beantwoord

Betalingsherinnering van iemand anders op mijn adres

• 8 mei 2020
  • 6 reacties
  • 238 Bekeken

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die onderstaande hebben gehad en of zij meerdere stappen hebben ondernomen behalve contact te leggen met de klantenservice:

Vandaag heb ik een betalingsherinnering van de NS ontvangen op mijn huisadres voor een NS-abonnement. Echter:

• zowel ik als mijn partner hebben op dit moment geen lopend abonnement
  • degene aan wie de brief is gericht woont hier helemaal niet en heeft hier ook nooit gewoond
  • op de achterkant staat dat er is geprobeerd om geld te incasseren van een rekening, echter is de naam op de achterkant ook anders dan aan wie de brief is geadresseerd.

Heb al wel contact gehad met de klantenservice hierover, maar die klonk nogal verbaasd, helemaal toen ik zei dat mijn partner de eerste en enige bewoner is geweest van dit huisadres en de geadresseerde hier dus nooit heeft gewoond. Ook vond ze het apart dat ik terugkoppeling wenste over de case (aangezien ik niet veel zin heb een incassobureau o.i.d. aan de deur te krijgen). 

icon

Beste antwoord door masd 8 mei 2020, 18:23

Ik snap dat je geen zin hebt in incassobureaus. Dat heeft niemand volgens mij, maar heel veel zorgen hoef je je daar niet over te maken.

Een incassobureau kan niet zoveel behalve brieven sturen. Als de vordering uiteindelijk naar een gerechtsdeurwaarder gaat, dan zal deze na controle van de BRP (Basisregistratie Personen) uitvinden dat deze persoon niet op jouw adres ingeschreven staat. Een incassobureau werkt  met gegevens die zij van NS krijgt, terwijl een gerechtsdeurwaarder toegang heeft tot de BRP.

Zolang deze persoon dus niet bij jou staat ingeschreven, zal de deurwaarder jou geen brieven sturen of langskomen.

Retour afzender sturen lijkt me verder ook gewoon de beste oplossing.

Bekijk origineel

6 reacties

Welkom op dit forum.

Ik ben al een tijdje op dit forum aanwezig en ik ben een bovenstaand geval nog niet eerder tegengekomen.

Vooral punt 3 is wel zeer apart. 

Ik snap dat u geen incassobureau langs wil krijgen.

De klantenservice van NS laat helaas nog wel eens wat steken vallen. Ik ben dan ook bang dat u geen terugkoppeling gaat krijgen, misschien op dit forum van een moderator. 

Jammer dat de brief al is opengemaakt, anders zou een “retour afzender, geadresseerde onbekend” de makkelijkste stap zijn geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn wel meer gevallen hier op het forum voorbijgekomen, waarbij mensen post/rekeningen/herinneringen voor anderen kregen, of waarbij er anderszins persoonsgegevens “door elkaar” zijn gehaald. Ik heb het idee dat er nog een hoop handmatig werk bij NS gedaan wordt en dan zijn fouten zo gemaakt.

Ik zou niet al te bang zijn voor incassobureau's. Zo te horen lezen kun je duidelijk aantonen dat het niet om jou gaat.

Reputatie 6
Badge +2

Ik snap dat je geen zin hebt in incassobureaus. Dat heeft niemand volgens mij, maar heel veel zorgen hoef je je daar niet over te maken.

Een incassobureau kan niet zoveel behalve brieven sturen. Als de vordering uiteindelijk naar een gerechtsdeurwaarder gaat, dan zal deze na controle van de BRP (Basisregistratie Personen) uitvinden dat deze persoon niet op jouw adres ingeschreven staat. Een incassobureau werkt  met gegevens die zij van NS krijgt, terwijl een gerechtsdeurwaarder toegang heeft tot de BRP.

Zolang deze persoon dus niet bij jou staat ingeschreven, zal de deurwaarder jou geen brieven sturen of langskomen.

Retour afzender sturen lijkt me verder ook gewoon de beste oplossing.

Helaas kunnen wij, in verband met de privacy van de persoon, niet zonder toestemming in de gegevens kijken. 

Als één van de bewoners geen abonnement bij ons heeft of een betalingsachterstand dan hoef je je in elk geval niet druk te maken over een deurwaarder.
Wat eerder gezegd wordt, kan je de brief inderdaad het beste “retour afzender” sturen. Dit geldt ook voor brieven van het incassobureau.

Thanks allen. Brief inderdaad teruggestuurd, zoals de dame van de klantenservice had gevraagd. Had de brief geopend omdat mijn partner dit gedoe vaker heeft gehad bvb met brieven van telefonie. Die wilden echter zelf geen stappen ondernemen en gaven aan aangifte te doen. Politie verwees juist weer naar de organisatie die de aanmaningen had verstuurd... 

Was niet op de hoogte dat een deurwaarder zelf info ophaalde uit de burgerregister, dan moet het goed komen mag ik hopen :) 

Reageer