Ik neem aan dat dit niet geldt voor ontbrekend check-outs waarvoor de oorzaak bij NS ligt?
Hoe worden abonnementhouders over deze wijziging geïnformeerd?
Hoe worden abonnementhouders over deze wijziging geïnformeerd?
Het staat i.i.g. hier en in een vrij opvallende notificatie in de reisplanner. Wat mij betreft is dat in elk geval een goed begin wat dit betreft en beter dan ik van NS gewend ben.
Begrijp ik (art. goed dat een vergeten uitcheck met vrij reizen die (bij NS Flex) automatisch gecorrigeerd wordt, dat deze telt tegen de drie keer per kalenderjaar?
Dat is dan wel zuur voor de keren dat je wél een restitutie zou willen (bij vrij reizen met een geldige incheck kan dat niet, vul maar iets in)
Begrijp ik (art. goed dat een vergeten uitcheck met vrij reizen die (bij NS Flex) automatisch gecorrigeerd wordt, dat deze telt tegen de drie keer per kalenderjaar?
Zo lees ik het ook
Ik vind dat de voorwaarden wel heel erg in het voordeel van NS wijzigen eerlijk gezegd. Hebben het locov of andere consumentenorganisaties hier geen stem in?
Ik vind dat de voorwaarden wel heel erg in het voordeel van NS wijzigen eerlijk gezegd. Hebben het locov of andere consumentenorganisaties hier geen stem in?
Volgens mij is een adviesaanvraag verplicht. Het kan zijn dat dit niet in het LOCOV maar in het voorwaardenoverleg bij de SER hoort.
Heel apart dit.
Een reiziger die zich drie keer per jaar (in zijn nadeel, waarom zou je dat doen?) ‘vergist’ is natuurlijk wel ‘verdacht’
Ja maar de poortjes deden het niet… Oke, dan telt die correctie niet (en corrigeren we dat op je volgende factuur)
Heel apart dit.
Een reiziger die zich drie keer per jaar (in zijn nadeel, waarom zou je dat doen?) ‘vergist’ is natuurlijk wel ‘verdacht’
Je zou natuurlijk op een verre reis niet uit kunnen checken in de hoop dat gecorrigeerd wordt naar een minder verre reis.
Ik neem toch aan dat, als jij kunt aantonen dat de vergeten uitcheck niet jouw schuld is, deze correctie niet meetelt.
Foto van openstaande poortjes, desnoods met een klok er bij ♂️.
Ik vind dat de voorwaarden wel heel erg in het voordeel van NS wijzigen eerlijk gezegd. Hebben het locov of andere consumentenorganisaties hier geen stem in?
Volgens mij is een adviesaanvraag verplicht. Het kan zijn dat dit niet in het LOCOV maar in het voorwaardenoverleg bij de SER hoort.
Aanvulling: bij het LOCOV is er alleen de plicht om advies te vragen over de algemene voorwaarden, niet over specifieke voorwaarden. Dat laatste doet NS soms toch maar in dit geval hebben ze ervoor gekozen om dat niet te doen. Waarom, dat moet NS uitleggen.
Er zijn meerdere topics waarbij reizigers door gesloten poortjes gaan en toch een correctie tarief scoren. En dan heb ik het niet over de verschillende vervoerders. OVPay komt maar niet van de grond en deze voorwaarden acht ik bij toetsing niet erg kansrijk. Er moet alleen wel iemand zijn die dit gaat aanvechten.
Ik vind dit een verregaande verslechtering van de voorwaarden. Met name als je reist via een station zonder poortjes, zodat je niet geforceerd wordt in- en uit te checken. Zoals ik bijna dagelijks doe. Het is zelfs een verslechtering t.o.v. de tijd van vóór de OV-chipkaart. En dan staat er ook nog doodleuk: 'Ben je NS Flex klant en ben je het niet eens met de wijziging? Dan kun je je NS Flex abonnement met onmiddellijke ingang opzeggen.'
Kan hier niet iets tegen ondernomen worden?
Oke, met een incheck in Maastricht (geen poortjes maar check toch vooral in want geldig vervoerbewijs nodig voor controle onderweg) kan je met Dal Voordeel op saldo naar Groningen voor 10 euro door daar niet uit te checken, en met NS Flex kost dat 12 euro met een kortingsabonnement en incheck buiten de spits…
Geen correctie nodig, die 12 euro Flex correctie (of 10 euro saldo) is gewoon voor een daluren reis naar onbekend dus laat maar lekker zo staan. Let wel op: na 12 keer (huidige situatie) blokkeren we je kaart, ongeacht op saldo of NS Flex.
Dezelfde -of volgende- dag terug (keurige incheck Groningen) kost op saldo dan ook gewoon 10 euro, niemand die je wat kan maken.
met NS Flex kan het zomaar zijn dat men (terecht?) signaleert dat je op dag 1 van Maastricht naar Groningen bent gereisd met de trein (zonder uitcheck maar wel met geldige incheck) en op dag 2 retour gegaan bent.
Dat levert dan twee automatische correcties op je Flex factuur op (2×12 euro wordt dan 2 × €17,64 voor 2e klas daluren) en dan heb je nog één keer per kalenderjaar een kans om een per ongeluk gemiste in/uitcheck te claimen voor een kortere reis.
Iets dergelijks als bovenstaand hypothetisch verhaal van Robert had ik eens een paar jaar geleden. Geen Flex abonnement maar klassiek Traject Vrij en reizen buiten traject. Incheck op De Vink (geen poortjes), reisde met fiets naar Putten (geen poortjes), daar niet uitgecheckt, fietstochtje gemaakt over de Veluwe, inclusief Park De Hoge Veluwe en na een heerlijke pannenkoek te hebben genutigd op het terras van een pannenkoekhuis (waar een paar jaar later een auto het terras op reed) ben ik weer huiswaarts gegaan vanaf station Wolfheze (ook hier geen poortjes). Bij aanbieden van mijn OV-chipkaart in Wolfheze werd ik uitgecheckt, dus geen missende uitcheck. Daarna weer ingecheckt want anders geen geldig vervoerbewijs. Mijn reishistorie gaf vervolgens een buiten traject reis van De Vink naar Wolfheze en een reis terug van Wolfheze naar De Vink. Zou ik, net als bij een eerder fietstochtje vanaf Arnhem Centraal naar huis zijn gegaan, zou ik als het goed is wel een missend uitcheck van de heenreis hebben gehad, want Arnhem heeft poortjes waardoor ik bij het binnen gaan van het station zou inchecken en niet uitchecken zoals bij station Wolfheze.
Ik neem aan dat dit niet geldt voor ontbrekend check-outs waarvoor de oorzaak bij NS ligt?
Dit is een hele belangrijke vraag.
Opvallend dat NS hierover zwijgt in alle talen.