Compliment aan machinist

• 2 september 2019
  • 16 reacties
  • 656 Bekeken

Bij deze wil ik graag mijn complimenten delen aan de machinist van de trein van Zoetermeer Lansingerland naar Den Haag van 15.14 uur.

Ik zat op het perron totaal weggevaagd naar dromenland en hoorde de trein niet aankomen. Vlak voor vertrek (de deuren waren al dicht) zag de machinist mij nog. Gelukkig kon hij mij nog naar binnen laten. Ik heb hem uiteraard bedankt maar dit verdient in mijn ogen een pluim. Ik roep altijd dat we een beetje liever moeten zijn voor elkaar in deze wereld en deze meneer is wat mij betreft een voorbeeld dat iets liefs doen voor een ander geen moeite kost.

Nogmaals bedankt!

16 reacties

Badge
@AbbeyRoad, misschien moet je eens gaan solliciteren bij de toezichthouder IL&T, daar zou je heel goed op je plek zijn.
Reputatie 3
Als de machinist deze discretionaire bevoegdheid niet heeft lijkt me dat een typisch voorbeeld van overregulering. Wat een flauwekul weer.

Gewoon een sympathieke actie.
Badge +3
Tuurlijk, discretionaire bevoegdheid. Wie gaat tekst en uitleg geven aan de Ongevallenraad wanneer er iets misgaat en er een ongeautoriseerde burger in de cabine aanwezig was?

Ik heb veel sympathie voor dergelijke acties. Maar het mag wat mij betreft niet ten koste gaan van de spoorwegveiligheid. Een machinist in dienst van NS hoort beter te weten. De machinist mag natuurlijk een eigen afweging maken maar moet niet vreemd opkijken wanneer een zeer serieuze reprimande volgt bij het overtreden van de regels.
Badge +3
Misschien niet meegereden in de cabine maar wel binnengelaten via de cabinedeur. Dat maken we in ieder geval op uit het eerste bericht. Wat er daarna gebeurd is weten we niet.

Het wordt dan een heel veel vervelend verhaal wanneer de reiziger zou uitglijden en zich had verwond bij een val. Dan gaat iedereen achteraf kwaken dat die machinist niet zo stom had moeten zijn door de reiziger te laten instappen. Op zich heel goede intenties kunnen heel nare gevolgen hebben.
Reputatie 7
Badge
Fijn dat je nog mocht instappen via de deur van de machinist @CarlijnMast88
Anderzijds verzekeringtechnisch een moeilijk verhaal voor deze machinist als je was gevallen tussen trein en perron.
Goedenavond CarlijnMast88 en welkom bij de NS Community!

Ik denk dat dit inderdaad een vrij uitzonderlijke situatie is geweest, maar desondanks alsnog een erg vriendelijke actie van deze machinist. Bedankt voor het delen en het compliment! Ik heb je compliment ook doorgestuurd, met een beetje mazzel komt hij ook nog bij de machinist zelf terecht. 🙂
Badge +3
Fijn dat je nog mocht instappen via de deur van de machinist @CarlijnMast88
Anderzijds verzekeringtechnisch een moeilijk verhaal voor deze machinist als je was gevallen tussen trein en perron.

Het valt me nog mee dat je deze machinist niet op rapport wilt laten slingeren wegens het overtreden van de regel dat ongeautoriseerde personen niet de cabine mogen betreden.

Overigens maak ik uit het verhaal van @CarlijnMast88 helemaal niet op dat ze op de perronrand zat. Dus waar de verzekeringstechniek om de hoek komt kijken is me een raadsel.
Reputatie 7
Badge
Overigens maak ik uit het verhaal van @CarlijnMast88 helemaal niet op dat ze op de perronrand zat. Dus waar de verzekeringstechniek om de hoek komt kijken is me een raadsel.

Ik maak dat gelukkig ook niet op @iMark.
Nergens staat dat ze op de perronrand zat.
Badge +3
Niet helemaal goed gelezen. Kan gebeuren.

Verzekeringstechnisch dus zeker een punt wanneer het was misgegaan.

