beantwoord

Fietsenstalling Hoorn niet geschikt voor elektrische fietsen (klacht)

  • 17 February 2023
  • 8 reacties
  • 233 Bekeken

Beste NS,

Ik kom net bij jullie fietsenstalling vandaan, in Hoorn.

En daar gaat iets structureels fout.

Zo'n beetje half Nederland heeft een elektrische fiets. Daar de helft weer van heeft een kinderzitje voorop, een mand, of gewoon een breed stuur.

Deze fietsen zijn vaak kostbaar en dus zijn wij jullie interessantste klanten, toch? Zou je zeggen...

Maar die fietsenstalling in Hoorn, en als ik kijk op jullie forum wel meerdere, stamt nog uit de pre-elektrische fietsen tijd.

Er is geen plek waar je deze kwijt kan, voorheen mocht ik hem bij de scooters zetten maar de heren van de stalling geven aan dat dit van JULLIE niet meer mag. De fiets kan niet beneden (past hij simpelweg niet) en niet boven (gewoon veels te zwaar).

Luister NS, ik snap dat jullie het niet makkelijk hebben sinds het thuiswerken, de komst van de elektrische autos en elektrische fietsen.

Maar het niet kunnen stallen van je fiets maakt reizen met het ov niet aantrekkelijker. Sterker nog, ik en vele andere gaan dan maar met de auto.

Want als de hoge treinkaart prijzen, het niet op tijd komen van de treinen en slechte spoorwegen al geen afknapper was, dan is dit wel de druppel.

Mijn vraag is dus: gaan jullie hier wat aan doen of moet ik hiervoor bij gemeente Hoorn aankloppen?

icon

Beste antwoord door MoDe 17 February 2023, 16:42

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wij gaan hier op deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niets aan doen. 

Als NS eigenaar is van de stalling dan kun je dit het beste telefonisch of via twitter, Facebook of chat aankaarten. Is het een gemeentelijke stalling dan zul je hiervoor bij de gemeente moeten zijn. Hou er wel rekening mee dat elektrische fietsen en kratjesfietsen meer ruimte innemen en er minder stallingsplekken zullen zijn na een aanpassing. 

Sorry maar je komt hier klagen over een elektrische fiets die niet in de stalling past vanwege het een en ander wat je voorop je fiets hebt gemonteerd en vervolgens ga je onderaan nog even van alles en nog wat erbij halen om nog negatiever te doen over de NS. Dat doet dan weer zo enorm afbreuk aan je eerste klacht waarvoor je naar deze community bent gekomen, jammer …

 

Tja, met al je klachten denk ik dat je gewoon niet de persoon bent om met het OV te reizen, treinen rijden in NL namelijk vrij goed op tijd, de spoorwegen zelf zijn niet van de NS maar vallen onder het beheer van Prorail en de NS betaald voor het gebruik van het spoor en de prijzen voor het gebruik van het spoor zijn nu eenmaal nodig omdat de NS geen subsidie krijgt en dus voldoende inkomsten moet genereren om al die nieuwe treinen te kunnen laten rijden.

Maar veel plezier met de het reizen met de auto, heb je overigens al eens een kostenplaatje gemaakt van wat die elke maand maar weer kost? Wegenbelasting, verzekering, onderhoud, afschrijving en dan ook nog kosten voor de brandstof die er in moet. 

Dan zou een altijd vrij abonnement van de NS nog wel eens goedkoper kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge

Beste NS,

Ik kom net bij jullie fietsenstalling vandaan, in Hoorn.

En daar gaat iets structureels fout.

Zo'n beetje half Nederland heeft een elektrische fiets. Daar de helft weer van heeft een kinderzitje voorop, een mand, of gewoon een breed stuur.

Is het probleem niet vooral dát inderdaad voor het gevoel zo'n beetje half Nederland zo'n fiets heeft? We hadden tot vrij kort geleden een cultuur waarin mensen gezond veel fietsen en onze samenleving daar ook goed op was ingericht met fietsenrekken etc. Toen een enkeling die niet (meer) kon fietsen of een elektrische fiets kon gaan gebruiken of de auto inruilde voor een elektrische fiets voor relatief lange ritten, kon de stalling daarvan met de bestaande middelen redelijk worden opgevangen, maar nu een groeiende groep mensen simpelweg te lui lijkt te zijn geworden om te trappen, past dat gewoon niet meer. Willen we echt onze fietsenstallingen, toch een beetje nationale trots, gaan aanpassen aan de achteruitgang van onze collectieve conditie, en die achteruitgang daarmee nog verder helpen?

