koplopers terug

• 2 maart 2020
  • 9 reacties
  • 313 Bekeken

Beste NS directie,

Na 3 jaar op pad geweest te zijn en met ontevreden mensen te praten over het material van NS kwam ik er achter dat meer dan 76% van de mensen in de kop van Noordholland de koplopers terug wil zien op het spoor. Vooral in de spits lijkt het net veevervoer, of sardientjes in een blik.Men staat of ligt bijna gestapeld in die krappe dubbeldekkers, mensen de met vakantie willen hebben geen ruimte voor hen koffers. De eerste klas is net de tweede klas alleen ruimere zitplaatsen, verder net zo oncomfortabel en net zo veel geluid van buiten af. Het reist helemaal niet prettig en wordt steeds duurder. De mensen gaan alleen mee omdat ze moeten anders zouden de snelwegen helemaal overbelast zijn. Maar 54% van de mensen op de snelwegen zijn ex klanten van jullie die wegens het oncomfortabele overdure vervoer van NS voor de eigen auto kiest.

Noordholland hoopt dat de koplopers weer terug komen omdat men ook in de spits voldoende ruimte had en reizigers die met vakantie gaan ook hen koffers netjes bij zich konden houden en dus veel comfortabeler kan reizen. Op die manier komen ook weer meer oud klanten van NS terug.Denken jullie daar eens over na, en vooral maak de prijxen weer aantrekkelijk.

9 reacties

Reputatie 5
Badge

U vindt dus dat men al bijna als sardientjes in een blik of veevoer worden vervoerd in een VIRM dubbeldekker. Dan snap ik even niet waarom u een enkeldeks ICM hiervoor terug wilt waarvan de capaciteit nog kleiner is.

In principe zijn op de balkons van de VIRM treinstellen genoeg ruimtes beschikbaar om bagage kwijt te kunnen of ze kunnen eventueel nog tussen de stoelen geplaatst worden die met de ruggen tegen elkaar staan.

Reputatie 7
Badge +3

De gerenoveerde dubbeldekkers zijn ruimer geworden door andere stoelen, de nog niet gerenoveerde dubbeldekkers zijn inderdaad wat oncomfortabel. Een kwestie van tijd dus.

Reputatie 5

NIet N-H maar U en wat mensen die U niet hebben willen tegenspreken willen dit. Materieel met de grootste capaciteit zal worden ingezet op lijnen+tijden met het grootste aanbod aan reizigers.

Reputatie 6

Over het comfort van de dubbeldekkers valt te twisten, ik zet zelf de VIRM-1 op plaats 1, de VIRM-2 op plaats 2 enzovoorts, maar de nodige capaciteit maakt dat er weinig keus is.

Beter zou NS de comfortabele ICM's bijvoorbeeld in het zuiden inzetten, waar het echt onnodig is om met zo'n grote trein te rijden. De afstanden zijn er al een stukje groter dan in de omgeving Randstad en hoewel er niks echt heel erg mis is met het comfort van de VIRM's (VIRM-4 uitgezonderd, met de keiharde rood leren stoelen) kan het toch vervelend zijn om er meerdere uren in te moeten zitten.

Reputatie 5
Badge

Beter zou NS de comfortabele ICM's bijvoorbeeld in het zuiden inzetten, waar het echt onnodig is om met zo'n grote trein te rijden. De afstanden zijn er al een stukje groter dan in de omgeving Randstad. 

Dat is ook waarom de ICM wordt ingezet op de Intercities van en naar Zwolle, de ICM komt op het traject Zwolle - Roosendaal dus in het zuiden. De trajecten van Zwolle naar bijvoorbeeld Leeuwarden/Groningen zijn relatief lang zonder veel tussenstops. En de vraag is niet zo hoog als in de randstad. 

Daarnaast wordt er in het zuiden al vergelijkbaar materieel ingezet in de vorm van ICR treinstellen, hoewel het comfort wel iets anders is. 

Reputatie 6

Ik denk dat wij dan toch een sterk verschillende definitie hebben van het zuiden.

Reputatie 5
Badge

Ik beschouw het zuiden als de 3 zuidelijke provincies. Als je met het zuiden alleen doelt op Limburg geef ik je gelijk dat de ICM daar niet komt. 

Reputatie 6

Nou ja, dat nog niet zo zeer, maar ik kom wel uit “het zuiden” dus vanuit mijn perspectief ligt Den Bosch bijvoorbeeld in het midden van het land. Roosendaal en Breda liggen maar net aan onder de grote rivieren. Ten oosten van Tilburg en ten zuiden van Eindhoven is waar de lol echt begint, en daar komt inderdaad geen ICM.

Reputatie 5
Badge

Dan ligt het er waarschijnlijk aan dat ik uit de randstad kom en alles wat onder de rivieren ligt 'het zuiden' is. 😉

Reageer