Skip to main content

Op de Community is dit artikel vaker aangehaald. De juridische afdeling van NS zegt: “In uw reactie haalt u een sterk verouderd artikel uit het NS nieuwsarchief uit 2015 aan. Er was destijds inderdaad sprake van coulance. Dit diende om reizigers aan het verplicht in- en uitchecken te laten wennen bij de invoering daarvan. De omstandigheden in het openbaar vervoer zijn sindsdien behoorlijk veranderd en het verplichte in- en uitchecken wordt geacht bij ieder bekend te zijn. Aan het nieuwsbericht uit 2015 kunnen heden – dat wil zeggen tien jaar later - geen rechten worden ontleend. Bovendien heeft u ook geen boete gekregen van NS. ‘’ https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/

Het is niet zo gek dat ze volledig vanuit de kant van NS beredeneren. Als het artikel toch zijn geldigheid verloren had, moest het allang verwijderd worden en moest de coulance afgekondigd worden. Maar het is niet zo gek dat een juridische afdeling volledig beargumenteert vanuit 1 perspectief.  

Iemand die zich jurist noemt, mag zich wel eens verdiepen in wat coulance is.

Coulance is in ieder geval geen recht.

Nee, maar er is wel meerdere keren vanuit NS aangegeven dat je geen boete zou krijgen bij volledig afgekocht reisrecht. Als dat niet meer zo is, zou ik dat wel willen weten.

Als dat niet meer zo is, zou ik dat wel willen weten.

Waarom? Ik krijg daar geen goed gevoel bij.

Ik krijg daar geen goed gevoel bij.

Dat wil ik natuurlijk niet op m'n geweten hebben 🙂

Omdat wij hier dé experts van NS zijn 😉 Dan moeten we wel de juiste informatie geven, mochten daar vragen over komen.

Misschien moet de NS haar personeel beter informeren, zodat dit soort misverstanden niet meer ontstaan en de 'experts' in de community (die compleet los staan van NS) wat meer rust hebben. 🤔

Het gaat mis bij de klantenservice en het treinpersoneel, die duidelijk nog niet op de hoogte zijn van deze informatie, of dit gewoon zeggen om van het gezeur af te zijn.

Als dat nieuwsbericht uit 2015 verouderd zou zijn dan had het herzien moeten worden door een nieuwsbericht met de gewijzigde regels. 

Ik vermoed nog steeds dat een rechtszaak van een beboete klant van NS met volledig afgekocht reisrecht geen stand zal houden bij de rechter. De redenering is immers altijd geweest dat een een in- en uitcheck aanwezig moeten zijn om de ritprijs te kunnen bepalen. Daar is bij volledig afgekocht reisrecht geen sprake van omdat de volledige treinreis al betaald is voordat de reis begonnen is.

Dat neemt niet weg dat het altijd verstandiger is om in- en uit te checken, ook bij volledig afgekocht reisrecht. Je voorkomt er zinloze discussies mee met personeel dat niet goed op de hoogte is en je hebt in ieder geval bewijs wanneer je aanspraak kunt maken op Geld Terug bij Vertraging.

Een handgeschreven UvB zul je niet snel krijgen bij 100% afgekocht reisrecht (of bijv. met Dal Vrij op saldo op een doordeweekse middag om 14:00 in de trein gecontroleerd worden), maar NS Flex (dat in 2015 nog niet bestond) denkt daar anders over… 🤔

De tekst in het artikel “We kunnen daar kort over zijn: dat gebeurt niet” is dus onjuist want het gebeurt dus wél bij NS Flex, tenzij een conducteur het ‘snapt’, de afwijking niet registreert en de volgende reizeiger controleert.

Dan nog de vraag wat er gebeurt bij reizen op saldo en poortjes tijdens een ‘vrij reizen’ dag en een gemiste incheck. Bij inchecken wordt niets afgeschreven, maar bij uitchecken zonder incheck zou dat zomaar het instaptarief (10 euro) kunnen zijn in geval van Dal/Weekend Vrij doordeweeks.

De redenering is immers altijd geweest dat een een in- en uitcheck aanwezig moeten zijn om de ritprijs te kunnen bepalen. Daar is bij volledig afgekocht reisrecht geen sprake van omdat de volledige treinreis al betaald is voordat de reis begonnen is.

Volgens mij is de officiële redenering altijd je geweest dat een vervoersbewijs op een OV-chipkaart alleen geldigheid heeft als er met de kaart is ingecheckt.

Voor de duidelijk hierbij de voorwaarden van Flex:

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1735652301305/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf

Zie 1b

De redenering is immers altijd geweest dat een een in- en uitcheck aanwezig moeten zijn om de ritprijs te kunnen bepalen. Daar is bij volledig afgekocht reisrecht geen sprake van omdat de volledige treinreis al betaald is voordat de reis begonnen is.

