beantwoord

Onterechte Boete?

• 18 maart 2020
  • 8 reacties
  • 441 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hallo,

Ik heb een tijdje terug een erg vervelende situatie gehad met een conducteur. Het voelde eenorm oneerlijk om een boete te krijgen en ik wou eigenlijk ook weten of het echt onterecht was. Ik was samen met mijn vriendin in de trein gaan zitten and in ons gesprek waren wij vergeten in te checken. De conducteur komt de kaartjes checken wanneer de trein nog in het station staat. Hij ziet dat we niet zijn ingecheck en wil ons een boete geven. Ik leg uit dat we net zitten en we kunnen nog wel inchecken snel. De conducteur zegt dat dat niet kan en weigered om ons onze ovkaarten terug te geven. Dit maakt mij boos en ik ruzie met die conducteur dat hij kan zien op die kaarten dat wij altijd hier incheken en er zijn mensen die hebben gezien dat wij hier instapte maar niks veranderd. Onze trein vertrekt dan van het station en wij kunnen niet meer incheken. Vervolgens laat ik het argument maar gaan omdat mijn vriendin vanslag is en accepteer de boete. Dit heeft mij alleen wel met een erg bittere smaak in de mond gelaten.

icon

Beste antwoord door loklok8 18 maart 2020, 05:21

U bent verplicht om bij het instappen in de trein al een geldig vervoersbewijs te hebben, zoals beschreven staat in de algemene voorwaarden (AVR-NS) waarmee u akkoord bent gegaan toen u in de trein stapte, u had in dit geval geen geldig vervoersbewijs omdat er niet is ingecheckt. Het maakt dus niet uit of uw trein al is gaan rijden of dat deze nog aan het perron stond.

Hoewel u het heeft ervaren als een vervelende situatie is uw boete dus terecht. Dat u normaal gesproken altijd incheckt en dat andere reizigers hebben gezien dat u net instapte is niet van belang voor uw boete.

Alhoewel sommige conducteurs redelijk coulant zijn en vragen of u uit wilt stappen, in wilt checken en vervolgens de volgende trein pakt om een boete te vermijden.

Ruzie maken met een conducteur is niet verstandig, omdat de gevolgen voor u mogelijk nog groter kunnen zijn als de conducteur het opvat als bijvoorbeeld een belediging naar een ambtenaar in functie.

Als dit uw eerste boete is kunt u proberen contact op te nemen met de klantenservice om te vragen of uw boete kwijtgescholden kan worden. Als dit wordt gedaan is dat uit coulance en niet omdat u hier recht op hebt. Dit gebeurt alleen op voorwaarde dat u vlot meewerkte en dat u geen nare opmerkingen heeft gemaakt naar de conducteur. Als u dit laatste wel hebt gedaan kan de conducteur het advies geven om niet tot kwijtschelding over te gaan. In veel gevallen krijgt u de eerste boete dan terug of hoeft u deze niet te betalen.

Als u contact opneemt met Klantenservice moet u uw boetekenmerk bij de hand houden. Deze bestaat uit een letter, vaak een L. met zes cijfers. Deze staat op uw boete die u heeft meegekregen en anders op de acceptgiro die u op de deurmat krijgt.

Op dit moment is het wat drukker bij de klantenservice dan normaal. Het advies is om waar mogelijk contact te leggen met de klantenservice via TwitterFacebook of via de chat door op ‘Chat met NS’ te drukken. U zult dus mogelijk even geduld moeten hebben voordat u een antwoord krijgt.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +1

U bent verplicht om bij het instappen in de trein al een geldig vervoersbewijs te hebben, zoals beschreven staat in de algemene voorwaarden (AVR-NS) waarmee u akkoord bent gegaan toen u in de trein stapte, u had in dit geval geen geldig vervoersbewijs omdat er niet is ingecheckt. Het maakt dus niet uit of uw trein al is gaan rijden of dat deze nog aan het perron stond.

