beantwoord

Geld terug zonder zitplaats eerste klas

• 3 september 2018
  • 18 reacties
  • 1093 Bekeken

Hallo,

Vandaag heb ik met een ticket voor de eerste klas van Amsterdam naar Apeldoorn gereden. Toen ik om 15:36 in Utrecht overstapte op de trein richting Enschede was de trein al over vol dus heb ik met mijn koffer 40 minuten tegen de deur aangedrukt gestaan met +- 10 man in een tussenkabine. Toen ik uiteindelijk bezweet (waarvan ik denk dat de helft maar van mijzelf was) aankwam in Apeldoorn belde ik met de klantenservice en kreeg ik te horen dat ik hiervoor niet mijn geld terug kan krijgen ook al had ik voor eerste klas betaald omdat het te fraude gevoelig is. Persoonlijk vind ik dit een super stom excuus omdat hij gewoon kan navragen aan zijn eigen collega of die trein echt zo over vol was. Hiernaast was het ook zo dat toen ik verder vroeg of hij dit ook niet een beetje raar vond hij direct zijn stem verheef, zei dat dit de normale procedure is en het gesprek zo snel mogelijk af wilde ronden.

Nu is mijn vraag of dit echt de regeling is van de NS?
Persoonlijk vind ik het niet kunnen om mensen meer te laten betalen om ze te garanderen van een betere plek en dan uiteindelijk ze van de slechtste plek in de trein te voorzien zonder geld terug te geven.

Alvast dank
icon

Beste antwoord door Iris NS 3 september 2018, 18:47

Welkom bij onze NS Community, Leon!

Wat balen dat je na het overstappen de pech had dat er geen zitplaats meer vrij was en dat je het gevoel hebt niet goed geholpen te zijn bij mijn collega. Wat Tamzin zegt klopt inderdaad. Voor binnenlandse vervoerbewijzen reserveer je geen zitplaats, waardoor er geen zitplaatsgarantie geboden wordt. Hierom kun je hier geen restitutie voor aanvragen. Voor een volgende keer zou je van tevoren in de Reisplanner Xtra app in de reisplanner de drukte-indicatie kunnen checken.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
In Duitsland wil men in steeds meer regiotreinen RE/RB en S-Bahn aan zitplaatsreservering in bepaalde rijtuigdelen beginnen. Op bepaalde trajecten in bepaalde regio's kan dat inmiddels al. Aan de automaat voor 1 euro te koop. Omdat er veel vraag naar is naar reserveringsmogelijkheid op drukke momenten. Iedereen in deze coupés wordt altijd gecontroleerd. En je kan als forens ook permanente zitplaats (Dauerreservierung) boeken. Topidee. Maar ik zie het bij ons niet gebeuren.
Nog een voordeel van een 1e klas ticket; bij drukte mag je ook staan in de 1e klas. Dat is vaak toch een stukje rustiger en relaxter dan in de 2e klas.
Badge +3
@Jouke NS
Volgens mij is er in je bericht iets niet helemaal goed gegaan, Ik denk dat je dit had willen quoten:
Bij mij is dan nog wel de vraag waar ik dan precies voor betaal?

Met een 1e klas ticket heb je een grotere kans op een zitplaats aangezien veel reizigers niet bereid zijn extra te betalen voor de 1e klas. Daarnaast krijg je een betere zitplaats doordat er meer beenruimte is.

De argumenten die hierboven zijn genoemd over het wel of niet controleren van de conducteur in de 1e klas neem ik ter harte en speel ik intern door.

Edit: quote gecorrigeerd, bedankt @iMark
Reputatie 7
Badge +3
Het verschil met een hotel is dat daar een reserveringssysteem geldt, bij de trein loop je nu eenmaal het risico dat er geen plaats is omdat zo'n systeem daar niet is.

Als bij een hotel je type kamer niet beschikbaar is is er overduidelijk sprake van een fout en dus is restitutie dan redelijk. Bij de trein koop je het risico dat er geen plaats is erbij.

In de weinige treinen in Japan die eerste klas (green car) hebben moet je om die reden ook verplicht reserveren.

