beantwoord

NS Boetebeleid

Hallo, mijn zoon heeft een boete gekregen omdat hij per ongelijk in een trein is gestapt met toeslag.
De toeslag geld pas vanaf Schiphol. (1 euro 40)
Mijn zoon was voor die tijd al ingestapt.
Je kon 20 euro contant betalen of een boete thuis krijgen.
Online pinnen kon niet.
Heel veel reizigers kregen een boete (van 50 euro) omdat niemand goed geïnformeerd was.
Mijn vraag: Doet de NS hier iets heel verkeert?

De boete zou naar ons huisadres worden gestuurd.
Na maanden wachten zonder envelop van de NS, komt er ineens een incasso van BOS Incasso op de deurmat vallen.(100 euro)
Binnen 7 dagen te betalen.
Omdat we zogenaamd na 2 aanmaningen nog niet hebben betaald.
Gelijk de NS gebeld, die suggereren dat mijn zoon een vals adres heeft opgegeven.
Ze kunnen zien dat er 2 maal iets is verstuurd maar niet naar welk adres.
Ik Kan schriftelijk! informatie vragen bij NS Boetebeleid over het adres waar de boete naar toe gegaan is.
Ik vind dit zo'n grove belediging. Ik vertrouw mijn zoon en
de conducteur heeft notabene het opgegeven adres gecontroleerd en de id pas van mijn zoon gezien.

Wie heeft een soortgelijk iets meegemaakt?
En wat kan ik nu het beste doen?
icon

Beste antwoord door Slidestops 14 april 2018, 18:44

De toeslag op de Intercity Direct geld vanaf Schiphol tot Rotterdam, ongeacht waar je instapt. Als u het over maanden geleden heeft, gaat het om de toeslag van €2,40 ipv €1,40 zoals u zegt. Als iemand géén toeslag heeft op zijn kaart, beschikt deze dus niet over een geldig vervoersbewijs. Deze toeslag wordt gecommuniceerd op de trein zelf, op de borden op het perron, op de omroep op het perron en met de omroep in de trein. Ook kun je het terugvinden in de reisplanner app. Als je dus geen toeslag hebt, kun je direct afrekenen en dat kost je dan €10, in plaats van de €20,- die u zegt.
U heeft het over niet goed geïnformeerd zijn, hierboven heb ik alle manieren van informeren al medegedeeld, u mag van mij aangeven hoe het nog beter kan, maar volgens mij is hij al vrij duidelijk.

U kunt het best doen wat de klantenservice zegt - contact opnemen met NS boetebeleid.

Uw zoon heeft overigens een afschrift direct meegekregen van de uitstel van betaling (het gele deel) waar zijn adres opstaat. Als het goede adres is opgegeven, staat het daar ook op en heeft u gelijk uw bewijs.

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
De toeslag op de Intercity Direct geld vanaf Schiphol tot Rotterdam, ongeacht waar je instapt. Als u het over maanden geleden heeft, gaat het om de toeslag van €2,40 ipv €1,40 zoals u zegt. Als iemand géén toeslag heeft op zijn kaart, beschikt deze dus niet over een geldig vervoersbewijs. Deze toeslag wordt gecommuniceerd op de trein zelf, op de borden op het perron, op de omroep op het perron en met de omroep in de trein. Ook kun je het terugvinden in de reisplanner app. Als je dus geen toeslag hebt, kun je direct afrekenen en dat kost je dan €10, in plaats van de €20,- die u zegt.
U heeft het over niet goed geïnformeerd zijn, hierboven heb ik alle manieren van informeren al medegedeeld, u mag van mij aangeven hoe het nog beter kan, maar volgens mij is hij al vrij duidelijk.

U kunt het best doen wat de klantenservice zegt - contact opnemen met NS boetebeleid.

Uw zoon heeft overigens een afschrift direct meegekregen van de uitstel van betaling (het gele deel) waar zijn adres opstaat. Als het goede adres is opgegeven, staat het daar ook op en heeft u gelijk uw bewijs.
Ach, laat ook maar zitten
Toch nog even een reactie van mij.(het laat me niet los)
Mijn zoon zegt dat een meisje uit zijn groep 20 euro heeft betaald.(geen 10)
Hij weet dat 100 % zeker en heeft dat net nog even nagevraagd.
Het gegeven adres moet op het afschrift staan wat uw zoon heeft meegekregen. Daar kunt u het op zien.

Overigens raar dat NS suggereert dat er een vals adres is opgegeven, ze moeten toch kunnen zien naar welk adres het is gestuurd.
Reputatie 7
Badge +4
Een bedrag van 20 euro ken ik alleen bij een foute in- of uitcheck. Tien euro kan als bedrag bij geen ICD-toeslag en ook als fout bij in- of uitchecken als er sprake is van een abonnement. 50 euro bij het niet bezitten van een geldig kaartje. Mogelijk weer Slidstops meer situaties.

Als er een correct adres is opgegeven, is het wel heel erg merkwaardig als de boete daar niet binnenkomt. Ook als u vindt dat het niet goed gecommuniceerd wordt, ontslaat u dat er niet van aan de verplichting te voldoen. Een verklaring of excuus ontslaat uw zoon niet van de verplichtingen die hem zijn opgelegd.

