ZWAAR TELEURGESTELD

Nadat ik mijn Hema kaartje via de NS verzilverd had kwam de verkeerde datum er op te staan. Namelijk die van vandaag i.p.v. zaterdag. Helaas konden ze niks meer voor mij doen... Zo kunnen die korting kaartjes wel uit voor de NS

57 reacties

Reputatie 7
Dat klopt. Eenmaal verzilverd is het niet mogelijk. Dit staat in de voorwaarden die je accepteert. In het bestelproces wordt nogmaals gevraagd de gegevens te controleren, als je dan accepteert, kun je niet meer terug
Welkom bij de NS Community, Kayleeh.

Vervelend dat de verkeerde datum op je ticket staat 😞 Een E-ticket kan alleen gedurende het bestelproces nog worden gewijzigd. Zodra de bestelling is afgerond is het wijzigen van je ticket niet meer mogelijk. Ook Klantenservice kan hierin helaas niks voor je doen. Zoals aangegeven in de voorwaarden kunnen E-tickets niet worden ingeleverd en worden terugbetaald.
Ja, zo gaat dat inderdaad. Alles ik de voorwaarden verpakken zodat er geen begrip getoond hoeft te worden. Helaas
Reputatie 7
Badge +3
Nadat ik mijn Hema kaartje via de NS verzilverd had kwam de verkeerde datum er op te staan. Namelijk die van vandaag i.p.v. zaterdag. Helaas konden ze niks meer voor mij doen... Zo kunnen die korting kaartjes wel uit voor de NS
Dat je de datum niet meer kunt veranderen staat duidelijk aangegeven in de voorwaarden. Als dat niet zo zou zijn dan zou frauderen wel erg makkelijk worden.
Reputatie 5
Vind ik een vrij kwalijke zaak en zeer klantonvriendelijk.
Voorbeeld:

Mijn tante woont in het buitenland en wil 18 juni naar Nederland komen met een kaartje van actievandedag. Alles keurig ingevuld en het ticket is ontvangen.
Door privé-omstandigheden komt ze 17 juni naar Nederland en kan ze dus niet met dat kaartje reizen.

Weggegooide moeite en geld voor niets. Hoop oprecht dat de klantenservice wat voor haar kan betekenen, want vind het een zeer kwalijke en eigenlijk zeer trieste zaak van NS als dit niet gecorrigeerd kan worden.
Ja, zo gaat dat inderdaad. Alles ik de voorwaarden verpakken zodat er geen begrip getoond hoeft te worden. Helaas
Erg jammer dat u zo reageert terwijl de fout toch door uzelf gemaakt is, u kunt dan niet de schuld bij een ander gaan neerleggen. En helaas is er door het veelvuldig plegen van fraude door een aantal personen geen mogelijkheid meer voor klantenservice om hier op een andere wijze mee om te gaan.
Reputatie 5
Hoe kun je hier fraude mee plegen dan?
Zodra de barcode is gescand bij een poortje kan het ticket toch geblokkeerd worden voor andere dagen?
Reputatie 7
Een ticket wordt niet geblokkeerd op andere dagen. In de barcode staat de informatie over op welke datum een kaart geldig is. De poort leest dat uit en gaat open. Als de datum niet overeenkomt met de datum van Vandaag gaat de poort niet open. Er is geen systeem wat barcodes ongeldig kan maken
Reputatie 5
Maar dan kun je alsnog geen fraude plegen toch?
Stel ik heb een e-ticket voor vandaag en ik wil toch morgen. Dan is het logisch dat het niet kan.
Maar stel ik heb een ticket voor morgen, dan zou ik in principe tot 23:59 uur dat ticket kunnen aanpassen naar een andere, latere dag.

Hoe moeilijk kan het zijn? Bij het aanvragen van een andere datum de oude barcode vernietigen/ongeldig verklaren en een nieuwe code genereren. En ik mag toch hopen dat de klantenservice wel iets kan doen i.v.m. coulance? Zou echt te gek voor woorden zijn dat ze niks kunnen doen.
Reputatie 7
Badge +3
Klantenservice kan alleen wanneer een e-ticket nog niet is gedownload/geopend/geprint hierin iets betekenen.
Reputatie 5
Maar waarom is dat zo. Dat slaat toch nergens op?
Dit moet toch heel simpel op te lossen zijn?

Klantenservice zoekt ordernummer op, blokkeert de barcode, geeft nieuwe barcode uit voor andere datum, opgelost. Hoe moeilijk kan het zijn? Dit kan zelfs een blinde uil nog bedenken.

