Skip to main content

Onderwerp: Verzoek tot kwijtschelding toeslag eerste klas wegens overvolle trein

Geachte heer/mevrouw,

Graag wil ik u aandacht vragen voor het volgende.

Op donderdag 26 september jongstleden moest ik onverwacht gebruikmaken van de eerste klas in de trein van 07:45 uur, omdat de trein van 07:30 uur was uitgevallen. Doordat de trein van 07:45 uur als gevolg hiervan overvol was, was er geen mogelijkheid om een zitplaats te vinden in de tweede klas. Normaal gesproken reis ik altijd in de tweede klas en vermijd ik zoveel mogelijk de drukste treinen. Om te voorkomen dat ik in een overvolle trein moest staan, ben ik daarom genoodzaakt geweest om naar de eerste klas te gaan.

Tijdens deze rit ben ik gecontroleerd en is mij de toeslag voor de eerste klas in rekening gebracht. Gezien de situatie waarin ik geen keuze had om een zitplaats te vinden in de tweede klas, zou ik u vriendelijk willen verzoeken om deze kosten niet in rekening te brengen. Ik heb deze beslissing niet bewust genomen om kosten te vermijden, maar als oplossing gezien voor een overvolle trein, die ontstond door het uitvallen van de eerder geplande trein.

Ik hoop dat u begrip kunt opbrengen voor de omstandigheden en mij hierin kunt tegemoetkomen. Graag hoor ik van u of dit mogelijk is.

Met vriendelijke groet,
Brian Bruinewoud

3528************

Klopt, extra betalen voor 1e klas vergroot de kans op een zitplaats (nogal) maar meer eigenlijk niet, behalve misschien wat extra comfort zoals beenruimte, een tafel of verstelbare stoelen.


Hoewel voornamelijk in daluren reizend ben ik blij met dat ik met een eerste klas abonnement voor deze uren kan reizen. Ook dan is op drukke lijnen vaak de tweede klasse vol en kan ik in de eerste klas nog zitten. Dat is voor mij als oudere makkelijk en betaal ik graag meer.

Deze keuze heeft dus meer met comfort te maken dan met klasseverschil. Pas toen ik ouder werd ben ik eerste klas gaan reizen

Ik denk niet dat ik nog in de trein stap als dat anders gaat worden en omdat ik altijd met het OV reis is dat een handicap.


Ik vraag me af of eersteklas nog wel iets van deze tijd is.

Iedereen heeft zijn mening erover maar hoe je het ook went of keert, uit een objectief perspectief is het in principe gewoon financieel racisme/uitsluiting.

In vliegtuigen heb je ook business en economyclass. Is dat ook niet meer van deze tijd? 

Mag een wat luxere hotelkamer ook niet meer, moet iedere kamer gelijk geprijsd? En als de goedkopere kamers allemaal bezet zijn, moet het hotel dan de duurdere kamers maar voor de prijs van de goedkopere verkopen?

Moet een 1e rangsstoel in het theater evenveel kosten als een balkonplaats rechtsboven? Omdat de wat minder draagkrachtigen toch ook recht hebben op een goed zicht op het toneel?

Je kiest zelf waarvoor je betaalt. Ik ken mensen die vrij zuinig leven maar wel 1e klas reizen en wat duurder op vakantie gaan. En mensen die volop geld uitgeven aan bijv. roken en uitgaan en klagen dat de 2e klas al duur is. Tja. Keuzes maken! 


Mag een wat luxere hotelkamer ook niet meer, moet iedere kamer gelijk geprijsd? En als de goedkopere kamers allemaal bezet zijn, moet het hotel dan de duurdere kamers maar voor de prijs van de goedkopere verkopen?

Moet een 1e rangsstoel in het theater evenveel kosten als een balkonplaats rechtsboven? Omdat de wat minder draagkrachtigen toch ook recht hebben op een goed zicht op het toneel?

