beantwoord

herinneringstermijn te kort

• 21 februari 2020
  • 24 reacties
  • 526 Bekeken

Waarom geen e-mail met betaallink na eerste incassopoging die niet gelukt is?

Waarom een herinneringstermijn van 3-4 dagen? (14 dagen is wettelijk geregeld)

Waarom geen betaalmogelijkheid in “mijnNS”?

Waarom is dit nog steeds niet goed en volgens de wet geregeld? (Speelt al jaren zie ik)

icon

Beste antwoord door Mark NS 21 februari 2020, 11:25

Hallo trisholland, welkom op de NS Community. 

Naar aanleiding van een mislukte incassopoging ontvang je een acceptmail op het bij ons bekende correspondentieadres waarmee je met iDeal kunt betalen. Hier staat een termijn van 7 dagen voor. Indien deze termijn verstrijkt, ontvang je een tweede betaalherinnering per post met acceptgiro met een nieuwe betalingstermijn van 17 dagen na dagtekening. Als die termijn te vervallen komt, dan ontvang je een derde en tevens laatste betaalherinnering met een termijn van 5 dagen. Dit is een harde deadline. 

Er bestaat een verplichting om een mogelijke gang naar het incassobureau en bijkomende kosten in betaalherinneringen te vermelden, maar ik kan me er in vinden dat de toon in de acceptmail wat dat betreft best wat milder mag zijn. Ik kan mij echter niet vinden in het verwijt dat wanbetaling door NS zelf in de hand gewerkt wordt. Er zijn, naast het geplande automatisch incasso, voldoende gelegenheden binnen een wettelijk vastgestelde periode om de betaling alsnog te voldoen mocht een automatisch incasso mislukken. Indien het om een betaling één keer per jaar gaat, stellen we daarnaast van te voren middels een vooraankondiging van de verlenging en op de dag van verlenging zelf op de hoogte van het aanstaande automatische incasso.

Voor verdere informatie over kun je uiteraard ook contact opnemen met de Klantenservice.

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je krijgt na een mislukte incasso een mail met betaallink. Betaal je niet via die link dan krijg je een acceptkaart die je binnen 14 dagen moet betalen.

Reputatie 7
Badge +4

De wijze van incasseren is volledig binnen de wet. Uw betaling moet binnen 33 dagen na de factuurdatum op de rekening van NS zijn bijgeschreven. Bij een herinnering wordt altijd aangegeven hoe er betaald kan worden, ook met een link.

De tekst op de herinnering zal wel door de afdeling Communicatie zijn opgesteld. Het is inderdaad zo dat het uiteindelijk aan een incassobureau wordt overgedragen, maar de suggestie dat dit meteen na de eerste herinnering wordt gedaan, is gewoon onjuist. Aansporen om te betalen is terecht, men voldoet al te laat aan de aangegane verplichting, maar het hoort niet op deze wijze. Wat er staat is strikt genomen niet onwaar als je alles erover beredeneert en weet, maar het wordt zo niet gelezen, en dat blijkt ook uit de reacties er op.

De afdeling Communicatie communiceert niet goed.

Het is wel zaak op tijd te betalen, is het echt te laat dan heeft het krediet al een maand te lang geduurd. Het wordt  niet alleen overgedragen aan een incassobureau met alle onnodige kosten van dien, maar dan wordt het abonnement ook nog eens geblokkeerd voor minstens een half jaar.

Ook dat is binnen de wet. De juristen van NS zijn echt niet gek. U kunt op geen enkele wijze aantonen dat het in strijd is met de wetgeving. We zitten hier niet op het niveau van fora waar men maar wat over de wet roept, en dan  zoals het het beste uitkomt.  Een wet die niet in het eigenbelang is, is daarmee echter echt nog niet onwettig,

Gewoon volgens de afspraak automatisch en op tijd betalen, en er is natuurlijk geen probleem.

Thom, waarom haalt u zaken aan die ik niet ter discussie stel?

Juristen zijn niet gek, niet alleen bij de NS. Dat stel ik ook niet.

Het is zaak op tijd te betalen, ik stel ook niet dat het ánders zou zijn.
Incassobureau en blokkade; allemaal niet ter discussie. 
De “toon” van het schrijven; wie, wat of waar; niet ter discussie. Het is dreigend en dat hoort niet in een “herinnering”.

Bij herinnering wordt altijd aangegeven hoe betaald kan worden; niet ter discussie.

Als de NS geautomatiseerd laat weten per e-mail dat er niet geïncasseerd kon worden, dan kan de klant meteen tot betaling over gaan (betaallink in mail of via mijnNS)

Als ik als klant niet geïnformeerd wordt over de lopende betalingstermijn en het mislukken van incassopogingen, hoe kan ik dan correct handelen? En voor u begint; nee… die berichten kreeg ik dus niet. Ik kreeg 1(één) betalingsherinnering met een spanne van 3 dagen.

