NS-medewerkers gezocht voor een onderzoek naar de sociale veiligheid in het openbaar vervoer!

• 30 september 2020
  • 7 reacties
  • 396 Bekeken

Beste community,

Ik ben op zoek naar NS-medewerkers die geïnterviewd willen worden over de sociale veiligheid in het openbaar vervoer. Ik studeer namelijk Integrale Veiligheidskunde aan de Haagse Hogeschool en ik breng nu in kaart welk effect het Actieprogramma Sociale Veiligheid heeft. Hoofdzakelijk ben ik geïnteresseerd in de ervaringen van NS-medewerkers en hun kijk op de huidige gang van zaken.

Ik wil benadrukken dat zowel ik als de opleiding uiterst vertrouwelijk omgaan met de informatie, daarnaast kunnen alle gegevens worden geanonimiseerd.

Tot slot kijk ik uit naar interessante gesprekken!

Vriendelijke groeten,

Tarik Rbia                 

E-mail: 19135564@student.hhs.nl

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Laat me eens raden: weer zo'n voorspelbaar links onderzoekje met de conclusie dat er nog veel meer personeel bij moet komen. Waar het allemaal van betaald moet worden wordt er dan niet bij verteld.

Als je zo'n onderzoek wil doen moet je de reiziger en niet het personeel gaan interviewen. Het personeel is niet objectief en heeft financiële belangen bij de conclusies.

Reputatie 7
Badge +3

Dan krijg je antwoorden dat de meeste reizigers graag meer personeel zou willen zien in het OV om het gevoel van sociale veiligheid te vergroten. Bij de vervolgvraag of de tarieven dan omhoog mogen om dat te gaan bekostigen zegt men dan daar niet extra voor te willen betalen.

Reputatie 7

Er is niet meer personeel nodig, maar veel meer een controlerende functie en zichtbaarheid van het bestaande personeel in de trein. Veel reizigers zullen juist dat denk ik aangeven. Andere prioriteiten in de dienstuitvoering stellen dus.

Reputatie 6

Ik constateer hier veel vooringenomenheid bij een aantal mensen die hier niet benaderd worden.

Ach het zeer kleine groepje Community leden welke altijd zijn mening hier in no time post @Cornelis van den Berg als zijn de de waarheid.

Maar goed, dat is het risico als je een deel der klantenservice laat runnen door negatieve buitenstaanders. 

Reputatie 7
Badge +3

Ach het zeer kleine groepje Community leden welke altijd zijn mening hier in no time post @Cornelis van den Berg als zijn de de waarheid.

Dit onderzoek is net zoiets als wanneer je bijstandstrekkers gaat interviewen over de hoogte van de bijstandsuitkering. Over AOW'ers over de hoogte van de AOW. Dan is het resultaat ook voorspelbaar.

Een dergelijk onderzoek moet je baseren op onafhankelijke, objectieve gegevens en niet op interviews met degenen die financiële belangen hebben. Dat laatste is een fundamenteel verkeerde aanpak.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem begint al met het begrip “sociale veiligheid”. Onderzoek in heel veel verschillende landen wijst uit dat er vrijwel een directe relatie is tussen het gevoel over sociale veiligheid en de media die gelezen/bekeken worden door de ondervraagde. Een onderzoek naar “de” sociale veiligheid in het OV is daarom nauwelijks objectief uit te voeren. Bij sociale veiligheid gaat het vooral om het gevoel van de ondervraagde. Wanneer dat gevoel vooral in de onderbuik zit is er nauwelijks een relatie met de werkelijkheid.

Voorbeeld. Veel Nederlanders zullen zeggen dat ze het gevoel hebben dat er veel meer moord en doodslag is dan “vroeger”. De statistieken laten echter heel andere cijfers zien. 

Reageer