Ik raad u aan het advies van Slidestops te volgen. Wie weet is er een vorm van coulance. Er is geen sprake van een recht daarop.

Ik wijs u er wel op dat een vals adres opgeven - als dat is gebeurd - een misdrijf is, vooral ook omdat daarmee de goede rechtsgang wordt belemmerd. Als dit aantoonbaar is en bij Justitie ligt, is zoonlief echt zuur en hoop ik maar dat hij nog geen achttien is. Over juist, terecht, of niet, kunnen we hier vanaf deze afstand natuurlijk onmogelijk een uitspraak doen. Bepalend is dat het adres dat uw zoon heeft opgegeven in relatie tot het werkelijke. Dat wordt altijd uitgezocht. Zijn die twee adressen verschillend, dan is het verder heel duidelijk. Jonge mensen denken dat ze daarmee geld besparen, slim en niet te pakken zijn, en beseffen vooral de ernst van dit misdrijf maar al te vaak niet.
Het beoordelen van of er wel dan niet sprake is van een misdrijf, hoort ook niet aan leden van het forum te zijn. Dat is in onze rechtsstaat aan Justitie.
MvanGelder schreef:

Het gegeven adres moet op het afschrift staan wat uw zoon heeft meegekregen. Daar kunt u het op zien.

Overigens raar dat NS suggereert dat er een vals adres is opgegeven, ze moeten toch kunnen zien naar welk adres het is gestuurd.

Ik heb het briefje wel gezien,
Het was zo'n doordruk velletje waar totaal niets van te lezen was.
Het papiertje is intussen weggegooid.
De boete was van november 2017.
We dachten dat we er niets meer van zouden horen.

De NS kon niet het adres zien waar de boete en herinnering naar toe zijn gestuurd.
Dat is alleen op te vragen bij Boetebeleid Postbus 2025 3500HA Utrecht
Reputatie 7
Badge
Ik heb ooit met mijn zoon "vol vertrouwen" een deal gesloten: als hij correcte naam, adres en geboortedatum heeft doorgeven, dan betaal ik de boete. Als hij dat toch niet blijkt te hebben gedaan, gaat hij 's morgensvroeg kranten bezorgen tot de boete + kosten zijn terugverdiend.
Reputatie 7
De boete van geen toeslag is echt 10 euro en geen 20.
Of ze heeft toeslagen voor 2 personen moeten betalen, dan klopt die 20 euro weer. This een gokje.
Kan ook ja.

4 maanden is wel redelijk lang voor een incassobureau. Ik zal toch het adres opsnorren maar eerst de boete betalen.

Deed Syncasso niet alle incasso's trouwens ?
Reputatie 7
Badge
Op Klachtenkompas komt BOS veel aan bod voor de vordering van toeslagen. Mogelijk valt ICD vanwege de HSL onder NSi, en dus andere incasseerder. Zo te lezen stuurt BOS meerdere keren een aanmaning. Als de correspondentie wel aan 't goede adres is gestuurd, kan er nog een filter achter de brievenbusklep zitten 😉.
Gerr schreef:

MvanGelder schreef:

Ik heb het briefje wel gezien,
Het was zo'n doordruk velletje waar totaal niets van te lezen was.
Het papiertje is intussen weggegooid.
De boete was van november 2017.
We dachten dat we er niets meer van zouden horen.

De NS kon niet het adres zien waar de boete en herinnering naar toe zijn gestuurd.
Dat is alleen op te vragen bij Boetebeleid Postbus 2025 3500HA Utrecht

Het is dan slapende honden aan het wakker maken. Ik denk als ik bijvoorbeeld vandaag heb zwartgereden dat ik binnen enkele weken wel een boete op de deurmat krijg. Maar als het onduidelijk is geschreven dan zal er verder geen haan naar kraaien. Mijn ouders hebben in het verleden ook een parkeerboete in het buitenland gehad maar er was verder niemand bij waar de haan zou gaan kraaien en slapende honden daarmee worden wakker gemaakt. Dat uw zoon dan eventueel gelijk wordt gezien als een crimineel lijkt mij ook zwaar overdreven zeker met een minderjarige.
De gegevens die op het biljet zijn geschreven, worden door ons digitaal ingevoerd en verstuurd. De doordruk is niet altijd duidelijk, onze stambladen (daar waar we daadwerkelijk op schrijven) zijn goed leesbaar, tenzij je een slecht handschrift hebt.
Reputatie 7
Loes schreef:

tenzij je een slecht handschrift hebt.

😳
Ontzettend vervelend dat het zo gelopen is, Gerr. Ik zie dat er al veel reacties op zijn gekomen en er al een aantal dingen verduidelijkt zijn. Het jammere is dat je de bon weggegooid hebt. Hier staat namelijk het nummer van de boete op geprint. Aan de hand daarvan zou de boete opgezocht kunnen worden. Omdat het nu bij het incassobureau terechtgekomen is, is de case uit handen gegeven en kan ik je hierin nu niet verder helpen. Het advies dat je van de klantenservice hebt gekregen klopt. Je kunt inderdaad de situatie het beste voorleggen aan het incassobureau en schriftelijk aan de afdeling Boetebeleid. Ik hoop op een goede afloop!

Reageer