Op vakantie naar een hotel met en vliegtuig en naar het theater gaan zijn recreatieve activiteiten, de mogelijkheid om je (zittend) te laten vervoeren naar je werk en de supermarkt zijn naar mijn mening mensenrechten. Ik vind dat daar anders naar gekeken moet worden.

Vooral omdat niet iedereen lang kan staan (ik heb probleem met bloeddruk waardoor ik misselijk wordt van ~15+ minuten langer stilstaan) dus het zou voor mij zeer ongemakkelijk worden.

Als de 2e klas volzit en de 1e klas bevat bijna niemand is de verdeling van klassen simpelweg niet in balans en het is aan NS om dat te corrigeren, maar omdat het een monopolie is ben ik bang dat we eerst veel kabaal moeten maken wil de reiziger gehoord worden.


Op vakantie naar een hotel met en vliegtuig en naar het theater gaan zijn recreatieve activiteiten, de mogelijkheid om je (zittend) te laten vervoeren naar je werk en de supermarkt zijn naar mijn mening mensenrechten. Ik vind dat daar anders naar gekeken moet worden.

Ik denk dat dat niet zal gaan gebeuren. 

Trouwens de trein heeft ook een grote recreatieve functie. Het gaat niet alleen om vervoer naar je werk of de dagelijkse boodschappen.

Het aantal stoelen 1e klas zou wel wat minder kunnen. Maar hoe dan ook, de 1e klas bestaat gewoon nog altijd en je gaat daar dan niet bewust zonder toestemming zitten als je er niet voor betaald hebt. Hoewel veel mensen daar maling aan hebben. Dat zegt veel over hun mentaliteit.


S-treinen in de regio Praag. 1e klas op het bovendek van de stoptrein. Ca. 25 zitplaatsen 1e klas, elk met grote werktafels. Allen te reserveren. Kaartcontrole volgt meestal direct na vertrek vanaf elk groot station. 

Kijk daar hebben we het weer: structurele frequente controle. Die kennelijk in Tsjechië dus wel mogelijk is.


Er is in Nederland toch echt wel een probleem. Veel landen hebben wel een probleem-regio. RER A in Parijs om 7h45 - dan word je ook in de trein gepropt. Maar over het algemeen is er bij de buurlanden van Nederland - België bijvoorbeeld - altijd wel een zitplaats te vinden, al ware het maar door een paar coupé’s door te stappen of door maximaal 1 station extra af te wachten.

In Nederland, echter, is het waarschijnlijk, dat je de complete reis staat. En dan hoeft het ook nog niet eens de spits te zijn.


Mag een wat luxere hotelkamer ook niet meer, moet iedere kamer gelijk geprijsd? En als de goedkopere kamers allemaal bezet zijn, moet het hotel dan de duurdere kamers maar voor de prijs van de goedkopere verkopen?

Moet een 1e rangsstoel in het theater evenveel kosten als een balkonplaats rechtsboven? Omdat de wat minder draagkrachtigen toch ook recht hebben op een goed zicht op het toneel?

Op vakantie naar een hotel met en vliegtuig en naar het theater gaan zijn recreatieve activiteiten, de mogelijkheid om je (zittend) te laten vervoeren naar je werk en de supermarkt zijn naar mijn mening mensenrechten. Ik vind dat daar anders naar gekeken moet worden.

Er zijn genoeg mensen die tripjes voor hun werk maken met het vliegtuig.

 

Zitten is geen mensenrecht.

Wil je gegarandeerd een zitplaats dan moet je de auto nemen, zelfs met het afschaffen van de 1e klas zul je niet zeker zijn op een zitplaats, tja er zijn meer zitplekken.


Er is in Nederland toch echt wel een probleem. Veel landen hebben wel een probleem-regio. RER A in Parijs om 7h45 - dan word je ook in de trein gepropt. Maar over het algemeen is er bij de buurlanden van Nederland - België bijvoorbeeld - altijd wel een zitplaats te vinden, al ware het maar door een paar coupé’s door te stappen of door maximaal 1 station extra af te wachten.

