beantwoord

Een boete gekregen maar geen adres om op te sturen

• 19 juli 2017
  • 9 reacties
  • 674 Bekeken

Beste NS medewerker/medewerkster,

2 dagen geleden heb ik in de trein richting maastricht een boete gekregen, hoewel ik het er compleet niet mee eens was had de mevrouw hem toch gegeven. Ik ben laats verhuist en had geen flauw idee wat mijn straat/nummer en of mijn postcode is. De mevrouw had mij dan ook een boete gegeven zonder uitleg.

Dit is trouwens mijn eerste boete, en ik ben 15 dus ik kom hier niet helemaal uit.

Gr Max

Een fijne dag, en alvast bedankt
icon

Beste antwoord door Arnold NS 3 augustus 2017, 08:54

Update: Omdat het de allereerste boete was voor max0909 heb ik het boetedeel kwijtgescholden. Zo hoeft alleen de ritprijs nog betaald te worden.
Bekijk origineel

9 reacties

De vraag is trouwens hoe ik de boete nu moet gaan betalen zonder acceptgiro
Hallo Max0909,

Welkom op het NS Serviceforum!

Spijtig om te lezen dat je een boete hebt ontvangen tijdens het reizen. Heb je wel een adres opgegeven aan de conducteur?
Reputatie 7
Badge +4
Als een adres onvolledig binnen komt, wordt wel geprobeerd je te vinden een nieuwe postcode vergeten, kan ik me voorstellen, maar een nieuw adres niet, zeker als je vijftien bent niet. Het was slimmer geweest het adres op te geven en vragen of je een eerste boete terugkrijgt. Als je echt pech hebt ziet men het als een vals adres opgeven. Als je het niet eens bent met een boete moet je dat met Klantenservice kortsluiten, niet met de conducteur. Wie weer doe er wijs aan je volledige en goede adres op te geven.
Ik kom ook reizigers tegen die hun adres niet weten. Vals opgeven van een adres is een daadwerkelijk adres opgeven en niet het niet opgeven van een adres.
Als ik geen adres krijg, controleer is de identiteitsgegevens via een GBA check. Dan kom ik er vanzelf achter waar iemand woont.
Laatst vertelde iemand mij dat hij geen vaste woon- of verblijfplaats had, de gba check vertelde mij iets anders.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben laats verhuist en had geen flauw idee wat mijn straat/nummer en of mijn postcode is.

Je weet niet waar je woont?????
Hallo Max0909 en welkom op het forum!

Ik kan me voorstellen dat het een vervelende situatie is waar je nu in zit. Als je niet zeker weet of je het verkeerde adres opgegeven hebt kan het zijn dat de conducteur zoals Loes aangeeft inderdaad een GBA check doet en de Uitstel van Betaling (UvB), oftewel boete, alsnog naar het juiste adres toegestuurd wordt. Echter doet een conducteur dit niet standaard en ligt de verantwoordelijkheid voor het opgeven van het juiste adres bij de persoon zelf. Mocht de boete naar het verkeerde adres gestuurd zijn, dan wordt er na twee weken een herinnering gestuurd met een verhoging van het geldbedrag. Mocht ook hier geen gehoor aan gegeven worden, dan wordt de incasso uit handen gegeven aan het incassobureau. Zij kunnen dan vervolgens de opsporing in gang zetten om de incasso te voltooien, waarvoor weer extra in rekening gebracht zal worden.

Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat dit laatste het geval gaat worden. Je doet er dan ook verstandig aan om zo snel mogelijk een persoonlijk bericht te sturen naar mij door op mijn naam te klikken en vervolgens op "stuur bericht", ik kijk hier dan morgen naar voor je. Nog sneller is contact op nemen met de Klantenservice, bereikbaar per telefoon, chat, Twitter of Facebook. Vermeld hierbij je voorletters, achternaam, postcode, huisnummer, Boetekenmerknummer (bijvoorbeeld K123456), eventueel je OV-chipkaartnummer en een uitleg van de situatie. We gaan dan je situatie bekijken.

P.S. Ben je overigens bekend met de nieuwe bewoner van je oude huis? Wellicht dat hij of zij je ook kan helpen. Ten slotte, wist je dat wanneer het je allereerste boete is, dat je dan het boetebedrag van €50,00 bij wijze van coulance kan laten kwijtschelden in sommige gevallen? Lijkt me zeker het proberen waard, succes! 🙂
Ik wil hem anders stellen. Het opgeven van valse NAW gegevens staat een boete voor van 379 (inclusief administratiekosten). Als je je adres niet weet, kan je beter geen adres opgeven, dan doen we een GBA check voor het juiste adres.
Reputatie 7
Ik ga er verder vanuit dat bureau nabetaling bij het niet invullen van een adres door de verbalisant automatisch even een GBA CHECK doet.
Update: Omdat het de allereerste boete was voor max0909 heb ik het boetedeel kwijtgescholden. Zo hoeft alleen de ritprijs nog betaald te worden.

Reageer