beantwoord

Gebruik Voordeelurenabonnement

  • 2 januari 2021
  • 5 reacties
  • 358 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Onderwerp: Ongebruikte Voordeelurenabonnement,

 

Mijn vrouw en ik hebben een Voordeelurenabonnement, 1e klas met Keuzendagen. Dat loopt van 15 februari 2020 tot en met 14 februari 2021.

Omdat wij tot de risicogroep behoren konden wij tot nu toe geen gebruikmaken van onze abonnement. Vraag: kunnen wij het gehele of gedeeltelijk van onze abonnementsgeld terugkrijgen? Het is een heel bedrag, nl. € 234,00 (2x117). Enige coulance lijkt ons wel gepast. Wij denken dat het beter is om voorlopig onze abonnement op 'Hold’ te zetten.

.

 

icon

Beste antwoord door Thom 2 januari 2021, 22:57

U kunt een klassiek voordeelurenabonnement op saldo niet pauzeren. U kunt het wel per direct stopzetten als u op de site uw VDU omzet naar Flex zonder abonnement. Dat kost niets, en dus ook het abonnement niet. In dat geval krijgt u het vooruitbetaalde geld voor een deel terug. In uw geval zal dat ongeveer voor een maand zijn.

 Als u papieren keuzedagen heeft, mag u die nog tot de aangegeven einddatum gebruiken, ook al heeft u het VDU opgezegd. Bedenk wel dat u voor 1 juli een nieuw Dalvoordeelabonnement met nieuwe keuzedagen aan moet vragen. U kunt het daarna niet meer krijgen. Wat u pauzeren noemt, is dus niet mogelijk, maar met deze omweg komt het op ongeveer hetzelfde neer.

 

U krijgt geen geld terug voor uw abonnement wanneer u het niet heeft gebruikt. Dat is NS-beleid. De overheid heeft geadviseerd niet te reizen, maar het was zeker mogelijk. Wel onverstandig, imho. Het heeft u wat geld gekost, en dat is sneu, maar mogelijk heeft u zich een nare ziekte bespaard.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Op 11 januari j.l. reisde ik naar mijn alleenstaande gehandicapte broer die ik door de pandemie lang niet had gezien. Als houder van een OVkaart met korting kon ik reizen met mijn door de crisis nauwelijks gebruikte OVpas -Keuzedag. Als jarenlange houder van deze pas dacht ik inmiddels de regels wel te kennen. Na 9:00 uur stapte ik op de trein, nam geen fiets mee omdat ik dan tussen 16:00 en 19.00 uur niet terug kon, en kwam monter ‘smiddags om 17:30 weer thuis. Bij het uitchequen bleek ik voor de terugreis het volle pond te moeten betalen, zelfs zonder korting. Ik dacht misschien niet ingechequed te hebben en wilde de fout herstellen door het bedrag te laten terugstorten.

Wat blijkt: de voorwaarden zijn veranderd. Wat mij via de pers bekend was was dat de keuzedagen voortaan het hele jaar konden worden gebruikt. Een sympathiek gebaar van NS tegemoetkomend aan de overheidsadviezen  om zo min mogelijk te reizen, dacht ik….  Je hebt er wel voor betaald. Dat de NS per 1 januari 2021 beperkingen heeft gesteld aan de reistijden met korting en op de Keuzedagen is me volledig ontgaan en is ook op geen enkele manier via de pers naar buiten gekomen.
Ik zat dus niets vermoedend in een praktisch lege trein en betaalde het volle spitstarief, terwijl ik in het bezit ben van een betaalde OVkortingspas met betaalde Keuzedagen die ik in deze Coronatijd nauwelijks kan gebruiken. Geweldig onplezierige verrassing  NS om de reismogelijkheden in deze tijd nog eens extra te beperken en dan ook nog het volle pond te laten betalen.


Over de wijzigingen in Voordeelurenabonnement en bij Keuzedagenabonnementen zijn abonnementhouders in najaar 2019 en september 2020 per brief of e-mail op de hoogte gebracht.