Puntje bij paaltje: ik geef de topicstarter gewoon 100000% gelijk hoor. Dit is echt een kwalijke trieste kwestie van de NS. Dit hoort anno 2018 gewoon te kunnen.
Wat verder toelichting op wat Momo aangeeft: Op het moment dat je het oorspronkelijke ticket al hebt geopend, kun je dat ticket gedownload en geprint hebben en heb je dus een geldig ticket voor de opgegeven datum. Zoals Slidestops al aangaf kunnen we dat niet blokkeren, de QR-code is enkel gerelateerd aan de datum en dus kan daarmee poortjes geopend worden op die datum.

Zou je vervolgens de datum kunnen wijzigen, dan krijg je een tweede ticket, wat op een andere dag geldig is, en heb je door die wijziging twee vervoerbewijzen. Oftewel fraude.

Op het moment dat het ticket nog niet is geopend, dan kunnen we het ticket blokkeren zodat het ook niet meer geopend/gedownload/geprint kán worden. Op die manier kunnen wij voorkomen en controleren dat het ticket geheel niet meer gebruikt kan worden. Dat is de enige situatie waarin wij per definitie iets kunnen betekenen.

Uiteraard zijn er altijd situaties waarin we uit coulance mogelijk iets anders kunnen betekenen, maar dat verschilt per individuele situatie.

Uiteindelijk is dit simpelweg een gevolg van hoe het E-ticket werkt. Het is een toonkaart, geldig in combinatie met ID, waarbij de enige code op het ticket puur bedoelt is om te controleren of de geldigheidsdatum klopt. Maar die barcode hoeft niet gebruikt te worden en hoeft niet gescand te worden, dus zelfs als we die zouden kunnen blokkeren heeft dat geen effect.

Overigens staat er in de voorwaarden van het E-ticket, zoals ook al eerder aangegeven in dit topic, duidelijk aangegeven dat een restitutie niet mogelijk is. Als je het risico hiervan niet wilt lopen dan zijn er andere opties, zoals een eenmalige chipkaart, waar die mogelijkheid wel is. Bij een eenmalige chipkaart kunnen wij namelijk controleren of het ticket wel of niet gebruikt is aan de hand van de incheck/uitcheck die wel of niet gemaakt is.
Reputatie 7
@MarkM93 Een barcode is niet te blokkeren. Je geeft in het bestelproces aan welke datum je ticket wil hebben en er wordt gevraagd dit nogmaals na te kijken voor je de bestelling definitief maakt. Als je dan zelf niet goed kijkt, ligt daar de verantwoording lijkt mij. Je datum komt in totaal 3x voorbij in het bestelproces.

Reputatie 5
Vind ik echt heel vreemd dit. Een barcode is altijd te blokkeren of te wijzigen.
Die barcode staat ergens in een systeem gekoppeld aan een bepaalde datum.
Ga als klantenservice in dat systeem, verwijder de barcode en genereer een nieuwe.

Zo simpel gebeurt dat ook gewoon bij festivals (zoals Ticketswap. Oorspronkelijke barcode wordt geblokkeerd, nieuwe wordt aangemaakt). Dit kan echt een ICT-leek die MBO niv. 2 doet nog maken.

Ik sta echt met m'n bek vol tanden te kijken dat dit gewoon niet kan bij een megabedrijf als NS. Ik ben echt verbijsterd. Dat je het zelf niet kan wijzigen, oke dat snap ik. Maar dat zelfs een klantenservice zoiets simpels niet kan vind ik heel vreemd.
Reputatie 7
De barcode is geen QR-code maar een Aztec-code. Er is geen backend systeem wat de geldigheid van een e-ticket controleert. In de code zelf staan de gegevens van de reis, reiziger en de datum. Daar is achteraf niets aan te wijzigen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb begrepen dat het te maken heeft met de controleapparatuur. Die is niet verbonden met een centrale backoffice en kan dus niet controleren of een barcode is ingetrokken. Bij festivals hebben ze blijkbaar apparatuur waarmee wel wordt gecontroleerd of een barcode is ingetrokken of al gebruikt.

