Lettertype en letterformaat

• 22 maart 2020
  • 6 reacties
  • 283 Bekeken

NS stuurt brieven net grote logo's en hele kleine, onduidelijke (en erg lelijke!) letters via e-mail naar mij toe.

Dat is slecht te lezen op een klein schermpje met oude oogjes.

Waarom niet duidelijke, leesbare, mooie letters (Arrial, bijvoorbeeld) en dan zonder al die kleurenlogo's en andere nutteloze poespas.

Kan aan mij liggen, maar het zijn brieven die uit de vorige eeuw lijken te komen, gemaakt voor een papieren brief (snailmail)

Het is 2020!!

6 reacties

Goedemiddag Hans BtW en welkom op de NS community! 

Wat jammer om te lezen dat jij zoveel problemen hebt het het lezen van onze e-mails. Helaas wil het wel eens gebeuren dat deze op een telefoon niet juist te openen zijn. Mocht je deze openen op een laptop of PC dan zal je merken dat deze wel correct zijn. Het is bij ons bekend en ik heb ook dit nogmaals voor je doorgezet.

Reputatie 6
Badge +1

U kunt ook proberen om in de instellingen van uw telefoon een groter letterformaat te kiezen zodat de teksten vergroot worden weergeven.

De berichten van de Spoordeelwinkel en van serviceberichten zijn vaak wel op een goed formaat en een prettig lettertype. Berichten over facturen en GTBV claims zijn inderdaad erg klein. Daarnaast krijg je bij deze berichten ook nog eens gratis 3 plaatjes van de NS toegestuurd, waarvoor je die nodig hebt? 

Dank voor beide reacties.

Aan de mobiel kan het niet liggen, daar open ik nooit e-mailberichten.

Nou heb ik ook niet “state-of-the-art” apparatuur, maar alle andere bedrijven die geld van mij (willen) krijgen sturen mij e-mails die ik kan lezen zonder deze te hoeven openen en als PDF moet opslaan.

Onlangs vond ik een papieren brief in de snailmail, waardoor ik begrijp wat die blokjes betekenen: eenmaal afgedrukt is het een mooi stukje reclame, dat begrijp ik.

Maar (over) een rekening aan een abonnementhouder hoeven toch niet dergelijke logo's meegestuurd te worden?

'k Heb even gecontroleerd: inderdaad Spoordeelwinkel & Serviceberichten zien er goed en duidelijk uit.

Nu weet ik als er van die kriebel lettertjes gebruikt worden, is de ondertekening van Ivo Steffens.

Misschien een tip om hem aan z'n jasje te trekken dat die logo's niet nodig zijn in de e-mail.

'k Snap wel dat de Directeur Commercie zich niet druk maakt om lettertype's en logo's, die gaat over het binnenhalen van klanten en niet van het afrekenen met klanten.

'k Wilde het even kwijt.

Succes Sanne en Lolok8.

Badge +3

U kunt ook proberen om in de instellingen van uw telefoon een groter letterformaat te kiezen zodat de teksten vergroot worden weergeven.

De berichten van de Spoordeelwinkel en van serviceberichten zijn vaak wel op een goed formaat en een prettig lettertype. Berichten over facturen en GTBV claims zijn inderdaad erg klein. Daarnaast krijg je bij deze berichten ook nog eens gratis 3 plaatjes van de NS toegestuurd, waarvoor je die nodig hebt? 

Nee, dat heeft weinig zin. De opmaak van veel e-mails vanuit NS is gewoon nog in een oud HTML formaat (multipart/mixed i.p.v. responsive, en het plain text deel ontbreekt ook soms zelfs!) dus als je gaat sleutelen aan je instellingen hebben alle andere e-mails ineens koeienletters.

De enige werkbare optie op dit moment is om gewoon de e-mail te openen in een browser, en in te zoomen op je telefoon/tablet (als je e-mail client dat niet toestaat en je een ienie-mienie plaatje geeft).

Probleem is (al jaren) bekend inderdaad.

… en nieuw voor mij.

Dank.

NS stuurt brieven net grote logo's en hele kleine, onduidelijke (en erg lelijke!) letters via e-mail naar mij toe.

Dat is slecht te lezen op een klein schermpje met oude oogjes.

Waarom niet duidelijke, leesbare, mooie letters (Arrial, bijvoorbeeld) en dan zonder al die kleurenlogo's en andere nutteloze poespas.

Kan aan mij liggen, maar het zijn brieven die uit de vorige eeuw lijken te komen, gemaakt voor een papieren brief (snailmail)

Het is 2020!!

Wanneer een email wordt gestuurd met een lettertype wat niet aanwezig is op die van de ontvanger wordt dat vervangen met een lettertype wat voorhanden is op de computer van de ontvanger. Voor nieuws brieven is het soms mogelijk aan te geven deze te ontvangen in platte tekst zonder html indeling. Wanneer de tekst te klein moeten er zeker mogelijkheden zijn dat te veranderen in een groter of vervangend lettertype in het e-mail programma. NS is inderdaad een heel oud bedrijf sinds 1835 maar altijd zeer helder geweest in communiceren middels schrift en pictogrammen. Succes !

Reageer