In Nederland, echter, is het waarschijnlijk, dat je de complete reis staat. En dan hoeft het ook nog niet eens de spits te zijn.

 

Grootste probleem in het Nederlandse OV is volgens mij dat de prijs-kwaliteitsverhouding inmiddels volledig zoek is. Treinkaartjes zijn zelfs met korting nog steeds zwaar aan de prijs en je wordt dan vaak vervoerd in smerige treinen met te weinig zitplaatsen. 

 

Overigens TS heeft nimmer gereageerd op de reacties die hier geplaatst zijn dus volgens mij is het hem inmiddels wel compleet duidelijk dat de gekregen boete terecht was. 


Kunnen zitten is naar mijn mening zeker een mensenrecht! Lang stilstaan is bewezen slecht voor de gezondheid.


Grootste probleem in het Nederlandse OV is volgens mij dat de prijs-kwaliteitsverhouding inmiddels volledig zoek is. Treinkaartjes zijn zelfs met korting nog steeds zwaar aan de prijs en je wordt dan vaak vervoerd in smerige treinen met te weinig zitplaatsen. 

Ik denk dat de kwaliteit an sich ook wel een probleem is. Mensen verwachten geeoon te kunnen zitten onderweg en als dat dan alleen in de eerste klas kan, wordt dat vanzelf ala klasseverschil ervaren. Ik denk overigens dat de term "eerste klasse" ook niet helpt daarbij. Dat klinkt veel meer als het ouderwetse klassensysteem dan een business class.


Kunnen zitten is naar mijn mening zeker een mensenrecht! Lang stilstaan is bewezen slecht voor de gezondheid.

Lang zitten is nog slechter voor de gezondheid. En daar zijn Nederlanders goed in.

Je koopt een vervoersbewijs geen recht op zitplaats. Wil je grotere kans op een zitplaats dan koop je een 1e klas vervoersbewijs. Met een 2e klas vervoersbewijs heb je niets te zoeken in de 1e klas. Zelfs niet om in de 1e klas te staan.


Lang zitten is nog slechter voor de gezondheid. En daar zijn Nederlanders goed in.

Te lang zitten maakt je zeker lui, ik ben systeembeheerder dus ik zit vaak uren voor schermen. Daarom doe ik ook vaak bewegen tussendoor.

Lang stilstaan is iets heel anders; langzamerhand verliest je lichaam de mogelijkheid om genoeg bloed rond te pompen. Het lijf gaat over op een 'failsafe' en je valt automatisch flauw om bloed weer naar de hersens te sturen.

Ik heb hier al mijn levenlang last van dus heb hier wel ervaring mee, maar dit kan bij iedereen gebeuren. Bij de een na 1 uur, bij de andere na 3, bij mij helaas een kwartier.

Door gewoon te kunnen zitten voorkom je dit allemaal. Ik zie dit dus als een mensenrecht.

Er is een reden dat mensen de auto pakken als ze vaak moeten staan, het voelt gewoon ongemakkelijk.

 


Lang zitten is nog slechter voor de gezondheid. En daar zijn Nederlanders goed in.

Lang stilstaan is iets heel anders; langzamerhand verliest je lichaam de mogelijkheid om genoeg bloed rond te pompen. Het lijf gaat over op een 'failsafe' en je valt automatisch flauw om bloed weer naar de hersens te sturen.

 

Je moet wel heel gek doen wil dit overkomen bij iemand zonder aandoening.

Op m'n werk sta ik uren en ik ben vast niet de enige en er is me nog nooit wat overkomen.

Het is natuurlijk vervelend dat jij niet uren kan staan, maar we kunnen niet met alles en iedereen rekening houden, we hebben allemaal wel iets wat ons beperkt in ons leven en het is geen doen om met al die verschillende dingen rekening te houden.

Het makkelijkste is gewoon vragen aan iemand die zit of jij mag zitten, omdat jij niet langdurig kan staan.