Als het anders zit dan ik veronderstel dan word ik natuurlijk graag gecorrigeerd en bijgepraat.
Reputatie 5
Barcode, QR, Aztec, maakt allemaal niks uit.
Een code verwijst ergens naar en die verwijzing staat ergens opgeslagen in een systeem. Het is geen analoog iets. De koppeling tussen code en resultaat is een digitaal iets en is altijd ergens opgeslagen (het NS-ticketsysteem lijkt me)

Daarom vind ik het gewoon zeer vreemd dat NS niet capabel genoeg is om dit te koppelen aan hun klantenservice. Technisch gezien is dit 100% mogelijk. Jammer genoeg dat NS nog niet in 2018 leeft.
Reputatie 7
Onder andere. Als je back-office alles wil gaan checken en tickets ongeldig wil maken, zal er een incheckplicht moeten komen. Een station zonder poortjes zal dus een aparte constructie moeten krijgen daarvoor. Controleapparatuur zal continu verbinding moeten hebben etc.
Reputatie 5
Nogmaals, het is gewoon mogelijk om de weg van code > lezer > resultaat te doorbreken. Dat weet ik absoluut 100% zeker. Dat NS dit blijkbaar niet heeft, is nu zeker. Maar dit is 100% technisch mogelijk en ik het is van den zotte dat de klantenservice hier niks mee kan.
Nogmaals, het is gewoon mogelijk om de weg van code > lezer > resultaat te doorbreken. Dat weet ik absoluut 100% zeker. Dat NS dit blijkbaar niet heeft, is nu zeker. Maar dit is 100% technisch mogelijk en ik het is van den zotte dat de klantenservice hier niks mee kan.
Heel simpel, de poortjes en de paaltjes waar je in- en uitcheckt staan niet in directe verbinding met de backoffice omdat dit om heel veel transacties per dag gaat, dit is niet vergelijkbaar met een popfestival waar maar een klein percentage van de transacties gebeurt t.o.v. de OV chipkaart per dag.

Als alles gecheckt moet gaan worden met de backoffice dan gaat het veel langer duren voordat je langs een poortje/paaltje kan omdat het dan allemaal op dat moment gecontroleerd moet worden. Dit is gewoon niet zomaar te realiseren in heel Nederland. En stel je eens voor dat er een moment is dat de verbinding even wegvalt tussen het paaltje en de backoffice, tja daar staan dan duizenden reizigers die niet met de trein mee kunnen.

ICT is leuk en er kan een heleboel mee alleen moet je soms een systeem heel erg simpel maken om grote problemen als er even geen verbinding is te voorkomen.

Maar volgens mij staan er nog wat vacatures open bij de IT afdelingen van de NS dus als je het beter weet/kan dan zou ik zeggen solliciteer 😃
Natuurlijk is het 100% mogelijk. Alleen niet nu met de bestaande apparatuur.
De vraag is of de NS zoveel moet investeren voor dit kleinschalige probleem.
Reputatie 5
Ik blijf bij m'n statement en vind het, ondanks dat het over een klein percentage gaat, toch wel een belabberde "service" van NS.

Net zoiets als gemeenschappelijk CiCo, het dramatisch achterstallige papierwerk bij NS i.v.m. claims, vertragingen, materieel uit het jaar 0 en ga zo maar door. Het is dat we geen alternatieve vervoerder hebben, helaas.
DB is drama heb ik gemerkt, maar de klantenservice daar is echt top.
Een ticket wordt niet geblokkeerd op andere dagen. In de barcode staat de informatie over op welke datum een kaart geldig is. De poort leest dat uit en gaat open. Als de datum niet overeenkomt met de datum van Vandaag gaat de poort niet open. Er is geen systeem wat barcodes ongeldig kan maken
Een e-ticket zou in theorie geblokkeerd kunnen worden, maar op deze geconsolideerde blacklist
is blijkbaar geen plaats om óók nog eens geblokkeerde e-tickets op te zetten.
Hoe moeilijk kan het zijn? Bij het aanvragen van een andere datum de oude barcode vernietigen/ongeldig verklaren en een nieuwe code genereren.
Ja, dat zou in theorie kunnen. Maar de geconsolideerde blacklist heeft geen ruimte voor meer dan
enkele afgekeurde e-tickets, dus dan zou je alsnog met een geblokkeerd ticket kunnen reizen.
Reputatie 7
Badge +3
De huidige werkwijze met betrekking tot e-tickets mag best ter discussie gesteld worden. Je kunt je afvragen of je als NS wel een systeem wilt hebben dat zoveel klachten en problemen genereert als het e-ticketsysteem.

Er zijn veel betere systemen denkbaar. Waarom niet de verkoopautomaten gebruiken om tickets op een eenmalige chipkaart te printen? Tickets kunnen dan gewijzigd worden tot het moment dat ze geprint zijn. Niet-opgehaalde tickets worden automatisch terugbetaald.

Maar bijna ieder systeem is beter dan wat NS nu gebruikt.

Reageer