NS Flex abo andere vervoerders | NS Community
beantwoord

NS Flex abo andere vervoerders

  • 4 November 2021
  • 15 reacties
  • 793 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik reis tegenwoordig met een Flex abonnement, waardoor ik later belast word voor mijn reizen.

Ik ben met de tram van de ene vervoerder en de bus van een andere vervoerder gereisd. Maar nu heb ik bij beide het starttarief moeten betalen. En de overstap was binnen 35 minuten. Dit is gebeurd voor zowel de heen als de terug reis.

Ik heb voor de heenreis bij de ene vervoerder een restitutieformulier ingevuld en voor de terugreis bij de andere vervoerder. Echter de 2de vervoerder van de terugreis heeft al gereageerd dat hij mijn restitutie niet in behandeling kan nemen omdat bij een andere vervoerder thuis hoort. De 2de vervoerder van de heenreis heeft nog geen reactie gegeven.

NS klantenservice, bij wie moet ik wezen?

icon

Beste antwoord door Robert B 4 November 2021, 19:05

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

Zat er een treinreis tussen? In dat geval is deze situatie al uitgebreid besproken en heeft een moderator (medewerker van NS) hierover het volgende gezegd:​
 

Na navraag blijkt dat het opnieuw betalen van het basistarief voor bus, tram en metro wel terecht is. Het niet dubbel betalen van het basistarief is bedoeld voor wanneer je twee keer achter elkaar met BTM reist, doordat er bij Flex wordt gekeken naar de gehele reis, vervalt dit voordeel wat met de OV-chipkaart bij reizen op saldo is ontstaan. Ik wil adviseren om de 2 reizen met BTM de maken met een kaart en de treinreis met een andere OV-chipkaart. Ik heb het niet bevestigd gekregen, maar ik verwacht dat als BTM van NS Flex wordt gehaald en het voor de facturatie niet meer als 1 hele reis kan worden bekeken, je ook het oude voordeel weer terugkrijgt. Ik begrijp dat dit niet is wat graag wordt gelezen, maar gelukkig zijn er manieren om het oude voordeel te behouden. Mijn excuses voor het ongemak.

Ik begrijp het niet helemaal, doordat ik dus met Flex reis, is mijn reis duurder dan degene die met mij meereist en gewoon met een ov chipkaart reist. Ik heb een Flex abonnement sinds eind juni en ik heb dit nog niet eerder meegemaakt met 2 verschillende vervoeders van tram en bus. Ik heb helemaal geen treinreis gemaakt. De tram van HTM gebruikt en bus van EBS. 

Badge +3

Als er geen treinreis tussen zat, dan is de informatie in mijn vorige bericht niet op uw situatie van toepassing. In dat geval zou het opstaptarief door de tweede vervoerder niet in rekening gebracht moeten worden, ook niet bij NS Flex.

Ik zou opnieuw contact opnemen met de tweede vervoerder van de heenreis om verduidelijking te vragen, want het lijkt me dat u ten onrechte gehoord hebt dat u geen recht hebt op restitutie.

Dit soort dingen komen (bij Flex) helaas af en toe voor. Te hoge, onverklaarbare bedragen voor BTM-ritten of onterecht opnieuw berekend basistarief heb ik zelf al herhaaldelijk meegemaakt. Vervelende bij NS Flex is dat de NS klantenservice in dit soort gevallen vaak naar de vervoerders wijst, die je weer terugverwijzen naar NS. Ik steek hier zelf eigenlijk nooit (meer) tijd in om dat gecorrigeerd te krijgen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit ook gebeurt als je dezelfde rit op saldo reist en of je dit gecorrigeerd krijgt. En zo ja door wie.

 

Reputatie 7
Badge +1

In feite was/is echter de situatie dat je bus-train(kort ritje)- bustram (binnen 35 min na UITsjek bus1) bij rit2 niet opnw die 99 ct betaalt onterecht-dat was vroeger bij de strippenkaart ook niet zo (geheel andere zones). Het verschilt van busmij of dit al dan niet wordt herkend en toegepast. De altijd werkende oplossing is dan natuurlijk met 2 sjipkaarten te reizen-1 voor BTM en 1 voor trein.

Nadien is echter de voor FLEX onoplosbare nieuwe situatie onttsaan bij Blnet-en sommige ARV-regioś dat een overstap van HUN trein op HUN bus ook de 99 ct vervalt.

Allemaal het gevolg van de weigering van begin af aan van NS zich naar de tariefsystematiek van BTM te schikken-maar daar schiet je nu niet heel veel mee op.

Badge +3

Er zijn gevallen bekend waar een BTM-BTM overstap fout gaat, óók bij reizen op saldo, en zonder tussentijdse (korte) treinrit.

Het basistarief wordt dan dubbel berekend (meestal in één richting, de andere kant op gaat goed) maar dat mag helemaal niet volgens de voorwaarden van OV-chipkaart.

Zoals GVB - Connexxion (dat gaat fout), terwijl Connexxion - GVB altijd goed gaat. De fout ligt daar dus bij Connexxion, die een eerdere GVB rit niet accepteren.

NS Flex gooit daarbij vaak ook nog (extra) roet in het eten, die houden zich nergens aan en leveren de reactie van @Maxime NS op.

Maar NS Flex mág zich helemaal niet anders gedragen dan op saldo reizen (in ieder geval voor BTM), want je hebt daar ook niet te maken met spits/dal overstappen. Voor trein is daar wél een verschil tussen reizen op saldo en NS Flex.