En langdurig zitten brengt toch echt meer risico's met zich mee dan langdurig staan.


Je moet wel heel gek doen wil dit overkomen bij iemand zonder aandoening.

Ik wil niet vervelend doen maar dit is helemaal niet gek. Dit is zeer algemene informatie in de medische sector, je kan er genoeg op het internet erover vinden.

Overigens heb ik het echt over stil staan, een paar minuten lopen kan het ook voorkomen. Maar in de drukke trein of bus is dat lastig helaas.

En langdurig zitten brengt toch echt meer risico's met zich mee dan langdurig staan.

Dat hangt eraf hoe actief je bent tussen het zitten door. En vooral ook je zitpositie - iets wat veel mensen vergeten 😁

 

Als ik het mag zeggen is het toch wel opmerkelijk dat er op een treinreizigerscommunity niet voor het recht op een zitplek gestreven wordt. Dat had ik op zo'n plek wel verwacht


Als ik het mag zeggen is het toch wel opmerkelijk dat er op een treinreizigerscommunity niet voor het recht op een zitplek gestreven wordt. Dat had ik op zo'n plek wel verwacht

Maar hoe zie je dit voor je? Reserveringen? Meer treinstellen? Reserveren voor een ICE is logisch, reserveren voor een trein in Nederland terwijl de gemiddelde reiziger 30 tot 40 minuten met de trein reist is natuurlijk gekkenwerk.

 

Meer treinstellen is een prima idee maar dan moet dat wel rendabel zijn en er moet dan ook genoeg personeel wezen.

 

Eerste klas afschaffen zal het probleem alleen maar een beetje uitstellen want er kunnen 40-200 meer mensen zitten in de trein.


Eerste klas afschaffen zal het probleem alleen maar een beetje uitstellen want er kunnen 40-200 meer mensen zitten in de trein.

Terwijl de 2e klastarieven nog extra zullen stijgen. Dan mag je in volle treinen voor "staan" nog meer betalen.


Maar hoe zie je dit voor je? Reserveringen? Meer treinstellen? Reserveren voor een ICE is logisch, reserveren voor een trein in Nederland terwijl de gemiddelde reiziger 30 tot 40 minuten met de trein reist is natuurlijk gekkenwerk.

Daar zou je individueel naar de trein in kwestie moeten kijken, in het geval van TS is het treinuitval.

Helaas is het OV niet uitgebreid genoeg om soepel om te reizen op veel plekken, waardoor een grote groep mensen op station blijft. Valt bijv. op veel kleine stations de trein uit heb je geen bus die je kan nemen.


Reserveren zou al een oplossing zijn, in de zin dat er niet per sè een specifieke plek gereserveerd moet kunnen worden, maar dat reizigers een toeslag moeten kunnen betalen om gegarandeerd een zitplek te krijgen. Als een andere reiziger hier dan gaat zitten, zonder de toeslag betaald te hebben, en dit blijkt bij controle, dan mag diegene €95 bijbetalen en onmiddelijk de trein verlaten

 

Maar ja. Dan moet er wel controle zijn. Oftewel: helaas niet realistisch.


Oh? Treinuitval geeft je dus ‘recht’ om bij uitval van een trein maar in een volgende (ja die zal wel druk zijn)

Dan maar in de `1e klas neer te ploffen (omdat… wat dan ook, ongemak geen zitplaats)

Joh beste NS, onze trein naar Schiphol rijdt door omstandigheden niet, dus waar blijft onze taxi vanuit Maastricht of zo ❓


Reserveren zou al een oplossing zijn, in de zin dat er niet per sè een specifieke plek gereserveerd moet kunnen worden, maar dat reizigers een toeslag moeten kunnen betalen om gegarandeerd een zitplek te krijgen. Als een andere reiziger hier dan gaat zitten, zonder de toeslag betaald te hebben, en dit blijkt bij controle, dan mag diegene €95 bijbetalen en onmiddelijk de trein verlaten

 

Maar ja. Dan moet er wel controle zijn. Oftewel: helaas niet realistisch.

