beantwoord

Gaat de NS hiermee in tegen haar eigen privacy statement?

• 21 december 2019
  • 20 reacties
  • 424 Bekeken

Waarom zijn er niet aan de NS gerelateerde advertenties in de nieuwsbrief?

In de nieuwsbrieven van de NS staan vaak interessante aanbiedingen. Je kunt de nieuwsbrieven beschrijven als een reclamefolder van de NS. Dat lijkt me prima.  In de ‘footer’ staat ook opgenomen dat ze mijn email adres gebruiken om mij te informeren over voor mij relevante diensten en producten van NS groep N.V. Maar zo af en toe is een item voor een niet NS gerelateerd product, bv een zorgverzekering, opgenomen (met vermelding van “Advertentie”).  Dat past toch echt niet binnen de reden waarom ik mijn email adres heb gegeven. 

Gaat de NS hiermee in tegen de intentie in haar eigen privacy statement?

ter info: In de nieuwsbrief staat het volgende vermeld:

Uw gegevens zijn opgenomen in het NS-klantenbestand. We gebruiken deze gegevens o.a. om u te informeren over voor u relevante diensten en producten van NS Groep N.V. en haar werkmaatschappijen en samenwerkende partners. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 21 december 2019, 11:51

Kennelijk wordt er dan samengewerkt met een zorgverzekeraar.

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Kennelijk wordt er dan samengewerkt met een zorgverzekeraar.

Op de schermen in de trein is de laatste tijd ook reclame van een ziekenfonds te zien inderdaad. Men lijkt begonnen te zijn met experimenteren met het eerder al geopperde idee. 

wat is een privacy statement waard als “samenwerkende partners” iedereen bevat die betaalt om ruimte te krijgen in een nieuwsbrief?

Reputatie 7
Badge +3

wat is een privacy statement waard als “samenwerkende partners” iedereen bevat die betaalt om ruimte te krijgen in een nieuwsbrief?

Dat soort statements is er alleen voor de privacy freaks, de rest van de mensen zal het worst wezen.

Badge

Hoi commuters, welkom op de NS Community. 

De nieuwsbrief wordt aan jou persoonlijk toegezonden en bevat primair advertenties over NS producten en diensten, maar het is toegestaan om in dergelijke nieuwsbrieven ook advertenties van derden op te nemen. Wat niet toegestaan is, is dat we jouw gegevens delen met derde partijen ten behoeve van reclame. De algemene regel is dat verstrekken van persoonsgegevens aan derde partijen alleen mag als dat verenigbaar is met het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld. Zo is er wel een uitwisseling van gegevens tussen verschillende vervoerders en met TLS ten behoeve van het gebruik van de OV-chipkaart of een reisproduct. Je gegevens zullen echter niet worden doorgegeven aan de zorgverzekering in de advertentie of een andere derde partij. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook al is het toegestaan, ik vind het niet wenselijk dat er in een NS nieuwsbrief die bedoeld is voor informatie over NS en advertenties van NS producten ook advertenties van andere bedrijven dan NS staan. Dat is niet de reden waarom ik heb aangevinkt om de nieuwsbrief de ontvangen. What's next, meerdere pagina's met niet NS advertentie meuk in Spoor? 

Als dit vaker gaat gebeuren in de nieuwsbrief vink ik de optie wel uit in MijnNS, zeker omdat ik eigenlijk toch nooit gebruik maak van de NS aanbiedingen. 

Reputatie 7
Badge +3

Op de schermen in de trein is de laatste tijd ook reclame van een ziekenfonds te zien inderdaad. Men lijkt begonnen te zijn met experimenteren met het eerder al geopperde idee. 

Die heb ik gemist aangezien ik al een tijdje geen trein van binnen heb gezien. Zit NS soms zo op zwart zaad dat dit soort advertenties in nieuwsbrieven en treinen nodig zijn?  

Zijn de advertenties op stations billboards al weer terug trouwens?

Reputatie 7
Badge +3

Ziekenfonds? :grinning:

Dat is zo 2005.