Hoewel u het heeft ervaren als een vervelende situatie is uw boete dus terecht. Dat u normaal gesproken altijd incheckt en dat andere reizigers hebben gezien dat u net instapte is niet van belang voor uw boete.

Alhoewel sommige conducteurs redelijk coulant zijn en vragen of u uit wilt stappen, in wilt checken en vervolgens de volgende trein pakt om een boete te vermijden.

Ruzie maken met een conducteur is niet verstandig, omdat de gevolgen voor u mogelijk nog groter kunnen zijn als de conducteur het opvat als bijvoorbeeld een belediging naar een ambtenaar in functie.

Als dit uw eerste boete is kunt u proberen contact op te nemen met de klantenservice om te vragen of uw boete kwijtgescholden kan worden. Als dit wordt gedaan is dat uit coulance en niet omdat u hier recht op hebt. Dit gebeurt alleen op voorwaarde dat u vlot meewerkte en dat u geen nare opmerkingen heeft gemaakt naar de conducteur. Als u dit laatste wel hebt gedaan kan de conducteur het advies geven om niet tot kwijtschelding over te gaan. In veel gevallen krijgt u de eerste boete dan terug of hoeft u deze niet te betalen.

Als u contact opneemt met Klantenservice moet u uw boetekenmerk bij de hand houden. Deze bestaat uit een letter, vaak een L. met zes cijfers. Deze staat op uw boete die u heeft meegekregen en anders op de acceptgiro die u op de deurmat krijgt.

Op dit moment is het wat drukker bij de klantenservice dan normaal. Het advies is om waar mogelijk contact te leggen met de klantenservice via TwitterFacebook of via de chat door op ‘Chat met NS’ te drukken. U zult dus mogelijk even geduld moeten hebben voordat u een antwoord krijgt.

Reputatie 7

U bent verplicht om bij het instappen in de trein al een geldig vervoersbewijs te hebben

Sterker nog, die zul je bijna altijd op het perron al nodig hebben;

Wettelijke grond artikel 70 wet personenvervoer 2000

Artikel 70

Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen.

De boete is dus geheel terecht.

Heb je een abonnement waarmee je vrij mocht reizen op het moment dat je gecontroleerd werd?

Goedemorgen Adni. Welkom bij de NS Community.

Zoals aangegeven door loklok8 en Slidestops is de boete helaas wel terecht. Indien dit je eerste boete is dit jaar kan de wettelijke verhoging van € 50,00 misschien uit coulance kwijtgescholden worden. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice. Gezien je houding richting de dienstdoende conducteur zal dit naar alle waarschijnlijkheid niet mogelijk zijn.

Reputatie 7
Badge +3

De titel van uw topic klopt niet. U bevond zich in een trein zonder geldig vervoersbewijs. De boete was dus terecht.

Reputatie 7
Badge +3

De titel van uw topic klopt niet. U bevond zich in een trein zonder geldig vervoersbewijs. De boete was dus terecht.

Een vraag die niet klopt?

Reputatie 7
Badge +3

Een vraag die niet klopt?

Je hebt gelijk, het was een vraag. Het antwoord is dat de boete terecht is.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb een tijdje terug een erg vervelende situatie gehad met een conducteur.

De conducteur had een vervelende situatie met u. U had klaarblijkelijk geen geldig kaartje. Als u uw denkwijze naar een dito handelwijze heeft vertaald, en daar lijkt het gezien uw wijze van argumenteren op, zal de conducteur niet hebben aangegeven dat de boete eventueel kwijtgescholden kan worden.

Een geldig vervoersbewijs is in het vervolg afdoende deze overlast, die u nu heeft veroorzaakt, te voorkomen. Het lijkt me een verstandiger handelwijze. Het zal u duidelijk zijn dat wat u schrijft bepaald niet overtuigend is. De wetgeving gaat niet over uw persoonlijke beleving er van.

Reageer