Een paar jaar geleden heb ik een video gemaakt van het vertrek van de IC Berlijn in Amersfoort. De machinist liet iemand in de cabine van de loc instappen nadat alle deuren al gesloten waren. Ik heb die video nergens gepubliceerd omdat ik de machinist in kwestie niet in de problemen wilde brengen. Ik ben maar een reiziger en geen lid van een opsporingsbrigade.
Reputatie 7
Badge +3
Maar TS geeft ook niet aan dat ze mocht instappen via de deur van de machinist. Die kan net zo goed nog de deuren hebben ontgrendeld.
Badge +3
Dat had gekund maar dat maak ik niet op uit het verhaal. Ik heb het vaker zien gebeuren. Ik vraag me af of de machinisten die dit doen zich bewust zijn dat het wel eens op video kan zijn vastgelegd.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet ook dat dit gebeurt, ik zie daar ook wel eens meldingen van, dat reizigers complimenten geven dat ze nog mee mochten en er expliciet bij zetten dat ze konden instappen bij de deur van de machinist. Dat ze dit erbij zetten is denk ik omdat ze dit zo bijzonder vinden.

Zolang het er dus niet zo bijstaat ga ik niet zomaar aannemen dat het nu ook zo was.

Een betere formulering zou dan ook geweest zijn:
Fijn dat je nog mocht instappen. Wanneer dit via de deur van de machinist was zou dit verzekeringstechnisch wel een moeilijk verhaal voor deze machinist geweest zijn indien je was gevallen tussen trein en perron.
Badge +3
Het valt me nog mee dat je deze machinist niet op rapport wilt laten slingeren wegens het overtreden van de regel dat ongeautoriseerde personen niet de cabine mogen betreden.
Zijn meer verhalen over. Tussen Baarn en Utrecht mocht mijn stiefzoontje gewoon (oké 10 jaar geleden bijna!) gewoon mee in de cabine hoor. Werd bevestigd door een MCN dat het gedoogd werd.

Dus geen probleem jochie, kijk lekker mee en druk nu maar op deze knop... (niet dat die knop echt iets deed, maar vond hij geweldig natuurlijk!)

Op andere lijnen was dat natuurlijk al lang een 'no go', en dus zelfs de HC niet welkom in de bemande cabine, tenzij bij hoge uitzondering of tijdens een haltering (heet dat zo?)

De 'andere' cabine (achterkant van de trein) is uiteraard volgens velen wél een favoriete 'schuilplaats' voor conducteurs. Laatst nog iemand die meldde (die zat er vlakbij) dat daar gerookt werd of zo? 🤔

Maar goed, dat moet men intern maar oplossen. Was er niet bij maar lees/hoor van alles over dat soort 'misstanden'.

Die milde handhaving (joh, ga liever ergens anders roken of 'je mag niet 1e klas reizen dus ga maar naar de 2e'...) en zo....

Uiteindelijk weer een topic verklooid. Compliment aan de machinist uiteraard, daar ging het om!
Reputatie 7
Badge
. Vlak voor vertrek (de deuren waren al dicht) zag de machinist mij nog. Gelukkig kon hij mij nog naar binnen laten.

Nou het topic maakt wel ineens een enorme ommezwaai.
Werd ik nog bijna uitgemaakt voor "landverrader," nu ziet men toch dat er volgens de regeltjes iets niet geheel juist ging.

Je moet er niet aan denken inderdaad als de reiziger in de haast valt. Zo'n cabine deur is verre van instap vriendelijk.
Reputatie 3
Ik lees nergens dat de reiziger heeft meegereden in de cabine; dat lijkt me sterk. Dan is de veiligheid dus niet in het geding geweest. De machinist heeft zijn taak serieus genomen, namelijk het op een zo prettig en tijdige manier mogelijk vervoeren van reizigers van A naar B. Een can-do mentaliteit zoals in dit voorbeeld zie ik graag.
Ik begrijp dat er na aanleiding van reacties van gebruikers hier in dit topic, en elders, toch wat onenigheid is ontstaan over de toon van deze reacties. Ik wil iedereen verzoeken de huisregels in acht te nemen maar ook te beseffen dat wie uitdeelt ook moet kunnen incasseren.

Reageer