Volgens mij is de officiële redenering altijd je geweest dat een vervoersbewijs op een OV-chipkaart alleen geldigheid heeft als er met de kaart is ingecheckt.

Dat was de redenering van de vervoerders. Juist bij volledig afgekocht reisrecht is dat juridisch gesproken niet aan de orde omdat voor vertrek de volledige reis al is betaald. Vandaar ook de verwijzing naar het nieuwsbericht van NS uit 2015. 

Soms lijkt het erop dat dat er een volledig gebrek is aan een collectief geheugen bij dit soort kwesties en dat iedere nieuwe generatie medewerkers dingen beweert die niet of niet helemaal kloppen omdat de voorgeschiedenis niet bekend is. Of dat ze het door de organisatie zelf verkeerd uitgelegd hebben gekregen waardoor er geen kennis is over het hoe te handelen wanneer een querulant wordt gecontroleerd die met volledig afgekocht reisrecht niet heeft ingecheckt.

@iMark refereren aan bericht uit 2015? Het is 2025! In de voorwaarden van 2025 staat duidelijk dat je een geldig vervoersbewijs hebt bij in- en uitchecken. 

@iMark refereren aan bericht uit 2015? Het is 2025! In de voorwaarden van 2025 staat duidelijk dat je een geldig vervoersbewijs hebt bij in- en uitchecken. 

De juridische situatie m.b.t. afgekocht reisrecht is volgens mij niet veranderd. Dat NS dat weigert in de voorwaarden te erkennen, dat is nog een extra probleem.

@MoDe 

Als jij kunt aangeven wat er precies is gewijzigd in de juridische situatie met betrekking tot volledig afgekocht reisrecht ten opzichte van 2015 en waar die wijziging is vastgelegd dan lezen we dat graag. Uiteraard met bronvermelding.

Het hoeft niet alijd een querulant te zijn. De vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn haalt dit soort vlomse streken ook uit. Mijn zoon heeft een Buzzy pas en met zo’n pas is het altijd vrij reizen op het gehele net. Maar hij meldt mij ook, dat de scanners regelmatig ‘allemaal’ kapot zijn. Enfin… als hij ze allemaal af moet gaan in de tram, dan is hij al op zijn eindbestemming. Na vier van die dingen is het wel basta.

En u raadt het al: er zijn dus reizigers beboet. Omdat ze met zo’n kaart niet hebben gescand.

Er staan op dit forum ook genoeg getuigenissen van mensen die door de poortjes zijn gepasseerd, maar op de een of andere manier niet hebben ingecheckt.

(Overigens vind ik het ook wel een grappige vorm van overcompensatie als mensen vragen hoe ze met een e-ticket bij een paaltje ‘inchecken’)

Ik kan me de discussie van inmiddels 10 jaar geleden nog wel herinneren. Er waren een paar ‘Prinzipienreiter’ die van het principe uitgingen dat ze niet hoefden in te checken wanneer ze volledig afgekocht reisrecht hadden. Daar is toen uitgekomen dat NS in zo’n geval geen boete uitdeelt en dat wanneer dat toch gebeurt deze boete wordt kwijtgescholden. 

Buiten een enkele (aankomende) jurist hoor ik hier inmiddels nooit meer iets over en lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat iedereen met volledig afgekocht reisrecht braaf in- en uitcheckt. 

Dat is een geheel andere situatie dan in Vlaanderen met defecte kaartlezers. 

Dat is een geheel andere situatie dan in Vlaanderen met defecte kaartlezers. 

Correcties (kwijtschelding) door NS van transacties die gewoon bekend zijn bij OV-chipkaart tellen wél voor de drie keer per jaar… Ik vind daar wel wat van 🤔

Iemand met vrij reizen die ‘vergeet’ in te checken (bijv. met Weekend Vrij op vrijdag voor een reis om 18:20) komt daar dus precies drie keer per jaar mee weg, maar dat zijn randgevallen.

Waar het hier werkelijk om draait - naar mijn mening - is dit citaat uit de openingspost:

Bovendien heeft u ook geen boete gekregen van NS. 

Als je geen boete hebt gekregen, maak dan ook geen stampij over iets wat je niet aangaat. Dan kun je je de hele dag wel druk maken.

Heb je daar wel zin in - kom bij ons werken als belastingadviseur. Dan kun je 40 uur per week druk zijn met je gelijk halen bij de overheid en je krijgt er nog goed voor betaald ook. We doen van alles, klachten, verzoeken, bezwaarprocedures, beroep bij de rechter, tot aan het Europees Hof voor de Rechten van de mens aan toe. 

Dat was meer de flauwe redenering: "Het is een correctietarief, dus geen boete. Wij van NS houden ons dus aan ons woord, want wij hebben geen boete gegeven, maar een correctietarief."

Reageer