beantwoord

ongebruikte treinkaartjes uit automaat

• 13 januari 2020
  • 8 reacties
  • 157 Bekeken

Heb een vraagje voor NS medewerker,

op 21 dec. 2019 heb ik na 18:00 uur 2 treinkaartjes uit een NS kaart automaat gekocht voor een reis naar Schiphol. Volgende dag zou ik de trein van rond 08:30 nemen en ik hoefde dan niet met mijn koffers naar een automaat toe te lopen.

De volgende dag kwam ik tot mijn verbazing bij ingang poortjes van station achter dat ik niet geldige kaartjes had en de kaartjes alleen op de 21 dec. geldig waren. Moest helaas ter plekke 2 nieuwe kaartjes kopen om verder te kunnen.

Na mijn vakantie heb ik met meteen met de NS klanten service contact hierover gehad maar begrijp ik van hun dat ik helaas geen geld terug kon krijgen. Klopt dit? Ik lees namelijk andere verhalen hierover. 

Hoor graag uw reactie.

M.v.g.

T.Koray

icon

Beste antwoord door Stijn NS 13 januari 2020, 22:45

Ik heb een privébericht van T.Koray ontvangen en heb het verzoek afgehandeld. De tickets waren inderdaad ongebruikt, waarom mijn collega de claim heeft afgewezen durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Voor de meelezers: Zoals door Robert B al aangegeven kunnen ongebruikte tickets uit een kaartautomaat na de reisdatum worden ingeleverd bij een Service Balie voor een compensatie van de reiskosten. Onze Klantenservice kan dit ook uitvoeren, via een controle van het ticket nummer.

Bekijk origineel

8 reacties

Goedenavond T.Koray en welkom bij de NS Community!

Er is geen eenvoudig ja of nee antwoord hierop helaas, gezien ik niet de exacte situatie weet. Om een ticket te kunnen compenseren hebben we als Klantenservice een controle nodig van het gegeven dat je het ticket niet hebt gebruikt. Bij E-tickets bestaat die mogelijkheid niet, maar wanneer je een ticket uit een kaartautomaat hebt gehaald, kunnen we dat wel controleren.

Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat je het betreffende ticket nog hebt en ons het ticketnummer kunt geven.

Waarom mijn collega je verzoek heeft afgewezen durf ik dus zo snel niet te zeggen.

Ik heb de ongebruikte kaartjes nog in mijn bezit. Werd aan de telefoon simpel gezegd dat mijn eigen schuld was, en beter moest opletten en de volgende keer beter via internet kaartjes kon bestellen omdat via internet kon aangeven wanneer en hoelaat je wilde vertrekken. 

Ik vond het ook deze verhaal niet helemaal kloppen en vandaar dat ik hier terecht kwam.

Badge +3

Ongebruikte chipkaartjes uit een automaat kan je gewoon na de geldigheidsdatum inleveren bij een servicebalie op een station voor je geld terug.

Via de klantenservice moet ook wel lukken, als je de juiste persoon treft.

Beste Robert,

Ik zal even bij de NS servicebalie in Almere-centraal langs gaan en ben zeer benieuwd wat ik daar horen zal krijgen. 

...als je de juiste persoon treft.

In gevallen waar coulance een rol speelt kan dit inderdaad helpen, alhoewel we natuurlijk proberen om zo consistent mogelijk te zijn.

In dit geval is er, vind ik in ieder geval, geen sprake van een coulancesituatie. Bij een ticket uit een kaartautomaat kunnen we het niet gebruiken met 100% zekerheid controleren. Het feit dat er wordt gevraagd om een restitutie kan op zichzelf worden gezien als coulance, gezien er uiteindelijk door de koper een fout is gemaakt en er aan de Klantenservice wordt gevraagd om het op te lossen. Er zou hierbij echter geen verschil moeten zijn welke medewerker je treft, ik vind het antwoord van mijn collega dan ook erg vreemd.

@T.Koray Zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mail adres en de ticketnummers? Dan kijk ik er zelf even naar.

Edit: Uiteraard mag je ook bij een balie langs gaan, dat is ook een optie. :)

Badge +3

Wilde niets insinueren maar kan me voorstellen dat een (drukke) medewerker wat info mist als je ergens in januari belt en zegt “ik had kaartjes voor 21 december gekocht maar dat moest de 22e zijn, dus nu dubbel gekocht”…

En het gesprek een andere wending krijgt “eigen schuld, had je maar op moeten letten” in plaats van even doorvragen of het niet toevallig om chipkaartjes ging i.p.v. e-tickets.

Er worden soms ook gesprekken beëindigd, waarna men hier een totaal plausibel verhaal komt vertellen (zoals nu dus). Zeg niet dat het onmogelijk is, maar vreemd is het inderdaad wel.

Ik heb een privébericht van T.Koray ontvangen en heb het verzoek afgehandeld. De tickets waren inderdaad ongebruikt, waarom mijn collega de claim heeft afgewezen durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Voor de meelezers: Zoals door Robert B al aangegeven kunnen ongebruikte tickets uit een kaartautomaat na de reisdatum worden ingeleverd bij een Service Balie voor een compensatie van de reiskosten. Onze Klantenservice kan dit ook uitvoeren, via een controle van het ticket nummer.

Badge +3

Held @Stijn NS Binnen twee uur opgelost, prima!

Reageer