Skip to main content
StickyNews

Wijziging productvoorwaarden vergeten check-out service

Wijziging productvoorwaarden vergeten check-out service
Laura NS
Moderator

Let op: Vanaf 1 januari 2025 kan een vergeten check-uit bij NS maximaal drie keer per kalenderjaar worden gecorrigeerd. Dit geldt voor iedereen en voor alle manieren van corrigeren. Of het nu automatisch is met NS Flex, via de Vergeten Check-out Service, of handmatig via Mijn NS, Mijn NS Zakelijk, of NS Klantenservice, deze correcties worden bij elkaar opgeteld tot maximaal 3 keer per kalenderjaar.

 

Hiermee wijzigen per 1 januari a.s. de voorwaarden voor automatische ritprijscorrectie na een vergeten check-uit NS-Business Card (artikel 25 Productvoorwaarden NS-Business Card). Hiernaast wijzigen ook de Voorwaarden Restitutie bij Vergeten Check-Out (artikel 8 en 9). Lees hier meer.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 9 december 2024

Ik neem aan dat dit niet geldt voor ontbrekend check-outs waarvoor de oorzaak bij NS ligt?


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 9 december 2024

Hoe worden abonnementhouders over deze wijziging geïnformeerd?


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 9 december 2024
MoDe schreef:

Hoe worden abonnementhouders over deze wijziging geïnformeerd?

Het staat i.i.g. hier en in een vrij opvallende notificatie in de reisplanner. Wat mij betreft is dat in elk geval een goed begin wat dit betreft en beter dan ik van NS gewend ben.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 9 december 2024

Begrijp ik (art. 8) goed dat een vergeten uitcheck met vrij reizen die (bij NS Flex) automatisch gecorrigeerd wordt, dat deze telt tegen de drie keer per kalenderjaar?

Dat is dan wel zuur voor de keren dat je wél een restitutie zou willen (bij vrij reizen met een geldige incheck kan dat niet, vul maar iets in)


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 9 december 2024
Robert B schreef:

Begrijp ik (art. 8) goed dat een vergeten uitcheck met vrij reizen die (bij NS Flex) automatisch gecorrigeerd wordt, dat deze telt tegen de drie keer per kalenderjaar?

Zo lees ik het ook


Forum|alt.badge.img+1

Ik vind dat de voorwaarden wel heel erg in het voordeel van NS wijzigen eerlijk gezegd. Hebben het locov of andere consumentenorganisaties hier geen stem in?


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 9 december 2024
Henkpeetersen schreef:

Ik vind dat de voorwaarden wel heel erg in het voordeel van NS wijzigen eerlijk gezegd. Hebben het locov of andere consumentenorganisaties hier geen stem in?

Volgens mij is een adviesaanvraag verplicht. Het kan zijn dat dit niet in het LOCOV maar in het voorwaardenoverleg bij de SER hoort.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 10 december 2024

Heel apart dit.

Een reiziger die zich drie keer per jaar (in zijn nadeel, waarom zou je dat doen?) ‘vergist’ is natuurlijk wel ‘verdacht’ 🤣

Ja maar de poortjes deden het niet… Oke, dan telt die correctie niet (en corrigeren we dat op je volgende factuur)


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 10 december 2024
Robert B schreef:

Heel apart dit.

Een reiziger die zich drie keer per jaar (in zijn nadeel, waarom zou je dat doen?) ‘vergist’ is natuurlijk wel ‘verdacht’ 🤣

Je zou natuurlijk op een verre reis niet uit kunnen checken in de hoop dat gecorrigeerd wordt naar een minder verre reis.


Forum|alt.badge.img
  • Reisleider****
  • 10 december 2024

Ik neem toch aan dat, als jij kunt aantonen dat de vergeten uitcheck niet jouw schuld is, deze correctie niet meetelt.

