is het nog wat ingewikkelder. Hemelvaartsdag en andere feestdagen zijn als een weekenddag (dus 40% korting bij een week-SRP), maar op Goede Vrijdag reizen alle studenten gratis.
Reputatie 2
Ik heb hier ook vragen bij NS over uitstaan. Dat wil zeggen over de feestdagen, niet over goede vrijdag.
- Het seizoensretour was per abuis al even verkrijgbaar. Daar werd oa 2e paasdag en Hemelvaart ook als zaterdag/zondag gezien.
- Bij VakantieVeilingen enkeltjes voor het weekend werden de eerder genoemde voorbeelden niet als zaterdag/zondag gezien: verzilveren is niet mogelijk.

Het zou zo maar kunnen dat het willekeur is, maar ik heb er vragen over uitstaan:)
Badge +3
Voor NS is Goede Vrijdag een feestdag (maar geen weekenddienstregeling), dus met e-tickets zoals van AH zal dat niet zo'n probleem zijn...

Off-topic, de Jongerentoer 2019 is er ook weer! Dubbel zelfs 😋
https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/080419001
https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/080419002

Of bestellen echt lukt weet ik niet, want de pagina's zijn nogal incompleet.
Dan ben ik benieuwd of over de AH kaartjes bij @Loes de hele dag geldig op zaterdag of zondag staat, of ook gewoon 'weekend' (en wat dat voor NS lijkt me wel duidelijk, als ze een weekenddienstregeling rijden dus).
Zo moeilijk is het niet, de feestdagen zijn geen zaterdag of zondag. Op deze dagen wordt de dienstregeling gereden alsof het een weekend is, maar dat maakt het nog geen weekend. Sterker nog, deze dienstregeling staat specifiek vermeld als:

niet zaterdags en niet zondags en niet op 25 en 26 dec, 1 jan, 22 apr, 30 mei en 10 jun

Die van AH zijn dat namelijk wél geldig doordeweeks, alleen niet in de spits. En feestdagen kennen geen spits, dus...

in de voorwaarden staat dat op feestdagen (behalve Koningsdag) de kaartjes ook de hele dag geldig zijn, dat maakt het (wederom) geen zaterdag of zondag
Reputatie 2
in de voorwaarden staat dat op feestdagen (behalve Koningsdag) de kaartjes ook de hele dag geldig zijn, dat maakt het (wederom) geen zaterdag of zondag

Daar heb je zeker een punt. Maar er wordt niet consequent mee omgesprongen. Zie mijn voorbeeld bij Seizoensretour en VakantieVeilingen. Bij ene wordt 2e paasdag wel als zaterdag/zondag gezien, andere niet.

Goede vrijdag ziet NS inderdaad als feestdag.
Zie: https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html
Reputatie 7
Badge +3
Overigens, als NS de doordeweekse feestdagen ziet als 'weekend' (want de dienstregeling is dan ook als op een zaterdag of zondag)...
Op Goede Vrijdag rijdt NS een gewone vrijdagsdienst aangezien het overgrote deel van de mensen gewoon moet werken. Het is me daarom ook een een raadsel waarom NS Goede Vrijdag wel als feestdag beschouwd en bijv. de vrijdag na Hemelvaart niet hoewel er dan veel meer mensen vrij zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Zo moeilijk is het niet, de feestdagen zijn geen zaterdag of zondag. Op deze dagen wordt de dienstregeling gereden alsof het een weekend is, maar dat maakt het nog geen weekend.
Op Goede Vrijdag rijdt NS de normale vrijdagdienst, daar begint het dus onlogisch te worden.
Reputatie 7
Badge +4
Op Goede Vrijdag rijdt NS een gewone vrijdagsdienst aangezien het overgrote deel van de mensen gewoon moet werken. Het is me daarom ook een een raadsel waarom NS Goede Vrijdag wel als feestdag beschouwd en bijv. de vrijdag na Hemelvaart niet hoewel er dan veel meer mensen vrij zijn.

Hm, had je ook Geschiedenis of Maatschappijleer in je pakket? 😇

De vrijdag na Hemelvaart lijkt me overigens wel praktisch als feestdag. Het oude VDU hanteerde die dag nog als zodanig.

Zo moeilijk is het niet, de feestdagen zijn geen zaterdag of zondag. Op deze dagen wordt de dienstregeling gereden alsof het een weekend is, maar dat maakt het nog geen weekend.Op Goede Vrijdag rijdt NS de normale vrijdagdienst, daar begint het dus onlogisch te worden.

Nee, dat gaat prima, omdat de NS het in de dienstregeling niet over feestdagen heeft maar specifieke dagen benoemt waarop de dienstregeling gelijk is aan de zaterdagen en zondagen. Dat Goede Vrijdag geen aangepaste dienstregeling kent heeft wellicht te maken met dat veel bedrijven deze dag niet als vrije dag kennen.
Reputatie 7
Badge +3

De vrijdag na Hemelvaart lijkt me overigens wel praktisch als feestdag. Het oude VDU hanteerde die dag nog als zodanig.

"hanteert" 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Zelfs dat, lol. Grappig welk taalproces zich tussen je oren afspeelt.
In mijn info wordt niets vermeldt over de feestdagen, behalve Koningsdag. Lijkt mij handig dit ook even mee te pakken @Stijn NS.
Badge +3

Overigens, als NS de doordeweekse feestdagen ziet als 'weekend' (want de dienstregeling is dan ook als op een zaterdag of zondag)...Op Goede Vrijdag rijdt NS een gewone vrijdagsdienst aangezien het overgrote deel van de mensen gewoon moet werken. Het is me daarom ook een een raadsel waarom NS Goede Vrijdag wel als feestdag beschouwd en bijv. de vrijdag na Hemelvaart niet hoewel er dan veel meer mensen vrij zijn.

Mijn eerdere reacties ietwat aangepast. Je hebt gelijk @Tamzin en was al eerder aangekaart (de overheid erkent Goede Vrijdag niet als feestdag)

Dus waarom NS dan wél?
En dan toch gewoon rijden als op elke andere vrijdag?
Badge +3
Hm, had je ook Geschiedenis of Maatschappijleer in je pakket? 😇
Beide! Totdat ik die vakken liet vallen en er 6 of 7 (nerds mochten er 8 doen, ik had Duits erbij, maar dat toch maar niet gekozen later) en moest echt kiezen..

Ik was goed in taal maar nog veel beter in de beta vakken!

Te suf voor woorden vond ik, maatschappijleer als vak!

Ik verveelde me dan meestal zoveel dat ik al gapend de klas uit liep (moet plassen, tot zo!), en me dan meldde bij de conciërge voor koffie en een half uurtje papier prikken op het schoolplein wegens bewust verzuim... Ging echt nergens over (vond ik).

Over mijn geschiedenisleraar kan ik een boek schrijven! Die vond alles best en dan keken we Charlie Chaplin video en zo.. The Great Dictator en zo, op een Betamax recorder.

Gouden opvoeding en helemaal off-topic eigenlijk. Leraren moeten leerlingen zien te boeien vooral!

Reageer