hoeveel stations in nederland | NS Community

hoeveel stations in nederland

  • 29 October 2021
  • 10 reacties
  • 1048 Bekeken

Hoi, hoeveel stations telt Nederland op dit moment? Groet Roy


10 reacties

Volgens mij heeft @Henk_NL wel ergens een lijstje of kan zoiets wel genereren, alles wat als ‘station’ telt in NL, maar daar zullen rangeeremplacementen zoals Kijfhoek misschien ook wel tussen staan?

Klopt, ik kan het wel uit een bron halen waar alleen stations in zitten t.b.v. reisinformatie, maar daar zitten een paar niet-stations tussen (grenspunten e.d.). Moet je zelf even kijken dus. Het zal ruim 400 zijn waar je op uit komt:

 

https://www.toptal.com/developers/hastebin/ukiroluqew.yaml

 

Of wil je dienstregelpunten hebben?

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn 429 records in dat bestand. Daar trek ik er 25 vanaf (geen stations of dubbeling omdat een station een andere naam heeft gekregen). Dan kom ik op 404 en tel daar de 3 evenementenstations bij op. Totaal 407.

Zou het verschil zitten in Zwaagwesteinde dat sinds 2015 De Westereen heet?

Merkwaardig overigens dat Stroe nog in de lijst staat. Dat wordt niet meer gebruikt voor bustituties (eigen vernederlandsing vanuit het Engels).

 
 
×
 
 
 

Hoe dan ook, het zijn er 400+ (en tijdens carnaval een boel meer, in de NS app).

De implementatie daarvan is als aliassen, dat werkt net even anders. Die tellen niet mee in deze lijst :)

Badge +3

Stroe telt ook niet mee inderdaad, want de NS reisplanner ziet dat niet als ‘treinstation’.

Hoe dan ook, het zijn er 400+ (en tijdens carnaval een boel meer, in de NS app).

399 denkt Wikipedia

NS heeft het over ruim 400 stuks 

Er zijn natuurlijk ook nog vele tientallen metrostations. De "vraag hoeveel stations telt Nederland op dit moment" is dus niet zo eenduidig te beantwoorden.

Reputatie 7

Wat maakt een station een station? 

Kan een verhoogde stoep met niet meer dan een bankje, automaat en OV-Chippaal de naam station dragen?

Reputatie 7
Badge +1

En vergeet de 10tallen (100en?) BUSstations niet. Die bvb in het duits zelfs Omnibus BAHNhof heten-ook als er al 10tallen jaartjes geen enkel spoortje meer stopt (het zijn inderdaad nog vrij vaak ex-spoor/stoomtram haltepunkte)

Badge +3

Als het aan ProRail ligt worden alle stations drempelvrij toegankelijk, dus tel ze maar na op https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/reizen/drempelvrije-toegankelijkheid-stations-v2021-10-26.pdf (kaart van 26 oktober 2021).

Voor de rest zou je een (trein)station kunnen omschrijven als iets waar een spoor ligt en een perron, al dan niet met een mogelijkheid om in/uit te checken.

Zo is er Eindhoven Stadion, maar daar is al jaren geen trein gestopt en kan je ook alleen via een loopbrug vanuit het stadion bereiken. Ik zou het een halte noemen en meer niet.

Toch vindt ProRail het een station, en volgens mij telde het ook mee bij de beslissing om aan het hoofdstation Eindhoven het woord Centraal toe te mogen voegen (een stad moet minimaal drie stations hebben)?

Voor de rest is/was er in Liempde een soort perron voor grote (landbouw)evenementen, ik herinner me uit de jaren eind 80 / begin 90 dat daar zelfs intercity’s stopten.

Voor de rest zijn er nog wat haltes/stations die alleen gebruikt worden/werden voor treinvervangend vervoer, Leiden Transferium staat me bij @Momo? De NS reisplanner geeft ze in ieder geval niet (meer) weer als treinstation.

Volgens mij heeft @Henk_NL wel ergens een lijstje of kan zoiets wel genereren, alles wat als ‘station’ telt in NL, maar daar zullen rangeeremplacementen zoals Kijfhoek misschien ook wel tussen staan?

Badge +3

Thanks, daar staan inderdaad nogal wat dingen in die geen treinstation zijn (grenspunten, Eindhoven Airport, Rotterdam Beurs, Amsterdam Van der Madeweg, Veghel / Waalwijk (NS-bus) maar een prima uitgangspunt!

Als ik die eruit haal kom ik op 408 (incl. de evenementenstations zoals Heerenveen IJsstadion e.d.)

Reageer