beantwoord

Geld terug vragen

  • 6 March 2023
  • 7 reacties
  • 214 Bekeken

Beste heer, mevrouw, 

Op 10 februari wilde ik in de avond terug van Amsterdam Centraal naar Bussum Zuid maar alle treinen vielen uit. Ik had mijn ov fiets ingeleverd en zag toen op de NS app dat de treinen vervielen. Ik had van tevoren alle treinen bekeken en wilde de trein van 1:43 nemen. Er stond toen nog niks over deze reis dat het zou vervallen. Er zat toen niks anders op dan een taxi/Uber naar mijn huis nemen. Kan ik deze kosten declareren?

 

Ik hoor graag van u.

met vriendelijke groet

Jannajen

icon

Beste antwoord door Stijn NS 6 March 2023, 15:03

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemiddag Jannajen en welkom bij de NS Community.

Op het moment dat jij jouw eindbestemming niet meer kunt bereiken door uitval of vertraging aan onze kant, hebben wij een zogenaamde thuisbrengplicht. Dat houdt in dat wij alternatief vervoer moeten regelen om ervoor te zorgen dat je alsnog die bestemming kan bereiken. Belangrijk is echter wel dat je daarvoor op het moment contact met ons op neemt, want wij moeten wel weten dát zoiets geregeld moet worden.

Per definitie worden zelf geregelde taxikosten niet vergoed, tenzij daar expliciet toestemming voor is gegeven door omstandigheden. Als daar een toestemming voor is gegeven dan kun je contact op nemen met onze Klantenservice, gezien deze dan onder jouw klantgegevens is genoteerd.

Gezien daarvoor ook een bon van de taxikosten voor moet worden meegestuurd kun je het beste contact op nemen via Chat, Twitter of Facebook, gezien je dan een afbeelding kan meesturen. Op deze pagina vind je alle contactdetails.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf geregeld vervoer zonder vooraf contact hierover met de klantenservice is voor eigen rekening.

 

Reputatie 3

Is dat altijd zo? Of zijn er uitzonderingen?

Reputatie 7
Badge +3

Is dat altijd zo? Of zijn er uitzonderingen?

Zie reactie @Stijn NS 

Reputatie 7
Badge +1

Is dat altijd zo? Of zijn er uitzonderingen?

Als NS weigert iets te doen of als je de klantenservice (die 24/7 beschikbaar zou moeten zijn) niet te pakken krijgt. Maar dan is het wel een goed idee als er een spoor van een contact(poging) is, zoals een oproeppoging per telefoon.

Reputatie 7
Badge +3

Is dat altijd zo? Of zijn er uitzonderingen?

Als NS weigert iets te doen of als je de klantenservice (die 24/7 beschikbaar zou moeten zijn) niet te pakken krijgt. Maar dan is het wel een goed idee als er een spoor van een contact(poging) is, zoals een oproeppoging per telefoon.

Dat NS weigert iets te doen is iets wat reizigers beweren die zonder te wachten op door NS geregeld vervoer (ik ga geen uren wachten) en zonder contact met NS klantenservice zelf een taxi regelen.

Het is mij altijd wel gelukt om klantenservice te pakken te krijgen bij stranden of dreigen te stranden. Ik heb altijd gewacht op een oplossing: busvervoer, het weer gaan rijden van treinen. Ik heb ook wel van te voren gevraagd of kosten van alternatief vervoer vergoed werden (laatste keer OV-fiets) en kreeg dan te horen, dat wat je zelf regelde voor eigen kosten was. Ik heb 1x kosten gemaakt voor alternatieve route: metro in Amsterdam naar station waar wel nog een trein mijn kant opging. Die kosten kreeg ik niet vergoed en ook geen vertragingsvergoeding, omdat ik een stukje metro had gedaan. 

@WimJde regel is dat als je dreigt te stranden je zo snel mogelijk telefonisch contact opneemt met de klantenservice, om aan te geven dat je dreigt te stranden. Meestal wordt gezegd dat je zo dicht mogelijk bij je eindstation moet zien te komen met NS trein en als je niet verder komt weer contact op te nemen met de klantenservice. NS zorgt dan als het om de laatste reismogelijkheid gaat dat je thuis komt. Thuis is een rekbaar begrip bij NS. De ene wordt voor de deur afgezet, de ander bij een station.

De regels mbt stranden zijn niet duidelijk weergegeven. Zelfs hier bij de community is er verwarring over hoe je dan contact moet opnemen. Onlangs werd gesteld dat het alleen nog telefonisch kon en de infopaal vanwege privacy niet meer mocht. Echter zie ik dat er soms toch naar die infopaal verwezen wordt. 

Nb: infopaal is hetzelfde als service/alarmzuil

Reputatie 7
Badge +3

Dan is er ook nog het probleem dat onduidelijk is of je de blauwe knop van de alarm- en servicezuil nog wel mag gebruiken voor het regelen van alternatief vervoer bij strandingen.

Reageer