beantwoord

Geld terug ivm. boom op spoor.

Ik wil graag weten waar ik mijn verzoek voor restitutie kan indienen.

Bijvoorbaat dank,

Lloyd Kerr

icon

Beste antwoord door Denice NS 4 maart 2020, 17:22

Als ik het een beetje goed heb begrepen is de rit Amsterdam Bijlmer - Nijmegen wel in- en uitgecheckt en dus al € 19,20 betaald. Echter is er op Amstel een check-in zonder check-uit met als resultaat dat er € 20 is afgeschreven dat gerestitueerd moet worden.

Hiervoor kan je het beste contact opnemen met onze Klantenservice. Het snelste is via Facebook, Twitter of onze Chat.

Bekijk origineel

20 reacties

Goedenavond Bigtree. Welkom bij de NS Community.

Het ingehouden instaptarief is verrekend met de kosten voor de rit Amsterdam Amstel naar Nijmegen. Dit kost normaliter € 19,70, wat betekent dat de restitutie in die zin correct is. Als ik het goed begrijp zou je de kosten van Amsterdam Amstel - Amsterdam Bijlmer Arena graag gerestitueerd willen zien omdat je dat gedeelte met de metro hebt afgelegd. Als je dit uitlegt aan een collega van de klantenservice moet dat goed komen. Je kan contact met ons opnemen via: FacebookTwitterChat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Reputatie 7
Badge +3

Is er dan op Bijlmer Arena niet opnieuw ingecheckt voor de trein naar Nijmegen? Dat haal ik niet uit het verhaal. 

@Momo Jammer genoeg is dat niet het geval geweest. Ik heb op Amstel 20 euro op mijn kaart gezet en heb vervolgens op Station Bijlmer Arena weer 25 euro moeten bijladen omdat ik niet had uitgecheckt bij NS en ook niet had ingecheckt bij de GWB. Ik heb 45 euro uitgegeven omdat mijn studentenreisproduct nog niet klaar stond om de machine bij Amstel, erg vervelend.

@Sascha NS Ik begrijp dat dit de normale procedure is maar als er een boom op het spoor ligt en daardoor rijdt de trein niet, dan lijkt me dat de normale procedure niet toepasselijk is. Een boom op het spoor is gelukkig niet normaal, toch?

Reputatie 5
Badge

Er ontbreekt dus een uitcheck bij de NS waardoor er een instaptarief van €20 is ingehouden. Bovendien ontbreekt er een incheck bij de GVB, waardoor er €4 instaptarief is ingehouden. U zou dus graag de €20 instaptarief terug willen krijgen, omdat u niet met de trein heeft gereisd van Amstel naar Bijlmer? Ik snap alleen niet hoe u het perron op Bijlmer op bent gekomen als u aangeeft niet in te hebben gecheckt op Bijlmer. De reis Bijlmer - Nijmegen hoort een aparte transactie te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad loklok8, er moet dan toch weer opnieuw ingecheckt zijn op Blijmer. Dan zou je de volgende situatie hebben gehad

• Inchecken Amstel: inhouden instaptarief €20
  • Vergeten uit te checken: foetsie €20
  • Vergeten in te checken GVB
  • Uitchecken GVB: inhouden instaptarief €4 vanwege niet inchecken
  • Inchecken Bijlmer-Arena: nogmaals inhouden instaptarief €20

Omdat de eerste €20 instaptarief is ingehouden en foetsie is, was er geen saldo genoeg meer en moest er weer opgeladen worden.  Als bovenstaande het geval is, dan heeft TS 2 keer aan NS betaald, 1 keer €20 instaptarief waarmee niet gereisd is en nu slechts €0,30 restitutie wordt betaald en nogmaals voor een reis van Bijlmer-Arena naar Nijmegen. Dat zou verklaren dat TS de eerste €20 terug wil.

Reputatie 5
Badge

Als dit zo klopt dan kan TS nog eventueel €2,28 terug krijgen van het GVB voor de ontbrekende incheck op Amstel. Omdat daar in principe ook €4 instaptarief is ingehouden en de ritprijs maar €1,72 is.

Reputatie 5
Badge

Ik heb 45 euro uitgegeven omdat mijn studentenreisproduct nog niet klaar stond om de machine bij Amstel, erg vervelend.

