beantwoord

Probleem met de OV-chipkaart

• 1 maart 2020
  • 12 reacties
  • 345 Bekeken

Hallo, ik heb een vraag. Mijn vader heeft namelijk een keer in januari €40,- op zijn kaart gezet. Hij ging ergens naartoe en betaalde per enkele ticket €13,42 (hij krijgt altijd 40% korting, omdat hij een 60 plusser is), dus totaal is dat €26,84. Maar toen hij naar de NS servicebalie ging om te vragen hoeveel hij nog over had, zeiden ze dat hij niks overhad. Maar dat klopt toch niet? Hij zou dan zo’n €13,16 overhebben, maar dat staat er niet op bij hun. Hoe kan dat en kunnen jullie er wat aan doen?

icon

Beste antwoord door Maxime NS 1 maart 2020, 14:41

Hallo Habiba

Als je vader korting krijgt met de trein dan heeft hij inderdaad een abonnement. Zonder abonnement kan hij niet met korting reizen. Als er iets mis gaat met in- of uitchecken dan verlies je het instaptarief, met een abonnement is dat 10,- euro. Jullie kunnen zijn reishistorie bekijken met een account op de site van OV-chipkaart of van oNS. Bij OV-chipkaart krijg je de historie van alle vervoerder te zien. Als er te veel geld naar ons is gegaan, of als je liever een collega van mij naar zijn reishistorie laat kijken dan kan je vader contact op nemen met onze klantenservice

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Is het mogelijk dat uw vader al in de min stond voordat er €40 werd opgeladen? Het negatieve bedrag wordt dan eerst weggewerkt en het resterende bedrag is uw saldo.

Is het mogelijk dat uw vader tijdens de spits heeft gereisd waardoor hij geen 40% korting heeft gekregen en dus meer moest betalen? Het is namelijk vreemd dat u verteld dat hij altijd 40% korting krijgt, dat is alleen bij abonnementen waarbij gereisd wordt buiten de spitsuren (VDU uitgezonderd) er is niet een automatische leeftijdskorting zoals bij de bus, tram en metro.

Het kan ook nog zijn dat de oplaad transactie mislukt is, waardoor het geld niet is bijgeschreven. 

U kunt de reishistorie inzien van een OV-Chipkaart via Mijn NS of via ov-chipkaart.nl. Eventueel kunt u contact opnemen met de klantenservice om de reishistorie op te vragen. U kunt ook langs bij een kaartautomaat (inzage tot bepaalde datum) of een servicebalie langs om uw reishistorie in te zien en eventueel om een uitdraai te krijgen. 

Reputatie 7

(hij krijgt altijd 40% korting, omdat hij een 60 plusser is)

Als 60plusser krijg je niet standaard korting maar heb je een abonnement nodig. Het kan dus ook 2x vol tarief zijn geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Om met 40% korting in de daluren te kunnen reizen is minimaal een Dal Voordeel of Voordeelurenabonnement nodig.

Het bereiken van de 60-jarige leeftijd geeft geen korting zonder abonnement. Wel is het dan mogelijk om keuzedagen aan te schaffen, maar ook daar is een Dal voordeel abonnement voor nodig.

Mijn vader weet niet of hij een abonnement heeft, hij komt elke keer met korting, dus ik zou eigenlijk niet weten waar dat vandaan zou kunnen komen? En als het misschien vol tarief zou zijn geweest, dan moest hij nog wel wat overhebben, maar dat heeft hij ook niet. En hij stond niet in de min, dat staat hij gelukkig nooit. Mijn vader komt wel altijd in de weekenden langs, dus misschien is dat de reden voor de kortingen die hij krijgt. Wat hij namelijk vertelt aan mij, is dat hij ongeveer €13,- betaald elke keer als hij komt, dus er zou dan wat moeten zijn overgebleven. En oh hij komt altijd in de ochtenden, misschien kan dat ook een reden zijn?

Reputatie 7
Badge +1

Bij een vol tarief is het wel mogelijk dat uw vader in de min komt. Als het 40% kortingstarief €13,42 is, is het voltarief €22,36/€22,37. Bij twee maal het voltarief komt u uit op €44,72/€44,74. Dan is die €40 al wel verbruikt.

Als hij alleen in het weekend komt maakt het niet uit of dat in welk dagdeel dat is, weekends vallen altijd onder daluren. Het belangrijkste is of uw vader een abonnement heeft dat recht geeft op kortingen. Dat kan een Dal Voordeel/Altijd Voordeel/Weekend Voordeel/Voordeeluren abonnement zijn. Of samenreiskorting als hij met een abonnementshouder reist.