Voor @Kapo: in dat andere topic leek HTM/EBS/RET juist wél helemaal goed te gaan (zat zelfs een treinrit tussen, dus 4 vervoerders in één reis van nog geen uur!) maar ik weet niet zeker of dat om NS Flex ging.

Je kunt in ieder geval via de NS Klantenservice het teveel betaalde bedrag terug krijgen, want de (spel)regels zijn duidelijk: een BTM-BTM overstap binnen 35 minuten levert je nooit opnieuw het basistarief (€ 0,99) op, en dat is ongeacht de modaliteit tram → bus of tussen welke vervoerder(s) dan ook, en als daar een korte treinrit tussen zit zou ook niet uit moeten maken.

Als je zo’n reis dagelijks maakt gaat het wél om 20+ euro per maand immers, of 40+ euro als het in beide richtingen fout gaat. :tired_face:

Vanochtend een uur met NS klantenservice gechat.. uitgelegd wat het probleem is. Het heeft eventjes geduurd om de medewerker duidelijk te maken wat mijn probleem is. Het grappige van dit hele verhaal is dat als je gewoon op saldo reist, het geen probleem is voor de vervoerder. Mijn vriend had hetzelfde traject, maar geen dubbel starttarief.. mij is toegezegd dat ik 2x een credit bedrag krijg van €0,99

Badge +3

Vanochtend een uur met NS klantenservice gechat.. uitgelegd wat het probleem is. Het heeft eventjes geduurd om de medewerker duidelijk te maken wat mijn probleem is. Het grappige van dit hele verhaal is dat als je gewoon op saldo reist, het geen probleem is voor de vervoerder. Mijn vriend had hetzelfde traject, maar geen dubbel starttarief.. mij is toegezegd dat ik 2x een credit bedrag krijg van €0,99

Tja, dat je het terug krijgt is terecht maar dat heeft je dus wel een uur gekost voor 2×0,99.

Je zou dezelfde reis maar elke dag maken, dan blijven zowel jij als de klantenservice bezig.

Met mijn Flex abo reis gemaakt met HTM tram 1 van Den Haag naar Delft. Er ging kennelijk iets mis bij uitchecken want er is - naast de ritprijs - in totaal drie keer € 4 in rekening gebracht. Die € 12 wil ik terug.

HTM verwijst naar NS. NS verwijst naar uitgecheckgemist.nl en zij weer naar HTM en NS. Een vicieuze cirkel dus.

Van HTM begrijp ik dat dit heel vaak misgaat bij NS Flex abonnement.

Wie heeft vergelijkbare ervaringen?

Hoe is het op te lossen?

Reputatie 6

Hey René015. Welkom bij de NS Community.

Helaas kan ik je geen andere oplossing geven. Om een HTM rit aan te passen dien je dit aan te vragen via uitgecheckgemist.nl. Excuses voor het ongemak. Ik kan je alleen maar aanraden om nogmaals contact op te nemen met HTM om toch door te vragen.

Ik heb al drie keer gebeld met het telefoonnummer achter uitcheckgemist.nl. En via mail en telefoon naar HTM. Iedereen verwijst naar elkaar, maar niemand neemt verantwoordelijkheid.

Badge +3

Van HTM begrijp ik dat dit heel vaak misgaat bij NS Flex abonnement.

Wie heeft vergelijkbare ervaringen?

Hoe is het op te lossen?

Onlangs een vergelijkbare ervaring met twee busritten binnen Eindhoven waar een korte stationspassage tussen zat om even iets te eten te kopen binnen de poortjes, dubbel basistarief berekend (apparaat in de bus gaf gewoon ‘overstap OK’).

Via Transdev (Connexxion) uiteindelijk mijn geld terug gekregen, NS factuur blijft natuurlijk incorrect. Later nog een reactie van Bravo/Hermes ‘maar u heeft een treinreis gemaakt’. Dat maakt niet uit (bij reizen op saldo in ieder geval niet) en bovendien heb ik geen meter met een trein gereisd. Zie 

De oplossing (sinds juli 2022) is om je te melden bij de vervoerder(s), NS kan/mag niets meer voor je.

Reputatie 7
Badge +2

Bij drie foute transacties achter elkaar zou HTM je sowieso niet naar uitcheck gemist moeten verwijzen, want als dat meer dan eens gebeurd binnen een half jaar zit je al over het maximum heen.

BTM-vervoerders zijn echter wel erg van het naar uitcheckgemist.nl verwijzen, je moet soms het geluk hebben dat je contact met iemand krijgt die verstand van zaken heeft en weet dat hier een regelmatig voorkomend technisch probleem speelt.

Hey René015. Welkom bij de NS Community.

Helaas kan ik je geen andere oplossing geven. Om een HTM rit aan te passen dien je dit aan te vragen via uitgecheckgemist.nl. Excuses voor het ongemak. Ik kan je alleen maar aanraden om nogmaals contact op te nemen met HTM om toch door te vragen.

 

Eerder deze week heb ik contact gehad met HTM. Hun reactie is:

We willen u mededelen dat er afspraken zijn gemaakt dat NS zelf alle coulance oplost, zonder tussenkomst van streek of stadsvervoer. Hierin heeft ook de ombudsman ondersteund. Graag verwijzen u nogmaals naar NS.

De bal ligt dus weer bij de NS.

Badge +3

Ongelooflijk, en het dan ook nog coulance noemen alsof jij iets verkeerds hebt gedaan… 😥

Ik noem (gerelateerd) nog wel even dit van bijna 2 jaar geleden.. 

 

Reageer