Skip to main content
beantwoord

trein verkeerde perron (Amsterdam Rai)

  • February 24, 2025
  • 9 reacties
  • 275 Bekeken

Beste NS,

 

Vandaag stond ik op Perron 2 van Amsterdam Rai te wachten op de IC naar Utrecht (eindbestemming Nijmegen). Deze zou om 07:46 aankomen op perron 2. De trein kwam echter aan op perron 1, zonder dat hier op enige manier over werd gecommuniceerd . De beide borden gaven andere/verkeerde reisinformatie aan. Toen ik door had wat er aan de hand was gingen de deuren dicht. 
 

Nu ben ik hierdoor om gereisd via rai→ adam zuid →  UC waardoor ik ruim een half uur later op bestemming ben.

Wat is de procedure om geld terug te krijgen?

 

Beste antwoord door mrfreeze

Wat is de procedure om geld terug te krijgen?

De procedure staat beschreven op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Waarschijnlijk wordt in jouw geval de claim automatisch afgewezen. Je kunt in dat geval de e-mail met de afwijzing beantwoorden en je verhaal doen. De claim wordt dan opnieuw beoordeeld, maar dan door een mens.

 

9 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3881 reacties
  • February 24, 2025

Beste NS,

 

Vandaag stond ik op Perron 2 van Amsterdam Rai te wachten op de IC naar Utrecht (eindbestemming Nijmegen). Deze zou om 07:46 aankomen op perron 2. De trein kwam echter aan op perron 1, zonder dat hier op enige manier over werd gecommuniceerd . De beide borden gaven andere/verkeerde reisinformatie aan. Toen ik door had wat er aan de hand was gingen de deuren dicht. 
 

Nu ben ik hierdoor om gereisd via rai→ adam zuid →  UC waardoor ik ruim een half uur later op bestemming ben.

Wat is de procedure om geld terug te krijgen?

 

Ik denk geen. De trein heeft gereden en tsja de communicatie van NS is wel vaker niet in orde dus daar moet je op een gegeven moment maar rekening mee houden zal het argument van NS zijn denk ik.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13875 reacties
  • February 24, 2025

Je hebt geen recht op geld terug vanwege de vertraging. Trein heeft gewoon gereden. Als jouw omreis niet de reisplanner stond, dan zou je misschien zelfs extra moeten betalen.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2457 reacties
  • February 24, 2025

Vertraging moet volgens de Europese reizigersrechtenverordening voor de individuele reiziger worden beoordeeld. Het gaat er dus niet om of de trein te laat was, maar om of een reiziger (buiten zijn eigen schuld en een enkele andere uitzondering) te laat aankomt. M.i. moet deze vertraging dus wel degelijk worden vergoed.


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7514 reacties
  • February 24, 2025

Ik vind het wel bijzonder. Ik kan nergens terugvinden dat deze trein op spoor 1 zou zijn vertrokken. Er is enkele minuten eerder wel een trein naar Leeuwarden vanaf spoor 1 vertrokken. Weet je zeker dat je niet per ongeluk die trein hebt zien vertrekken? Was het een enkel- of een dubbeldekker?


Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2083 reacties
  • February 24, 2025

Als het niet in de reisinformatie op het perron stond komt het ook niet terecht in de logs daarvan op treinposities.

Dat soort situaties zijn zeldzaam, maar ik heb tijden geleden in Amersfoort ook wel eens een trein op spoor 5 zien binnenkomen terwijl hij nog op 6 op de borden stond.


Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30589 reacties
  • February 24, 2025

Ik vind het wel bijzonder. Ik kan nergens terugvinden dat deze trein op spoor 1 zou zijn vertrokken. Er is enkele minuten eerder wel een trein naar Leeuwarden vanaf spoor 1 vertrokken. Weet je zeker dat je niet per ongeluk die trein hebt zien vertrekken? Was het een enkel- of een dubbeldekker?

Dat is wel een goede, want je verwacht zo gauw niet een trein om die tijd op spoor 1, maar dat komt dus door een extra stop wegens de Huishoudbeurs.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2457 reacties
  • February 27, 2025

Waarom is hier een onjuist antwoord als beste gemarkeerd? Je hebt wél recht op geld terug als je buiten je eigen schuld te laat aankomt, ook als dat door iers anders komt dan een specifieke trein die te laat aankomt.


Tomas
  • Machinist NS
  • 72 reacties
  • February 27, 2025

Ik vind het wel bijzonder. Ik kan nergens terugvinden dat deze trein op spoor 1 zou zijn vertrokken. Er is enkele minuten eerder wel een trein naar Leeuwarden vanaf spoor 1 vertrokken. Weet je zeker dat je niet per ongeluk die trein hebt zien vertrekken? Was het een enkel- of een dubbeldekker?

Dat is wel een goede, want je verwacht zo gauw niet een trein om die tijd op spoor 1, maar dat komt dus door een extra stop wegens de Huishoudbeurs.

Als ik die betreffende rit erbij zoek is deze van gewijzigd spoor 1 vertrokken in Amsterdam Zuid. Tussen Zuid en RAI liggen geen wissels, dus als je van spoor 1 vertrekt op Zuid kom je ook op spoor 1 in RAI, en als daar de reisinfo verkeerd staat…


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7514 reacties
  • Antwoord
  • February 27, 2025

Wat is de procedure om geld terug te krijgen?

De procedure staat beschreven op https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html

Waarschijnlijk wordt in jouw geval de claim automatisch afgewezen. Je kunt in dat geval de e-mail met de afwijzing beantwoorden en je verhaal doen. De claim wordt dan opnieuw beoordeeld, maar dan door een mens.