Hoe zie je dat nou weer voor je…

"Hallo, ik heb wel het recht om te zitten dus sta jij eens even op!" 

"Ik wil specifiek hier zitten en omdat ik toeslag heb gekocht moet jij nu opstaan en verplaatsen"

Hoe wilt de conducteur hier ooit op controleren? Ja, meneer heeft geen toeslag, maar is er iemand met toeslag in de trein die op dit moment niet kan zitten?

Dan kan je wel weer zo'n toeslag kopen maar vol is vol dus zelfs dan heb je niet eens is een gegarandeerde plek. Dan krijg je weer te maken met dat ellendige restitutiesysteem, maar hoe weet de klantenservice van NS dat er op dat moment geen plek was in de hele trein?


Oh? Treinuitval geeft je dus ‘recht’ om bij uitval van een trein maar in een volgende (ja die zal wel druk zijn)

Dan maar in de `1e klas neer te ploffen (omdat… wat dan ook, ongemak geen zitplaats)

Ja. Zo zien veel mensen dat. "Ik heb recht" en "ik neem gewoon het recht".

Tegenwoordig wordt geen genoegen genomen met staan. Bovendien heb je bij een uitgevallen trein tussendoor al lang genoeg gewacht. Dat ergert mensen en dan wordt gedacht "Zoek het maar uit, ik ga gewoon hier 1e klas zitten".

Regels enzo? Heeft men maling aan. Het vingertje wordt gewezen naar NS: jullie schuld. Hadden jullie maar dit of dat, etcetera.


Hoe zie je dat nou weer voor je…

"Hallo, ik heb wel het recht om te zitten dus sta jij eens even op!" 

"Ik wil specifiek hier zitten en omdat ik toeslag heb gekocht moet jij nu opstaan en verplaatsen"

Hoe wilt de conducteur hier ooit op controleren? Ja, meneer heeft geen toeslag, maar is er iemand met toeslag in de trein die op dit moment niet kan zitten?

Dan kan je wel weer zo'n toeslag kopen maar vol is vol dus zelfs dan heb je niet eens is een gegarandeerde plek. Dan krijg je weer te maken met dat ellendige restitutiesysteem, maar hoe weet de klantenservice van NS dat er op dat moment geen plek was in de hele trein?

Als je mensen de kans biedt om stoelen te reserveren, kun je een corresponderend aantal stoelen als gereserveerd markeren, toch? Doen ze in Duitsland ook zo. Daar reserveer je wel specifiek een van die stoelen maar dat maakt in principe natuurlijk niet uit. Als je controleert of er niemand zonder reservering op een gereserveerde stoel zit, moet ook iedereen met een reservering dan kunnen zitten. En mensen zonder reservering vinden of wel of niet nog een vrije ongereserveerde stoel wasr zij op kunnen zitten.


Reserveren zou al een oplossing zijn, in de zin dat er niet per sè een specifieke plek gereserveerd moet kunnen worden, maar dat reizigers een toeslag moeten kunnen betalen om gegarandeerd een zitplek te krijgen. Als een andere reiziger hier dan gaat zitten, zonder de toeslag betaald te hebben, en dit blijkt bij controle, dan mag diegene €95 bijbetalen en onmiddelijk de trein verlaten

 

Maar ja. Dan moet er wel controle zijn. Oftewel: helaas niet realistisch.

En we discussiëren maar weer door nu over het reserveren van stoelen. Dat gaat in Nederland echt niet werken. Trajecten veel te kort en vooral de laatste zin van EUReiziger24


En we discussiëren maar weer door nu over het reserveren van stoelen. Dat gaat in Nederland echt niet werken. Trajecten veel te kort en vooral de laatste zin van EUReiziger24

Het moet en zal werken, dat is ook weer heel Nederlands.


Reageer