beantwoord

boete contant betaald, betaalbewijs kwijt

• 23 november 2017
  • 5 reacties
  • 192 Bekeken

Beste, vandaag werd ik gebeld door de afdeling boetebeleid met het verzoek om een bewijs van betaling te leveren. Ik had om kwijtschelding van de wettelijke verhoging gevraagd. Nu heb ik deze contant betaald in de trein en heb het nummer van het uitstel van betaling (en datum en bedrag) in de brief vermeld. Nu vertelde deze mevrouw mij dat ik moest bewijzen dat ik een boete in de trein los heb betaald. Ik heb inmiddels dat stukje papier (het afscheurstripje waar een nummer en bedrag opstaat) al weggegooid. Ik heb die zaken immers in de brief vermeld. En nu?

Dus ik betaal een boete waarin mijn persoongegevens zijn opgenomen en lever het nummer van die boete (het uitstel) aan, en boetebeleid kan niet verifiëren dat ik deze boete heb betaald, ondanks dat het uitstel van betaling (met vermelding van de betaling) zelf in bezit moet zijn van de NS? Dat is toch vreemd, dat ik moet bewijzen dat ik daadwerkelijk heb betaald? U heeft het nummer van de boete en kunt toch veriefieren of naam, bedrag en datum overeenkomen? Ik ben al doorverwezen naar boetebeleid, moest al een brief schrijven, nu vraagt een bedrijf dat mijn geld al heeft (en alle benodigde info dat op het stripje staat) om te bewijzen dat hij heeft betaald? En als ik dat niet kan, heb ik dan pech?
BVD
icon

Beste antwoord door Slidestops 23 november 2017, 18:36

Een direct contante betaalde boete wordt niet gekoppeld aan persoonsgegevens. Je hoeft jezelf hier ook niet voor te identificeren. Je spreekt ook in dit geval niet van een uitstel van betaling of boete eigenlijk. Je betaalt namelijk de ritprijs plus wettelijke verhoging en daarmee is de rest afgedaan.

Omdat niets van jou bekend is, zul je dus wel bewijs moeten leveren.

Een conducteur kan dit niet in zijn eigen zak steken - die geeft je namelijk een van de 3 vellen mee, Die uniek in zijn bonnenboekje zitten (elk kaartje wordt in 3-voud opgemaakt). Elk bonnenboekje is op naam en elk deel wat jij niet krijgt moet ingeleverd worden. Als iets niet wordt ingeleverd heb je een probleem. Hier kan dus niet mee gesjoemeld worden.
Bekijk origineel

5 reacties

Welkom op het Serviceforum, Daan.

Een erg vervelende situatie 😞 Het nadeel van contact betaalde boetes is dat deze niet in ons systeem worden geregistreerd. De bon die je krijgt is het enige bewijs dat je een boete hebt gekregen en contant hebt betaald. Ik kan me voorstellen dat je hier enorm van baalt maar ik moet je hierin toch teleurstellen. Zonder betalingsbewijs kunnen wij niet overgaan tot restitutie.
Toevallig heb ik de bon nu gevonden, gelukkig. Waar kan ik een foto ervan digitaal opsturen? Of accepteren jullie alleen het origineel?

Je gaat mij vertellen dat contante boetes nergens geregistreerd worden? Dus de bon en de reden dat er een boete is uitgeschreven wordt niet bij jullie geregisteerd op naam? Dus conducteurs kunnen dat geld eventueel gewoon in hun zak steken?

Ik baal er niet alleen van, het wekt erg veel boosheid op.
Gelukkig heb je de bon gevonden! :)

De snelste manier om een foto te sturen is via Twitter (DM) of Facebook (privébericht). Stuur dan ook gelijk je volledige naam, geboortedatum, postcode en huisnummer mee. Ik ga er vanuit dat de afdeling die je heeft gebeld ook een notitie heeft achtergelaten onder je gegevens 🙂 Via Twitter/Facebook zal je bericht over het algemeen binnen 1 uur worden behandeld.
Reputatie 7
Een direct contante betaalde boete wordt niet gekoppeld aan persoonsgegevens. Je hoeft jezelf hier ook niet voor te identificeren. Je spreekt ook in dit geval niet van een uitstel van betaling of boete eigenlijk. Je betaalt namelijk de ritprijs plus wettelijke verhoging en daarmee is de rest afgedaan.

Omdat niets van jou bekend is, zul je dus wel bewijs moeten leveren.

Een conducteur kan dit niet in zijn eigen zak steken - die geeft je namelijk een van de 3 vellen mee, Die uniek in zijn bonnenboekje zitten (elk kaartje wordt in 3-voud opgemaakt). Elk bonnenboekje is op naam en elk deel wat jij niet krijgt moet ingeleverd worden. Als iets niet wordt ingeleverd heb je een probleem. Hier kan dus niet mee gesjoemeld worden.
Ontzettend bedankt voor je toevoeging, Slidestops :D

Reageer