Reputatie 7
Badge +3

Haha, toen Henk nog een klein Henkie was en Kids Vrij had :rofl:

Kom uit de provincie hè, loop een beetje achter. Kreeg gisteren commentaar dat sofi-nummers ook al lang niet meer bestaan. We begrijpen elkaar 😉

Reputatie 7
Badge +3

Heb je thuis soms ook nog zo'n telefoon als deze?

Ik weet nog dat ons eerste abonnee nummer maar 5 cijfers had. 

Jup, aantal exotische modellen ook, functionerend inclusief draaischijf en bel. 

Gaat wel erg off-topic zo :)

Reputatie 7
Badge +3

Ja, enigszins off-topic, het is vast weer zaterdagavond met niks leuks op TV. Oh ja, ergens 2 vechtende mannen in Arnhem of zo. Beter dat zij elkaar in elkaar meppen dan dat iemand dat doet met conducteurs.

Op zich is reclame natuurlijk niets nieuws, vroeger waren er al treinen die compleet voorzien waren van reclame. En KLM zou graag weer een blauwe KLM trein hebben.  Maar nu wordt je zo veel meer overvoerd met reclame dat ik echt niet zit te wachten op nog meer reclame.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het nog steeds over treinnummers en niet over “ritnummers”. Een ritnummer associeer ik met een bus en niet met een trein.

Het beleid bij reisinformatie is om te spreken over ritnummers, want treinnummers is ambigu. Ik heb daar meermaals voor op mijn kop gehad. 

Reputatie 7
Badge +3

Leer het dan ook eens Henk :laughing:

Maar sommige dingen zijn moeilijk af te leren. Zo hadden wij op de werk op de oude toetsenborden voor het mainframe PF toetsen 1 t/m 24 zitten, zoiets als hieronder dus.

Later met de Windows PC's/laptops alleen nog F1-12.  Vooral degene die lange tijd met de oude PF-toetsen hadden gewerkt spraken nog over PF zoveel om een bepaalde functie uit te voeren. Was er ook niet uit te krijgen en degene die er nog kort werkten en de tijd van de PF-toetsen niet hadden meegemaakt keken daar wel eens verbaasd over op. En ja, ik ben zelf uit ook die PF toetsen-tijd. :grin:

Reputatie 7
Badge

What's next, meerdere pagina's met niet NS advertentie meuk in Spoor? 

Juist Spoor is @Momo van voor tot achteren één en al reclame, dat je dat nog niet in de gaten had.

Dacht je echt dat al die hotels, restaurants en bezienswaardigeden zomaar toevallig en voor niets in dat blad voorbij komen ?

Reputatie 7
Badge +3

Ik had toch wel gedacht dat je zou weten wat ik daarmee bedoel, ik had namelijk niet de indruk dat je dom was.

Het gaat om dingen die geen enkele relatie hebben NS of een treinreis ergens naar toe zoals een dagje uit of weekendje weg. De zorgverzekering advertentie in de laatste nieuwsbrief is daar een goed voorbeeld van. Maar ook die voor de BankGiroLoterij in de laatste Spoor of die voor Hello Fresh in de vorige editie. Als Spoor vol komt te staan met dit soort advertenties waarmee je al wordt dood gegooid in andere tijdschriften, via billboards, online of via folders bijgevoegd bij bestellingen bij diverse webshops, dan houdt het voor mij wel op en mag NS de reclamefolder lekker houden.       

Reputatie 7
Badge +3

Het beleid bij reisinformatie is om te spreken over ritnummers, want treinnummers is ambigu. Ik heb daar meermaals voor op mijn kop gehad. 

Het is alleen ambigu bij NS. Bij alle spoorwegmaatschappijen in Europa wordt gesproken over “Zugnummer”, “numéro du train”, “número do comboio”, “train number” etc.

Ik ben er ook geen voorstander van, maar dat is wat ik destijds te horen kreeg. Ik blijf het gewoon treinnummers noemen :)

Reageer