beantwoord

Foutje, graag hulp.

Goedemiddag,

Vorige week donderdag, 26-04 reisde ik met de trein van Amsterdam cs naar Rotterdam Lombardijen. Ik had de keuze tussen normale reis of met toeslag...beide opties op de automaat bekeken en ik koos maar voor de snelle optie ic met toeslag, prijsverschil nou ja, vooruit.
Tijdens de kaartcontrole kreeg ik te horen geen geldig vervoersbewijs te hebben. Ik keek op het kaartje en verdraaid, 32.80, heb ik dan toch het verkeerde kaartje...maar nee, ik had ruim 38 euro via pin betaald bedacht ik me. De conducteur vertelde me dat er bij zo'n traject altijd een 2e roodkleurig kaartje uit de automaat komt na de gewone. En dat wist ik dus niet, ik reis heel incidenteel eens met de trein en nooit op zo'n traject eerder. De man heeft mijn internet bankieren even bekeken op de telefoon en gezien dat ik inderdaad de 38 euro had gepind, maar hij moest, begrijpelijk, zijn werk doen en toch een "Uitstel van betaling" uitschrijven.
Mijn vraag nu is dus, hoe kunnen we dit oplossen? Ik heb inmiddels een acceptgiro ontvangen van 10 euro, geen wereldbedrag, maar ik heb gewoon betaald voor mijn rit.

Met vriendelijke groet,

John
icon

Beste antwoord door Thom 4 mei 2018, 16:31

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice. 030-7515155. Het kan ook via de andere contactmogelijkheden in de link, maar uw verhaal is wat complex voor tekstberichten. Ik verwacht dat u de kosten voor de UVB terug krijgt als het een eerste keer is.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice. 030-7515155. Het kan ook via de andere contactmogelijkheden in de link, maar uw verhaal is wat complex voor tekstberichten. Ik verwacht dat u de kosten voor de UVB terug krijgt als het een eerste keer is.
030 nummer, beter dan 0900....dan wordt het al bijna niet meer nuttig voor 10 euro. ;)

Dank je.
Reputatie 7
Badge +4
Het is tegen lokaal tarief, ook als u niet in het 030-gebied woont.
Opgelost, Thom dankjewel.
Reputatie 7
Badge +4
Mooi zo, en graag gedaan!
Tarief Amsterdam naar Rotterdam Lombardijen is Euro 16,40 per persoon.
Uit de tekst maak ik op dat je alleenreisde, evenals uit de toeslag met administratie kosten (euro 10,-).
Het lijkt er met Euro 32.80 op dat je twee kaartjes hebt gekocht ?
Nee was retourtje. 32.80 normaal kaartje, met toeslag iets meer dan 38.
Opgelost door NS, geen boete of wat ook.
Welkom bij onze NS Community, John1970 🙂 Fijn om te lezen dat het opgelost is!
John1970 schreef:

Oke, Dat was niet uit de tekst op te maken.
Fijn en netjes dat NS het heeft opgelost.
Badge +3
John1970 schreef:

030 nummer, beter dan 0900....dan wordt het al bijna niet meer nuttig voor 10 euro. ;)

Dank je.

De meeste 0900 nummers van bedrijven (zoals TLS/OV-chipkaart) zijn tegenwoordig ook normaal tarief, dus lokaal tarief of zelfs gewoon uit je belbundel. Dit krijg je uiteraard vooraf te horen als je belt.

0900-9292 reisinfo rekent bijvoorbeeld nog steeds € 0,90 per minuut met een maximum van € 18,- 😞
Badge +3
John1970 schreef:

Dat kan kloppen want 32,80 voor het retourtje plus 2×2,40 voor de toeslagkaartjes en dan nog 1 euro extra als je het uit een automaat koopt komt op dat bedrag uit.

Als je een ov-chipkaart hebt is het overigens voordeliger om de ICd toeslag op die chipkaart te laden bij de rode toeslagzuil op het perron. Dan weet je meteen of die toeslag wel nodig is (ICd is regelmatig toeslagvrij bij verstoringen) én de toeslag is buiten de spits slechts € 1,40
Ja ok, maar ik reis maar zelden met de trein. Soms naar een concertje, of paar keer per jaar een beursje. En nu voor een sollicitatie.....aangenomen ook dus de boete was het nog waard geweest zelfs 😂.
En ik vind het feit dat je 20 euro minimum op zo'n kaart moet zetten kolder van de bovenste plank, dus doe ik eigenwijs niet zo'n ding.
Reputatie 7
Badge +4
Bij het inchecken is niet duidelijk hoe duur de reis zal zijn. Een lange reis kost €25,30. Dan is 20 euro al te weinig om de reis nog te kunnen betalen en er zijn mensen die daar misbruik van maken. Twintig euro is een compromis omdat mensen vaak een goedkopere reis hebben, maar maak je het bedrag te laag dan ruiken de niet-betalers hun kans. Persoonlijk denk ik dat je het minimum op een anonieme chipkaart beter op de maximumprijs van een enkele reis tweede klas kunt zetten, maar 20 euro is mogelijk wel een compromis omdat je aan de ene kant wat zekerheid wilt als vervoerder, maar aan de andere kant ook niet wilt afschrikken.

Hoe dan ook, kolder is het niet, de wereld bestaat niet alleen uit eerlijke mensen en sommigen nemen iedere kans waar om te weinig of niet te betalen. Dat vindt men 'slim' in plaats van diefstal. Het is eerder kolder dat je kunt inchecken tegen een mogelijk lager tarief dan je reis kan kosten. Zeker bij de anonieme chipkaart, is 25 euro redelijk. Misbruik moet je juist voorkomen en onmogelijk maken, het misgelopen geld moet uiteindelijk toch opgebracht worden door de betalende reiziger.

U kunt deze 20 euro saldo eenvoudig ontwijken door een los kaartje te kopen. U bent niet verplicht een ov-chipkaart te kopen en daar minimaal 20 euro op te zetten. U kunt het geld ook weer opnemen als u het niet (heeft) gebruikt.

'Kolder van de bovenste plank', is buiten iedere orde.

Reageer