beantwoord

Goede communicatie voorkomt ook verwarring

Al vaker heb ik me verbaasd over de vaak onduidelijke communicatie in e-mails en op de site. Ik ben kennelijk niet de enige die dit zo ervaart, gezien de vele vragen op het forum over bijvoorbeeld de voorwaarden bij acties.

Vandaag ontving ik de NS Nieuwsbrief. Bij doorklikken op ‘Gewijzigde informatie op reisinformatieschermen’ kwam ik op de site terecht en las daar onderstaande tekst:
NIEUW: vanaf 21 maart brengen we de informatie op de reisinformatieschermen op het station in lijn met de Reisplanners. Dit betekent dat we bij geplande werkzaamheden of evenementen de aangepaste eindbestemming tonen en niet meer de oorspronkelijke eindbestemming. Ook ziet u op de schermen alleen nog de treinen die rijden en niet meer de treinen die zijn opgeheven. We hopen daarmee de verwarring of een trein nu wel of niet rijdt te voorkomen.
Ook gewijzigde vertreksporen tonen we niet meer, alleen de aangepaste vertreksporen.

Men hoopt verwarring te voorkomen, maar m.i. is de laatste zin alleen maar verwarrend. Wat is het verschil tussen gewijzigde vertreksporen en aangepaste vertreksporen?
Als een trein niet zoals gewoonlijk van spoor 2 vertrekt maar vanaf spoor 4, dan is spoor 2 zowel het aangepaste (naar 4) als gewijzigde (in 4) spoor. Spoor 4 is in deze context het nieuwe spoor.
Ik neem aan dat, om bij dit voorbeeld te blijven, op spoor 2 vermeld wordt dat het spoor gewijzigd is in 4 en op spoor 4 vermeld wordt dat het een nieuw spoor is.
In de Reisplanner wordt in dit geval 4 (in rood) weergegeven, zijnde het nieuwe vertrekspoor.

In de gedachtewereld van de schrijver is de tekst altijd duidelijk, maar hoeft het voor een buitenstaander niet te zijn. Voor publicatie anderen de tekst laten lezen kan heel nuttig zijn, want eenduidig opschrijven wat je bedoelt is niet zo eenvoudig.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 30 maart 2018, 20:39

Hallo Pimmetje, nogmaals welkom!

Goed dat je dit aankaart, ik begrijp de verwarring bij deze zin. Het gebruik van aangepast en gewijzigd zorgt hiervoor. Daarnaast denk ik ook dat zoals Robert aangeeft dit in de praktijk zijn weg wel zal vinden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de inhoud van onze communicatiemiddelen ook helder moet zijn. Mocht je weer iets soortgelijks opmerking laat het ons dan vooral weten.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Dus om een lang verhaal kort te maken?
Badge +3
Welkom op het forum!

Ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen en misschien even wennen is, en dat die e-mail nogal onduidelijk opgesteld is.

Als ze de schermen in lijn trekken met de info in de reisplanner voorzie ik dat treinen die niet rijden ook niet meer in de reisplanner getoond worden, wat dan wel weer zal leiden tot vragen als "Waar is de trein van ××:×× die eigenlijk in de planner hoort te staan?"

Goed dat je dit aankaart, ik begrijp de verwarring bij deze zin. Het gebruik van aangepast en gewijzigd zorgt hiervoor. Daarnaast denk ik ook dat zoals Robert aangeeft dit in de praktijk zijn weg wel zal vinden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de inhoud van onze communicatiemiddelen ook helder moet zijn. Mocht je weer iets soortgelijks opmerking laat het ons dan vooral weten.

Dat zal ik zeker doen.

N.a.v. de reactie van Trein-D zou ik zeggen: "misschien schuilt daarin wel het probleem; (te) kort schept verwarring en roept vragen op".

De reactie van Robert ontlokt mij ook een tweetal opmerkingen.
1. Mijn inzending ging niet over de onduidelijke tekst in de email, maar over de tekst op de site van NS.
2. Vervallen treinen worden in de huidige versie van de Reisplanner getoond, maar de kleur is grijs. Informatie dat een trein is uitgevallen is zinvolle informatie. Weglaten lijkt mij geen verbetering.
Als ze de schermen in lijn trekken met de info in de reisplanner voorzie ik dat treinen die niet rijden ook niet meer in de reisplanner getoond worden
Nee, de omschrijving in het bericht is wat onhandig, maar dit gaat om een wijziging waar al erg lang om gevraagd wordt. Momenteel zijn basisdagen (=BD, jaarplanning) de basis voor de informatie die o.a. op de borden komt, terwijl de reisplanner wel wordt bijgewerkt met wijzigingen uit specifieke dagen (=SD, dagplanning).