Reputatie 7
Badge +4

Waarom is dit nog steeds niet goed en volgens de wet geregeld?

Hier vandaan, uit uw bijdrage. Het is typisch de reactie die suggereert dat het niet binnen de wet is. Dat is domweg onjuist.

Ik schreef over de formulering heel duidelijk in de tweede alinea. Ik vind dat iedereen op tijd aan de verplichting tot betalen moet voldoen, maar de wijze waarop NS het in de herinneringsbrief formuleert, is onjuist. 

De toon is te dreigend en er wordt iets gesuggereerd dat niet waar is. Dat hoort niet. Ik vind dat die tekst veranderd moet worden en niet met de ‘ethiek’ van de afdeling Communicatie.

Reputatie 7
Badge +3

@trisholland 

Overigens is er jurisprudentie dat als je structureel niet op de afgesproken incassodatum betaalt NS het contract na een aantal keren ook mag beëindigen.

Reputatie 7
Badge +4

En zo hoort het ook. Of het beleid is, vraag ik me overigens af.

@Tamzin  Heeft u enig idee hoe ik de afgesproken incassodatum kan achterhalen?

Reputatie 7
Badge +4

Als het goed is, staat er een datum in uw rekening of bij uw abonnement.  Het is ook eenvoudig te herleiden. Elke keer een maand na de ingangsdatum. Als u een keer te laat bent, en een eerste herinnering gewoon betaalt, is er niks aan de hand verder.

Dank u wel voor uw bijdrage meneer Thom. Ik hou het scherp in de gaten. Dat zou niet nodig behoeven zijn.

Geen geslaagde incasso? -> Bericht met inhoud.

Het gaat mij dus om de praktijk dat de NS door eigen handelswijze een situatie van wanbetaling in de hand werkt. En daarbij dan onnodig gaat dreigen.

Hallo trisholland, welkom op de NS Community. 

Naar aanleiding van een mislukte incassopoging ontvang je een acceptmail op het bij ons bekende correspondentieadres waarmee je met iDeal kunt betalen. Hier staat een termijn van 7 dagen voor. Indien deze termijn verstrijkt, ontvang je een tweede betaalherinnering per post met acceptgiro met een nieuwe betalingstermijn van 17 dagen na dagtekening. Als die termijn te vervallen komt, dan ontvang je een derde en tevens laatste betaalherinnering met een termijn van 5 dagen. Dit is een harde deadline. 

Er bestaat een verplichting om een mogelijke gang naar het incassobureau en bijkomende kosten in betaalherinneringen te vermelden, maar ik kan me er in vinden dat de toon in de acceptmail wat dat betreft best wat milder mag zijn. Ik kan mij echter niet vinden in het verwijt dat wanbetaling door NS zelf in de hand gewerkt wordt. Er zijn, naast het geplande automatisch incasso, voldoende gelegenheden binnen een wettelijk vastgestelde periode om de betaling alsnog te voldoen mocht een automatisch incasso mislukken. Indien het om een betaling één keer per jaar gaat, stellen we daarnaast van te voren middels een vooraankondiging van de verlenging en op de dag van verlenging zelf op de hoogte van het aanstaande automatische incasso.

Voor verdere informatie over kun je uiteraard ook contact opnemen met de Klantenservice.

@Mark NS 

Dat is dus het beeld dat geschetst werd, betalen of consequenties. 

Ik krijg op 23-01 een bericht dat mijn rekening klaar staat. Hierin staat dat “rond” 27-01 geïncasseerd zal worden. De incasso slaagt, klaarblijkelijk, niet.

Daarop verneem ik niets tot 20-02.

In “mijnNS” is niets te zien.

Daarop besloot ik het dan maar zelf over te maken, toevallig de ochtend van de dag van de herinneringsmail.

Ik zie “kansen” tussen 27-01 en 20-02. Hoeveel e-mails hadden in de tussentijd verzonden kunnen worden?

In die periode zou toch wel de nodige communicatie moeten hebben plaatsvinden. Ik begrijp echter dat je de acceptmail en de acceptgiro per post niet ontvangen hebt, maar enkel de derde en laatste betaalherinnering met de harde deadline van 5 dagen? Er zijn in die periode de nodige storingen geweest, maar die zouden niet het hier omschreven probleem tot gevolg moeten hebben. Ik zou graag met je meekijken. Zou je mij een privébericht willen sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en e-mailadres? 

