beantwoord

Geld terug voor taxikosten

• 27 oktober 2018
  • 9 reacties
  • 480 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Hallo, afgelopen zomer op 23 Augustus ben ik met een vriend naar een festival in Reading in Engeland gegaan met de trein. We waren een uur eerder vertrokken dan ik oorspronkelijk had gepland om zeker te weten dat we de Eurostar in Brussel zouden halen.

In Oss raakten we gestrand. Het was compleet onduidelijk of er überhaupt nog treinen zouden rijden, en we hebben misschien wel een uur gewacht. Toen hadden we maar een taxi gebeld om naar breda te komen waar we onze volgende trein moesten halen. Twee andere reizigers zaten in dezelfde taxi met ook de eurostar als bestemming. Zij vertelden dat een conducteur van de NS de kosten meteen had vergoed voor ze, dus wij gingen er van uit dat onze kosten ook vergoed zouden worden als wij het zouden verzoeken wanneer we thuiskomen.

Mijn reisgenoot probeerde dit toen we eenmaal thuis waren, en hem werd verteld om een brief te sturen met alle tickets. Het bonnetje van de taxi zat daar ook bij en daar hebben wij geen kopie meer van omdat mijn mobiel laatst is stukgegaan. Als reactie op deze brief hebben we te horen gekregen dat het alleen maar vergoed had kunnen worden als er geen treinreis meer mogelijk was.
Toen wij gestrand waren was het onduidelijk en onzeker of er nog een trein zou komen, en het was absoluut zeker dat er geen trein meer zou komen die ons op tijd in brussel zou krijgen.

Ik vind het ontzettend oneerlijk dat wij 100 euro hebben moeten betalen terwijl die andere reizigers het gewoon vergoed kregen en het voor ons overduidelijk een geval van stranding was en een taxi bellen de enige optie was.
icon

Beste antwoord door Tamzin 27 oktober 2018, 09:30

Taxikosten worden alleen vergoed als die taxi wordt genomen met goedkeuring door NS personeel. Als u op eigen initiatief zonder vooraf NS personeel te raadplegen een taxi neemt zijn de kosten voor eigen rekening. Het kan uiteraard niet zo zijn dat iedereen maar op eigen initiatief taxi's neemt bij vertragingen en vervolgens de rekening naar NS stuurt.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Taxikosten worden alleen vergoed als die taxi wordt genomen met goedkeuring door NS personeel. Als u op eigen initiatief zonder vooraf NS personeel te raadplegen een taxi neemt zijn de kosten voor eigen rekening. Het kan uiteraard niet zo zijn dat iedereen maar op eigen initiatief taxi's neemt bij vertragingen en vervolgens de rekening naar NS stuurt.
Hoe konden wij dat weten? Als die andere mensen voor dezelfde reden hun kosten vergoed kregen waarom wij dan niet?
Bovendien werd er niks daarover gezegd in de reactie op de brief die mijn reisgenoot gestuurd had. Zelfs de taxichauffeur zei dat we het vergoed zouden krijgen als we het bonnetje zouden laten zien.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is precies de redenering die niet klopt. NS vergoedt alleen na goedkeuring van een conducteur. Op die manier wordt voorkomen dat mensen proberen een taxi te nemen op kosten van NS, en dus feitelijk op kosten van uw medereizigers. Waarom moeten die hier aan meebetalen, kun je je afvragen. Als NS dat zou vergoeden is het hek van de dam. U heeft het niet aan NS van te voren gevraagd, maar op eigen intitiatief gedaan en ziet dan een ander die wel correct heeft gehandeld, het vergoed kreeg.

Daarom kregen zij het wel en u niet, zo simpel is het. Het is eerlijk dat mensen die zich aan de procedure houden, die vergoeding wel krijgen en mensen die maar een taxi nemen en dat door anderen willen laten betalen niet. NS is dus voor redelijke argumenten ontvankelijk maar kan niet iedereen die maar vindt dat hij een taxi mag nemen, grote bedragen geld uit te geven. Als er geen bonnetje is, is het voor de mensen die het moeten beoordelen al helemaal niet geloofwaardig, maar het wordt sowieso normaal niet vergoed.