 

Foto van openstaande poortjes, desnoods met een klok er bij 🤷‍♂️.


rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 10 december 2024
rvdborgt schreef:
Henkpeetersen schreef:

Ik vind dat de voorwaarden wel heel erg in het voordeel van NS wijzigen eerlijk gezegd. Hebben het locov of andere consumentenorganisaties hier geen stem in?

Volgens mij is een adviesaanvraag verplicht. Het kan zijn dat dit niet in het LOCOV maar in het voorwaardenoverleg bij de SER hoort.

Aanvulling: bij het LOCOV is er alleen de plicht om advies te vragen over de algemene voorwaarden, niet over specifieke voorwaarden. Dat laatste doet NS soms toch maar in dit geval hebben ze ervoor gekozen om dat niet te doen. Waarom, dat moet NS uitleggen.


Forum|alt.badge.img+1

Er zijn meerdere topics waarbij reizigers door gesloten poortjes gaan en toch een correctie tarief scoren. En dan heb ik het niet over de verschillende vervoerders. OVPay komt maar niet van de grond en deze voorwaarden acht ik bij toetsing niet erg kansrijk. Er moet alleen wel iemand zijn die dit gaat aanvechten.


  • Intercity
  • 10 december 2024

Ik vind dit een verregaande verslechtering van de voorwaarden. Met name als je reist via een station zonder poortjes, zodat je niet geforceerd wordt in- en uit te checken. Zoals ik bijna dagelijks doe. Het is zelfs een verslechtering t.o.v. de tijd van vóór de OV-chipkaart. En dan staat er ook nog doodleuk: 'Ben je NS Flex klant en ben je het niet eens met de wijziging? Dan kun je je NS Flex abonnement met onmiddellijke ingang opzeggen.'

Kan hier niet iets tegen ondernomen worden?


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 10 december 2024

Oke, met een incheck in Maastricht (geen poortjes maar check toch vooral in want geldig vervoerbewijs nodig voor controle onderweg) kan je met Dal Voordeel op saldo naar Groningen voor 10 euro door daar niet uit te checken, en met NS Flex kost dat 12 euro met een kortingsabonnement en incheck buiten de spits…

Geen correctie nodig, die 12 euro Flex correctie (of 10 euro saldo) is gewoon voor een daluren reis naar onbekend dus laat maar lekker zo staan. Let wel op: na 12 keer (huidige situatie) blokkeren we je kaart, ongeacht op saldo of NS Flex.

Dezelfde -of volgende- dag terug (keurige incheck Groningen) kost op saldo dan ook gewoon 10 euro, niemand die je wat kan maken.

Met NS Flex kan het zomaar zijn dat men (terecht?) signaleert dat je op dag 1 van Maastricht naar Groningen bent gereisd met de trein (zonder uitcheck maar wel met geldige incheck) en op dag 2 retour gegaan bent.

Dat levert dan twee automatische correcties op je Flex factuur op (2×12 euro wordt dan 2 × €17,64 voor 2e klas daluren) en dan heb je nog één keer per kalenderjaar een kans om een per ongeluk gemiste in/uitcheck te claimen voor een kortere reis.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 10 december 2024

Iets dergelijks als bovenstaand hypothetisch verhaal van Robert had ik eens een paar jaar geleden. Geen Flex abonnement maar klassiek Traject Vrij en reizen buiten traject. Incheck op De Vink (geen poortjes), reisde met fiets naar Putten (geen poortjes), daar niet uitgecheckt, fietstochtje gemaakt over de Veluwe, inclusief Park De Hoge Veluwe en na een heerlijke pannenkoek te hebben genutigd op het terras van een pannenkoekhuis (waar een paar jaar later een auto het terras op reed) ben ik weer huiswaarts gegaan vanaf station Wolfheze (ook hier geen poortjes). Bij aanbieden van mijn OV-chipkaart in Wolfheze werd ik uitgecheckt, dus geen missende uitcheck. Daarna weer ingecheckt want anders geen geldig vervoerbewijs. Mijn reishistorie gaf vervolgens een buiten traject reis van De Vink naar Wolfheze en een reis terug van Wolfheze naar De Vink. Zou ik, net als bij een eerder fietstochtje vanaf Arnhem Centraal naar huis zijn gegaan, zou ik als het goed is wel een missend uitcheck van de heenreis hebben gehad, want Arnhem heeft poortjes waardoor ik bij het binnen gaan van het station zou inchecken en niet uitchecken zoals bij station Wolfheze.  