Het SRP stond misschien wel klaar, maar die heeft u niet op kunnen halen omdat u nog ingecheckt stond. Is het inmiddels wel gelukt met ophalen?

Badge +3

Dit lijkt helemaal nergens op, en NS rekent zich rijk door te doen alsof iemand op Amstel ingecheckt is met Nijmegen als bestemming en daar niet uitgecheckt?

Edit: Of andersom, wel uitgecheckt in Nijmegen maar gezegd (tegen klantenservice) dat er vanaf Amstel gereisd is? Hoe dan ook klopt het niet.

Reageer dus gerust op die mail dat het echt wel heel anders was. Voeg desnoods een overzicht toe van je OV-chip reishistorie waar alles in staat.

Van GVB kan je inderdaad ook nog een bedrag terug krijgen, als er een in/uitcheck mist egens tussen Amstel en Bijlmer.

Zie daarvoor www.uitcheckgemist.nl na enkele dagen. Reizen met NS claimen kan daar al een tijdlang niet, je krijgt dan een foutmelding (geeft op zich niet, je hebt 180 dagen de tijd).

Reputatie 5
Badge

Als TS heeft ingecheckt op Bijlmer en vervolgens heeft gereisd naar Nijmegen dan klopt het dat hij twee keer voor zijn reis heeft betaald. Als hij niet heeft ingecheckt op Bijlmer, maar op een andere manier door de poortjes heen is gekomen dan hoort hij €0,80 terug te krijgen (Bijlmer - Nijmegen kost €19,20) anders zou hij niet voor zijn reis betaald hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn bovenstaande scenario is er eigenlijk op gebaseerd dat TS aangaf op Blijmer €25 te moeten bijladen. Dat bijladen zou niet nodig zijn wanneer er niet opnieuw was ingecheckt op Bijlmer.

Badge +3

Mijn bovenstaande scenario is er eigenlijk op gebaseerd dat TS aangaf op Blijmer €25 te moeten bijladen. Dat bijladen zou niet nodig zijn wanneer er niet opnieuw was ingecheckt op Bijlmer.

Precies, want op Bijlmer kan je niet van GVB naar NS zonder poortjes. Dat de eerste incheck op Amstel was vindt NS blijkbaar belangrijker maar als ze het goed doen krijg je gewoon minimaal €20 terug (incheck Amstel telt niet want je hebt een metro naar Bijlmer genomen en daar pas een trein, mét incheck want dat kan niet anders daar).

Plus nog een bedrag van GVB (wegens het overslaan van de paaltjes op Amstel) maar dat moet je zelf regelen.

Reputatie 5

War momo uitlegt is natuurlijk de gangbare gang van zaken, wat iedereen die de situatie op Amstel kent wel zou moeten kunnen bergijpen. Al blijf ik bij mijn standpunt dat men tenminste van een gestudeerde student wat meer inzicht zou moeten kunnen verwachten in ons uiterst gecompliceerde in deze wereld onnavolgbare OV-chipkaartsysteem. Wat hij dus nu ook wel zal missen is de vergoeding vanwege opgelopen vertraging.

Moet overigens dus wel een heel kieskeurige boom zijn geweest die NS wel raakt en die metro ernaast niet. Daar zou je haast ook nog wat van gaan denken.

Als ik het een beetje goed heb begrepen is de rit Amsterdam Bijlmer - Nijmegen wel in- en uitgecheckt en dus al € 19,20 betaald. Echter is er op Amstel een check-in zonder check-uit met als resultaat dat er € 20 is afgeschreven dat gerestitueerd moet worden.

Hiervoor kan je het beste contact opnemen met onze Klantenservice. Het snelste is via Facebook, Twitter of onze Chat.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er precies gebeurd is. Hoewel ik naar aanleiding van de reacties wel een idee heb wat @Bigtree is overkomen.

1. Ingecheckt bij NS op Amsterdam Amstel.
  2. Met de metro gereisd van Amsterdam Amstel naar Amsterdam Bijlmer ArenA.
  3. Uitgecheckt bij de metro op Amsterdam Bijlmer ArenA.
  4. Ingecheckt bij NS op Amsterdam Bijlmer ArenA.