Gratis tip: neem een fiets. Die kun je ook bij het station prima kwijt.

Reputatie 7
Badge +3

En niet alleen voor elektrische fietsen geldt dat die niet overal passen, ook gewone fietsen hebben steeds vaker dingen erop of eraan waardoor ze niet in de gewone rekken passen. Steeds meer fietsenstallingen hebben wel plek voor buitenmodelfietsen, maar vaak is dat ook niet genoeg. Ook scooterbezitters klagen vaak dat ze hun scooter nergens kwijt kunnen of als dat wel kan dat er te weinig plek is. Dan wil je niet hebben dat op de plek voor scooters elektrische fietsen staan.

Een aantal jaar geleden was er een nieuwsitem dat er een test gehouden werd met bredere fietsenrekken in stationsstallingen (50 cm breed ipv 37 cm) waar dan fietsen konden staan die in de breedte wat meer ruimte innemen en niet of zeer lastig in de gewone passen. Geen idee wat de uitkomst van die test is en of die bij meer stallingen worden geplaatst in de toekomst. Het is dan natuurlijk wel dat hoe meer van dit soort brede rekken er komen, hoe minder fietsen er totaal geplaatst kunnen worden en het aantal stallingsplekken is in veel stallingen al te weinig. 

https://www.tubantia.nl/zwolle/klem-met-je-kratfiets-prorail-test-nieuw-fietsenrek-in-zwolle-zutphen-en-deventer~a26bbda6/

https://www.verkeersnet.nl/fiets/31439/proef-met-bredere-fietsenrekken-in-zwolle-en-zutphen/

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben wel bredere rekken tegen gekomen. Bij ons zijn het vaak de gemeentestallingen die apparte rekken en/of plaatsen hebben voor afwijkende fietsen. Desondanks zet men de afwijkende fiets in het gewone rek, waar deze 3 plekken inneemt, terwijl in het speciale rek of vak genoeg plaats is. Andersom zie je ook wel gewone fietsen op die speciale plekken staan omdat de gewone plekken op de begane grond vol.zijn en men geen zin/tijd heeft om naar boven te gaan.

Reputatie 7
Badge +2

Ook NS-stallingen hebben wel van die speciale plekken overigens, maar het probleem is deels ook wel dat het je net moet opvallen: ze zijn lang niet altijd duidelijk aangegeven.

Zo viel me een tijdje terug op dat de stalling bij Veenendaal-De Klomp ook bredere rekken heeft, maar dan ook alleen maar doordat de ketting voor het tweede slot op m'n stationsfiets aldaar te kort bleek om de daarvoor bestemde beugel te halen op die plekken.

Overigens, wat @MoDe benoemd is denk ik gewoon luiheid hoor. Ik zet geregeld fietsen aan de kant die tussen de rekken geparkeerd zijn (maar niet met het wiel in het rek) en daardoor meerdere plekken innemen. En dat zijn meestal nieteens buitenmodel fietsen.

Hahah heerlijk al die ongevraagde adviezen en ‘’Karin’’ opmerkingen. 

Maar goed - back to business - 

komt het verhaal wat zachter over als ik zou zeggen: ik heb een kinderzitje voorop. En nu? De fietsenstalling is van NS - en die moet weten dat dit speelt. Ik koos dit platform omdat ik berichten binnen dit forum zag van meerdere klachten van andere fietsenstallingen in andere steden van NS. 

Dus jongens, wat een uitermate fijne, vriendelijk bijdrage zeg. 

Dus NS gaat hier niks aan doen? goed om te weten - is erg in lijn met hoe meerdere zaken worden opgelost. 

Oh en eh mannen - als iedereen met de auto gaat of anders, of uberhaubt gewoon niet meer met het OV, dan is er straks geen OV meer he? Is dat goed? Voor alle mensen die afhankelijk zijn van het OV? en dan geen kant meer op kunnen? 

NS is gewoon een commercieel bedrijf, en bij elke commercieel bedrijf is kaartjes verkopen het belangrijkst - en dat gaat alleen als de kwaliteit tegenover de prijs staat. 

Dit is nu niet altijd het geval - en daarom neem ik de moeite dit te delen met Ns - 

Toedeloe grapjassen haha 

Reputatie 7
Badge +3

Met een normaal kinderzitje voorop op een gewone fiets zou deze in een rek moeten passen en anders bovenop een rek als het dubbele rekken zijn.

Persoonlijk zou ik geen kind meenemen op een elektrische fiets, zeker niet zonder helmpje zoals ik veel op straat zie. 

 

Reageer