  • Koploper**
  • 11 december 2024
rvdborgt schreef:

Ik neem aan dat dit niet geldt voor ontbrekend check-outs waarvoor de oorzaak bij NS ligt?

Dit is een hele belangrijke vraag. 

Opvallend dat NS hierover zwijgt in alle talen. 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 22 december 2024
wsm schreef:
rvdborgt schreef:

Ik neem aan dat dit niet geldt voor ontbrekend check-outs waarvoor de oorzaak bij NS ligt?

Dit is een hele belangrijke vraag. 

Opvallend dat NS hierover zwijgt in alle talen. 

Denk dat het wel meevalt want als poortjes/paaltjes niet werken zullen er meerdere claims komen, en die tellen natuurlijk niet tegen de 3 keer per kalenderjaar als je dat via de Klantenservice regelt.


Kapitein Spectaculair
Robert B schreef:
wsm schreef:
rvdborgt schreef:

Ik neem aan dat dit niet geldt voor ontbrekend check-outs waarvoor de oorzaak bij NS ligt?

Dit is een hele belangrijke vraag. 

Opvallend dat NS hierover zwijgt in alle talen. 

Denk dat het wel meevalt want als poortjes/paaltjes niet werken zullen er meerdere claims komen, en die tellen natuurlijk niet tegen de 3 keer per kalenderjaar als je dat via de Klantenservice regelt.

 

Ik twijfel er toch wel beetje aan hoe waterdicht dat allemaal is.

Ik heb nu een correctie in mijn mail voor een “vergeten check-uit” tussen twee stations met poortjes waar ik toch betrekkelijk zeker van weet dat ik gewoon op de reguliere manier doorheen heb gelopen en daar niets bijzonders gaande was.

Waar de kronkel zit weet ik dus niet maar ik heb dal-vrij dus ik heb verder geen enkele motivatie om daar voor eigen gewin mee te gaan klooien.
De terugreis die ik later die dag heb gemaakt ontbreekt nog helemaal overigens dus het zou mij niet verbazen dat dat later alsnog recht geknoeid wordt.
Maar ik heb ondertussen wel een mail gehad, dus in mijn beleving telt dat wel tegen mijn “quota”.

Klantenservice vond ik er beetje blasé over en houd het bij “ik weet ook niet hoe dat kan”.
Die leek zich een beetje te irriteren aan het feit dat het voor mij niet helemaal klaar was met “dit kost u geen geld”.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 14 januari 2025
Kapitein Spectaculair schreef:
Robert B schreef:
wsm schreef:
rvdborgt schreef:

Ik neem aan dat dit niet geldt voor ontbrekend check-outs waarvoor de oorzaak bij NS ligt?

Dit is een hele belangrijke vraag. 

Opvallend dat NS hierover zwijgt in alle talen. 

Denk dat het wel meevalt want als poortjes/paaltjes niet werken zullen er meerdere claims komen, en die tellen natuurlijk niet tegen de 3 keer per kalenderjaar als je dat via de Klantenservice regelt.

 

Ik twijfel er toch wel beetje aan hoe waterdicht dat allemaal is.

Ik heb nu een correctie in mijn mail voor een “vergeten check-uit” tussen twee stations met poortjes waar ik toch betrekkelijk zeker van weet dat ik gewoon op de reguliere manier doorheen heb gelopen en daar niets bijzonders gaande was.

Waar de kronkel zit weet ik dus niet maar ik heb dal-vrij dus ik heb verder geen enkele motivatie om daar voor eigen gewin mee te gaan klooien.
De terugreis die ik later die dag heb gemaakt ontbreekt nog helemaal overigens dus het zou mij niet verbazen dat dat later alsnog recht geknoeid wordt.
Maar ik heb ondertussen wel een mail gehad, dus in mijn beleving telt dat wel tegen mijn “quota”.