Wel blijf ik vinden dat NS gezien de vele problemen toch eens moet nadenken wat men in de toekomst met de eerste klas wil.
Ik blijf het toch raar vinden dat de NS vindt dat als iemand een upgrade koopt dat je die niet hoeft te leveren. Op de site van de NS kan ik ook nergens vinden welke faciliteiten je koopt met een eerste klas ticket.
Bijvoorbeeld bij NS internationaal staat er wel:

Https://www.nsinternational.nl/nl/1e-klas-met-de-trein

Het gemak waarmee gezegd wordt dat als je een eerste klas ticket koopt dat de NS dan niet de extra dienst hoeft te leveren vind ik raar. Als je bij een hotel een duurdere kamer huurt en door overbezetting in een eenvoudigere kamer komt vind iedereen het normaal dat je ook het lage tarief betaald.

Ik ken de AVR en dat je recht om vervoerd te worden koopt, maar als dat echt het standpunt van de NS is dan zouden ze bij het verkoop van 1e klas vervoersbewijzen moeten vermelden dat je een kans op het plaatsnemen op een rode stoel koopt.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk niet dat het iets met denken te maken heeft als je denkt dat je in de eerste klas denkt te mogen zitten met een tweedeklaskaartje als de trein vol is. Dat is wensdenken - en dat is geen denken. Dat is eigenbelang met een rotsmoes.

Denk ik.

`
misschien is 'vinden dat ze' een betere bewoording dan 'denken dat ze'
den ik 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Ja dat is dus een reactie waar je niks aan hebt. Er rijden geen sprinters tussen Amf-Apd, dus je kan enkel de IC nemen. Het is in het verleden al eens vaker gezegd, en ik meende dat NS beloftes had gedaan? IEDERE losse ICM in de 160/1700 levert standaard problemen op in het weekend. Volstrekt kansloos. Ik was zo blij dat ik afgelopen weekend besloten had 1ste klas te rijden. Vanaf Apeldoorn was de 2de klas weer eens vol (richting Amf), daarna in Utrecht wederom 2de klas RAMvol tussen Ut en Gvc.
NS heeft het onzalige besluit genomen om per vandaag het ICM weer terug te verhuizen van Zwolle-Roosendaal naar de Noord/Oost ICs en DDZ weer te verhuizen naar Zwolle-Roosendaal. Overvolle treinen naar Groningen, Leeuwarden en Enschede zullen daarmee weer een normaal verschijnsel worden.
Badge +3
En er valt natuurlijk best wat te doen tegen de zwartrijders die met een tweedeklaskaartje in de eerste klas zitten. Maar dan moet er door de Hc's wel gecontroleerd worden en moeten er ook boetes geschreven worden. Het is niet voldoende om mensen weg te sturen. Ze moeten ook een boete krijgen want anders doen de calculerende burgers het in de volgende trein gewoon weer. Wanneer er consequent beboet zou worden is het snel afgelopen met het zwartrijden in de eerste klas.

Het frappante is dat het door de komst van poortjes op veel stations in de Randstad juist eenvoudiger zou moeten zijn om veel meer in de eerste klas te controleren of om in ieder geval daar te beginnen met de controles. Daar valt het meest te halen. Maar het lijkt wel of dergelijke eenvoudige logica niet zo aan NS besteed is.
Reputatie 7
Badge +4
Ik denk niet dat het iets met denken te maken heeft als je denkt dat je in de eerste klas denkt te mogen zitten met een tweedeklaskaartje als de trein vol is. Dat is wensdenken - en dat is geen denken. Dat is eigenbelang met een rotsmoes.

Denk ik.
Reputatie 7
Badge +3
Heel vervelend dat je betaalt voor 1e klas en niet in de 1e klas kunt reizen. Helaas is er zoals door anderen al gezegd geen mogelijkheid van geld terug. Nog vervelender is dat mensen met een 2e klas kaartje denken dat zij bij drukte in de 1e klas mogen zitten. Dit is niet zo en kan alleen in zeer uitzonderlijke gevallen door een conducteur toegezegd worden. Wat jij kan doen is proberen zo dicht mogelijk bij de 1e klas in te stappen, naar de 1e klas proberen te komen en als die vol is, vriendelijk vragen om een zitplaats in de hoop dat iemand met 2e klas kaartje opstaat. Mooier zou zijn als er een conducteur in de buurt is, maar bij drukte kan hij/zij zich wat moeilijker door de hele trein bewegen.
Reputatie 7
Badge +4
Bij controle komen er doorgaans wel een paar plaatsen vrij, hoe dat kan snap ik soms uiteraard ook niet. Er zijn op die manier genoeg zitplaatsen te creëren voor de betalende reiziger.

