Abonnement aanvragen als Belg | NS Community

Abonnement aanvragen als Belg

  • 9 October 2017
  • 19 reacties
  • 1877 Bekeken

Beste,

Als klant van de NS wens ik toch even mijn ongenoegen uit te drukken, om als Belg een abonnement aan te vragen. Ik ben dus Belg, heb ook enkel een Belgische bankrekening, maar dit maakte het voor mij vrij omslachtig het ‘weekend vrij abonnement’ aan te vragen. Ik had hiervoor reeds ruime tijd alvorens dit nodig te hebben een mail gestuurd naar de NS met de vraag wat voor mij het goedkoopst zou zijn. Ik had hierbij duidelijk vermeld dat ik Belg ben. Er werd hierop geantwoord, en aangezien ik met een Belgisch bankrekeningnummer niet via de website kan betalen, ging ik ervan uit dat ik dit via één van de loketten in een station van de NS kon regelen. Maar dit kon blijkbaar ook niet, ik moest eerst de OV-chipkaart aanvragen, waar ik een week moest op wachten (waardoor ik verder in het weekend het volle tarief moest betalen, terwijl ik dit al lang kon geregeld hebben als ik dit wist). Toen ik deze had ontvangen kon ik enkel via de telefoon het abonnement aankopen, waar ik opnieuw 10 dagen moest op wachten. Tijdens dit gesprek werd mij verzekerd dat dit binnen de 10 dagen in orde zou zijn (er werd mij niet meegedeeld dat ik normaal gezien een half uur na dit gesprek een email met bevestiging hiervan zou ontvangen). Dus 10 dagen later wil ik dit abonnement ophalen aan een OV-chipkaart automaat, maar deze staat er niet op. Dus ik bel opnieuw naar de NS en deze bestelling is gewoon helemaal niet doorgegeven. Nu zaterdag heb ik dus opnieuw gebeld en deze keer heb ik wel een mail ontvangen en dit zou volgende week in orde moeten komen. Maar ondertussen blijf ik steeds aan het volle tarief reizen in het weekend, terwijl dit al in orde had moeten zijn. Ik betaal dus al meer dan een maand aan het volle tarief, terwijl ik wegens gebrekkige communicatie vanuit de NS, toch een grote kost had kunnen voorkomen. Dus nu betaal ik nog steeds voor een volledig jaar het ‘weekend vrij’ abonnement, terwijl ik het ook niet eens zo lang meer zal nodig hebben.
Ik wou dit toch even meedelen, en ik vind het heel vervelend dat ik pas volgende week mijn abonnement effectief zal ontvangen. Bij de tweede keer bellen werd ik echter wel heel goed geholpen, dus daarvoor dank,

Met vriendelijke groeten,

Lisa

19 reacties

Update voor nieuwe Belgische gebruikers:

 

volledig online lukt nog steeds niet maar ik had de OV kaart en abonnement binnen 1 week

  • aanvraag OV chipkaart: aangevraagd op Belgisch adres via ov-chipkaart.nl, duurde 3 werkdagen en toen stak hij al in de bus
  • Aanvraag NS Flex abonnement: moet dus nog via customer service en had wel 3 telefoontjes nodig voor ze mijn account vonden & als geactiveerd beschouwden met de lijn die tussentijds werd verbroken etc maar nummer 3 wist gelijk wat ze moest doen en dat was op een 5-10 min gefixt met een Belgisch rekening nummer. Bevestiging volgde onmiddellijk op de mail en ook de vraag om de kaart te activeren volgde na enkele minuten. De factuur staat klaar om het verschuldigde bedrag 4 dagen na de aanvraag van onze rekening te halen.
  • Ophalen bestelling op de OV chipkaart: kon dus onmiddellijk na de bevestiging maar heb ik de dag erna gedaan en mijn eerste rit de dag daarna. Ging super vlot!
Reputatie 7
Badge +1

Revolut biedt inderdaad nog steeds een gratis rekening aan, maar Ideal kon alleen gebruikt worden door Revolut-klanten die in Nederland woonden. Op het Nederlandstalige deel van de website staat dit nog steeds, maar ik weet niet of dat nog klopt.

https://www.revolut.com/nl-NL/help/making-payments/can-i-pay-with-ideal/what-is-ideal

Op dit moment zijn iDEAL-betalingen alleen beschikbaar voor Nederlandse klanten

Dat klopt niet of niet meer. Ik heb iDeal via Revolut al een paar keer gebruikt en ik woon in België.

 

Dat klopt, Bunq was een bekende maar kost tegenwoordig geld.

Revolut is bij mijn weten nog gratis. 

Revolut biedt inderdaad nog steeds een gratis rekening aan, maar Ideal kon alleen gebruikt worden door Revolut-klanten die in Nederland woonden. Op het Nederlandstalige deel van de website staat dit nog steeds, maar ik weet niet of dat nog klopt.

https://www.revolut.com/nl-NL/help/making-payments/can-i-pay-with-ideal/what-is-ideal

Op dit moment zijn iDEAL-betalingen alleen beschikbaar voor Nederlandse klanten

Reputatie 4

maar gaat de NS er nog wat doen om het gewoon simpel te kunnen bestellen, online.