Klantenservice vond ik er beetje blasé over en houd het bij “ik weet ook niet hoe dat kan”.
Die leek zich een beetje te irriteren aan het feit dat het voor mij niet helemaal klaar was met “dit kost u geen geld”.

Wat stond er op het display bij in/uitchecken?


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 14 januari 2025

Ik vind dat er de laatste tijd toch wel weer heel erg veel meldingen komen hierover. Krijg het idee dat het toch voornamelijk komt door de trage verwerking door NS van reizen. Dat is op zich al irritant, maar als er dan ook nog e-mails en zelfs facturen hierover verstuurd worden, wordt het natuurlijk echt een vervelend verhaal.


Kapitein Spectaculair
MoDe schreef:
Kapitein Spectaculair schreef:
Robert B schreef:
wsm schreef:
rvdborgt schreef:

Ik neem aan dat dit niet geldt voor ontbrekend check-outs waarvoor de oorzaak bij NS ligt?

Dit is een hele belangrijke vraag. 

Opvallend dat NS hierover zwijgt in alle talen. 

Denk dat het wel meevalt want als poortjes/paaltjes niet werken zullen er meerdere claims komen, en die tellen natuurlijk niet tegen de 3 keer per kalenderjaar als je dat via de Klantenservice regelt.

 

Ik twijfel er toch wel beetje aan hoe waterdicht dat allemaal is.

Ik heb nu een correctie in mijn mail voor een “vergeten check-uit” tussen twee stations met poortjes waar ik toch betrekkelijk zeker van weet dat ik gewoon op de reguliere manier doorheen heb gelopen en daar niets bijzonders gaande was.

Waar de kronkel zit weet ik dus niet maar ik heb dal-vrij dus ik heb verder geen enkele motivatie om daar voor eigen gewin mee te gaan klooien.
De terugreis die ik later die dag heb gemaakt ontbreekt nog helemaal overigens dus het zou mij niet verbazen dat dat later alsnog recht geknoeid wordt.
Maar ik heb ondertussen wel een mail gehad, dus in mijn beleving telt dat wel tegen mijn “quota”.

Klantenservice vond ik er beetje blasé over en houd het bij “ik weet ook niet hoe dat kan”.
Die leek zich een beetje te irriteren aan het feit dat het voor mij niet helemaal klaar was met “dit kost u geen geld”.

Wat stond er op het display bij in/uitchecken?

Ik kijk niet naar dat display. Als ik geen hoofdtelefoon op heb luister ik naar een piep, maar ik ga er eigenlijk hoofdzakelijk van uit dat als die poortjes open gaan dat het oké is…
Display kijk ik alleen maar naar als er alleen maar paaltjes staan of er wat niet goed gaat.


  • 14 januari 2025

Ik heb best vaak een gemiste uitcheck en voornamelijk op Eindhoven aan de buszijde.

Ik heb het idee dat de poortjes bij grote drukte ze niet allemaal even snel kan afhandelen.

Ik heb een JTK en betaal dus al voor de rit. het zo ronduit #%€& om mij 20 euro in rekening te brengen voor iets wat niet mij te verwijten valt.

 

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 14 januari 2025
huibf schreef:

Ik heb een JTK en betaal dus al voor de rit. het zo ronduit #%€& om mij 20 euro in rekening te brengen voor iets wat niet mij te verwijten valt.

Tja, https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet
”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Bovenstaande gaat om boetes in de trein (50 euro) bij reizen zonder geldig vervoerbewijs, maar als een gemiste in/uitcheck je 20 euro correctie oplevert is dat natuurlijk net zo fout. Aan je reishistorie kan men wel zien dat het om woon-werk gaat op een vast traject, en een ‘gemiste’ transactie automatisch invullen (bijv. Eindhoven noord/buszijde).


Reageer