Verkeerde tarieven in reisplanner - of op mijn NS?
Afgelopen maandag reisde is van Susteren naar Arnhem Centraal, met Arriva van Susteren naar Nijmegen (via Roermond en Venlo) en met NS door naar Arnhem. Ik reisde 1e klas met Dal Voordeel. Volgens de reisplanner zou dit mij €25,14 moeten kosten, verdeeld over Arriva (€22,49) en NS (€2,65):
Kan niet misgaan zou je denken. Behalve dan dat MijnNS na een paar dagen een ander tarief voorschotelt:
Het tarief bij NS klopt met de reisplanner, maar het Arriva-deel is een halve euro hoger dan wat de reisplanner aangeeft. Ik kan bij Arriva het verschil claimen - bij inconsistente voorwaarden gelden die het meest gunstig zijn voor de consument.
Maar toch de vraag: welke tarieven zijn dan eigenlijk de juiste? Die in de reisplanner, of die in MijnNS?
Bladzijde 1 / 1
De tarieven in MijnNS zijn de tarieven die uiteindelijk zijn afgeschreven van uw OV-Chipkaart… maar waarom die halve euro verschil? geen idee.
De verschillen hebben te maken met het zogenaamde instaptarief van NS en Arriva. Die verschillen.
Ik weet dat er verschillen zijn in instaptarieven als ook km-tarieven. Maar dat lijkt toch niet het punt hier - immers dat zou gewoon verwerkt moeten zijn in de tarieven in de reisplanner?
Ik weet dat er verschillen zijn in instaptarieven als ook km-tarieven. Maar dat lijkt toch niet het punt hier - immers dat zou gewoon verwerkt moeten zijn in de tarieven in de reisplanner?
Neen in de reisplanner staan NS tarieven
Ik snap dit oprecht niet: zie bovenstaande screenshots waar het totale tarief is uitgesplitst tussen het Arriva en het NS-deel. Daar staan toch ook gewoon de Arriva-tarieven in?
Ik snap dit oprecht niet: zie bovenstaande screenshots waar het totale tarief is uitgesplitst tussen het Arriva en het NS-deel. Daar staan toch ook gewoon de Arriva-tarieven in?
Iedere provincie hanteert voor regionale treinen zijn eigen tarieven. Ik vrees dat de NS-planner dat niet allemaal bijhoudt.
Iedere provincie hanteert voor regionale treinen zijn eigen tarieven. Ik vrees dat de NS-planner dat niet allemaal bijhoudt.
De verkeerde/oude tarieven staan dan ook in 9292:
Lijkt me eerder een geval van Arriva die de juiste data niet heeft aangeleverd, niet dat de NS-planner het niet kan bijhouden. En ook in dat laatste geval is het problematisch dat de reiziger dus niet kan vertrouwen dat de NS reisplanner (of 9292) de juiste ritprijs toont.
Enfin, ik zal een claim bij Arriva indienen en kijken of zij dit ook als een probleem erkennen.
De prijs voor Susteren - Nijmegen (1e klas 40% korting) is gewoon € 22,49 blijkt uit alles.
NS Flex gaat hier dus de mist in, en daarvoor kan je sinds enkele jaren niet meer bij de NS terecht. Je zult Arriva dus moeten benaderen voor een fout die de NS maakt. In het begin werd daar nogal moeilijk over gedaan maar er zijn blijkbaar afspraken over.
Zelfde bij Qbuzz/R-net (Merwedelingelijn) en sommige bus-trein-bus overstappen (terwijl ‘trein’ alleen een stationspassage was). Bij reizen op saldo betaal je gewoon het juiste bedrag.
Ik zoek het graag uit wat er precies misgaat. Mag ik jouw reisgeschiedenis gebruiken voor deze escalatie, Eberkhout? Zou je in dat geval jouw gegevens via je profiel willen aanvullen en mij een privébericht willen sturen?
@Erryt NS er is soms wel een verschil tussen NS Flex en 1e klas reizen op saldo met korting (in ieder geval bij Blauwnet tussen Zutphen - Hengelo - Oldenzaal).
Met NS Flex betaal je bij de andere vervoerder dan 60% 1e klas toeslag over de hele prijs (ook over het basistarief, al heb je nog geen meter gereisd) en bij reizen op saldo betaal je het gewoon het basistarief (€ 0,65) en dan 70% toeslag over de kilometers, dus ik denk dat het daardoor komt. De reisplanner(s) tonen de prijs voor reizen op saldo.
Zie voor wat voorbeelden
Maar dan zou je voor Susteren - Nijmegen met Arriva juist verwachten dat Flex goedkoper zou zijn dan op saldo (wegens slechts 60% 1e klas toeslag), vergelijk Enschede - Zwolle met Blauwnet. Tarieven per provincie verschillen natuurlijk ook, dus om dit exact te berekenen (voor 1e klas) wordt enorm lastig.
Voor die 48 cent zou ik het erbij laten als je die reis niet regelmatig maakt. Voor enige vergoeding zul je (ondanks het aanbod van Erryt) waarschijnlijk toch bij Arriva moeten zijn.
De verkeerde/oude tarieven staan dan ook in 9292:
Lijkt me eerder een geval van Arriva die de juiste data niet heeft aangeleverd, niet dat de NS-planner het niet kan bijhouden. En ook in dat laatste geval is het problematisch dat de reiziger dus niet kan vertrouwen dat de NS reisplanner (of 9292) de juiste ritprijs toont.