“Het staat niet in de planning".

 

Zorg er dan voor dat het wel op de planning staat…

 

Het blijft toch amateuristisch… beunhazen...

Badge +3

Voor iedereen die geen zin heeft in en hoop gedoe. Je kunt ook bijv 1 van de betaalapps gebruiken die ook ideal ondersteunen. Dan kun je simpel een 'betaal'rekening openen, geld erop storten en dan een abonnement aanschaffen via de website van NS. Ik heb op deze wijze bijv een flex Dal Voordeel abonnement.

Dat klopt, Bunq was een bekende maar kost tegenwoordig geld.

Revolut is bij mijn weten nog gratis. Het adres is alleen een probleem als er een kaart opgestuurd moet worden, maar bij OV-chipkaart kan je (ook zonder iDeal) een kaart laten verzenden naar België, Duitsland en Luxemburg.

Voor het bestellen van Flex vul je dan gewoon een NL adres in (familie, vriend/kennis, werk, school o.i.d.) en als telefoonnummer 0100000000 (ze gaan je toch niet bellen)

Voor iedereen die geen zin heeft in en hoop gedoe. Je kunt ook bijv 1 van de betaalapps gebruiken die ook ideal ondersteunen. Dan kun je simpel een 'betaal'rekening openen, geld erop storten en dan een abonnement aanschaffen via de website van NS. Ik heb op deze wijze bijv een flex Dal Voordeel abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Als Belg zonder Nederlandse bankrekening/iDeal moet het gewoon mogelijk zijn bij een loket een Flex abonnement af te sluiten, zie hiervoor een eerder gegeven antwoord in een ander topic. Geen Nederlands adres zou geen belemmering moeten zijn.

  

Ik heb inmiddels een antwoord!

Nieuwe klanten die online niet handig zijn OF geen Nederlandse IBAN hebben kunnen NS Flex bij een servicebalie op het station aanschaffen. In dat geval machtigt de klant NS om maandelijks te incasseren, ook de eerste termijn. De baliemedewerker zal de klant vragen zijn/haar bankpasje te tonen, zodat we zeker weten dat de IBAN ook echt van de klant is. In tegenstelling tot online worden buitenlandse rekeningnummers bij de balie dus wél ondersteund, enige vereiste is dat het rekeningnummer een IBAN (Europees) rekeningnummer is.

Op dit moment staat geen uitbreiding van de betaalmogelijkheden op de planning. Mogelijk gaat bestellen voor nieuwe klanten in de toekomst ook via KS ondersteund worden, maar daar is nog geen concreet zicht op.

Hopelijk heb ik de vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden!

 

https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066?postid=473708#post473708

Reputatie 7
Badge +4

Neem contact op met Klantenservice. Een Belgische IBAN rekening moet wel. Als u al een persoonlijke chipkaart heeft, komt u een heel eind. U hoeft niet naar Amsterdam.

 


 Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Fijn om te lezen dat iemand dit probleem ook al had. Als Belg wil ik ook graag een abbonement bij NS. Ik heb al een persoonlijke OV chipkaart maar bij de balie in Roosendaal, Nijmegen en Arnhem konden ze mij niet helpen. Ze gaven me het korte antwoord “Je hebt een Nederlands adres nodig.” Wat overgins niet klopt lijkt mij. Meerdere vrienden van me hebben dit ook reeds voor elkaar gekregen als Belg, in Amsterdam lukte het, maar moet ik nu echt helemaal naar Amsterdam om dit te regelen. Het kost mij dan misschien geen geld maar wel een hele dag om naar daar te gaan, alles te regelen en weer 4u terug te reizen…

Is mijn enige optie echt om helemaal naar Amsterdam te gaan omdat ze daar aan de balie wel snappen hoe het werkt? Of zijn er nog stations waar de service-medewerkers het wel snappen?

Reputatie 7
Badge
@Stijn
Dat is klare taal.

Nu nog dezelfde tekst in het script van klantenservice, als instructie aan de NS service balies, en als tekst in Nederlands, Engels, Spaans, Frans en Duits met een blauw randje eromheen op de NS website, en NS heeft rekening gehouden met buitenlandse klanten!
Lisa_D heeft mijn tegemoetkoming geaccepteerd.

Voor de meelezers: Voor het bestellen van een abonnement via onze Webshop heb je een Nederlandse bankrekening nodig om via iDeal bankieren te kunnen betalen. Heb je deze mogelijkheid niet, dan kun je via een Service Balie op een station, of via onze telefonische klantenservice een abonnement bestellen, waarbij de betaling via automatische incasso gaat. Daarvoor heb je wel een IBAN nodig van een SEPA land. Om een abonnement telefonisch of via een balie te kunnen bestellen, zul je ook al in het bezit moeten zijn van een persoonlijke OV-chipkaart. Deze kan via de OV-Chipkaart besteld worden.
Ik heb Lisa_D via privébericht een aanbod gedaan als tegemoetkoming voor de ongelukkige verloop van haar abonnementsbestelling. Ik ben op het moment aan het wachten op een reactie.

