Privacy in chat | NS Community

Privacy in chat

  • 20 November 2021
  • 11 reacties
  • 366 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Hallo, vandaag probeerde ik een IC Direct toeslag terug te vragen. Dit moest blijkbaar via de chat. Hierbij moest ik zoon beetje all mijn privacygevoelige gegevens overhandigen. In vaak externe chatdiensten werken veel mensen in wisselende ploegen met vaak ook kortlopende werkverhoudingen. Wie beheerd hun selectie en is dit betrouwbaar? Ik vroeg me af wat net mijn gegevens gebeurd. Volgens de website NS worden gegevens 24 manden bewaard...nog al lang voor een bedrag van 2.60 Euro. Wat denken andere NS reizigers hierover? 


11 reacties

Ik heb niks met dat privacy extremisme. Dat NS niet gaat uitbetalen zonder check of u degene bent die u beweert te zijn lijkt me logisch. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community @ade!

Ik ben geen NS, en volledig met je eens dat er te veel gegevens gevraagd worden bij een simpele claim voor geld terug wegens een niet ontvangen e-ticket of vertraging of wat dan ook (je ICd toeslag terug)

Heb daar onlangs een eigen topic over gemaakt. Lees en huiver.. 

Maar men gaat ermee aan de slag dus, ooit… 

Tot die tijd houdt NS vol dat hun ‘systeem’ om al die (totaal overbodige) informatie vraagt, en je dus niet verder kunt zonder die info. Wij (NS, ons systeem) willen weten wie je bent en waar je woont!

Mocht het om NAW gegevens gaan (waar woon je?) dan vul maar in postcode 3511ER huisnummer 100 in (hoofdkantoor NS aan de Laan van Puntenburg in Utrecht).

Ze gaan je echt geen post sturen dus waarom is je postadres relevant? (e-mail adres natuurlijk wél!)

En als geboortedatum 01-01-1970 en als telefoonnummer iets van 10 cijfers dat met een 0 begint, 0100000000 of zo, dat wordt gewoon geaccepteerd.

Gaat helemaal nergens over en de Klantenservice medewerkers zijn het ermee eens, maar ja ‘computer says no’ soms.

Er moet iets ingevuld worden, en wat dat is mag je helemaal zelf bepalen (binnen de grenzen van de wet, maar als jij het adres waar je geboren bent of waar je werkt opgeeft is dat nog steeds een geldig adres) :sweat_smile:

Badge +3

Ik heb niks met dat privacy extremisme. Dat NS niet gaat uitbetalen zonder check of u degene bent die u beweert te zijn lijkt me logisch. 

Welke check zou dat dan kunnen zijn?

Als de NS niet weet waar ik woon (geen klant/abonnement of anonieme ov-chipkaart), wat moeten ze dan in hemeltjesnaam met mijn adres en laat staan geboortedatum?

Zie mijn vorige reactie, wordt aan gewerkt…

En als ze je gegevens al wel hebben, wat zijn dan de laatste 3 of 4 cijfers van je IBAN voor restitutie?

Hallo Robert, dank voor je antwoord en tips. Likt me de oplossing op dit moment. @ Tamzin Ik ben geen privacy extremist alleen leken me al die gevraagde infos overbodig voor het doel. Bovendien is een chat medewerker ca 30 minuten bezig om een restitutie te verwerken van 2.60. Dat staat niet in verhouding en kan beter worden geregeld. Succes nog en groeten!

 

Reputatie 7
Badge +3

Hallo Robert, dank voor je antwoord en tips. Likt me de oplossing op dit moment. @ Tamzin Ik ben geen privacy extremist alleen leken me al die gevraagde infos overbodig voor het doel. Bovendien is een chat medewerker ca 30 minuten bezig om een restitutie te verwerken van 2.60. Dat staat niet in verhouding en kan beter worden geregeld. Succes nog en groeten!

 

Wees bewust dat als jij niet jouw huidige NAW gegevens opgeeft je fraudeert. Jouw gegevens worden gevraagd om fraude te voorkomen.

Badge +3

Wees bewust dat als jij niet jouw huidige NAW gegevens opgeeft je fraudeert. Jouw gegevens worden gevraagd om fraude te voorkomen.

Welnee, die gegevens zijn nodig omdat het ‘systeem’ dat graag wil (elke NL postcode en huisnummer is voldoende)

3511ER huisnummer 100 opgeven (hoofdkantoor NS) maakt je echt geen crimimeel/fraudeur. Misschien werk je daar wel? Bewijs eerst maar dat het niet zo is (ander topic).

Je krijgt dan alleen bijzonder weinig post van NS, zoals magazine SPOOR en zo :rofl:

Maar die kan je dus ook vinden via https://spoormagazine.ns.nl en nee, er zijn geen persoonlijke aanbiedingen voorlopig)

Badge +3

Terug naar het onderwerp, TS @ade moet even via telefoon, chat of social contact opnemen met NS over die IC direct toeslag.

Ze vragen inderdaad het hemd van je lijf… hoef je niet in mee te gaan of verzin dus maar iets (adres, geboortedatum)

Badge +3

Och ja het ging maar over de zoveelste IC direct die niet (ongeveer op tijd) reed.

Toeslag terug? Regel dat! 

Voor @ade (voor een volgende keer) als je de toeslag geladen hebt op het perron kan je dat binnen 30 minuten weer ongedaan maken door nogmaals je ov-chipkaart aan te bieden bij de toeslagzuil.

Je moet het maar weten allemaal… Succes met je geld terug claim voor deze!

Hallo Robert, 

“Voor @ade (voor een volgende keer) als je de toeslag geladen hebt op het perron kan je dat binnen 30 minuten weer ongedaan maken door nogmaals je ov-chipkaart aan te bieden bij de toeslagzuil.”

 

DIT IS DE TIP VAN DE DAG!!! dank je wel! Inderdaad betreft het een IC Direct die voor de zoveelste keer niet of met vertraging ging rijden. En voor de zoveelste keer had ik toeslag betaald en NIET teruggevraagd. Nu was ik het dus zat en ging er werk van maken. Heb er trouwens alle begrip dat grote systemen za. Treinnet runnen gevoelig zijn voor vertraging en uitstel. Kan gebeuren alleen gebruikers moeten met zorg en goede communicatie worden begeleid. Dat is helaas niet altijd het geval...Ik heb goede hoop dat het geld teruggestort word.

Reputatie 7
Badge +3

Hallo Robert, 

“Voor @ade (voor een volgende keer) als je de toeslag geladen hebt op het perron kan je dat binnen 30 minuten weer ongedaan maken door nogmaals je ov-chipkaart aan te bieden bij de toeslagzuil.”

 

DIT IS DE TIP VAN DE DAG!!! dank je wel! Inderdaad betreft het een IC Direct die voor de zoveelste keer niet of met vertraging ging rijden. En voor de zoveelste keer had ik toeslag betaald en NIET teruggevraagd. Nu was ik het dus zat en ging er werk van maken. Heb er trouwens alle begrip dat grote systemen za. Treinnet runnen gevoelig zijn voor vertraging en uitstel. Kan gebeuren alleen gebruikers moeten met zorg en goede communicatie worden begeleid. Dat is helaas niet altijd het geval...Ik heb goede hoop dat het geld teruggestort word.

Met fictieve gegevens kan dat terugstorten weleens lastig worden… Voor het terugstorten heeft NS dus jouw eigen persoonlijke gegevens nodig 😉

Badge +3

In principe is je chipkaartnummer, naam en IBAN voldoende (eventueel woonplaats als dat nodig is voor een overboeking). En je e-mailadres voor de bevestiging.

Reageer