beantwoord

bezwaarbrief onterechte boete waar posten?

• 17 juni 2021
  • 11 reacties
  • 317 Bekeken

Dag NS,

Ik heb een bezwaarbrief geschreven naar aanleiding van een onterechte boete die ik opeens in de bus kreeg nadat mijn zoontje (net 11) van Hilversum sportpark naar Diemen (vader / moeder woonplaats) .

Ik weet ondertussen dat je nergens die brief kunt posten - online dus.

Ik heb het toen via “declaratie indienen” maar geplakt - maar verwacht er verder niets van. (heb ook die boete niet betaald uiteraard).

Ik weiger deze ‘boete’ te betalen om diverse gegronde redenen.

Waar kan ik dit wel schriftelijk aanhangig maken? Dus zonder urenlang aan de telefoon te hoeven hangen en alles honderd keer aan verschillende mensen te hoeven te vertellen en hopen dat er iets (correct) wordt opgeschreven aan de andere kant… ?

Ik ben het namelijk ook niet eens met de Slager die het eigen Vlees Keurt systeem dat ook de NS hanteert in dit soort gevallen, nl: Eerst betalen, dan bezwaar indienen en dan maar hopen en bidden dat je je geld terugkrijgt…. Degene die het geld incasseert en eist is dezelfde die dan gaat bepalen of jouw bezwaar al dan niet ontvankelijk is…. Dit is uiteraard verre van onpartijdig en objectief. De NS functioneert dan als Aanklager, Rechter en Beul tegelijk…en dan is het in mijn ogen onmogelijk om zowel objectief, rechtvaardig en afstandelijk (neutraal) te zijn. Ik weet nu al dat ik niet serieus zal worden genomen en dat men geheel voorbij zal gaan aan mijn aangedragen argumenten. Maar ik wil het wel indienen. Desondanks.
Ik wens daarom gewoon mijn bezwaar in te dienen en niet eerst die belachelijke onterechte boete te betalen alleen maar omdat dat “de regels” zijn.

Wellicht kan ik het gewoon hier posten..? Het is niet kort en nogal doorspekt met verontwaardiging over verschillende zaken – maar wel degelijk terecht vind ik. Is dat een idee?

vr. gr.

icon

Beste antwoord door Thom 17 juni 2021, 12:37

U mag het overal mee oneens zijn, maar u zult het via Klantenservice moeten oplossen. Het is formeel een verhoging. De ‘boete’ kan kwijtgescholden worden om die reden, maar dat kan alleen als de conducteur geen nare dingen over uw opstelling heeft geschreven en u er geen gewoonte van maakt om om kwijtschelding te vragen. 

U kunt NS niet per email bereiken. Dit advies opvolgen is de enige optie voor een eventuele kwijtschelding. Doet u dat niet, geen probleem, maar dan zult u zeker moeten betalen, zonde van het geld. Als u deze houding ook naar de conducteur heeft gehad, schat ik de kansen op kwijtschelding helaas niet erg hoog in, maar dat is uw keuze verder. Uw idee is zinloos en niet effectief. Het is hier geen bubbelforum, maar eentje waar serieus, door na te denken en kennis te delen, naar oplossingen wordt gezocht. We weten in ieder geval hoe de haasjes lopen.

Neem maar even contact op met Klantenservice, dat kan misschien wel wat opleveren.

Edit: Het is niet erg correct uw brief aan te passen na het commentaar van twee mensen die u eerlijk beantwoord hebben op basis wat u eerder schreef. Wat u hieronder schrijft, maakt het weer wat goed. ‘-)

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U mag het overal mee oneens zijn, maar u zult het via Klantenservice moeten oplossen. Het is formeel een verhoging. De ‘boete’ kan kwijtgescholden worden om die reden, maar dat kan alleen als de conducteur geen nare dingen over uw opstelling heeft geschreven en u er geen gewoonte van maakt om om kwijtschelding te vragen. 

U kunt NS niet per email bereiken. Dit advies opvolgen is de enige optie voor een eventuele kwijtschelding. Doet u dat niet, geen probleem, maar dan zult u zeker moeten betalen, zonde van het geld. Als u deze houding ook naar de conducteur heeft gehad, schat ik de kansen op kwijtschelding helaas niet erg hoog in, maar dat is uw keuze verder. Uw idee is zinloos en niet effectief. Het is hier geen bubbelforum, maar eentje waar serieus, door na te denken en kennis te delen, naar oplossingen wordt gezocht. We weten in ieder geval hoe de haasjes lopen.

