beantwoord

abonnement

  • 21 May 2022
  • 7 reacties
  • 156 Bekeken

Hallo ik ben 5mei naar Leeuwarden geweest ik heb ns-flex weekend dus 40% korting in het weekend en op feestdagen nu lijkt mij 5mei een feestdag maar nu moet ik het volle tarief betalen weet iemand hoe dit zit alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Tochjo 21 May 2022, 13:10

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

NS beschouwt Bevrijdingsdag alleen als feestdag in jaren die eindigen op 0 of 5, dus bijvoorbeeld 2020 en 2025. Zie deze pagina voor de dagen die NS in 2022 als feestdag beschouwt en waarop u met Weekend Voordeel de hele dag korting krijgt.

Hallo ik ben 5mei naar Leeuwarden geweest ik heb ns-flex weekend dus 40% korting in het weekend en op feestdagen nu lijkt mij 5mei een feestdag maar nu moet ik het volle tarief betalen weet iemand hoe dit zit alvast bedankt.

Bevrijdingsdag is alleen een vrije dag voor onderwijs en overheidspersoneel (dat is zo bepaald in hun CAO) maar niet voor het bedrijfsleven. Derhalve geldt het voor het OV niet als feestdag (behalve om de vijf jaar).

Het begrip "wettelijke feestdag" heeft in Nederland geen praktische betekenis. Het legt geen speciale beperkingen op en geeft ook geen speciale rechten. Ook het OV kan daarom zelf bepalen of ze een bepaalde dag wel/niet als feestdag beschouwt.

Reputatie 7
Badge +1

Daarentegen beschouwt NS dan wel weer goede vrijdag (voor Pasen) als feestdag wanneer die ABO;s wel gelden. Ga je ook maar ietsje vaker in w.end per trein: weekendVRIJ kost je 31€/mnd dus met 2 langere retours heb je dat er al wel uit, Dan is de rest ´gratis´.

Het wemelt op dit forum van mensen die eerst hun neus moeten stoten voor ze in de gaatjes krijgen of gaan zoeken hoe het nu echt zit.

Daarentegen beschouwt NS dan wel weer goede vrijdag (voor Pasen) als feestdag wanneer die ABO;s wel gelden.

Klopt, terwijl er op goede vrijdag minder mensen vrij zijn dan op bevrijdingsdag of op de vrijdag na hemelvaart. Ik heb ooit begrepen dat de keuze voor goede vrijdag is ingegeven door de praktische overweging om de spits voor het paasweekend zoveel mogelijk te spreiden over de hele.dag, maar erg logisch is het niet. 

Reputatie 6

Hallo ik ben 5mei naar Leeuwarden geweest ik heb ns-flex weekend dus 40% korting in het weekend en op feestdagen nu lijkt mij 5mei een feestdag maar nu moet ik het volle tarief betalen weet iemand hoe dit zit alvast bedankt.

Bevrijdingsdag is alleen een vrije dag voor onderwijs en overheidspersoneel (dat is zo bepaald in hun CAO) maar niet voor het bedrijfsleven. Derhalve geldt het voor het OV niet als feestdag (behalve om de vijf jaar).

Het begrip "wettelijke feestdag" heeft in Nederland geen praktische betekenis. Het legt geen speciale beperkingen op en geeft ook geen speciale rechten. Ook het OV kan daarom zelf bepalen of ze een bepaalde dag wel/niet als feestdag beschouwt.

Het is geen standaard gegeven dat mensen bij overheid elk jaar op 5 mei vrij zijn. Ligt ook aan welke cao je binnen overheid valt. Bij gemeenten is het wel zo maar bij provincie en waterschappen niet. Dan alleen in de lustrumjaren. En ik hoorde dat ze bij gemeenten volgens mij de vaste vrije dag op 5 mei ook willen afschaffen of dat is inmiddels gebeurd. Ik werkte tijdje voor een provincie waar je op 5 mei niet in het pand kon werken vanwege bevrijdingsfestival. De dagen er naar toe kon je steeds moeilijker naar je werkplek en 5 mei werd een ‘je werkt thuis of neemt zelf verlof op dag’ :)

Hallo ik ben 5mei naar Leeuwarden geweest ik heb ns-flex weekend dus 40% korting in het weekend en op feestdagen nu lijkt mij 5mei een feestdag maar nu moet ik het volle tarief betalen weet iemand hoe dit zit alvast bedankt.

Bevrijdingsdag is alleen een vrije dag voor onderwijs en overheidspersoneel (dat is zo bepaald in hun CAO) maar niet voor het bedrijfsleven. Derhalve geldt het voor het OV niet als feestdag (behalve om de vijf jaar).

Het is geen standaard gegeven dat mensen bij overheid elk jaar op 5 mei vrij zijn. Ligt ook aan welke cao je binnen overheid valt. Bij gemeenten is het wel zo maar bij provincie en waterschappen niet. Dan alleen in de lustrumjaren. En ik hoorde dat ze bij gemeenten volgens mij de vaste vrije dag op 5 mei ook willen afschaffen of dat is inmiddels gebeurd. 

Ik wist niet dat dit gaande was. Goede vrijdag is een jaar of tien geleden ook op deze manier geleidelijk uit de diverse overheids CAO's verdwenen. Op zich wel logisch want er zijn op 5 mei toch alleen maar popfestivals voor studenten. 

Reputatie 6

Hallo ik ben 5mei naar Leeuwarden geweest ik heb ns-flex weekend dus 40% korting in het weekend en op feestdagen nu lijkt mij 5mei een feestdag maar nu moet ik het volle tarief betalen weet iemand hoe dit zit alvast bedankt.

Bevrijdingsdag is alleen een vrije dag voor onderwijs en overheidspersoneel (dat is zo bepaald in hun CAO) maar niet voor het bedrijfsleven. Derhalve geldt het voor het OV niet als feestdag (behalve om de vijf jaar).

Het is geen standaard gegeven dat mensen bij overheid elk jaar op 5 mei vrij zijn. Ligt ook aan welke cao je binnen overheid valt. Bij gemeenten is het wel zo maar bij provincie en waterschappen niet. Dan alleen in de lustrumjaren. En ik hoorde dat ze bij gemeenten volgens mij de vaste vrije dag op 5 mei ook willen afschaffen of dat is inmiddels gebeurd. 

Ik wist niet dat dit gaande was. Goede vrijdag is een jaar of tien geleden ook op deze manier geleidelijk uit de diverse overheids CAO's verdwenen. Op zich wel logisch want er zijn op 5 mei toch alleen maar popfestivals voor studenten. 

Ik werk al bijna 13 jaar voor verschillende overheidslagen en was ook verbaasd toen ik onder een andere cao viel dat 5 mei ineens niet meer vrij was. Goede vrijdag nog nooit vrij gehad sinds ik werk. Voorheen was er ook een 5e week verlof maar dat is jaren terug bij aantal lagen in een individueel keuzebudget gestort. Persoonlijk heb ik liever die 5e week direct in vrije dagen maar goed andere discussie haha.

Het is iig zo dat de "standaard feestdagen" steeds minder standaard zijn en ook niet meer vanzelfsprekend bepaalde kortingen bij NS. Eigenlijk moet je nu telkens de voorwaarden checken

Reageer