Stijn,

Fijn voor Lisa, maar nu de structurele oplossing nog, anders krijgen we straks nog weer dezelfde mails van Gunther, Maurice, Axel, Louise , Heinrich, Marie Jose, Marielouise enz.enz.
Ik heb Lisa_D via privébericht een aanbod gedaan als tegemoetkoming voor de ongelukkige verloop van haar abonnementsbestelling. Ik ben op het moment aan het wachten op een reactie.
Ik heb in juni jl. ook zoiets gehad met de dochter van een familielid, die vanuit Rheine (D) naar Enschede gaat pendelen.
Geen Nederlandse bankrekening en geen Nederlands adres, maar wel vaste NS-reiziger, blijkt een giga barriere te zijn om bij NS iets van voordeelkaartje of abonnement te kopen.

We leven hier toch in een heel modern land, alleen onze spoorwegen zijn ergens in de jaren 70 blijven hangen, jammer maar helaas niet verrassend. Probleem speelt al meerdere jaren maar een oplossing zoeken Ho maar.

Veel reizigers langs de grens lopen hiertegenaan, en omdat NS geen duidelijkheid geeft wáár hun probleem zit, blijft het gissen naar de oorzaak van dit klantonvriendelijke beleid.

Omdat ik van buitenlandse spoorwegbedrijven wel allerlei plaatsbewijzen, kortingskaarten en abonnementen online kan kopen (die zelfs Nederlantalige pagina's aanbieden http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/treinkaarten/trajecttreinkaart.aspx
https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/passen/index.shtml
https://nl.voyages-sncf.com/nl/ ) en betalen, is het schrijnend dat het omgekeerd niet kan.
Reputatie 7
Badge
Ik heb in juni jl. ook zoiets gehad met de dochter van een familielid, die vanuit Rheine (D) naar Enschede gaat pendelen.
Geen Nederlandse bankrekening en geen Nederlands adres, maar wel vaste NS-reiziger, blijkt een giga barriere te zijn om bij NS iets van voordeelkaartje of abonnement te kopen.

Veel reizigers langs de grens lopen hiertegenaan, en omdat NS geen duidelijkheid geeft wáár hun probleem zit, blijft het gissen naar de oorzaak van dit klantonvriendelijke beleid.

Omdat ik van buitenlandse spoorwegbedrijven wel allerlei plaatsbewijzen, kortingskaarten en abonnementen online kan kopen (die zelfs Nederlantalige pagina's aanbieden http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/treinkaarten/trajecttreinkaart.aspx
https://www.bahn.com/nl/view/aanbod/passen/index.shtml
https://nl.voyages-sncf.com/nl/ ) en betalen, is het schrijnend dat het omgekeerd niet kan.
We kunnen zeker met IBAN omgaan, vandaar dat het ook prima mogelijk is om een abonnement aan te schaffen wanneer je geen toegang hebt tot iDeal betalen. Mijn omschrijving 'vrij lastig' is misschien een verkeerde woordkeuze daarin, gezien het meer een omweg is. Wanneer je geen iDeal betaling hebt, kun je een abonnement namelijk enkel bestellen door een betaling via automatische incasso. De twee methoden daarvoor zijn telefonisch of via een Service Balie, waar je bij beide mogelijkheden al in het bezit moet zijn van een persoonlijke OV-chipkaart. De 10 dagen vertraging bij een telefonische bestelling heeft met de vertraagde betaling te maken (abonnement moet eerst betaald zijn voordat we het product mogen leveren).
Stijn: Waarom kan NS niet met IBAN omgaan. Is volgens mij gewoon verplicht. Ik vind het echt van de zotte om er nog even een Belgisch tintje aan te geven.
Goedenavond Lisa_D en welkom op het NS Serviceforum!

Een abonnement bestellen zonder een Nederlandse bankrekening en dus zonder de mogelijkheid tot iDeal betalen is inderdaad vrij lastig. Je bent niet de eerste die daar tegen aan loopt. Daar kan ik helaas vrij weinig aan veranderen. Ik vind het echter wel enorm jammer om te lezen dat je meerdere keren onvolledige of onjuiste informatie hebt gekregen. Daarvoor in ieder mijn excuses, dat zou niet mogen gebeuren.

Ik wil graag kijken of ik iets extra's voor je zou kunnen betekenen als compensatie voor het zo lang nog geen gebruik kunnen maken van je abonnement. Zou je mij daarvoor een privébericht kunnen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer en geboortedatum? Een privébericht kun je sturen door op mijn naam te klikken, en dan via de knop 'Stuur bericht'.
Ik vind bovenstaande te triest voor woorden. Ik doe er dan ook maar het zwijgen toe.

Reageer