Neem maar even contact op met Klantenservice, dat kan misschien wel wat opleveren.

Edit: Het is niet erg correct uw brief aan te passen na het commentaar van twee mensen die u eerlijk beantwoord hebben op basis wat u eerder schreef. Wat u hieronder schrijft, maakt het weer wat goed. ‘-)

Reputatie 7
Badge +3

Dit is een forum van en voor reizigers dus u bent hier niet aan het juiste adres. Daar komt bij dat u geen enkele informatie geeft waarom u bent beboet en waarom u het daar niet mee eens bent ("diverse gegronde redenen" zegt natuurlijk niets).

Kortom, u moet toch echt bij de klantenservice van NS zijn.  

@Thom
Dank u! Ik ga het maar weer op die manier proberen.
(» Goeie payoff overigens (onder uw posts) )

@Tamzin 
Ik ben ook een reiziger en mijn zoontje ook. Waarom zou ik dan hier niet aan het juiste adres zijn? Welk adres zou u dan adviseren? Ik heb het juist zo neutraal mogelijk ingediend: onder “vragen”. Het had ook “off topic” gekund, ja dat klopt.
Verder: Mijn vraag betrof waar ik een bezwaar m.b.t. tot een onterecht opgelegde boete kwijt kan dat het wordt opgepikt en serieus wordt genomen door NS. De inhoud van de boete en mijn argumenten heb ik juist achterwege gelaten omdat dit niet ter zake doet bij deze vraag. Dat ik het niet eens ben met de boete is slechts een subjectieve oppervlakkige beschouwing wat ik inderdaad wel opschrijf maar waar verder geen lezer aanstoot aan hoeft te nemen. Dat had ik inderdaad achterwege kunne laten (voor de leesduidelijkheid), maar staat wel los van de feitelijke vraag.

@Thom 

“ Edit: Het is niet erg correct uw brief aan te passen na het commentaar van twee mensen die u eerlijk beantwoord hebben op basis wat u eerder schreef.”

>> Wat bedoelt u hier mee? Ik heb namelijk niks aangepast in deze thread… En die brief zelf heb ik nog niet gepost (behalve via dat formulier) of aangepast en kent dus niemand nog. Het staat verder iedereen uiteraard om een schrijven aan te passen op elk moment, bijvoorbeeld na nieuwe inzichten e.d. alvorens het op de post te doen. Of ik dat ga doen weet ik nog niet eens, waarschijnlijk niet. Maar dat maakt verder voor niemand wat uit me dunkt.

Verder: mijn “houding” is niet ongepast of iets dergelijks; ook niet naar de conducteur. Het was juist andersom; en het was ook niet naar mij toe. Ik was er helaas niet bij. De conducteur misdroeg zich naar mijn zoontje toe, in mijn ogen. Daarom ben ik dan ook een beetje gepikeerd inderdaad. Maar dat mag hopelijk geen bezwaar zijn voor de NS.

Bedankt voor uw reacties.

Reputatie 7
Badge +3

@GuidoL

Los van het feit dat forumleden hier nu eenmaal niet gerechtigd zijn om over het al dan niet kwijtschelden van boetes te beslissen is het voor die forumleden zonder verdere informatie ook niet mogelijk u gerichtte adviseren wat u het beste kunt doen. Het enige algemene advies wat dan overblijft is om in eerste instantie contact op te nemen met de Klantenservice zoals @Thom al meteen aangaf. Sterkte met de verdere afhandeling. 

Wellicht kan deze link https://www.treinstationinfo.nl/treinreizen/bezwaar-maken-tegen-ns-boete/ u inzicht geven hoe de procedure bij NS dan verder verloopt.

Mocht u er met NS uiteindelijk niet uitkomen dan kunt u uw klacht daarna nog voorleggen bij de OV Ombudsman die geacht wordt een onafhankelijk oordeel te vellen. Zie https://www.ovombudsman.nl/ov-ovombudsman/klachtenwijzer/

Als u ook daar geen gelijk krijgt kunt natuurlijk nog altijd naar de rechter stappen. Alleen is dat niet zonder kosten en de kans dat de rechter u alsnog gelijk geeft als de ombudsman dat niet heeft gedaan is kleiner dan dat u de hoofdprijs in de staatsloterij wint. 