Zelfs na alle verbeteringen die zijn doorgevoerd op Amsterdam Amstel en Duivendrecht dan nog valt niet te voorkomen dat wanneer iemand met een vervoerder reist waarbij niet is ingecheckt dit fout gaat.

Het toont maar weer eens aan dat de kans op een fout maken tijdens het reizen nog steeds op de meest onverwachte momenten kan voorkomen. Amsterdam Bijlmer ArenA is dan ook nog eens een speciaal geval omdat de metrosporen en -poortjes geheel afgescheiden zijn van de sporen van NS, precies het tegenovergestelde van de situatie op Amsterdam Amstel en Duivendrecht.

Badge +3

Op Bijlmer is het simpel, je komt poortjes tegen (GVB naar NS).

TS heeft dus gewoon netjes ingecheckt daar (en uitgecheckt in Nijmegen, geen idee of daar poortjes zijn en dat doet er ook niet toe).

Maar de screenshot zegt Amstel en dat klopt niet. Die incheck sowieso terug dus, en € 0,50 voor Bijlmer-Nijmegen erbij (wegens € 19,20 i.p.v. € 19,70).

Badge +3

Al blijf ik bij mijn standpunt dat men tenminste van een gestudeerde student wat meer inzicht zou moeten kunnen verwachten in ons uiterst gecompliceerde in deze wereld onnavolgbare OV-chipkaartsysteem

Je spreekt daar jezelf bijna tegen, want wat zouden niet-studenten dan zelf maar moeten uitvogelen?

. Wat hij dus nu ook wel zal missen is de vergoeding vanwege opgelopen vertraging.

Dat doet er op zich niet zoveel toe, want er reed een GVB metro naar Bijlmer en vanaf daar een trein naar Nijmegen blijkbaar.

Heb ook niet het idee dat @Bigtree zich daar erg druk over maakt (€ 19,20 vanaf Bijlmer of € 19,70 vanaf Amstel naar Nijmegen).

Die € 2,28 die je teveel betaald hebt voor de metro wel even bij GVB of via uitcheckgemist.nl terug claimen natuurlijk (instaptarief € 4,00, werkelijke reiskosten € 1,72)

Reputatie 7
Badge +3

Al blijf ik bij mijn standpunt dat men tenminste van een gestudeerde student wat meer inzicht zou moeten kunnen verwachten in ons uiterst gecompliceerde in deze wereld onnavolgbare OV-chipkaartsysteem

Je spreekt daar jezelf bijna tegen, want wat zouden niet-studenten dan zelf maar moeten uitvogelen?

Het zou ook best een situatie kunnen zijn waarin TS door het niet rijden van de trein vanaf Amstel dan maar zsm de metro nam  en daarbij zo gehaast was dat hij daarbij het uitchecken vergat.  Je kan soms dingen normaal gesproken heel goed weten, maar als je opeens haast heb spontaan vergeten. 

Badge +3

Zoals ik het lees en zie (de screenshoy) is er maar één scenario mogelijk.

Ik zal het kort houden, gewoon €20,50 terug claimen dus (onterechte incheck Amstel plus het verschil naar Nijmegen vanaf Bijlmer), en voor het GVB deel zelf regelen (via uitcheckgemist).

Dat TS @Bigtree Lloyd een student is doet er totaal niet toe, maar volgens @bahnrider moeten hoger opgeleiden alles maar weten of zelf uitzoeken?  Let op, want MBO is ook student tegenwoordig hè, dus geen scholier meer!

Voorlopig (totdat het SRP werkt) voltarief dus, en dan zeker een reden om ALLE claims op te eisen natuurlijk!

Denk dat Lloyd genoeg weet verder. :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat @Momo de beste verklaring heeft.

Door het niet-rijden van een trein vanaf Amsterdam Amstel is @Bigtree in alle consternatie vergeten om te checken van NS naar GVB op Amsterdam Amstel alvorens met de metro naar Amsterdam Bijlmer ArenA te reizen. Het vergeten van deze handeling heeft deze sleep aan problemen opgeleverd. 

Deze casus geeft aan hoe ingewikkeld en weinig vergevingsgezind het systeem is.

Reageer