beantwoord

Klacht over meer betalen door omreizen

• 1 september 2020
  • 4 reacties
  • 400 Bekeken

Beste lezers, 

Afgelopen vrijdag ben ik van Groningen naar Nijmegen afgereisd met de trein. Volgens de dienstregeling moesten we in Zwolle eigenlijk overstappen, maar door een aanrijding waren alle treinen vanuit Zwolle naar Nijmegen gecanceld. Dit zou tot 19:00 duren. Wij zouden om 16:20 in Zwolle aankomen. 9292.nl gaf twee opties aan. 1. dat we lijnbussen konden nemen en 2. dat we in de trein vanuit Groningen konden blijven zitten tot Amersfoort, overstappen naar Ede-Wageningen (met de Valleilijn) en daar weer overstappen naar Nijmegen (NS). Deze laatste optie leek ons een betere optie (ipv een drukke bus ivm corona), dus kozen we om met de trein te blijven reizen.

Gevolg is dat ik met mijn Dalabonnement uiteindelijk bijna het dubbele betaald heb (30 ipv 16 euro), deels ook omdat ik weer bij de NS in Ede-Wageningen heb moeten inchecken in de spits. Nu net een medewerker aan de lijn gehad en die zei dat ik het geld niet kan terugkrijgen, omdat ik niet bij de NS gebleven ben. Maar, die optie werd niet eens gegeven. Had ik echt 2,5-3 uur in Zwolle moeten wachten voordat ik weer met de NS kon reizen? 

Ik vind het helemaal niet erg dat ik 50 minuten heb om moeten reizen ivm een aanrijding, daar kan de NS natuurlijk helemaal niks aan doen. Maar ik vind dit niet klantvriendelijk. Wat ik op zijn minst aangeboden had kunnen krijgen, is dat ik het deel van het geld terug krijg die ik in de spits vanuit Ede-Wageningen betaald heb (geen vol tarief dus, maar 40% korting). 

icon

Beste antwoord door Thom 1 september 2020, 10:53

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice, die kunnen dit nagaan en eventueel restitueren. Het is zeker niet kansloos.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U kunt het beste even contact opnemen met Klantenservice, die kunnen dit nagaan en eventueel restitueren. Het is zeker niet kansloos.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan, maar echt alleen dan, telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans veel sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Reputatie 7
Badge +3

NS zal waarschijnlijk zeggen dat je ook via Utrecht had kunnen reizen zonder van de Valleilijn gebruik te maken.

Ik heb een dergelijk probleem jaren geleden al eens voorgelegd aan een moderator en kreeg toen te horen dat het systeem daar niet in voorziet en dat je om met korting te reizen in geval van vertraging in de middagspits je de korting verliest wanneer je van vervoerder wisselt.

Ik zou in een dergelijk geval altijd de reisplanner van NS raadplegen en niet 9292. Mogelijk had de reisplanner van NS wel de optie getoond van omreizen via Utrecht.

Wanneer ik een reisadvies opvraag van Groningen naar Nijmegen via Amersfoort krijg ik zowel bij NS als 9292 alleen maar reizen via Utrecht te zien. Maar het kan zijn dat dat in een verstoorde situatie anders is geweest. De vertraging via Utrecht was 41 minuten geweest, dus wel recht op Geld Terug bij Vertraging.

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS gelden alleen reisroutes zoals aangegeven in de NS reisplanner. Je hebt zelf gekozen voor een alternatieve route. De meerkosten zijn dan voor eigen rekening.

Badge +3

De NS planner zou de optie via Utrecht eigenlijk moeten geven omdat het een overstap minder is.

Bovendien kom je in Ede-Wageningen al gauw in dezelfde IC Utrecht - Nijmegen terecht omdat de overstap Connexxion - NS op de vorige IC daar erg krap is, en volgens mij niet eens een geldig reisadvies.

En anders wordt je in Ede-Wageningen met sprinters naar Nijmegen gestuurd (met nog een extra overstap in Arnhem), en die optie duurt 2-4 minuten langer (voor het deel Amersfoort - Nijmegen) dan met intercity’s via Utrecht.

Dit alles onder normale omstandigheden natuurlijk.

Reageer