Dat u moet betalen voor een taxi is normaal, u heeft hem zelf genomen. Daar is niks oneerlijks aan. Er is geen beginnen aan dit zonder toestemming van NS vooraf te doen. Het wordt dan een pure graairegeling. Veel mensen zijn eerlijk, maar helaas te veel niet en er zijn er nogal wat die alleen in het eigen voordeel handelen en daar nog een zielig verhaal bij bedenken ook. Ze zijn op het forum wel te vinden.

U kunt zich wel beroepen op wat een taxichauffeur zegt maar dat is niet zo relevant.

Uw medereizigers willen wel meebetalen om mensen in noodgevallen thuis te kunnen laten komen, maar niet aan oncontroleerbare verhalen waar nog niet eens een bewijs voor is ook. NS zou buitengewoon naïef zijn als men alles maar zou geloven. In de praktijk wordt in controleerbare krepeergevallen nog wel eens vergoed en NS toont daarmee zijn menselijke kant.

Leuk of niet, zo werkt het en het kan ook moeilijk anders, willen de kosten voor de betalende klanten beheersbaar blijven. Als iedereen maar een taxi mag nemen bij ongemak en achteraf vergoed krijgt, is het hek van de dam en niet alle Nederlanders zullen daar verantwoord mee omgaan.
Reputatie 7
Badge +3
Bovendien werd er niks daarover gezegd in de reactie op de brief die mijn reisgenoot gestuurd had. Zelfs de taxichauffeur zei dat we het vergoed zouden krijgen als we het bonnetje zouden laten zien.
Een taxichauffeur kan natuurlijk makkelijk roepen dat een ander de rekening betaalt maar zo werkt het natuurlijk niet.
Reputatie 5
Badge
Dit topic is één van velen die er op het serviceforum zijn over het onderwerp taxikosten. Klaarblijkelijk is de informatievoorziening richting gestrande reizigers onvoldoende. Taxikosten worden niet vergoed wanneer iemand op eigen initiatief een taxi neemt. Dat is beleid van NS. Echter, dat beleid is nauwelijks terug te vinden op de website, op stations of in de treinen. In een stressvolle situatie kan ik me voorstellen dat iemand veronderstelt dat NS de taxi zal vergoeden. Het lijkt mij wijs om de informatievoorziening over taxivervoer bij strandingen te verduidelijken en veel pro-actiever naar de reiziger te communiceren.
Reputatie 7
Badge +3
Hier staat wat te doen als je niet verder kunt reizen door storingen e.d.: https://www.ns.nl/klantenservice/trein-gestrand/reis-vervolgen.html

U zegt dat u de taxi deelde met mensen waarvan de taxi door NS vergoed zou worden. Hebben deze mensen de taxikosten moeten voorschieten?
De procedure is dat als NS een taxi regelt, de NS de taxikosten voorschiet. De reiziger hoeft een door NS geregelde taxi nooit zelf voor te schieten.
Als de medereizigers niets hebben hoeven te betalen omdat het op rekening was van NS, dan kunt u uw geld terugvragen bij de taxichauffeur. De rit was immers dan al door NS betaald, dus in feite kreeg de chauffeur dubbel betaald voor een en dezelfde rit.
Reputatie 7
Badge +3
Twee andere reizigers zaten in dezelfde taxi met ook de eurostar als bestemming. Zij vertelden dat een conducteur van de NS de kosten meteen had vergoed voor ze, dus wij gingen er van uit dat onze kosten ook vergoed zouden worden als wij het zouden verzoeken wanneer we thuiskomen.
De twee andere reizigers hebben dus correct gehandeld door naar de conducteur te gaan en de kwestie voor te leggen. De conducteur heeft dan het één en ander geregeld. U heeft op eigen houtje gehandeld en aangenomen dat uw kosten dan ook achteraf vergoed zouden worden. Dat is een foute aanname. U had ook naar de conducteur moeten gaan of op andere wijze contact op moeten nemen met NS (telefonisch, informatiepaal op perron).
Reputatie 7
Badge +3
Dit lijkt me typisch een geval van overmacht dat je zou kunnen claimen op je reisverzekering. Maar zonder bewijsstukken wordt dat een tamelijk kansloze affaire.

Reageer