naast digibeten raken ook veel jongeren tot 35 jaar het spoor bijster met online Mijn NS facturen

• 17 april 2018
  • 3 reacties
  • 135 Bekeken

Reputatie 7
Badge
NIBUD constateert: Vier op de tien Nederlanders van 18 tot 65 jaar hebben moeite om het overzicht over hun financiën te houden. Doordat veel rekeningen niet langer per post op de deurmat vallen, zien mensen ze vaker over het hoofd.
Volgens het Nibud ligt het aantal mensen dat het overzicht kwijtraakt hoger dan vier op de tien; de enquête is online uitgevoerd onder Nederlandstaligen tussen de 18 en 65. Mensen die ouder zijn, moeilijk Nederlands spreken, of helemaal niet online komen, zijn niet meegerekend, maar blijken vaker schuldhulpverlening nodig te hebben. (...)
Het Nibud wil dat overheden en bedrijven zich klantvriendelijker gaan opstellen: laat mensen zelf bepalen wanneer hun rekening wordt afgeschreven, geef mensen een seintje als hun automatische incasso eraan komt, laat consumenten gratis alle berichten per post ontvangen als ze dat willen. 'Klanten actief informeren, daar zit een winstpunt', aldus NIBUD.
Wat gaat NS hieraan doen? Wanneer kunnen we weer een gewone losse factuur krijgen?

3 reacties

Reputatie 4
Ik zie het probleem niet de rekeningen gaan van je saldo af. Je kan met incasso en de volgende maand terug betalen. Als je teveel abonnementen neent is dat je eigen schuld dat je dan in de problemen komt.
Reputatie 7
Badge +3
Niet iedereen heeft standaard het bedrag voor alle rekeningen op de rekening staan. Wanneer iemand van te voren weet dat er bv de 15e een bedrag wordt afgeschreven dan moeten ze zorgen dat het die datum op de rekening staat. Maar als dat bedrag die maand hoger is, bv door reizen buiten traject of huur van OV fiets en men weet dat niet vantevoren omdat die facturen niet worden opgestuurd, dan kan het zijn dat er niet genoeg op de rekening staat. Ook verschilt de dag dat bv het maandelijkse bedrag van een jaarabonnement wordt afgeschreven. Wanneer iemand altijd op 15e salaris of uitkering ontvangt en NS gaat opeens de 13e incasseren is er de kans dat er niet genoeg saldo op de rekening staat.

Ik vergeet nu ook wel eens (bijna) mijn rekening van mijn credit card te betalen. Ik krijg daarwel een mail van, maar die zit dan tussen allerlei onbelangrijke dingen en zie ik dan wel eens over het hoofd. Enkele jaren geleden kreeg ik die gewoon per post, die deed ik dan bij de andere te betalen rekeningen en in het weekend ging ik daardoorheen om te betalen.
Goedemorgen Jac.

Alle abonnementen van NS worden automatisch afgeschreven. Dit geldt ook voor de OV-fiets ritten. Hier geldt dus niet dat de klant eerst moet wachten op de rekening, die hij dan mogelijk vergeet. Pas als de automatische incasso niet lukt, bijvoorbeeld vanwege een ontoereikend saldo, sturen wij een of meer herinneringen.

Het is niet haalbaar om de klant zelf te laten bepalen wanneer er wordt afgeschreven. Wel kun je zelf besluiten wanneer jouw abonnement ingaat. Dan kun je dit afstemmen op een voor jou financieel gunstig moment.

Reageer