U zult dus moeten checken of hij een geldig abonnement heeft en dat u eventueel de reishistorie inziet zodat u kan zien waar het mis is gegaan. 

Hallo Habiba

Als je vader korting krijgt met de trein dan heeft hij inderdaad een abonnement. Zonder abonnement kan hij niet met korting reizen. Als er iets mis gaat met in- of uitchecken dan verlies je het instaptarief, met een abonnement is dat 10,- euro. Jullie kunnen zijn reishistorie bekijken met een account op de site van OV-chipkaart of van oNS. Bij OV-chipkaart krijg je de historie van alle vervoerder te zien. Als er te veel geld naar ons is gegaan, of als je liever een collega van mij naar zijn reishistorie laat kijken dan kan je vader contact op nemen met onze klantenservice

Reputatie 7
Badge +3

Zou het kunnen dat er iedere keer samenreiskorting op de OV chipkaart geladen wordt en er zo met korting gereisd wordt. Samenreiskorting is alleen geldig als er samen met iemand die een abonnement heeft gereisd wordt.

Wij kunnen hier niet in gegevens kijken. Het beste kan er telefonisch via Twitter Facebook of chat contact op genomen worden met NS klantenservice.

Badge +3

Je kunt het zelf inzien bij een automaat (laatste 10 transacties) of via een Mijn OV-chip account, zie https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-en-gebruik/gebruik/hoe-werkt-mijn-ov-reishistorie.htm

Overigens kan een kaart maximaal €4 in de min komen.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn vader weet niet of hij een abonnement heeft, 

Heeft je vader wel een account bij MijnNS? Wanneer hij daar inlogt en de kaart is toegevoegd aan het account is daar te zien of en welk abonnement hij heeft. Als hij 40% korting krijgt in het weekend zou dat een Dal Voordeel abonnement of een Voordeelurenabonnement zijn. Bij deze abonnementen is het instaptarief €10, wanneer er ergens is vergeten in of uit te checken wordt deze €10 afgeschreven. Maar als hij geen abonnement heeft dan wordt er bij het vergeten €20 instaptarief afgeschreven. Als je dus 2 keer ergens vergeet in of uit te checken dan is dat €40 die wordt afgeschreven.

Misschien kun je eens samen met je vader zijn MijnNS account bekijken, niet alleen om te zien of en welk abonnement hij heeft maar ook om de reishistorie te checken of er bv geen in of uitcheck is vergeten en wat elke reis gekost heeft.  Die reishistorie kun je ook zien via een account bij OV-chipkaart.nl en daar zie je dan ook het actuele saldo. Het saldo en de laatste 10 transacties zijn ook te zien via een kaartautomaat. Op die manier hoeft hij ook niet naar een loket om te vragen wat het saldo is.

Maar als het goed is zouden ze toch bij een loket ook de laatste 10 transacties kunnen inzien en wellicht zelfs even uitprinten. 

Yess dank jullie wel allemaal! Mijn vader heeft geen NS account, dus die moet ik even aanmaken voor hem en dan denk ik dat daar alles wel kan vinden in zijn treinhistorie. Bedankt allemaal! 

Reputatie 7
Badge +4

Belangrijk is of uw vader 60 plus is of ook 65 plus.

Het is verstandig even met de kaart van uw vader naar een NS automaat te gaan. Als u de kaart voor de lezer houdt dan leest u aan de rechterkant Dalvoordeelabonnement of Voordeelurenabonnement. In dat geval heeft hij 40 procent korting in de trein. Staat een van beiden er niet, dan heeft uw vader geen korting in de trein.

Verder kunt u onder reishistorie zie n welke reizen er gemaakt zijn. de bedragen staan er bij. 

Bedenk dat een 65 plusser altijd korting heeft in tram, bus en metro. Die korting is 34 procent. Wie korting in de trein wil moet een abonnement bij NS kopen. Dan heeft uw vader niet altijd korting maar wel als hij incheckt in de daluren. Checkt uw vader in in de spits dan geldt de volle prijs, abonnement of niet. 

Als uw vader wel 60plus is maar geen 65 plus heeft hij geen korting in bus, tram en metro en alleen 40 procent korting in de trein als hij een Dalvoordeelabonnement heeft.

Heel veel 65-plussers weten dat ze een derde korting hebben in bus, tram en metro en denken dan dat ze ook automatisch korting in de trein hebben. Dat is helaas niet zo. Het is een veel voorkomend misverstand.

Verder staan in de reacties hierboven al vele mogelijkheden.

Hij is een 65 plusser ja.

Reageer