beantwoord

Post over abonnement van een ander

• 20 juli 2019
  • 10 reacties
  • 429 Bekeken

Ik heb post geopend van een vorige bewoner of iemand die aan oplichterij doet oid.

9 juli 2019
Diegene woont hier niet.
icon

Beste antwoord door MoDe 20 juli 2019, 16:43

Waarom open je post wat niet aan jou gericht is?

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en alles wat je schrijft is openbaar. Zou je daarom de persoonlijke gegevens willen verwijderen?

Je kunt de brief het beste retour afzender sturen met vermelding 'woont niet op dit adres'
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Waarom open je post wat niet aan jou gericht is?

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en alles wat je schrijft is openbaar. Zou je daarom de persoonlijke gegevens willen verwijderen?

Je kunt de brief het beste retour afzender sturen met vermelding 'woont niet op dit adres'
geopend omdat het vaak reclame is
Hier gaat iets niet goed.
Ik woon hier al bijna 2 jaar
Dan verwacht je dit niet
Hallo Astrid Nodra, welkom op de NS Community.

Vervelend dat je post van iemand anders krijgt! Ik zou het inderdaad retour afzender sturen en erbij noteren dat de geadresseerde onbekend is.
Reputatie 7
Badge
Post geadresseerd aan iemand anders mag je nu eenmaal niet openmaken, of het nu reclame lijkt of iets anders is.
Dichtplakken en retour afzender zenden, verder geen reden tot paniek.

@Astrid Nodra , nog even wat juridische taal ter info:

Het is eenieder verboden ongeopende post die niet voor hem of haar bestemd is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post wel gericht is. De wettelijke bescherming via het zogenaamde 'briefgeheim' van poststukken, waaronder brieven, vervalt op het moment dat de brief bij de geadresseerde is beland.
Badge +3
Oh? Dus als ik (automatisme) een brief open en het blijkt dat die helemaal niet voor mij bedoeld is... Ben ik dan ineens in overtreding van een of ander briefgeheim?

Geachte mevrouw S... Dat ben ik niet en kom maar op, klaag me aan!

Ik ga echt niet op elke envelop kijken voordat ik hem open (in een studentenhuis en zo natuurlijk wél). Maar deze was voor de 'buuf' toevallig (ik was ineens geachte mevrouw S). De postbode dan maar aan de hoogste boom of zo (huisnummer klopt niet)? 🤔

Kan gebeuren, toch? Na een paar keer aanbellen was buuf Sanne thuis en heb ik de (geopende) brief aan haar gegeven met excuses. Had hem ook gewoon in haar brievenbus kunnen gooien of onder de deur door kunnen schuiven (portiekflat).

Ik geloof niet dat mij enige blaam treft in zo'n geval. Als het echt niet voor jou bestemd is en je totaal niet weet voor wie dan wel, gewoon retour afzender dus.
Reputatie 7
Badge
De wet in deze @Robert B lijkt me geheel duidelijk......
Reputatie 5
Badge
Oh? Dus als ik (automatisme) een brief open en het blijkt dat die helemaal niet voor mij bedoeld is... Ben ik dan ineens in overtreding van een of ander briefgeheim?

Nee, want in de wet in Nederland is duidelijk aangegeven dat er sprake dient te zijn van opzet.

Artikel 201 | Sr, Boek 2, Titel 8 Hij die opzettelijk brieven of andere stukken, aan een post- of telegraafkantoor bezorgd of in een postbus gestoken, aan hun bestemming onttrekt, opent of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Je kunt ook nog een hele discussie voeren over wat onttrekken aan hun bestemming precies inhoudt. In de praktijk zul je nooit vervolgd worden als je post opent waar jouw adres opstaat. Het briefgeheim is vooral bedoeld om lezen van post en/of diefstal tijdens het bezorgproces tegen te gaan.

Maar hoe dan ook. Bij een schending van een briefgeheim dient sprake te zijn van bewezen opzet, waardoor je in jouw geval (openen uit automatisme) juridisch gezien niets fout doet.
Badge +3
Dan ben ik gerustgesteld, thanks! 😅

@Astrid Nodra , nog even wat juridische taal ter info:

En dan kom je met een quote van wikipedia 😂
Reputatie 5
Badge
Dan ben ik gerustgesteld, thanks! 😅

Geniet van je vrijheid!😅

Reageer