Concreet, rijdt de trein van Den Haag CS naar Groningen door werkzaamheden niet verder dan Zwolle, dan zou je in de reisplanner een sneltrein zien van Den Haag CS naar Zwolle. Dat staat in de planner alsof dat zo gepland is. Op de bebording zou een trein naar Groningen komen te staan, met daaronder 'Rijdt niet verder dan Zwolle'. Met deze aanpassing toont ook het bord een trein naar Zwolle.

Bij eenvoudige aanpassingen door werkzaamheden (ritverkortingen zoals in het voorbeeld) was het grootste probleem dat je erg goed moest kijken om die onderste balk te zien. Wanneer je als vaste reiziger niet op de hoogte was van werkzaamheden, dan was de kans groot dat je die onderste regel miste en dacht dat de trein gewoon naar Groningen ging.

In extremere gevallen gebeurde er nog veel gekkere dingen. Zo hebben we treinen Groningen-Zwolle-Amersfoort-Utrecht-Rotterdam gehad, die door werkzaamheden vanaf Amersfoort door gingen naar Amsterdam CS. Dat ging an sich nog wel goed, maar toen er treinen werden opgeheven door een verstoring kwam er in Amersfoort op de borden: "Sneltrein Amersfoort rijdt niet", doordat Amersfoort als eindbestemming werd gezien, omdat een ritverlegging én een opheffing niet kon. Dat zorgt natuurlijk helemaal voor ergernis, juist in de situatie waarin je dat niet wilt, want verstoring.

Een op de dag opgeheven trein zal gewoon worden getoond. Een trein die vanwege werkzaamheden helemaal niet in de dag/SD-planning zit, zal niet worden getoond.

Even uit mijn hoofd.
Reputatie 7
Badge +2
Vanmorgen een vraag van iemand op Twitter over die iedere ochtend de 3317 vanaf Hoogkarspel neemt, vertrektijd 4.53. En met haar stonden nog meer mensen te wachten op het perron.
Deze trein bleek vandaag niet te rijden, niets op de schermen, niets in de reisplanner, geen enkele melding van vervallen rit.
Antwoord op Twitter alleen maar dat deze niet in de reisplanner stond en niet uit de planning was gehaald.
Kijk je op OVtijden dan heeft deze vandaag pas vanaf Zaandam gereden,

Ik kan zo geen werkzaamheden vinden waardoor deze vervallen is tussen Enkhuizen en Zaandam.

De wijziging epr 21 maart is dus o.a.:

Ook ziet u op de schermen alleen nog de treinen die rijden en niet meer de treinen die zijn opgeheven. We hopen daarmee de verwarring of een trein nu wel of niet rijdt te voorkomen.

Het lijkt echter juist veel verwarring te veroorzaken.

Net zo iets als
https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/trein-7827-op-zondag-1-april-47434
Alleen hier waren hier wel werkzaamheden, al werd daar alleen een begintijd gegeven en geen eindtijd.
Voordeel van deze wijziging: de trein was nu in ieder geval consistent verdwenen 😃 😃 😃 😃 😃
Reputatie 7
Badge +2
Dat kun je zeker zeggen. Het enige wat we nog hebben is een vertrekstaat waarop staat dat die zou moeten rijden ma t/m vrij
https://www.ns.nl/vertrekstaten/hks0.pdf

En dus een een aantal mensen op het perron die niet in de reisplanner hebben gekeken, wat je wel altijd moet doen voor iedere reis. Foei.
En dus een een aantal mensen op het perron die niet in de reisplanner hebben gekeken, wat je wel altijd moet doen voor iedere reis. Foei.
Altijd weer die vervelende reizigers............... 😞 😞 😞
Reputatie 7
Badge +2
Inderdaad, hier nog zo'n "vervelende" reiziger, stond met 20 lotgenoten te wachten op dezelfde trein maar dan vanaf Hoorn.