@Tamzin 

Ik vroeg ook niet om het kwijtschelden van boetes door forumleden, of om advies daaromtrent; ik vroeg alleen of er ergens een goede plek online was om een dergelijk bezwaar in te dienen zodanig dat het correct, serieus en goed aankomt bij de juiste personen. In zo’n boetebrief staat namelijk nergens waar je terecht kunt als je het er niet mee eens bent.
Dhr. Thom had mij in eerste instantie al beantwoord en ik heb hem daar ook voor bedankt.

Verder heb ik ik reeds aangegeven dat ik inderdaad wat minder omslachtig (en boos) mijn bericht had kunnen schrijven, bijv. zonder mijn subjectieve mening over een aantal zaken. Ik steek de hand in eigen boezem wat dat betreft. Maar goed, los daar van, lijkt mij de vraag in mijn berichtje wel duidelijk, alsmede het antwoord.

Dank u verder voor uw reactie veder en de algemene tip w.b. die link en de ‘ov ombudsman’.
Uw laatste alinea begrijp ik wel, maar zal niet nodig zijn; het is voor ons ook vooral een principiële kwestie namelijk en voor dat boete-bedrag ga ik niet naar een rechter toe uiteraard, los nog van de (afwezige) kansen op succes. Überhaupt of NS mij ‘gelijk’ geeft of niet (waarschijnlijk niet), ik wil wel graag mijn punten maken en ze melden hoe ik, een actief klant incl mijn familie, over bepaalde dingen die gebeurt en gedaan zijn door NS-personeel, denk en hoe ze ervaren worden.

Fijne dag nog.

Vr Gr

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat je jouw punten wil.maken over een incident waar je zelf niet bij was. Realiseer je dat niet op tijd betalen jou meer kan kosten? Heb je dat er voor over? Mocht de vordering bij een incassobureau liggen, dan is het de vraag of je bij gelijk incassokosten kwijtgescholden worden. Deze bedragen minimaal €40.

Reputatie 7
Badge +3

Mocht de vordering bij een incassobureau liggen, dan is het de vraag of je bij gelijk incassokosten kwijtgescholden worden. Deze bedragen minimaal €40.

Als je bezwaar gegrond verklaard wordt, hoef je ook de eventuele incassokosten niet te betalen.

Ik wil nog even toevoegen dat je dergelijke verzoeken met 1 contactmoment met onze klantenservice kan oplossen. Indien er coulance mogelijk is ben je binnen 5 minuten weer klaar en is de wettelijke verhoging kwijtgescholden. Bedankt allemaal voor het geven van de antwoorden. Laat je ons weten hoe het contact verliep en of er coulance mogelijk was, GuidoL?

Badge +3

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je zoontje van 11 een ‘boete’ gekregen heeft, want die zou gewoon gratis kunnen reizen met Kids Vrij of een Railrunner dagkaartje van € 2,50.

Mocht hij Kids Vrij hebben en vergeten te zijn in te checken dan is de ‘boete’ niet terecht, want Kids Vrij telt als 100% afgekocht reisrecht en daar mag niet voor geschreven worden. In dat geval heb je recht op volledige kwijtschelding, dus niet alleen de 50 euro verhoging.

Was het een Railrunner uit een automaat (staan die eigenlijk op datum?) waarmee niet ingecheckt is dan zou een preek van de conducteur denk ik ook wel volstaan hebben. Kom op zeg, het gaat in dat geval om € 2,50

Het postadres van NS stond voorheen op https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html maar is weggehaald. In de Algemene Voorwaarden artikel 10.1 staat het nog wel:

U kunt echter ook per post een klacht indienen via onderstaand postadres. Houd hier echter rekening met een langere afhandeltijd (zie artikel 10.2): NS Klantenservice Postbus 2372 3500 GJ Utrecht

Artikel 10.2:

Als u per post een klacht indient, geeft NS u binnen vier weken antwoord, of laat NS u weten wanneer NS u zal antwoorden en of u nog meer informatie moet verschaffen over uw klacht of bewijsstukken moet opsturen. Als uw klacht betrekking heeft op een mededeling van een medewerker van NS, vraagt NS u om tenminste de datum, het precieze tijdstip en de exacte plaats van deze mededeling te noemen. Als u dit niet kunt, of als NS aan de hand van de door u verstrekte informatie niet in staat is om nader onderzoek naar uw klacht te verrichten, kan NS uw klacht terzijde leggen.

Reputatie 6

Hoe vervelend ook, gewoon via klantenservice regelen aangezien er geen andere snellere opties zijn.Hoe langer je daarmee wacht hoe hoger de boete. 

Reageer