@Puck49 Welkom op dit forum.

 

De verandering van abonnementen wordt in onderstaand topic uitgelegd. Als het goed is bent u daar wel degelijk van op de hoogte gebracht.

 

 

Op 11 januari j.l. reisde ik naar mijn alleenstaande gehandicapte broer die ik door de pandemie lang niet had gezien. Als houder van een OVkaart met korting kon ik reizen met mijn door de crisis nauwelijks gebruikte OVpas -Keuzedag. Als jarenlange houder van deze pas dacht ik inmiddels de regels wel te kennen. Na 9:00 uur stapte ik op de trein, nam geen fiets mee omdat ik dan tussen 16:00 en 19.00 uur niet terug kon, en kwam monter ‘smiddags om 17:30 weer thuis. Bij het uitchequen bleek ik voor de terugreis het volle pond te moeten betalen, zelfs zonder korting. Ik dacht misschien niet ingechequed te hebben en wilde de fout herstellen door het bedrag te laten terugstorten.

Wat blijkt: de voorwaarden zijn veranderd. Wat mij via de pers bekend was was dat de keuzedagen voortaan het hele jaar konden worden gebruikt. Een sympathiek gebaar van NS tegemoetkomend aan de overheidsadviezen  om zo min mogelijk te reizen, dacht ik….  Je hebt er wel voor betaald. Dat de NS per 1 januari 2021 beperkingen heeft gesteld aan de reistijden met korting en op de Keuzedagen is me volledig ontgaan en is ook op geen enkele manier via de pers naar buiten gekomen.
Ik zat dus niets vermoedend in een praktisch lege trein en betaalde het volle spitstarief, terwijl ik in het bezit ben van een betaalde OVkortingspas met betaalde Keuzedagen die ik in deze Coronatijd nauwelijks kan gebruiken. Geweldig onplezierige verrassing  NS om de reismogelijkheden in deze tijd nog eens extra te beperken en dan ook nog het volle pond te laten betalen.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt een klassiek voordeelurenabonnement op saldo niet pauzeren. U kunt het wel per direct stopzetten als u op de site uw VDU omzet naar Flex zonder abonnement. Dat kost niets, en dus ook het abonnement niet. In dat geval krijgt u het vooruitbetaalde geld voor een deel terug. In uw geval zal dat ongeveer voor een maand zijn.

 Als u papieren keuzedagen heeft, mag u die nog tot de aangegeven einddatum gebruiken, ook al heeft u het VDU opgezegd. Bedenk wel dat u voor 1 juli een nieuw Dalvoordeelabonnement met nieuwe keuzedagen aan moet vragen. U kunt het daarna niet meer krijgen. Wat u pauzeren noemt, is dus niet mogelijk, maar met deze omweg komt het op ongeveer hetzelfde neer.

 

U krijgt geen geld terug voor uw abonnement wanneer u het niet heeft gebruikt. Dat is NS-beleid. De overheid heeft geadviseerd niet te reizen, maar het was zeker mogelijk. Wel onverstandig, imho. Het heeft u wat geld gekost, en dat is sneu, maar mogelijk heeft u zich een nare ziekte bespaard.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het ‘on hold’ zetten zult u zelf moeten doen, dat kan zonder verdere kosten via de NS Flex webshop of door via de klantenservice het Voordeelurenabonnement te beëindigen.

Een Dal Voordeel abonnement op saldo (met Keuzedagen) kan tot in ieder geval 30 juni 2021 nieuw besteld worden.

De voorwaarden en prijs van het Voordeelurenabonnement zijn per 1 januari gelijk aan die van Dal Voordeel op saldo. Daarover heeft u in oktober 2019 (en in de afgelopen maanden nogmaals) bericht gehad.

Restitutie voor verlopen keuzedagen en/of het niet reizen met het abonnement is niet mogelijk.

Reageer