https://forum.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/geen-vervangende-trein-ic-berlijn-werkzaamheden-47575/index2.html#post315292

Nu gaat wat betreft die 3317 slechts om één treintje, de eerste van de dag, maar is volgens mij een zelfde kwestie met die IC Berlijn die niet rijdt, en ook niets vervangends. Ook geen info in de planner, schermen of wat dan ook. Rijdt niet, dus zie je hem nergens.
En dat is meerdere keren per dag, en meer dagen

Maar nee hoor, heel handig die wijziging om verwarring te voorkomen, werkt echt heel goed.
Jup, de treinen worden in SD/specifieke dagen opgeheven en komen sinds deze wijziging ook niet meer op de bebording te staan. Dat is bij grote werkzaamheden handig, maar in dit geval niet.
https://forum.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/geen-vervangende-trein-ic-berlijn-werkzaamheden-47575/index2.html#post315444

Goedemiddag Dauweegberts en welkom op het NS Serviceforum!

Zoals DDietzen al aangeeft kun je voor vragen die geen relatie hebben tot het oorspronkelijke topic beter een nieuw topic openen. Zo blijven alle reacties die geplaatst worden in een topic gerelateerd aan een specifiek onderwerp, wat het overzichtelijk houd!

Voor deze keer ben ik er echter wel even voor je achteraan gegaan. Deze trein, rit nummer 3317, is vandaag vertrokken vanaf Zaandam, in plaats van Hoorn Kersenboogerd. De oorzaak hiervan is een beetje onduidelijk, maar vermoedelijk waren dit werkzaamheden tussen Hoorn en Zaandam. Zoals je zelf aangeeft zijn hier inderdaad geen omroepen over geweest, wat wel had moeten gebeuren. Daarover hebben we een melding gemaakt, zodat dit voorkomen kan worden bij een volgende keer.

Gezien de forumnaam van de vraagsteller...... Tijd voor koffie 😃
Reputatie 7
Badge +2
Als het goed is zijn er dan zeker 2 meldingen over gemaakt.
Op Twitter was ik even verder op door gegaan en ET zou het ook doorgeven.

En gezien de tijd, tijd voor mijn avondeten.
Vind de opmerking van wsm in het andere topic wel scherp, gelijktijdig ook de melding uitzetten bij het OVloket.

https://forum.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/geen-vervangende-trein-ic-berlijn-werkzaamheden-47575/index2.html#post315455

Eten, eten.... Klinkt goed..... Half uurtje nog 😃
Reputatie 6
Badge +2
Al vaker heb ik me verbaasd over de vaak onduidelijke communicatie in e-mails en op de site. Ik ben kennelijk niet de enige die dit zo ervaart, gezien de vele vragen op het forum over bijvoorbeeld de voorwaarden bij acties.

Vandaag ontving ik de NS Nieuwsbrief. Bij doorklikken op ‘Gewijzigde informatie op reisinformatieschermen’ kwam ik op de site terecht en las daar onderstaande tekst:
NIEUW: vanaf 21 maart brengen we de informatie op de reisinformatieschermen op het station in lijn met de Reisplanners. Dit betekent dat we bij geplande werkzaamheden of evenementen de aangepaste eindbestemming tonen en niet meer de oorspronkelijke eindbestemming. Ook ziet u op de schermen alleen nog de treinen die rijden en niet meer de treinen die zijn opgeheven. We hopen daarmee de verwarring of een trein nu wel of niet rijdt te voorkomen.
Ook gewijzigde vertreksporen tonen we niet meer, alleen de aangepaste vertreksporen.

Men hoopt verwarring te voorkomen, maar m.i. is de laatste zin alleen maar verwarrend. Wat is het verschil tussen gewijzigde vertreksporen en aangepaste vertreksporen?

201805 22 13:10 formuleringverandering
Goed punt, veranderen is hetzelfde als aanpassen. Bovendien kan ''veranderde/aangepaste info'' de info vóór of na verandering betekenen. Als er sprake is van een bepaalde verandering van X zijn ''oude X'' en ''nieuwe X'' wel duidelijk. Er stond trouwens ook ''oorspronkelijke'', dat was dus ook duidelijk.

Reageer