Skip to main content
beantwoord

verweer tegen afwijzing terugbetaling

• May 14, 2025
  • 5 reacties
  • 90 Bekeken

Op donderdag 8 mei viel trein 3554 van Deurne naar Amsterdam-Zuid uit bij Geldermalsen door een aanrijding van een voorgaande trein. De voorziene vertraging was op dat moment nog niet zeker, maar zou zeker een uur zijn. Ik zou daarmee het event missen waarvoor ik naar Amsterdam reisde, dus ik ben terug naar huis gereisd. NS heeft mijn verzoek tot terugbetaling afgewezen. Is dat terecht? Zo nee, hoe kan ik me verweren tegen de afwijzing?

Beste antwoord door Reis met OV

Hoi ​@RobFranken,

Als u een claim indient via “Geld Terug bij Vertraging”, dan wordt deze eerst beoordeeld door een computer. In uw geval heeft deze uw claim dus afgewezen. 

Wat u dan kunt doen, is antwoorden op de afwijzingsmail. Wijzig de onderwerpregel niet. In uw antwoord kunt u dan uitleggen waarom u het niet eens bent met de afwijzing. Als u deze heeft verstuurd ontvangt u een ontvangstbevestiging met daarin de opmerking dat er binnen 5 werkdagen zal worden gereageerd. Helaas is de ervaring dat dat bij lange na niet wordt gehaald. U zult dan ook een mail krijgen dat het niet gelukt is en dat ze zo snel mogelijk reageren.

Uw antwoord wordt uiteindelijk door een mens opnieuw beoordeeld. Houd rekening met een behoorlijk lange verwerkingstijd. Denk aan weken, en er zijn ook voorbeelden bekend van maanden. Mijn ervaring is, dat er uiteindelijk wel een antwoord komt.

5 reacties

• Reisleider**
  • 152 reacties
  • Antwoord
  • May 14, 2025

Hoi ​@RobFranken,

Als u een claim indient via “Geld Terug bij Vertraging”, dan wordt deze eerst beoordeeld door een computer. In uw geval heeft deze uw claim dus afgewezen. 

Wat u dan kunt doen, is antwoorden op de afwijzingsmail. Wijzig de onderwerpregel niet. In uw antwoord kunt u dan uitleggen waarom u het niet eens bent met de afwijzing. Als u deze heeft verstuurd ontvangt u een ontvangstbevestiging met daarin de opmerking dat er binnen 5 werkdagen zal worden gereageerd. Helaas is de ervaring dat dat bij lange na niet wordt gehaald. U zult dan ook een mail krijgen dat het niet gelukt is en dat ze zo snel mogelijk reageren.

Uw antwoord wordt uiteindelijk door een mens opnieuw beoordeeld. Houd rekening met een behoorlijk lange verwerkingstijd. Denk aan weken, en er zijn ook voorbeelden bekend van maanden. Mijn ervaring is, dat er uiteindelijk wel een antwoord komt.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2457 reacties
  • May 14, 2025

Ter aanvulling: een afwijzing van een claim voor kosten voor alternatief vervoer zou terecht zijn. NS is als openbaar vervoersmaatschappij wettelijk niet aansprakelijk voor schade als gevolg van vertraging, maar alleen verplicht een vergoeding te betalen voor de vertraging zelf (voor het niet tijdig geleverd hebben van het vervoer waarvoor je betaald had).

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7514 reacties
  • May 14, 2025

Is dat terecht? Zo nee, hoe kan ik me verweren tegen de afwijzing?

Nee, dat is niet terecht. Je hebt recht op terugbetaling van zowel je heen- als terugreis. Je zou in je verweer kunnen verwijzen naar de Europese reizigersrechtenverordening, artikel 18.1:

Indien bij vertrek of bij een gemiste aansluiting of een annulering redelijkerwijs kan worden verwacht dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming uit hoofde van de vervoerovereenkomst 60 minuten of meer zal bedragen, biedt de spoorwegonderneming die de vertraagde of geannuleerde dienst exploiteert de reiziger onmiddellijk de keuze tussen een van de volgende opties, en treft zij de nodige regelingen:

a) terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs, onder de voorwaarden waaronder het was betaald, voor de niet gemaakte gedeelten van zijn reis en voor de reeds gemaakte gedeelten indien de reis in het licht van het oorspronkelijke reisplan van de reiziger geen zin meer heeft, samen met, voor zover relevant, een retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid;

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13875 reacties
  • May 14, 2025

Of de afwijzing terecht is, hangt af van hoe lang de uiteindelijke vertraging was.

Zoals eerder genoemd kun je reageren op de afwijzingsmail.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7514 reacties
  • May 14, 2025

Het gaat niet om de uiteindelijke vertraging, maar om de redelijkerwijs te verwachten vertraging.

In eerste instantie was er om 15.52 uur melding van een aanrijding, met de mededeling “Tussen Houten Castellum en Geldermalsen rijden er geen treinen door een aanrijding. Het is nog niet bekend hoe lang dit zal duren.”

15.55 uur: Tussen Houten Castellum en Geldermalsen is er vertraging en rijden er minder treinen door een gestrande trein. Het is nog niet bekend hoe lang dit zal duren.

16.02 uur: Tussen Houten Castellum en Geldermalsen rijden er geen treinen door een gestrande trein. Het is nog niet bekend hoe lang dit zal duren.

16.04 uur: Tussen Houten Castellum en Geldermalsen rijden er geen treinen door een gestrande trein. Dit duurt tot ongeveer 16:30 uur.

Maar toen was trein 3554 al opgeheven in Geldermalsen.