beantwoord

Reishistorie bekeken door NS medewerker?

• 10 januari 2021
  • 6 reacties
  • 433 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Hallo,

Ik heb al jaren een NS dalvoordeelabonnement, waardoor ik weet dat NS inzage heeft in de treinreizen die ik maak bij NS. Nu heb ik een zeer nare ervaring met een medewerker van de klantenservice en weet ik door zijn stalkgedrag ook behoorlijk zeker dat hij mijn reishistorie in de gaten heeft gehouden. 

Mijn vraag is of er in de systemen van NS wordt opgeslagen wat medewerkers doen en welke klantgegevens zij opvragen/inkijken in SAP en als dat wordt opgeslagen, hoe lang wordt dit bewaard? Het gaat dus niet om mijn eigen reisgegevens, maar om de informatie wie van NS dit heeft bekeken. Hopelijk hebt u deze informatie voor mij, dan kan ik vervolgstappen ondernemen.

Excuses dat dit op dit forum is, ik kan geen e-mailadres vinden en telefonisch durf ik geen contact op te nemen. Er is eigenlijk geen mogelijkheid voor een anoniem privé-contact.

icon

Beste antwoord door Laura NS 11 januari 2021, 13:09

Ah, zo! Ik begrijp het. Ik weet zelf weinig van deze technische kant, maar ik ga er wel vanuit dat dit wordt bewaard. Hoe lang durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Je kan zeker bij de politie aangeven dat ze hier uitvraag naar kunnen doen.

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

​Welkom bij de NS Community @Loisa,

Stalken is volgens mij (ben geen jurist) herhaaldelijk en moedwillig door een persoon iemand proberen te dwingen om iets te doen of juist te (ver)hinderen om iets te doen. Geen idee of dat aan de orde is… :thinking:

Als je vermoedt dat iemand van NS -of wie dan ook- ongevraagd of zonder toestemming in jouw reisgegevens zit te kijken (waarom denk je dat, waar blijkt dat uit?) dan neem ik zomaar aan dat je weet om wie het gaat.

Anoniem contact zonder te bellen kan ook via Chat, zie www.ns.nl/klantenservice/contact maar als je jouw gegevens daar niet wilt geven houdt het snel op natuurlijk, want als jij een probleem of klacht hebt wie ben jij dan?

Specifiek voor klachten, zie www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html  Je bent dan natuurlijk ook meestal niet meer anoniem bij het sturen van een brief want zonder ondertekening of afzender doen ze daar ook niets mee.

Aangifte doen van computervredebreuk e.d. kan natuurlijk ook via de politie. Die nemen dat vaak ook best serieus!

Zoek je een vertrouwenspersoon bij NS om misstanden te melden? Dan wens ik je succes met zoeken.

Dag Robert, dankjewel voor je reactie. Ben jij bij NS werkzaam? 

Hoe deze persoon mij stalkt en waarom dat zo is en welke stappen ik al heb gezet m.b.t politie en een juridische gang is voor mijn vraag niet van belang. Ik wil simpelweg weten of en hoe lang de kliks en inzage van NS Klantenservice medewerkers worden opgeslagen, zodat ik deze kan opvragen en gebruiken bij mijn juridische gang en mogelijke vervolgstappen.

Hoi Loisa, wat naar dat je dit zo ervaart! Om je vraag kort en krachtig te beantwoorden; Als je juridische stappen wil ondernemen en dit nog te zien moet zijn in onze systemen; geen probleem. Ik zie zelfs notities terug van 2012. Dit kan dus best ver terug. Heb je nog ergens hulp bij nodig?

Hoi Laura,

Dankjewel voor je reactie! Het gaat in mijn geval dus niet om een contact wat ik heb gehad met NS, maar om een medewerker die ik, helaas, persoonlijk ken en die op eigen initiatief in mijn gegevens is gaan kijken (zonder mijn toestemming en zonder dat ik zelf contact met NS heb opgenomen met een vraag bijvoorbeeld). Ik vermoed dat er dus geen notitie achtergelaten is. Ik vraag mij dus af of die kliks (dat die persoon mijn reishistorie heeft bekeken) worst bijgehouden en is terug te vinden en op te vragen. Weet jij dit toevallig?

Ah, zo! Ik begrijp het. Ik weet zelf weinig van deze technische kant, maar ik ga er wel vanuit dat dit wordt bewaard. Hoe lang durf ik je niet met zekerheid te zeggen. Je kan zeker bij de politie aangeven dat ze hier uitvraag naar kunnen doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk niet ondenkbaar dat een medewerker die toegang heeft tot vertrouwelijke informatie op eigen initiatief gegevens gaat bekijken. Maar ook dat zal sporen achterlaten in een systeem. Dat moet uitgezocht kunnen worden. 

Medewerkers die speciale toegang hebben tot gegevens zullen geheimhoudingsplicht hebben. Schenden van die geheimhoudingsplicht zal tot sancties moeten leiden.

Reageer