Gewoon de eerste klas vaak controleren. In België kan dat ook en de treinen zijn daar ook veilig.

In mijn beleving voelt dat eerlijker. U krijgt inderdaad geen geld terug. Dat kan ook niet, het is veel te fraudegevoelig.
Reputatie 6
Dit is uiterst zuur. Extra betalen om vervolgens op 2e klaswijze vervoerd te worden wegens drukte. Je verwacht ook geen volle 1e klas. Ik begrijp het fraudegevoeligheidsargument, maar wat als een klant op eigen initiatief contact legt met de conducteur en deze ter plekke constateert dat de 1e klas klant moet staan of hangen tegen een deur. Kan je dan niet met een aantekening oid op het ticket het prijsverschil terugkrijgen? Dat is service voor een goed betalende klant, die anders de volgende keer mogelijk de 1e klas links laat liggen of misschien alternatief vervoer zoekt. Wees wat flexibeler en hang niet star aan regeltjes! Het prijsverschil is toch peanuts voor NS. Het echte probleem is echter natuurlijk een korte trein. Is ook bekend op deze verbinding. Hopelijk verandert er hierin iets in de nieuwe dienstregeling.
Reputatie 2
Ja dat is dus een reactie waar je niks aan hebt. Er rijden geen sprinters tussen Amf-Apd, dus je kan enkel de IC nemen. Het is in het verleden al eens vaker gezegd, en ik meende dat NS beloftes had gedaan? IEDERE losse ICM in de 160/1700 levert standaard problemen op in het weekend. Volstrekt kansloos. Ik was zo blij dat ik afgelopen weekend besloten had 1ste klas te rijden. Vanaf Apeldoorn was de 2de klas weer eens vol (richting Amf), daarna in Utrecht wederom 2de klas RAMvol tussen Ut en Gvc.
Reputatie 7
Badge
Inderdaad kan het verstandig zijn om de reisplanner te raadplegen. Want dan kan je zien hoe druk het word en of de trein is aangepast (kleiner gemaakt) waardoor het ook weer drukker kan worden in de trein.
En natuurlijk moet je dan ook voor jezelf bedenken welke tijd je wil reizen en of het op zo'n tijd dan drukker is als op een rustiger moment.
Of je kan bijvoorbeeld ook een drukke trein laten gaan en een trein later nemen (of een trein vroeger). Of bijvoorbeeld een sprinter nemen die wel rustig is en dezelfde richting op gaat ofzo.
Welkom bij onze NS Community, Leon!

Wat balen dat je na het overstappen de pech had dat er geen zitplaats meer vrij was en dat je het gevoel hebt niet goed geholpen te zijn bij mijn collega. Wat Tamzin zegt klopt inderdaad. Voor binnenlandse vervoerbewijzen reserveer je geen zitplaats, waardoor er geen zitplaatsgarantie geboden wordt. Hierom kun je hier geen restitutie voor aanvragen. Voor een volgende keer zou je van tevoren in de Reisplanner Xtra app in de reisplanner de drukte-indicatie kunnen checken.
Dit klopt. Ook voor de eerste klas geldt geen zitplaatsgarantie maar uitsluitend de garantie dat uw wordt vervoerd.
Hey Tamzin, bedankt voor je reactie.

Is dit dan nogsteeds een excuus om slecht behandeld te worden door de klanten service?
En is dit dan niet 1 van de grootste problemen binnen de NS die ze dan snel op moeten lossen?
Reputatie 7
Badge +3
Dit klopt. Ook voor de eerste klas geldt geen zitplaatsgarantie maar uitsluitend de garantie dat uw wordt vervoerd.

Reageer