In de reisplanner van Arriva zelf zie ik geen tarieven voor eerste klasse en/of met korting maar zie ik voor tweede klasse vol tarief inderdaad ook gewoon deze prijs.
NS Flex gaat hier dus de mist in, en daarvoor kan je sinds enkele jaren niet meer bij de NS terecht. Je zult Arriva dus moeten benaderen voor een fout die de NS maakt. In het begin werd daar nogal moeilijk over gedaan maar er zijn blijkbaar afspraken over.
Dat is natuurlijk onzin. Als NS mij een factuur stuurt, moet NS zorgen dat die klopt en kan ik NS daar op aanspreken. Dat NS wat anders met andere partijen heeft afgesproken, heb ik niks mee te maken. Ik ben dan ook blij te zien dat @Erryt NS hier toch achteraan gaat.
Met NS Flex betaal je bij de andere vervoerder dan 60% 1e klas toeslag over de hele prijs (ook over het basistarief, al heb je nog geen meter gereisd) en bij reizen op saldo betaal je het gewoon het basistarief (€ 0,65) en dan 70% toeslag over de kilometers, dus ik denk dat het daardoor komt. De reisplanner(s) tonen de prijs voor reizen op saldo.
Knap gevonden. Echter lijkt me niet dat de reiziger dan correct gefactureerd wordt via Flex gezien hier bij de (voordeligere) prijsopgave in de reisplanner(s) niets over staat.
Voor die 48 cent zou ik het erbij laten als je die reis niet regelmatig maakt. Voor enige vergoeding zul je (ondanks het aanbod van Erryt) waarschijnlijk toch bij Arriva moeten zijn.
Voor verbetering van het systeem, hoop ik natuurlijk niet dat TS het erbij laat. En als ik NS onder protest betaald heb o.b.v. een onjuiste factuur (strijdig met de prijsopgave), moet NS mij gewoon terugbetalen.
Volgensmij is het zo dat het bedrag at wordt weergegeven, net als in een winkel, het bedrag moet zijn. Je had immers ook voor dit bedrag online het treinkaartje kunnen kopen.
Er gaat dus duidelijk iets mis met de facturatie.
Een BOL.com kan ook niet zomaar een rekening verhogen vanwege backoffice problemen.
Alleen ernstige afwijkinging e een vermorden jebben van een typefout zoal een tv voor 150 euro iov 1500 zijn door de rechter al ooit uitgesproken. Dan betaal je 1500 euro. Ook achteraf.
LLogischerwijs zou ik ook bij NS aankloppen. Zij sturen je de facturatie en NS moet maar bakkeleien bij Arriva.
Maar wellicht diet Arriva zelf niet moeilijk. Ik vraag we af hoevvel euro dit issue per jaar de reiziger kost en vooral aan welke strijkstok dit blijft hangen.
Maar anderzijds er zijn ook genoeg mogelijkheden om 'grijs' te reizen dus wellicht compenseert dit de boel
Met NS Flex betaal je bij de andere vervoerder dan 60% 1e klas toeslag over de hele prijs (ook over het basistarief, al heb je nog geen meter gereisd) en bij reizen op saldo betaal je het gewoon het basistarief (€ 0,65) en dan 70% toeslag over de kilometers, dus ik denk dat het daardoor komt. De reisplanner(s) tonen de prijs voor reizen op saldo.
Knap gevonden. Echter lijkt me niet dat de reiziger dan correct gefactureerd wordt via Flex gezien hier bij de (voordeligere) prijsopgave in de reisplanner(s) niets over staat.
@huibf hier bedoelde ik inderdaad wat jij zegt. TS heeft een, realistische, lagere prijsopgave gehad en moet daar dan naar gefactureerd worden.
@huibf hier bedoelde ik inderdaad wat jij zegt. TS heeft een, realistische, lagere prijsopgave gehad en moet daar dan naar gefactureerd worden.
Er is geen sprake van een prijsopgave maar van informatie. Sowieso kan NS geen prijsopgave doen namens een ander bedrijf (Arriva).
Dank @Erryt NS om hier verder naar te kijken - ik heb je een PM gestuurd.
Er is geen sprake van een prijsopgave maar van informatie. Sowieso kan NS geen prijsopgave doen namens een ander bedrijf (Arriva).
Het lijkt me dat je moet kunnen vertrouwen op de prijzen zoals gecommuniceerd in de reisplanner of 9292, ook als deze van andere vervoerders zijn. Als de reisplanner slechts indicatieve informatie geeft, dan moet dat ook expliciet worden gecommuniceerd. En zover als ik kan zien staat nergens zo'n voorbehoud gegeven (iets als ‘aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend’).
Als je een prijs laat zien moet je wel de juiste laten zien. Het excuus dat de instaptarieven anders zijn is zwak, want als je niet eens is de juiste tarief kan aanhouden kan je maar beter de prijzen van andere vervoerders helemaal niet laten zien.
Zoals gewoonlijks wordt de reiziger weer voor de gek gehouden, en mag diezelfde reiziger het ook weer lekker allemaal zelf oplossen.
Er is geen sprake van een prijsopgave maar van informatie.
Wat is in jouw ogen het verschil?
Er is geen sprake van een prijsopgave maar van informatie.
Wat is in jouw ogen het verschil?
Maar je kunt wel direct het kaartje online bestellen. Niet met korting, maar dat maakt niet uit in het voorbeeld. Raar is dus dat het online gekochte treinticket een andere prijs heeft dan via de backoffice met NS flex, dat is gewoon een foutje.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.