@Mark NS 

Storingen… tja; als ik die niet zag aankomen. 😉

Ik zal het de aanstaande maand eens aanzien Mark, ik kom er dan hier op terug. Vandaag is de volgende nota, naar verwachting, beschikbaar.

Ik zal hier rapporteren over de communicatie die tot mij komt.

Reputatie 7
Badge +3

@Mark NS

Ik krijg op 23-01 een bericht dat mijn rekening klaar staat. Hierin staat dat “rond” 27-01 geïncasseerd zal worden. De incasso slaagt, klaarblijkelijk, niet.

Volgens het contract dat je hebt afgesloten ben jij er voor verantwoordelijk dat het geld dan op de 27ste op je rekening klaar staat.

Eens @Tamzin Dat stond het ook. Vanaf de 20e zelfs al. Raar hè?

Reputatie 7
Badge +3

Waarom is dan de incasso mislukt?

Reputatie 6

Is er uberhaupt een  poging tot incasso geweest ?

Badge +3

Er zijn meer mensen die (begin februari) een factuur hebben gekregen maar na ruim 2 weken nog geen incasso(poging) hebben gezien.

En dat terwijl de factuur in Mijn NS gewoon als ‘betaald’ staat. Komt wel goed.

Reputatie 6

@Robert B

Heb je dit topic wel goed gelezen ? Zie gelijkenis met mijn situatie en ben benieuwd of mij een zelfde hoffelijke behandeling te wachten staat.

Badge +3

@Robert B

Heb je dit topic wel goed gelezen ? Zie gelijkenis met mijn situatie en ben benieuwd of mij een zelfde hoffelijke behandeling te wachten staat.

Tegen de tijd dat ze bij de NS er achter komen dat ze nog geld van je missen/tegoed hebben zullen ze het echt wel later nog incasseren, en als dat niet lukt de nodige herinneringen sturen (hopelijk met excuses).

Ik snap werkelijk niet waar je je drukt over maakt als een ‘leverancier’ incasso’s vergeet of (veel) later incasseert, want dat is echt niet jouw probleem. En al helemaal niet als in Mijn NS staat dat je betaald hebt.

Reputatie 6

@Robert B

Tegen de tijd dat ze bij de NS er achter komen dat ze nog geld van je missen/tegoed hebben zullen ze het echt wel later nog incasseren, en als dat niet lukt de nodige herinneringen sturen (hopelijk met excuses).

Ik snap werkelijk niet waar je je drukt over maakt als een ‘leverancier’ incasso’s vergeet of (veel) later incasseert, want dat is echt niet jouw probleem. En al helemaal niet als in Mijn NS staat dat je betaald hebt.

Tenminste 1 van ons beiden snapt het probleem in dit topic niet ! En waar maak jij je druk over:https://community.ns.nl/ns-flex-60/hoeveel-dagen-tussen-factuur-en-afschrijving-63738#post437758 ?

@Tamzin geen idee.

@Robert B Dank voor je bijdrage.  U kunt niet voor mij beoordelen of het een probleem is dat er wel of niet geïncasseerd werd of dat dát later pas zou gebeuren.

u weet niet voor welk budget ik reis en of het wél of niet schikt om dat op onduidelijke datum af te schrijven. Ik sta niet in het leven om de oncassoacties van de NS in de gaten te houden.

Dat is ook het punt niet, andermans oordeel.

@BrunoEst  geen idee of een poging gedaan is. Ik ga dat ook niet nazoeken. Zo veel partijen willen alleen automatische incasso accepteren. Ik vind het best. Ik vraag me af waarom er niet veel korter op “niet geslaagd” geacteerd werd/wordt.

Badge +3

Dat is ook het punt niet, andermans oordeel.

Er is geen punt of oordeel.

Als u kosten maakt die vroeg of laat geïncasseerd zullen gaan worden (met eventueel een herinneringstraject van een maand of langer)…

Dan kan iedereen die een beetje met geld kan omgaan daar gewoon rekening mee houden, toch?

Ik reis nu zwart omdat de NS mijn abonnementskosten niet volgens de voorwaarden vooraf geïncasseerd heeft” slaat nergens op (mijn mening), en is al helemaal niet uw ‘probleem’.

Misschien een verkeerd voorbeeld maar ik heb ooit de kabel (UPC/Ziggo) opgezegd maar kon daarna (zonder te betalen natuurlijk) nog bijna een half jaar gewoon TV kijken en radio luisteren, omdat er ooit iemand een stekkertje uit moest trekken in een kastje in de straat.. Not my problem!

He 🙂 daar is @Robert B weer met een oordeel en materie die niet ter discussie is. Dank voor uw bijdrage. Ik reageer verder niet meer op uw berichten.

Reageer